مهم ترین خواص پرتقال: با 20 خاصیت شگفت‌انگیز پرتقال آشنا شوید!

خواص پرتقال نیاز به معرفی ندارد و تمام ما از کودکی با معجزه‌ی این میوه و طعم خوبش آشنا هستیم. از فواید پرتقال اگر لیست بلند بالایی از کلاژن سازی پوست برای جلوگیری از پیری تا کمک به جذب بیشتر آهن برای درمان کم خونی و التیام بدن درد، تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با افسردگی را آورد، باز هم کم است! در ادامه با میوه فروشی سان میوه همراه باشید تا از خاصیت پرتقال اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خواص پرتقال چیست؟

درختان پرتقال شیرین هزاران سال پیش در چین به وجود آمدند و حالا عطر شکوفه‌های پرتقال و بهارنارنج به عنوان بیشترین درخت کاشته شده، تمام دنیا را پر کرده است. مصرف بالای این میوه به عنوان شربت، مربا، دسر، کیک و همچنین استفاده‌ی آن در صنعت و ساخت لوازم بهداشتی، نشانی از قدرت و خواصِ پرتقال است.  

مهمترین خواص پرتقال بخاطر مقادیر بالای آنتی اکسیدان قدرتمند و شگفت آوری مثل ویتامین C است. بطوریکه حتی از خواص شکوفه پرتقال به عنوان اکسیر جوانسازی کرم‌های گران قیمت استفاده می‌شود. با وجود مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند، خاصیت پرتقال برای بدن بدیهی است. 

خواص بدیهی پرتقال بخاطر مقادیر بالای ویتامین ث (اسکوربیک اسید) است. لطفا این ویتامین را ساده نبینید! ویتامین سی حمل کننده الکترون در بدن است و از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نقش بسزایی در سلامتی بدن و مخصوصا دستگاه ایمنی دارد.

(برای خرید میوه ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خواص پرتقال چیست؟

ارزش غذایی پرتقال

فواید پرتقال چیست؟ یک پرتقال متوسط حدود 92 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را پوشش می‌دهد. این ماده مغذی محلول در آب برای سلامتی شما ضروری است. ویتامین سی در بدن خیلی پرکار است و خواص غذایی پرتقال با این ماده تکمیل است! این آنتی اکسیدان برای عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن، جذب آهن و موارد دیگر استفاده می‌شود. از خواص پرتقال می‌توان به میزان بالای ویتامین سی، فیبر، فولات، کربوهیدارت و پروتئین‌ها و کالری کم آن اشاره کرد.  

در اینجا تقسیم بندی تغذیه‌ای برای یک پرتقال متوسط (140 گرمی) آمده است: 

  • کالری: 66
  • آب: 86 درصد وزنی
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • کربوهیدرات: 14.8 گرم
  • شکر: 12 گرم
  • فیبر: 2.8 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • ویتامین سی: 92 درصد مصرف روزانه
  • فولات: 9 درصد از DV
  • کلسیم: 5 درصد از DV
  • پتاسیم: 5٪ از DV

(برای خرید میوه فصل روی سان میوه حساب کنید.)

ارزش غذایی پرتقال

خواص پرتقال برای سلامتی

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف منظم مرکباتی مثل پرتقال، می‌تواند از طرق مختلف برای سلامتی مفید باشد. پرتقال منبعی غنی از چندین آنتی اکسیدان مهم است که مسئولیت سلامتی اعضای بدن را برعهده دارند. انسان‌ها در طول تاریخ به روش‌های مختلف درصدد بودند که از خواص میوه پرتقال بهره‌مند شوند. نوشیدن آب پرتقال، دمنوش پرتقال یا پرتقال خشک شده! خاصیت میوه ی پرتقال اگر طعم معتدل داشته باشد، مضراتش هم خیلی کم‌تر است و بدون نگرانی می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

(برای تدارک یک بسته پذیرایی کامل و ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خواص پرتقال برای سلامتی

مزایای سلامتی پرتقال: 1. خواص پرتقال برای مردان

خواص پرتقال یعنی چه؟ پرتقال با میزان بالای ویتامین C و مواد مغذی دیگر قابلیت این را دارد که از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند. مثلا از خواصِ پرتقال خونی برای مردان می‌توان علاوه بر ویتامین C، به فیبر موجود در پرتقال اشاره کرد که سطح قند خون را کنترل کرده و کلسترول بالا را کاهش دهد. کنترل بیماری های قلبی عروقی از فایده های پرتقال است. 

از خواص میوه پرتقال این است که حاوی تقریباً 55 میلی گرم کلسیم یا 6 درصد است و می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن شما را تأمین کند. از طرفی دیگر، پرتقال با ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در تقویت هورمون و بهبود ویژگی‌های جنس مردانکمک کننده است.

(میوه آرایی زینت بخش میزهای مهمانی لاکچری)

مزایای سلامتی پرتقال: 1. خواص پرتقال برای مردان

فواید پرتقال: 2. خواصِ پرتقال برای کبد

پرتقال محبوب‌ترین میوه مصرفی در دنیا و میوه مجلسی در زمستان است. مسلماً فلاونوئیدهای موجود در پرتقال به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و استئاتوز کبد را بهبود می بخشند. مرکبات کبد را تحریک کرده و به از بین بردن مواد سمی به مواد قابل جذب کمک می‌کنند. خواص آب پرتقال برای کبد بخاطر وجود ویتامین A و کارتنوئیدها اختلالات موجود در کبد را رفع می‌کند. برای اینکه پرتقال طعم لطیف‌تری داشته باشد از خواص پرتقال جنوب بهره‌مند شوید. 

فواید پرتقال: 2. خواصِ پرتقال برای کبد

فواید پرتقال: 3. خواص پرتقال برای زنان

یکی از خواصِ پرتقال قبل از بارداری و مخصوص زنان، پیشگیری از کم خونی است. اگرچه پرتقال منبع خوبی از آهن نیست، اما منبع عالی ویتامین C است که توانایی بدن شما را برای جذب آهن افزایش می‌دهد. از فایده های پرتقال در بارداری و حتی به صورت روتین برای بانوان، قابلیت کلاژن سازی این میوه است. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه خاص می‌توانند زخم‌ها، لک‌ها و چروک‌های پوست را بهبود بخشند.

فواید پرتقال در بارداری سلامت رحم است! گردش خون سالم و تقویت سیستم ایمنی و تضمین سلامت چشم جنین از خواصِ پرتقال در هفته اول بارداری است. از دیگر خواص پرتقال برای زن باردار قدرت این میوه در تنظیم فشار خون و قند خون است. البته مصرف پرتقال بصورت تازه و همراه با فیبر، نه آب پرتقال که قند فراوانی دارد. 

(با بهترین میوه برای دوران پریودی آشنا شوید.)

فواید پرتقال: 3. خواص پرتقال برای زنان

فواید پرتقال: 4. خواص پرتقال در بارداری

در این بخش از خاصیت پرتقال در حاملگی و مرکباتی مانند لیمو و پرتقال برایتان می‌گوییم. پرتقال سرشار از ویتامین C و وجود آن را نباید دست کم گرفت. ویتامین ث مسئول کمک به رشد صحیح استخوان‌های جنین است. از دیگر خاصیت پرتقال برای زن حامله مرکبات می‌توانند به قابلیت هضم غذا و رفع حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری اشاره کرد.

از خواصِ پرتقال در بارداری برای جنین سطوح بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک خاصیت پرتقال در بارداری، محتوای بالای اسید فولیک است. توجه داشته باشید که اسید فولیک می‌تواند به جلوگیری از نقص در جنین و ناهنجاری‌هایی در مغز و ستون فقرات کمک کند. 

خواص آب پرتقال طبیعی در بارداری به این دلیل حجم بالای ویتامین C است. فقط دقت داشته باشید که میزان قند آب پرتقال بدون فیبر کمی بالا است.

(با بهترین میوه برای دوران بارداری آشنا شوید.)

فواید پرتقال: 4. خواص پرتقال در بارداری

خاصیت پرتقال برای جنین

خاصیت آب پرتقال یعنی چه؟ یعنی اینکه پرتقال به عنوان یک میوه‌ی زمستانی برای درمان بیماری‌های میکروبی، ویروسی و باکتریایی و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن مجهز است. ویتامین C، فیبر، پتاسیم، کلسیم، فولات و پتاسیم همگی از خواصِ پرتقال برای زن باردار و جنین است. 

از فواید پرتقال برای جنین می‌توان کمک به رشد و تکامل جنین، به خصوص مغز، استخوان‌ها و نخاع آن اشاره کرد. خواص پرتقال برای جنین به دلیل دوز بالای ویتامین C شناخته شده است که واقعا می‌تواند بدون هیچ قرص مکملی، سیستم ایمنی بدن را قوی نگهدارد. اما از دیگر خواص پرتقال بر جنین مواد مغذی مانند پتاسیم، فولات و تیامین است. فواید آب پرتقال برای جنین به هیدراته ماندن آن کمک می‌کند. 

(درباره بهترین میوه برای پایین آوردن تب بخوانید.)

خاصیت پرتقال برای جنین

آیا فولات پرتقال به رشد جنین کمک می‌کند؟

شما می توانید بدون نگرانی از فواید پرتقال جنین یا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری استفاده کنید. از معروف‌ترین فواید پرتقال برای زن حامله میزان بالای فولات و ویتامین C هستند. متخصصان تغذیه این گونه می‌گویند که “فولات به رشد سالم جنین کمک می کند و ویتامین C برای ساختن استخوان های قوی مهم است.”

جالب است بدانید که خواصِ پرتقال در شیردهی موجب خوش عطر شدن و افزایش شیر مادر است. اگر از میزان اسید‌ی بودن این میوه نگران هستید، از فواید پرتقال خونی برای جنین یا ترکیب فواید پرتقال با عسل بهره‌مند شوید. از خواصِ پرتقال پیوندی این است که طعمی لطیف‌تر دارد.

خواص پرتقال توسرخ در بارداری یک راه عالی برای دریافت دوز زیادی از فولات به طور طبیعی است. بدن شما از آن برای تقسیم سلول‌ها و ساخت DNA استفاده می‌کند. فولات و ویتامین ث به پیشگیری از نقایص مادرزادی کمک می‌کند. 

آیا فولات پرتقال به رشد جنین کمک می‌کند؟

فواید پرتقال: 5. خواص پرتقال برای مغز

فلاونوئیدهای موجود در مرکبات مخصوصا پرتقال، ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند آلزایمر و پارکینسون، که از تجزیه سلول‌های سیستم عصبی ناشی می‌شوند، کمک کند. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف زیاد آب مرکبات باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن می شود. 

به همین دلیل از خواص آب پرتقال برای زن باردار به منظور حفظ آرامش و جلوگیری از اثرات مخرب استرس توصیه می‌شود. مخصوصا از خاصیت پرتقال خونی در بارداری بخاطر طعم لطیفی که دارد، نسبت به سایر مدل پرتقال‌ها با استقبال بیشتری همراه است. 

مرکبات و آب میوه ها ممکن است به تقویت عملکرد مغز و محافظت از مغز در برابر اختلالات عصبی کمک کنند. از خواص میوه ی پرتقال برای تقویت حافظه برای کودکان و سالمندان استفاده کنید.

فواید پرتقال: 5. خواص پرتقال برای مغز

مزایای پرتقال: 6. خواصِ پرتقال برای پوست صورت

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و به محافظت در برابر فرآیند آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. از خاصیت پرتقال برای پوست صورت همین قدر بدانید که عجیب کلاژن ساز است و یک لایه‌ی محافظتی از پوست در مقابل مضرات آفتاب می‌سازد. اگر می‌خواهید اثرات مخرب استرس و کم آبی را در بدن کم کنید از فواید پرتقال برای پوست بهره‌مند شوید. خواص اب پرتقال برای صورت صد برابر کرم‌های گرانقیمت تأثیر گذار است. 

خواصِ پرتقال پوست فقط به خوردن پرتقال محدود نیست، پوست پرتقال هم سرشار از روغن و آنتی‌اکسیدان است. شما می‌توانید با آسیاب کردن پوست پرتقال خشک شده و مخلوط کردن آن و عسل، یک ماسک صورت عالی درست کنید.

جالب است بدانید از خواص پرتقال خونی برای پوست صورت حمایت این میوه از تولید کلاژن است. افرادیکه پوست خشک و حساسی دارند، از فواید پرتقال خوین برای پوست صورت و بدن استفاده کنند. این میوه سرشار از ویتامین ث و انواع آنتی اکسیدان است.  

(با مجموعه بهترین میوه برای سلامت پوست در این صفحه آشنا شوید.)

مزایای پرتقال: 6. خواصِ پرتقال برای پوست صورت

خواص پرتقال برای جوش صورت

از خواص پرتقال برای جوش صورت می‌توان استفاده کرد. وجود اسید سیتریک در پرتقال به خشک شدن آکنه و کنترل چربی کمک می‌کند. خواص پرتقال برای جوش، با باز شدن منافذ و پاکسازی کثیفی و آلودگی از روی صورت شما انجام می‌گیرد.

فواید پرتقال: 7. فواید پرتقال برای مو‌

از آنجایی که پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است، نقش مهمی در تسهیل رشد مو دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و نتیجه‌ی آن جلوگیری از آسیب مو و تقویت رشد مو است. پرتقال همچنین حاوی ویتامین B12 و ویتامین E است که به ترمیم فولیکول‌های آسیب دیده مو کمک می‌کند.

(با بهترین میوه برای سلامت مو آشنا شوید.)

فواید پرتقال: 7. فواید پرتقال برای مو‌

مزایای پرتقال: 8. خواص پرتقال برای سرماخوردگی

خاصیت پرتقال برای سرماخوردگی نیازی به تعریف ندارد. از فواید پرتقال برای سرماخوردگی و در کل میوه‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. پرتقال و سایر مرکبات منابع عالی ویتامین C هستند. البته خواص پرتقال در سرماخوردگی به همین مورد محدود نشده بلکه بسیاری دیگر از ترکیبات دیگر، از جمله هسپریدین و نارینژنین فعالیت‌های ضد التهابی عمیقی دارند. (درباره بهترین میوه ها برای درمان سرماخوردگی بخوانید.)

التهاب مزمن می‌تواند بر پاسخ ایمنی تأثیر منفی بگذارد، در این مورد خواصِ پرتقال سرماخوردگی به داد بدن رسیده و به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی برمی‌خیزد. فیبر یکی دیگر از مواد مغذی ارائه شده توسط پرتقال است که می تواند به ارتقای سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کند. بدن شما برای حفظ تعادل سالم باکتری های روده، که بر رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، به فیبر نیاز دارد.

طبق تحقیقات، خواص اب پرتقال برای سرماخوردگی به تنهایی پاسخگو نیست و باید کامل مصرف شود. زنان باردار در زمان سرماخوردگی، بخاطر طعم لطیف، از خواصِ پرتقال خونی در بارداری استفاده کنند. در ضمن خواص پرتقال برای گلودرد همراه با عسل می‌تواند مؤثر باشد اما بیشتر به تقویت سیستم ایمنی می‌پردازد.

(بهترین میوه برای پاکسازی ریه کدام است؟)

مزایای پرتقال: 8. خواص پرتقال برای سرماخوردگی

مزایای پرتقال: 9. خواصِ پرتقال برای چشم

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامت چشم ضروری است. این ویتامین که عمدتا در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود، به سلامت رگ‌های خونی چشم کمک می‌کند. از خواص پرتقال برای چشم مبارزه با ایجاد آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن است.

مزایای پرتقال: 9. خواصِ پرتقال برای چشم

مزایای پرتقال: 10. خواص پرتقال برای فشار خون

پرتقال مملو از ترکیبات فنلی یا همان فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. هسپریدین یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی پرتقال است. ازخواصِ پرتقال فشار خون همین هسپریدین است که اثرات کاهش دهنده فشار خون، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در بدن دارد. به همین خاطر در دوره‌ی خاص زندگی زنان برای جلوگیری از فشار خون، می‌توانند از فواید پرتقال خونی در بارداری بهره‌مند شوند.

(در این صفحه با بهترین میوه برای پایین آوردن فشار خون آشنا می‌شوید.)

مزایای پرتقال: 10. خواص پرتقال برای فشار خون

مزایای پرتقال: 11. خواص پرتقال برای سرطان

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از خواص پرتقال سرطان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان کمک کند، از جمله سرطان ریه، سرطان دهان، سرطان معده، سرطان سر و گردن کمک کند. 

(با بهترین میوه ها برای درمان سرطان آشنا شوید.)

مزایای پرتقال: 11. خواص پرتقال برای سرطان

فایده پرتقال برای سلامتی: 12. خواص پرتقال برای یبوست

دریافت فیبر کافی و بهره‌مندی منظم از خاصیت پرتقال برای یبوست، می‌توان به سلامت کلی بدن دست پیدا کرد. از خواصِ پرتقال و یبوست، تامین انرژی باکتری‌های مفید روده برای سلامت سیستم گوارش بدن است.

اگر تصمیم دارید از خواص پوست پرتقال برای یبوست استفاده کنید، پرتقال ارگانیک را انتخاب کنید. پرتقال های ارگانیک کمتر در معرض آفت کش‌ها بوده‌اند. خواص آب پرتقال برای یبوست از آنجاییکه بدون فیبر است نسبت به خود پرتقال چندان قابل قیاس نیست. 

(برای آشنایی با میوه های شب یلدا متنی کامل برایتان نوشته‌ایم.)

فایده پرتقال برای سلامتی: 12. خواص پرتقال برای یبوست

فایده پرتقال برای سلامتی: 13. خواص پرتقال برای کودکان

از خاصیت پرتقال برای کودکان تأمین بخش قابل توجهی از نیاز روزانه کودکان به ویتامین C است. از فواید پرتقال برای کودکان ویتامین C است که جذب آهن را افزایش داده و خطر کم خونی فقر آهن را به حد قابل قبولی دفع می‌کند. 

از دیگر فواید پرتقال کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها و دور نگهداشتن عفونت‌ها است. اگر بهره‌مندی از خواص پرتقال کودک دشوار است، پرتقال شیرین را برای آن‌ها انتخاب کنید. یا از خواص اب پرتقال برای کودک استفاده کنید. البته خواصِ پرتقال خونی برای کودکان هم عالی است و می‌تواند با رنگ جذابش آن‌ها را علاقه‌مند کند. 

(درباره خواص انار بخوانید.)

فایده پرتقال برای سلامتی: 13. خواص پرتقال برای کودکان

فایده پرتقال: 14. خواصِ پرتقال برای دیابتی ها

از خواص بی‌نظیر پرتقال میزان بالای فیبر، ویتامین C، فولات و پتاسیم است. پرتقال یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI) است که می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند. با مصرف منظم پرتقال دیابتی‌ها می‌توانند نیازهای ویتامین و مواد معدنی خود را از این میوه تامین کنند. پرتقال قند دارد، اما مصرف میزان مناسب آن، سطح قند خون را مانند سایر غذاهای شیرین افزایش نمی‌دهد. اگر کودک شما مبتلا به دیابت است از فواید پرتقال برای بچه‌ ها استفاده کنید تا داروهای مکمل و مضر. 

(با بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون آشنا شوید.)

فایده پرتقال: 14. خواصِ پرتقال برای دیابتی ها

فایده پرتقال: 15. خواص پرتقال در بدنسازی

پرتقال به عنوان بهترین میوه ها برای بدنسازی، جایگاه ویژه‌ای دارد. پرتقال که به دلیل محتوای بالای ویتامین C خود شناخته شده است، علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی به ساخت کلاژن و سلامت تاندون ها و رباط ها کمک می کند. از فواید آب پرتقال برای کودک به منظور سلامت استخوان‌ها و رباط‌ها غافل نشوید!

(در این صفحه درباره بهترین میوه برای درمان بواسیر بخوانید.)

فایده پرتقال: 15. خواص پرتقال در بدنسازی

فایده پرتقال: 16. خواص پرتقال برای لاغری

از خاصیت پرتقال برای لاغری می‌توان به محتوای فیبر آن برای کاهش کلسترول و چربی شکم یا چربی احشایی اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2022 که روی 1500 فرد دچار سندرم متابولیک اضافه وزن اجرا شد؛ افرادیکه 12 ماه فیبر مصرف کردند، وزن بدن و چربی احشایی آن‌ها کاهش یافت. 

از خواص پرتقال لاغری می‌توان فقط این نکته را یاد آور شد که پرتقال سرشار از فیبر است! سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد و خاصیت پرتقال در لاغری دقیقا مبارزه با همین عوامل است. فواید پرتقال برای لاغری کاهش التهاب و خطر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها است.

از دیگر فواید پرتقال در لاغری میزان بالای فلاونوئیدها است و طبق تحقیقات انجام شده، مصرف زیاد فلاونوئیدها به کاهش توده چربی کمک می‌کند. اگر همیشه پرتقال تازه در دسترس نیست از خواص پوست پرتقال برای لاغری می‌توانید کمک بگیرید. 

(برای معرفی میوه های زمستانی متنی کامل برایتان نوشته‌ایم.)

فایده پرتقال: 16. خواص پرتقال برای لاغری

فایده پرتقال: 17. خواص پرتقال برای چاقی

اگر می‌خواهید از خاصیت پرتقال چاقی استفاده کنید، آب پرتقال بنوشید. آب پرتقال اشتها را زیاد می‌کند! واقعیت این است آب پرتقال سرشار از قند و کالری است و باعث افزایش وزن می‌شود. برای اینکه از فواید پرتقال کاهش وزن بهره‌مند شوید پرتقال را با پوست یا همراه با فیبر میل کنید. 

(درباره خواص نارنگی بخوانید.)

فایده پرتقال: 17. خواص پرتقال برای چاقی

فایده پرتقال: 18. خواص پرتقال برای معده

طبق تحقیقات به دست آمده، خاصیت پرتقال برای معده اگر که به آن حساسیت ندارید، مشکلات معده نداشته باشید مناسب است. در کل خواصِ پرتقال معده، برای زمانیکه احساس نفخ دارید و حالتان خوب نیست، عالی است. میوه‌هایی با فروکتوز کم و فیبر بالا برای کاهش گاز معده انتخاب خوبی هستند. 

از فواید پرتقال برای معده و دستگاه گوارش، تقویت کردن باکتری‌های مفید روده است تا به سرعت برای هضم غذا دست به کار شوند. گرچه فیبر موجود در پرتقال برای تقویت معده و دستگاه گوارش عالی است اما تاکنون خبری موثق از خواص پرتقال برای زخم معده به دست نیامده است و فقط برای جلوگیری از این بیماری توصیه می‌شود. 

(درباره بهترین میوه برای زانو درد بخوانید.)

فایده پرتقال: 18. خواص پرتقال برای معده

فایده پرتقال: 19. خاصیت پرتقال برای قلب

رژیم‌های غذایی غنی از فیبر با تعدادی از فواید، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان روده بزرگ و چاقی همراه است. از فواید پرتقال برای قلب جلوگیری از فشار خون، بالا رفتن کلسترول بد، رفع التهابات و کنترل دیابت است. 

فایده پرتقال: 19. خاصیت پرتقال برای قلب

فایده پرتقال: 20. فواید پرتقال برای کلیه

از فواید پرتقال برای کلیه، کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است. هنگامی که ادرار غلیظ است یا زمانی که مقادیر بالاتر از حد طبیعی مواد معدنی سنگ ساز در ادرار وجود دارد، سنگ کلیه تشکیل می‌شود.  یکی از دلایل ایجاد سنگ کلیه به دلیل سطوح پایین سیترات در ادرار است.

مصرف مرکبات مثل پرتقال، می‌تواند جایگزینی طبیعی برای مکمل‌های سیترات پتاسیم باشد. خوردن مرکبات ممکن است با افزایش سطح سیترات در ادرار به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه در برخی افراد کمک کند.

(با بهترین میوه ها برای کمر درد آشنا شوید.)

فایده پرتقال: 20. فواید پرتقال برای کلیه

خواص انواع پرتقال

خاصیت پرتقال چیه؟ بیش از 400 گونه پرتقال در دنیا است و اکثر آن‌ها پرتقال سرشار از فیبر و ویتامین‌های مفید مانند ویتامین C کلسیم، پتاسیم، فولات و مزایای سلامتی مختلفی از جمله حمایت از عملکرد سیستم ایمنی هستند. تاکنون اثرات منفی از پرتقال گزارش نشده پرتقال برای همه‌ی جانداران عالی است مثلا خواص پرتقال برای قناری برای تقویت سیستم ایمنی و مقاوم شدن بدن آن هم کمک کننده است. از خواص شربت پرتقال در فصل گرما و دمنوش پرتقال در فصل سرما استفاده کنید. 

(درباره بهترین میوه برای خارش پوست بخوانید.)

خواص انواع پرتقال

خواص پرتقال زرد یا هاملین

خاصیت های پرتقال چیست؟ پرتقال از هر نوعی که باشد بخاطر ویتامین C تاج افتخار دارد! پرتقال زرد از پایه لیمو گرفته می‌شود و دارای رنگ زرد کمرنگ است. پرتقال زرد رنگ کوچک، پوست صاف و گوشته‌ای آبدار دارد. 

خاصیت پرتقال زرد بخاطر طعم شیرین و لطیفش برای آبگیری در زمان سرماخوردگی عالی است. خواصِ پرتقال شمالی که از زودرس‌ترین پرتقال‌ها است مشابه همین پرتقال زرد است. 

(درباره بهترین میوه برای سوزش معده بخوانید.)

خواص پرتقال زرد یا هاملین

فواید پرتقال سبز

 یکی از خوش‌عطرترین و خوش‌طعم‌ترین نوع پرتقال، پرتقال سبز است. خواص پرتقال شهسوار و همینطور پرتقال جنوب را شامل می‌شود. خاصیت پرتقال سبز کمتر اسیدی، شیرین و کمی خشک است. خواص پرتقال سبز در کاهش روند پیری و بیماری‌های مزمن عالی است.

فواید پرتقال سبز

فواید پرتقال خونی چیست

خاصیت پرتقال خونی چیست؟ از خاصیت پرتقال توسرخ می‌توان به مواد معدنی، ویتامین C، فیبر و انواع آنتی اکسیدان اشاره کرد. خاصیت پرتقال سرخ بخاطر وجود آنتوسیانین یک جزء آنتی اکسیدانی مفید معروف است. 

از فایده ی پرتقال خونی کمتر اسیدی بودن آن و طعم لطیفش است. از فواید پرتقال خونی برای بدن می‌توان میزان بالای ویتامین C و البته سایر مواد معدنی مشابه از خواصپرتقال معمولی اشاره کرد. 

(متنی کامل درباره خواص کیوی برایتان نوشته‌ایم.)

فواید پرتقال خونی چیست

خاصیت پرتقال تلخ

به نظر می‌رسد که پرتقال تلخ از هیمالیا آمده و سپس به چین و ژاپن گسترش یافته است. از خواص پرتقال تلخ این است که آنقدر تلخ و اسیدی است که اغلب به صورت خام مصرف نمی‌شود. از خواص عصاره پرتقال تلخ بیشتر در اسانس‌ها و اهداف دارویی استفاده می‌شود.

برخلاف پرتقال تلخ، که بیشتر در صنعت و لوازم آرایشی است، از خاصیت پرتقال قرمز بخاطر خصلت اسیدی‌ کمتر و طعم لطیف‌تر برای مصرف خوراکی استفاده می‌شود. خواصِ پرتقال خونی خشک با آن رنگ زیبا، برای دمنوش عالی است.

(خوشمزه ترین میوه های دنیا کدامند؟)

خاصیت پرتقال تلخ

خاصیت پرتقال کامکوات

کامکوات میوه‌ای کوچک و شیرین از خانواده‌ی مرکبات است که آن را با پوست می‌خورند. از خواص پرتقال‌ های کوچک این است که بخاطر طعم لطیفشان، بیشتر در انواع سالاد میوه، کنسرو شده یا در انواع دسر استفاده می‌شود. 

از خواص پرتقال کامکوات می‌توان به طعم شیرین، میزان بالای ویتامین C، ویتامین‌های B و E اشاره کرد. خاصیت پرتقال کوچک کامکوات بخاطر این است با پوست خورده می‌شود، بنابراین می‌توان از خواص پوست که حاوی امگا 3 است و هسته آن استفاده کرد. 

از دیگر خواص پرتقال کوچک کامکوات مقادیر بالای آب (80 درصد) است که می‌تواند برای هیدراته شدن بدن روی آن حساب کرد. خاصیت پرتقال کامکوات به اندازه یک پرتقال معمولی در اندازه‌ی متوسط نیست، اما به خاطر اینکه با پوست خورده می‌شود می‌تواند فیبر بیشتری را تأمین کند. از فواید پرتقال کامکوات این است که اگر در هر وعده 5 عدد میل شود می‌تواند حدود 73 درصد از ویتامین ث روزانه را تأمین کند. 

خواص پرتقال گیلاسی یا کامکوات بخاطر میزان بالای ویتامین C و فیبر است. پوست کامکوات سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی ضد التهابی است. از این میوه می‌توان برای جلوگیری از مشکلات قلبی و ریوی استفاده کرد. 

(متنی کامل درباره معرفی میوه های پاییزی برایتان آماده کرده‌ایم.)

خاصیت پرتقال کامکوات

خواص پرتقال کوهی

پیش از آنکه درباره‌ی خواص پرتقال کوهی برایتان بگوییم، لازم است این نکته را یاد آور شویم: پرتقال کوهی در واقع همان پرتقال معمولی است که بخاطر جذابیت بیشتر این نام را روی آن گذاشته‌اند. خواص پرتقال کوهی با نام علمی (پرتقال والنسیا) همان است که در ابتدای متن به آن اشاره شد (دقیقا مطابق خواصِ پرتقال معمولی). فقط اینکه، احتمال سرمازدگی پرتقال کوهی (پرتقال والنسیا) نسبت به سایر پرتقال‌ها بیشتر است چون در اواخر زمستان به بار می‌نشیند.

در اکثر موارد برای جلوگیری از یخ‌زدگی، پرتقال‌های نارس چیده شده و در انبارها تحت مواد شیمیایی قرار می‌گیرند. بنابراین اخبار تجاری مبنی بر خواصِ پرتقال نارس یا فواید پرتقال نارس تا حدودی فقط برای فروش این محصول است. پرتقال رسیده با طعمی مطلوب برای سلامتی مناسب است نه پرتقال نارس و کال!

پرتقال کوهی همان پرتقال معمولی خودمان است با همان خواص مشابه! در برخی موارد پرتقال خونی با نام جذاب پرتقال کوهیبه فروش می‌رسد. خواص پرتقال سرخ بخاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی، با طعمی ملایم، برای سلامتی خوب است. 

(درباره خواص توت فرنگی بخوانید.)

خواص پرتقال کوهی

خواص پرتقال جنگلی

مرکبات از پرتقال گرفته تا پوملو، فواید سلامتی زیادی دارند. فایده پرتقال در زمستان تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌هایی است که در فصل سرما پرکارتر می‌شوند و در تابستان هیدارته کردن بدن!

از مهم‌ترین فواید پرتقال برای بدن می‌توان به ترشحات اسیدی آن برای هضم بهتر و ضد عفونی کردن روده‌ها و معده اشاره کرد. فواید پرتقال برای بدن کم نیست یکی دیگر، عطر پرتقال آرام بخش و تداعی‌کننده‌ی نور خورشید در زمستان است.

نام پرتقال جنگلی فقط یک برچسب تجاری است در واقع پرتقال جنگلی همان پرتقال معمولی یا نهایتات پرتقال تو قرمز است. از خواصِ پرتقال تو قرمز می‌توان به فیبر بالا، وجود ویتامین A و C، کلسیم، پتاسیم، کربوهیدارت و کمی سدیم اشاره کرد. 

(محبوب ترین صیفی جات دنیا کدامند؟)

خواص پرتقال جنگلی

خواص پرتقال ناول

پرتقال ناول شیرین‌ترین و خوشمزه‌ترین پرتقال‌ها است. از خواص پرتقال ناول می‌توان به وجود ویتامین C، فیبر، پتاسیم اشاره کرد. پرتقال ناول کم کالری و کمتر اسیدی است. اگر می‌خواهید از خاصیت پرتقال در بدن، بدون سوزش معده نهایت استفاده را ببرید، پرتقال ناول مصرف کنید. 

پرتقال ناول بدون هسته است. همانند خواصِ پرتقال قرمز، پرتقال ناول هم برای جذب آهن و جلوگیری از بیماری‌های قلبی معروف است. 

(خواص سیب زمینی چیست؟)

خواص پرتقال ناول

خواص پرتقال یافا

خاصیت پرتقال چیست؟ همان خواصی که از ابتدای متن تا کنون به آن اشاره کردیم، با طعمی مطلوب می‌توانید در پرتقال یافا بیابید. البته یافا در ایران بیشتر به نام نارنگی یافا معروف است. تقویت سیستم ایمنی، تعادل الکترولیت‌ها و آرامش اعصاب از خواص میوه ی پرتقال یافا است. 

اما در بین خانواده‌ی مرکبات به نظرتان خواصِ پرتقال بیشتره یا نارنگی؟ نارنگی از نظر تأمین ویتامین A کمی از پرتقال جلوتر است. اما در عوض پرتقال با کالری کمتر و ویتامین C بیشتر قدرتمند از نارنگی است. 

خواص پرتقال و لیمو چطور؟ ترکیب پرتقال و لیمو شیرین چون حالت اسیدی کمتری دارند، برای هر نوع مزاجی مناسب است. اما درباره رقابت خواصِ پرتقال و لیمو شیرین، محققان اینگونه می‌گویند که از همه لحاظ شبیه هم هستند، اما ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در پرتقال بیشتر است.

(درباره خواص میوه تازه بخوانید.)

خواص پرتقال یافا

فواید پرتقال نارنگی

پرتقال نارنگی یا همان کلمانتین ها (نارنگی یافا) بیشتر شبیه نارنگی هستند. مانند نارنگی کوچک، بسیار شیرین، پوست کندن آن آسان است و می‌توان با آن تنقلات عالی درست کرد. خواصِ پرتقال چیست؟ پرتقال سرشار از ویتامین C است و می‌تواند بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا مقاوم کند. 

در یکسری از موارد مثل مشکلات معده، معمولا به خواص پرتقال تو سرخ خشک یا مربای پرتقال متوسل می‌شوند، تا هر جوری که هست از این میوه استفاده شود. 

فواید پرتقال نارنگی

خواصِ پرتقال تامسون

پرتقال تامسون یکی از شناخته‌ترین نوع پرتقال در کشور ما است. خاصیت پرتقال تامسون با آن میزان آب و فیبری که دارد برای درمان یبوست عالی است. جالب است بدانید که یکی از فواید پرتقال تامسون شیرین این است که کمتر اسیدی است و می‌توان بدون نگرانی از مشکلات معده از آن بهره‌مند شد.

یکی از فواید پرتقال تامسون در ایام عید است! اگر پشت سر هم عید دیدنی می‌روید و دائم در حال شکستن تخمه هستید، به عنوان مُصلح امزاج از فواید پرتقال تامسون استفاده کنید.  

(با بهترین میوه ها برای درمان کرونا آشنا شوید.) 

خواصِ پرتقال تامسون

خواص پرتقال ترش و شیرین

هر چقدر که پرتقال ترش‌تر، میزان ویتامین C و غلظت اسید سیتریک بیشتر است. پرتقال ترش برای زیبایی پوست صورت عالی است. البته که خواصِ پرتقال شیرین هم دست کمی در این مورد ندارد، اما خوب نسبت ویتامین C در آن کمتر است ولی در عوض طبع ملایم‌تری دارد. 

از خاصیت پرتقال شیرین میزان بالای پتاسیم را می‌توان گفت که به شدت در روند جریان خون تأثیرگذار است. خاصیت پرتقال شیرین برای جلوگیری از سکته مغزی عالی است. اگرچه که خاصیت پرتقال ترش برای جلوگیری از سنگ صفرا و پاکسازی کبد عالی است، اما اگر فشار خون دارید، ترجیحا از خواص پرتقال ترش بصورت چای پرتقال یا دمنوش پرتقال بهره‌مند شوید.  

(در این صفحه با میوه های استوایی آشنا شوید.)

خواص پرتقال ترش و شیرین

خواص پرتقال فوجی

خواص پرتقال چیه؟ از خواصِ پرتقال تازه متوسط می‌توان به میزان کم کالری، عدم وجود چربی و سدیم، فیبر بالا، پروتئین، قند، ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و کربوهیدرات اشاره کرد. 

در کل انواع پرتقال به چهار دسته اصلی پرتقال گرد، پرتقال نافدار (پرتقال ناول)، پرتقال رنگدانه‌ای و پرتقال‌های غیر اسیدی تقسیم می‌شوند. در این بین امکان دارد که نام پرتقال همراه با نام شهر آورده شود. یک نوع میوه بنام میوه فوجی در شمال کشت می‌شود که هیچ ربطی به خانواده مرکبات و پرتقال ندارد!

(در این صفحه درباره خواص هندوانه بخوانید.)

خواص پرتقال فوجی

خواص پرتقال در طب سنتی

خواصِ پرتقال در طب اسلامی برای کمک به گرفتگی عضلات (بدن درد دوران سرماخوردگی)، یبوست، اسهال، قولنج، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، افسردگی، اضطراب، استرس، اضطراب و فشار خون بالا توصیه می‌شود.

خواص پرتقال طب سنتی پرتقال برای پاکسازی خلط از سینه یا گلو مفید است. از موارد دیگر خواص پرتقال در طب سنتی تقویت گردش خون است که به شدت بر روی هضم غذا تأثیر دارد. خواصِ پرتقال از نظر طب سنتی بهبود بخشیدن به اشتها است بنابراین برای افرادیکه دوست دارند چاق بشوند و اشتها ندارد راهکار جالبی است. 

برای اینکه سوزش معده بعد از مصرف پرتقال تا حد زیادی تعدیل شود از خواص سفیده پرتقال بهره‌مند شوید. مواد معدنی و خواص سفیدی پرتقال باعث می‌شود که اثر اسیدی پرتقال تا حد زیادی کم شود.

از خواص و طبع پرتقال، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که خاصیت پرتقال گرم است یا سرد؟پرتقال طبع سرد و تر دارد. با مدیریت درست می‌توان از خواصِ پرتقال و طبع آن نهایت لذت را برد. برای اینکار از مُصلح پرتقال که عسل است استفاده کنید. یا مثل خوردن انار، آن را با گلپر مصرف کنید. 

(در این متن درباره خواص طالبی بخوانید.)

خواص پرتقال در طب سنتی

پرتقال را کی بخوریم؟

بهترین زمان برای خوردن پرتقال که برای جذب تمام مواد مغذی پرتقال و البته برای میوه‌های دیگر (همینطور داروها) نیز صدق می‌کند، استفاده از آن با معده خالی یا همراه با وعده‌ی صبحانه است. البته خوردن پرتقال بعد از ورزش و یا یک روز کاری به عنوان میان وعده‌ی سالم در عصر یا قبل از شام، عالی باشد ولی برای صبحانه یک چیز دیگر است!

(با میوه های تابستانی آشنا شوید.)

پرتقال را کی بخوریم؟

خواص پرتقال ناشتا

در طب سنتی و مدرن، بهترین زمان مصرف میوه، با معده‌ی خالی یا با فاصله از وعده‌های غذایی است. فواید پرتقال ناشتا نیز از این قاعده مستثنا نیست. پرتقال منبع عالی از ترکیبات مختلف گیاهی فعال زیستی است که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این‌ها شامل فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C هستند.

خواص پرتقال اول صبح با معده خالی می‌تواند از خیلی لحاظ سلامت بدن شما را تأمین کند. معمولا در صبحانه‌های لاکچری، آب پرتقال موجود است. از خواص آب پرتقال ناشتا این است که سرشار از ویتامین C مورد نیاز یک روز است. اگر از دیگر خواص آب پرتقال صبح ناشتا آشنا شوید، احتمال دارد که دیگر نوشیدن چای را در صبحانه بی‌خیال شود.

اگر می‌خواهید پوست خود را از آسیب‌های آفتاب، قلب را در برابر فشار خون و گرفتگی عروق ایمن کنید، از خواص آب پرتقال قبل از صبحانه غافل نشوید. البته خواصِ پرتقال صبح ناشتا بخاطر فیبر می‌تواند مؤثرتر از آب پرتقال باشد. 

(درباره خواص موز بخوانید.)

خواص پرتقال ناشتا

خاصیت پرتقال صبحانه

طبق آمار دقیق و معتبر، آب پرتقال یکی از پرمصرف‌ترین آب میوه‌ها در دنیا است. خواص پرتقال صبحانه به‌خاطر مواد مغذی مفید، ویتامین C، فولات، ویتامین A، کلسیم و پتاسیم و فیبر بی‌رقیب است. اگرچه خیلی‌ها بخاطر مشکلات معده و گوارشی و اینکه طبع پرتقال سرد است و اینجور موارد خودشان را از خواص پرتقال اول صبح بی‌نصیب می‌کنند. 

خواص آب پرتقال طبیعی در صبحانه را دست کم نگیرید و با این بهانه‌ها آن را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. مثلا یکی از خواص آب پرتقال در صبحانه کاهش اثرات گرمی خون و صفرااست. برای بهره‌مندی از فواید پرتقال در صبحانه از مُصلح مناسب آن استفاده کنید. 

(درباره بهترین میوه ها برای کم خونی بخوانید.)

خاصیت پرتقال صبحانه

خواص پرتقال قبل از خواب

بهترین زمان برای خوردن پرتقال، صبح یا به عنوان میان وعده در شب است. و برای افرادیکه دستگاه گوارش حساسی دارند، بدترین زمان  درست قبل از خواب است. یکسری از محققین معتقد هستند که پرتقال در شب باعث سوزش سر معده شده و از طرفی دیگر رایحه‌ی آن انرژی دهنده است و خواب را از چشم می‌رباید! 

ولی عده‌ی دیگر به چیز دیگری اعتقاد دارند که اگر قصد کاهش وزن دارید و بدن‌تان به خوردن میوه‌ی آخرشب عادت دارد، خوردن پرتقال قبل از خواب ممکن است با افزایش متابولیسم و ​​سوزاندن کالری به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، محتوای بالای ویتامین C موجود در پرتقال می‌تواند با کاهش التهاب و ایجاد آرامش، به بهبود کیفیت خواب کمک کند. در این مورد انتخاب را به خود شما و عادت‌هایتان می‌سپاریم:-)

(بهترین میوه ها برای دیابت کدامند؟)

خواص پرتقال قبل از خواب

پرتقال را چگونه بخوریم؟

مطالعه‌ای گسترده‌ای را در رابطه با مدل خوردن میوه‌ها صورت گرفت و اینگونه دریافت شد که خوردن میوه‌ی تازه بخاطر فیبر بهترین حالت است. در این بخش بررسی خواص پرتقال در حالت‌های مختلف آورده شده است:

پرتقال را چگونه بخوریم؟

خواص آب پرتقال

خواص آب پرتقال بخاطر فیبر کم و در مقایسه با میوه‌های کامل تأثیر بیشتری بر قند خون دارد. اگر چه مصرف منظم مرکبات به کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که رژیم غذایی و سبک زندگی شما در کل بسیار مهم‌تر از هر ماده غذایی است. خواص خوردن آب پرتقال طبیعی در یک فنجان معادل (248 میلی‌لیتر) تقریباً دو برابر کالری یک پرتقال کامل است. 

(با بهترین میوه ها برای سلامت قلب آشنا شوید.)

خواص آب پرتقال

خواص پرتقال پخته

پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه‌های دنیا است. این میوه، منبع خوبی از ویتامین C است و متخصصان تغذیه درصدد هستند که هرجوری شده آن را برای هر ذائفه‌ای مناسب‌سازی کنند. طبق تحقیقات انجام شده، خواصِ پرتقال پخته شده برای درمان سرفه و پاکسازی ریه معروف است. 

چرا خاصیت پرتقال پخته برای پاکسازی ریه‌ها معروف است؟ از فواید پرتقال پخته به این است که آن را با پوست آب‌پز می‌کنند. در اینصورت روغن و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در پوست به درون پرتقال نفوذ می‌کنند. اما فراموش نکنید که ویتامین ث در اثر حرارت ضعیف و بعد از مدت طولانی کاملا خاصیتش را از دست می‌دهد. 

(عجیب ترین میوه های دنیا کدامند؟)

خواص پرتقال پخته

خواص پرتقال و نمک

با ورود کرونا و سرماخوردگی‌های سخت، از خواص پرتقال جوشیده با نمک به عنوان دارویی خانگی برای درمان سرفه، آشنا شدیم. برای درمان سرفه و پاکسازی ریه روی خاصیت پرتقال پخته شده با نمک حساب کنید. فقط حواستان باشد که فواید پرتقال پخته با نمک، برای افرادیکه دچار فشار خون یا حساسیت بالا هستند توصیه نمی‌شود.  

بهترین زمان برای بهره‌مندی از خواصِ پرتقال آب پز با نمک سی دقیقه قبل از خواب است. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی بدن در حالت استراحت است، پروتئین‌هایی بنام سیتوکین می‌سازد که با کمک ویتامین C با التهاب و عفونت مبارزه می‌کنند.

طبق نظر کارشناسان، نمک درمانی برای بهبود التهاب و توازن مایع سطح در ریه‌ها و عملکرد ریه از قدیم الایام باب بوده است و پرتقال هم که معدن ویتامین C و مواد معدنی است؛ با خاصیت پرتقال پخته با نمک شاید بشود سریع‌تر از شر بیماری خلاص شد.

(اگر گیاه خوار هستید و مصرف صیفی جات شما بالا است سری به این صفحه بزنید.)

خواص پرتقال و نمک

خاصیت پرتقال خشک

از فواید پرتقال خشک شده که در دنیا معروف است، می‌توان به قدرت این میوه برای کاهش دمای بدن اشاره کرد. از دیگر خواص پرتقال خشک شده برای کاهش التهاب و تکسین درد است. مواد معدنی پرتقال خشک شده غلظت بیشتری نسبت به پرتقال تازه دارد. بنابراین با سرعت بیشتری در کاهش کلسترول و رقیق کردن خون عمل می‌کند.

(برای خرید انواع میوه خشک به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خاصیت پرتقال خشک

خاصیت پوست پرتقال چیست

از فواید پوست پرتقال چیست؟ پوست پرتقال سرشاراز ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال خشک شده، سه برابر بیشتر از گوشته‌ی پرتقال ویتامین C دارد. اما اگر آفت‌کش‌ها در آن اثر نکرده و یا کاملا ارگانیک باشد! در غیر اینصورت بجای اینکه مفید باشد با اثرات آفت‌کش‌ها و مضرات پوست پرتقال مثل حساسیت پوستی و سوزش معده روبه‌رو خواهید شد.

خواص پوست پرتقال خشک شده این است مخزن انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A، فولات، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6، پتاسیم و کلسیم است.

خاصیت پرتقال با پوست نسبت به پرتقال پوست کنده (اگر پرتقال ارگانیک باشد و با آفت‌کش‌ها رشد نکرده باشد) بسیار زیادتر است و برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب، کاهش وزن و حتی برای سلامت دهان و دندان عالی است.

(خرید سبزی  را همین حالا به سان میوه سفارش دهید.)

خاصیت پوست پرتقال چیست

خواص پوست پرتقال در غذا

استفاده از تکه‌های پرتقال در غذا برای سلامتی بدن مزایای زیادی دارد. برای استفاده از خواص پوست پرتقال جوشانده می‌توان آن را در اکثر دسرها و کیک‌ها یا حتی بصورت پودر روی بستنی و یا مرغ سرخ مصرف کرد. عطر خوب و مزایای سلامتی از خاصیت پوست پرتقال خشک شده است. 

از فواید پوست پرتقال در طب سنتی هم توصیه‌های زیادی داریم. خواص پوست پرتقال جوشانده شبیه به یک دمنوش ارگانیک لطیف و خوش عطر و بدون عارضه‌های جانبی، برای کاهش کلسترول و التهاب و یا کاهش مقاومت به انسولین است. از فواید پوست پرتقال برای گیاهان و یا به عنوان کود غنی از پتاسیم، آهن، کلسیم و اسید سیتریک یاد کرد. 

(برای خرید سبزی بزرگی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خواص پوست پرتقال در غذا

خواص چای پرتقال

فواید چای پرتقال که سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها و خواص آنتی اکسیدانی است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، فشار خون بالا، دیابت و آنفولانزا کمک کند. چای پوست پرتقال نیز یک گزینه عالی برای کاهش وزن است، زیرا دارای مقادیر عالی پتاسیم است.

(خرید سبزی خشک با بهترین کیفیت را به سان میوه بسپارید.)

خواص چای پرتقال

خواص پرتقال و عسل

خواص پرتقال با عسل چیست؟ سرشار از ویتامین C، ضد باکتری، ضد التهاب، ادرار آور و دفع کننده سموم بدن. خواص اب پرتقال با عسل، برخلاف ترکیب عسل و خربزه، بی‌خطر و حتی یک ترکیب خوشمزه و سالم باشد. شیرینی طبیعی عسل می‌تواند طعم میوه را افزایش دهد، هم عسل و هم میوه منبع مواد مغذی مهمی هستند. 

خاصیت پرتقال عسل می‌تواند با طعمی لطیف‌تر، شبیه به خاصیت لیمو ترش و عسل باشد. خاصیت پرتقال و عسل از طرفی دیگر برای سلامت پوست و مو خیلی مؤثر است. خاصیت آب پرتقال با عسل شبیه به یک معجون سلامتی برای کودکان عالی است. 

(برای آشنایی با خواص پیاز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خواص پرتقال و عسل

خواص پرتقال سوخته

خواص پرتقال چیه؟ پرتغال سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مثل پتاسیم است. خاصیت غذایی پرتقال بخاطر ویتامین C و  A از قدیم الایام زبانزد بوده است، به همین خاطر همیشه کنار داروها از خواصِ پرتقال استفاده می‌شود. خواص پرتقال و عسل از ترکیبات عالی برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی است.

اما در سال‌های جدید با کلیپ‌های درمانی اینستاگرامی یک روش دیگر از خواص درمانی پرتقال یعنی خواصِ پرتقال سوخته را شاهد هستیم. خواص پرتقال سوخته به منظور بازیابی حواس بویایی بعد از بیماری کرونا یا آنفولانزا پیشنهاد می‌شود. به این‌صورت که پرتقال با پوست را روی اجاق بگذارید تا پوستش بسوزد بعد آن را پوست کنده و با عسل یا شکر قهوه‌ای میل کنید. 

خواص پرتقال سوخته

خواص پرتقال سرخ شده

خاصیت پرتقال چیست؟ پرتقال معدن فیبر، ویتامین سی، کربوهیدارت، کلسیم، منیزیم، سیدم، پتاسیم و خیلی از املاح معدنی دیگر است. گوشته، پوست، هسته و حتی برگ‌های پرتقال با آن عطر معروف، خواص درمانی فراوانی دارند. مثلا خواص فیبر پرتقال برای درمان یبوست عالی است.

سرآشپزها به دنبال کشف طعمی جدید و غذایی متنوع هستند. یکی از روش‌های نوین برای بهره‌مند شدن از فواید خواص پرتقال، ترکیب این میوه با غذا است. خواص پرتقال سرخ شده، اگر با روغن مرغوب و خیلی لایت انجام شود، می‌توان استفاده برد. پرتقال سرخ شده در کنار مرغ و اسفناج یا خوراک عدس می‌تواند در افزایش جذب آهن و خوش‌طعم‌تر شدن غذا کمک کننده باشد. 

(برای آشنایی با خواص گوجه فرنگی متنی کامل و پرمحتوا برایتان آماده کرده‌ایم.)

خواص پرتقال سرخ شده

خواص سرکه پرتقال

خاصیت های پرتقال چیست؟ پرتقال علاوه بر توانایی بالایی که در حفظ سلامتی دارد، به عنوان یک پاک کننده‌ی ارگانیک هم قابل استفاده است. طبق گزارش مجله healthline سرکه‌های میوه از هر نوعی، حاوی اسید استیک است که ممکن است به کاهش سطح قند خون و کلسترول کمک کنند.

اکثر سرکه‌های میوه‌ای برای کاهش وزن مؤثرند. البته خواص های پرتقال در سرکه پرتقال به همان شدت که در آب پرتقال سراغ دارید نیست، چون ویتامین سی بعد از مدتی ماندگاری خاصیت خود را از دست می‌دهد.  اگر برای سرکه پرتقال، فقط از پوست آن استفاده کنید، می‌توانید آن را به عنوان یک پاک کننده‌ی ارگانیک خوش عطر استفاده کنید. 

پوست پرتقال و سرکه یک پاک کننده طبیعی و همه منظوره است، سرکه پرتقال به عنوان قاتل مورچه، به‌عنوان حالت‌دهنده مو و یا طعم‌دهنده در سس سالاد قابل استفاده است.

(هر آنچه که بخواهید از خواص گریپ فروت بدانید!)

خواص سرکه پرتقال

خواص پرتقال یخ زده

سوال خواص پرتقال یخ زده مرا یاد پرتقال‌های شب عید می‌اندازد! طبق تحقیقات انجام شده، روی خواصِ پرتقال یخ زده هم می‌شود حساب کرد! آن‌ها تا وقتی که هنوز عطر و بو دارند، می‌توانند برای سلامتی مؤثر باشند. 

اگر طبع سرد پرتقال مانعی برای استفاده از این میوه در رژیم غذایی‌اتان هست، از خواص پرتقال و گلپر بهره‌مند شوید. گلپر طبع گرمی دارد و به عنوان یک مُصلح می‌توان همراه با پرتقال مصرف شود. 

(خواص خیار را دست کم نگیرید!)

خواص پرتقال یخ زده

خواص پرتقال کبابی 

سرماخوردگی و حالت تب و لرز یک نوشیدنی و میوه‌ی گرم می‌طلبد. خواص پرتقال گرم برای این مواقع کمک کننده است. شما می‌توانید برای کاهش اثر اسیدی پرتقال از خواص پرتقال کبابی (مثل گوجه فرنگی کبابی) بهره‌مند شوید. البته فراموش نکنید که حرارت در هر مدلی که باشد، تا حد زیادی مواد مغذی و ویتامین‌ها را تخریب می‌کند. 

(بهترین میوه برای پاکسازی کبد چیست؟)

خواص پرتقال کبابی 

خواص مربای پرتقال

خواص مربای پرتقال بخاطر اینکه آغشته به شکر است و تا مدتی حرارت دیده، نسبت به پرتقال تازه خیلی کمتر است. اما همچنان با مقادیر بالای ویتامین C باعث جذب آهن شده و بدن را در برابر بیماری‌ها و پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند. برای خوش‌طعم شدن پرتقال تازه و ترغیب کودکان برای نوشیدن آن می‌توان از خواصِ پرتقال با عسل بهره‌مند شد. برای درست کردن مربا می‌توان از خواص پوست پرتقال، خواص گوشت پرتقال یا خاصیت گل پرتقال استفاده کرد. 

(بهترین میوه برای درمان پروستات کدام است؟)

خواص مربای پرتقال

خواص دمنوش پرتقال و لیمو شیرین

خواص پرتقال چیه؟چطوری می‌توانیم بیشترین استفاده را از این میوه ببریم؟ اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستید و با پرتقال معمولی میانه‌ی خوبی ندارید. فواید دمنوش پرتقال با لیمو شیرین عالی است. برای درست کردن دمنوش پرتقال، آن را با فیبر در قوری بریزید قرار دهید تا از خواص فیبر پرتقال هم بی‌بهره نمانید. 

(متنی درباره محبوب ترین میوه های دنیا برایتان آماده کرده‌ایم.)

خواص دمنوش پرتقال و لیمو شیرین

فواید هسته پرتقال

خاصیت هسته پرتقال چیست؟ از خواص هسته پرتغال می‌توان به فلاونوئیدهای موجود در آن اشاره کرد. یکی از عجیب‌ترین خواص هسته ی پرتقال قدرت خوب آن باری افزایش گردش خون در پوست سر است. با خاصیت هسته پرتقال می‌توانید از موهای سالم و قوی لذت ببرید. 

فواید هسته پرتقال

فواید و ضررهای پرتقال چیست؟

اگر بخواهیم درباره خاصیت و ضرر پرتقال در کنار هم بگوییم، در کل پرتقال اثرات نامطلوب شناخته شده‌ی زیادی ندارد. اگرچه نادر، اما آلرژی به پرتقال وجود دارد. اگر به پرتقال حساسیت دارید، باید از خوردن پرتقال یا نوشیدن آب پرتقال در حد زیاد خودداری کنید. 

پرتقال خاصیت اسیدی دارد یا قلیایی؟ تنها مشکلی که با پرتقال می‌شود داشت همین خصلت اسیدی بودن آن است. به همین خاطر از دیگر خواص و ضرر پرتقال به خطر ابتلا به پوسیدگی دندان می‌شود اشاره کرد.

(با گرانترین میوه های دنیا آشنا شوید.)

فواید و ضررهای پرتقال چیست؟

منبع

مقالات مرتبط

نظرات