بهترین میوه‌ها برای دیابت: کدام میوه‌ها برای بیماران دیابتی‌ها مفید است؟

تخفیف خرید از سان میوه

وقتی به دنبال یک درمان مناسب برای دیابت و یا نگه داشتن قند خون خود در یک محدوده‌ی سالم هستید همه چیز می‌تواند در یخچال و سبد میوه‌ی آشپزخانه‌ی شما باشد. چه باور کنید یا نه این تصور که میوه‌ها برای حفظ هموگلوبین گلیکوزیله (A1C) خطرناک هستند یک افسانه‌ی دروغین است که بارها هم نقض شده است. در واقع طبق انجمن دیابت آمریکا (ADA) بسیاری از میوه‌ها دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید و همینطور فیبر هستند. این فیبر که در بهترین میوه‌ها برای دیابت وجود دارد به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. فیبر که در سبزیجات و غلات کامل نیز یافت می‌شود بعلاوه می‌تواند با افزایش احساس سیری و جلوگیری از ولع و پرخوری برای سلامتی بدن انسان مفید باشد. حفظ وزن سالم می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش داده و به شما در مدیریت دیابت کمک کند.

اما چطور بهترین میوه‌ها برای درمان دیابت را انتخاب کنیم؟ اگرچه برخی از انواع آب میوه می‌تواند برای دیابت مضر باشد اما مصرف میوه‌های کامل مانند توت، مرکبات، زردآلو و حتی سیب می‌توانند با فوایدی همچون بهبود A1C و سلامت کلی بدن انسان، مبارزه با التهابات، نرمال ساختن سطح فشار خون و غیره همراه باشد. اما مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری در رژیم غذایی خود برای دیابت، لازم است به شمارش کربوهیدرات‌ها و پیگیری آنچه می‌خورید، اهمیت دهید. میوه‌ها را به شکل کامل و طبیعی مصرف کنید و از مصرف شربت و هر نوع میوه‌ی فرآوری شده با قند اضافه خودداری کنید. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم به معرفی بهترین میوه‌ها برای دیابت بپردازیم تا با مصرف آنها سلامتی خود را بهبود بخشید.

بهترین میوه‌ها برای دیابت

لیست بهترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 1. انار

انار نسبت به سایر میوه‌ها حاوی غنی‌ترین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های مزمن محافظت کند. بنابراین این میوه، یکی از میوه‌های مفید برای دیابت است و می‌توانید از مصرف این دانه‌های مرواریدی حاوی ترکیبات شیمیایی قدرتمند لذت ببرید.

بهترین میوه‌ها برای دیابت – انار

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 2. انگورها

رسوراترول یک ماده‌ی شیمیایی گیاهی در انگور است که با تاثیر گذاشتن بر ترشح و استفاده از انسولین در بدن، گلوگز خون را تعدیل می‌کند. به همین دلیل انگورها جزو بهترین میوه‌ها برای افراد دیابتی محسوب می‌شوند و با در نظر گرفتن مشخصات تغذیه‌ای این میوه، انتخاب خوبی برای رژیم‌های غذایی دیابتی است.

بهترین میوه‌ها برای دیابت – انگورها

بهترین میوه برای بیماران دیابت: 3. انواع سیب

باور بکنید یا نه مصرف یک سیب قرمز یا سیب زرد در روز شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند. همیشه یک سیب با خود داشته باشید و آن را در کیف خود قرار دهید. یک سیب با اندازه‌ی متوسط عالی است و حاوی 95 کالری انرژی و 25 گرم کربوهیدرات است. سیب‌ها همچنین دارای فیبر نیز هستند و یک سیب متوسط حدود 4 گرم فیبر و یا 16 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن است. بعلاوه این میوه که یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان دیابت است. البته بهتر است هرگز سیب‌های مصرفی خود را پوست نگیرید چرا که پوست این میوه دارای فیبر زیاد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب است.

سیب میوه‌ای مفید برای افراد دیابتی

بهترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی: 4. انواع توت

انواع میوه‌ها مانند بلوبری، توت فرنگی یا هر نوع توت دیگری برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. طبق انجمن دیابت آمریکا، توت‌ها غذایی فوق‌العاده برای دیابت هستند زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرند. یک فنجان بلوبری تازه دارای 84 کالری انرژی و 21 گرم کربوهیدرات است. بلوبری میوه‌ی جذاب و پرخاصیتی است که رنگدانه‌ی خود را از آنتوسیانین، نوعی فلاونوئید که برای کاهش خطر دیابت موثر است، دارد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند بلوبری را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهند و از فواید آن بهره‌مند شوند. اگر مصرف آنها برایتان دشوار است می‌توانید توت‌ها را با طعم‌های دیگر امتحان کنید؛ برای مثال این میوه‌ها را درون ماست ساده‌ی بدون چربی بریزید و به عنوان صبحانه یا یک میان وعده‌ی سالم مصرف کنید.

بعلاوه، توت فرنگی‌ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند و به همین خاطر به آهستگی به صورت گلوکز در خون آزاد می‌شوند. این میوه همچنین می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان و افزایش متابولیسم بدن شود که به نوبه‌ی خود به کاهش وزن کمک می‌کند.

توت مفید برای افراد مبتلا به دیابت

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 5. گواوا (Guava)

گواوا یکی از میوه‌های مفید برای بیماران دیابتی با شاخص گلیسمی پایین است. گواوا بسیار غنی از فیبر غذایی است که به کاهش یبوست (یک شکایت شایع در میان افراد مبتلا به دیابت) کمک می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

بهترین میوه‌ها برای دیابت – گواوا (Guava)

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 6. هندوانه

محتوای بالای پتاسیم در هندوانه این میوه را یکی از بهترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی می‌سازد. این میوه با بهبود عملکرد مناسب کلیه به پایین نگه داشتن سطح اسید اوریک خون کمک می‌کند و از آسیب کلیه‌ها به ویژه در صورت مبتلا بودن به دیابت جلوگیری می‌کند. بعلاوه دیابت می‌تواند باعث آسیب به عصب‌ها شود اما لیکوپن موجود در هندوانه به کاهش این اثر کمک می‌کند.

هندوانه میوه‌ی مفید برای افراد دیابتی

بهترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی: 7. پاپایا (Papaya)

آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در پاپایا این میوه را یکی از بهترین میوه‌ها برای دیابتی‌ها می‌سازد. افراد دیابتی مستعد ابتلا به بیماری‌های زیادی از جمله آسیب‌های قلبی یا عصبی ناشی از بی‌نظمی سطح قند خون هستند. یک رژیم غذایی حاوی میوه‌ی پاپایا می‌تواند از آسیب‌های سلول‌های بدن جلوگیری کرده باعث سلامت بدن و عمر طولانی‌تر شود.

پاپایا میوه‌ای مفید برای بیماران دیابتی

تخفیف خرید از سان میوه

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 8. آلبالو و گیلاس

یک فنجان گیلاس دارای 52 کالری انرژی و 12.5 گرم کربوهیدرات است و می‌تواند برای مبارزه با التهاب خوب باشد. آلبالو نیز مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های دیگر کمک کند. این میوه‌ها را می‌توان به صورت تازه، کمپوت، یخ زده و یا خشک مصرف کرد اما از آنجایی که خیلی از میوه‌های کمپوتی یا خشک شده حاوی شکر اضافی هستند می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند. در این صورت می‌توانید برچسب آنها را از نظر وجود قند بررسی کرده و سپس تهیه و مصرف کنید.

بهترین میوه‌ها برای دیابت – آلبالو و گیلاس

بهترین میوه برای افراد دیابتی: 9. هلو

هلوهای معطر و آب‌دار یک درمان خوب برای روزهای گرم تابستانی هستند و می‌توانند در لیست بهترین میوه‌ها برای دیابت، به عنوان یکی از مواد غذایی سالم برای افزایش متابولیسم بدن مصرف شوند. یک هلوی متوسط تقریبا دارای 59 کالری انرژی و 14 گرم کربوهیدرات است و بعلاوه 10 میلی‌گرم ویتامین C دارد که 11 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. همچنین هلو دارای 285 میلی‌گرم پتاسیم است که 6 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. این میوه به تنهایی خوشمزه است و می‌توانید به عنوان یک میان وعده‌ی سالم آن را بخورید و یا اگر مایل باشید تکه‌های هلو را در چای سرد خود بریزید. همچنین برای تهیه‌ی یک میان‌وعده‌ی ساده می‌توانید با استفاده از قطعه‌های یخ، شیر، کمی دارچین یا زنجبیل و تکه‌های هلو، یک اسموتی خوشمزه درست کنید و احساس نیازی به قند مصنوعی پیدا نکنید.

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 10. زردآلو

زردآلو میوه‌ی شیرین تابستانی و از بهترین میوه‌ها برای دیابت است که می‌توانید آن را در برنامه‌ی غذایی خود برای دیابت بگنجانید. هر زردآلو دارای 17 کالری انرژی و 4 گرم کربوهیدرات است و خوردن چهار زردآلوی تازه 134 میکروگرم از نیاز روزانه‌ی بدن انسان به ویتامین A را تامین می‌کند که 15% این نیاز است. این جواهرهای میوه‌ای همچنین منبع خوبی از فیبر نیز هستند. چهار زردآلو حاوی 3 گرم فیبر و یا 10 درصد از نیاز روزانه است. شما می‌توانید از زردآلوهای تازه و یا خشک به عنوان میان وعده استفاده کنید و یا قطعات خرد شده‌ی آنها را در سالاد و یا غلات صبحانه‌ی خود بریزید.

زردآلو میوه‌ای مفید برای دیابت

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 11. پرتقال

با خوردن یک پرتقال می‌توانید 78 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی بدن خود را تامین کنید. یک پرتقال متوسط حاوی 70 میلی‌گرم ویتامین C است. این میوه‌ی خوشمزه تنها حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 62 کالری انرژی است و یک پرتقال متوسط همچنین حاوی فولات (40 میکروگرم) و پتاسیم (237 میلی‌گرم) نیز هست که می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. البته فراموش نکنید مرکبات دیگر مانند گریپ فروت نیز از دیگر میوه‌های مفید برای درمان دیابت است.

بهترین میوه‌ها برای دیابت - پرتقال

بهترین میوه‌ها برای دیابت: 12. گلابی

از آنجایی که گلابی منبعی عالی از فیبر است (یک گلابی متوسط تقریبا حاوی 5.5 گرم یا 20 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر است)، انتخابی عالی به عنوان یکی از میوه‌های مناسب برای درمان دیابت است که می‌توانید در وعده‌های غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. بعلاوه، بر خلاف اکثر میوه‌ها، گلابی پس از چیده شدن از نظر بافت و طعم بهتر می‌شود. گلابی‌های خود را در دمای محیط نگهداری کنید تا زمانی که برای خوردن کاملا رسیده و عالی شوند. سپس می‌توانید آنها را در یخچال نگهداری کنید.

گلابی میوه‌ای مفید برای دیابت

بهترین میوه برای دیابت: 13. کیوی

کیوی یکی از میوه‌های عالی و پرخاصیت برای بیماران دیابتی است. یک کیوی سالم و خوشمزه حاوی 215 میلی‌گرم پتاسیم (5 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)، 64 میلی‌گرم ویتامین C (71 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن) و 2 گرم فیبر (8 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن) است. یک کیوی همچنین 42 کالری انرژی و 10 گرم کربوهیدرات دارد و بنابراین انتخابی هوشمندانه برای افزودن آن به رژیم غذایی مناسب برای دیابت است. کیوی در تمام طول سال در دسترس است و به راحتی می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

بهترین میوه برای دیابت - کیوی

مصرف میوه برای بیماران دیابتی

لیستی از بهترین میوه‌ها برای دیابت را ارائه دادیم که می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به دیابت و یا کاهش عوارض آن نقش موثری داشته باشند. گام‌های کوچک در مصرف این میوه‌ها می‌تواند تفاوت زیادی در میزان قند خون شما داشته باشد بنابراین بهتر است افراد مبتلا به دیابت در خوردن میوه‌ها به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • به سهم مصرفی میوه‌ی خود به ویژه میوه‌های خشک توجه داشته باشید. دو قاشق غذاخوری کشمش به اندازه‌ی یک سیب کوچک کربوهیدرات دارد.
  • بهتر است میوه‌های تازه یا یخ زده را مصرف کنید. میوه‌های فرآوری شده مانند کمپوت‌ها اغلب کربوهیدرات بیشتری دارند و می‌توانند قند خون شما را بیشتر از میوه‌های تازه افزایش دهند.
  • برای استفاده از میوه‌های خشک یا فرآوری شده با برچسب آنها دقت کنید. بسیاری از آنها حاوی قند اضافه هستند و مصرف آنها باید بسیار کم باشد.
  • در مصرف آب میوه زیاده‌روی نکنید چرا که سرشار از کربوهیدرات است. 220 گرم آب میوه حاوی 29 گرم کربوهیدرات است و برای آهسته ساختن هضم غذا و جلوگیری از افزایش فند خون، فیبر کافی ندارد. البته تحقیقات نوشیدن مقدار زیادی آب میوه را با خطر بیشتر دیابت نوع 2 مرتبط می‌داند.
  • مصرف میوه را در طول روز پخش کنید. به جای آنکه در صبحانه دو وعده میوه مصرف کنید یک وعده را در صبحانه و وعده‌ی دیگر را در زمان ناهار یا به عنوان میان وعده مصرف کنید.

بهترین میوه ها برای دیابت

خرید میوه‌هایی برای بهبود بیماران دیابتی موثر است: سان میوه!

شاید شنیده باشید اگر دیابت دارید نمی‌توانید میوه بخورید؛ میوه‌ها دارای کربوهیدرات و نوعی قند طبیعی به نام فروکتوز هستند که می‌توانند باعث بالا رفتن سطح قند خون شوند. اما همچنان می‌توانید میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید چرا که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. از آنجایی که میوه‌ها حاوی کربوهیدرات هستند می‌توانند قند خون شما را افزایش دهند. بنابراین مهم است که کربوهیدرات‌های مصرفی خود را بشمارید و آنها را با دارو، رژیم غذایی و سبک زندگی خود هماهنگ کنید. اثبات شده است برخی از غذاها تاثیرات مثبتی بر کنترل قند خون دارند. این غذاها معمولا دارای شاخص گلیسمی پایین و فیبر زیادی هستند. وقتی صحبت از مصرف میوه‌ها برای بیماران دیابتی می‌شود، سردرگمی‌های زیادی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که اعتدال در مصرف میوه‌ها نکته‌ی بسیار مهمی است.

مبتلا بودن به دیابت هرگز نباید مانع مصرف میوه‌ها شود. نکته‌ی اصلی این است که باید انواع مختلفی از میوه‌ها را مصرف کنید تا بدن شما را از سموم پاک نگه دارد و نقش خود را در سم‌زدایی انجام دهد. نیازی به خوردن میوه‌های عجیب و غریب نیست، تنها کافی است میوه‌های تازه، محلی و فصلی از جمله بهترین میوه‌ها برای دیابت که در این متن به آنها اشاره کردیم، مصرف کنید. برای خرید اینترنتی انواع میوه دنبال گزینه مناسب و مورد اعتماد می‌گردید؟ حتما سری به غرفه میوه فروشی آنلاین سان میوه بزنید و محصولات فصلی و روز ما را ملاحظه کنید.
اگر حوصله خرید حضوری را ندارید؛ به سفیران فروشگاه سان میوه اعتماد کنید. به امید دیدار شما به همین زودی ها…

 

 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات