بهترین میوه‌ها برای کم خونی: کدام میوه‌ها به درمان آنمی یا کم خونی کمک می‌کنند؟

تخفیف خرید از سان میوه

مفیدترین میوه‌ها برای مقابله با کم خونی را می‌شناسید؟

ما قرار است که در این متن فقط با معرفی چند عدد از بهترین میوه‌ها برای کم خونی و اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی‌تان، شما را از این بی‌حالی و رنگ پریدگی ناشی از کم خونی، به یک انسان سرحال و زیبای نچرال تبدیل کنیم. مطمئن هستم که شما هم مثل خیلی از افراد دیگر، گاهی اوقات میوه خوردن را بکلی فراموش می‌کنید و آنقدر این موجودات خوشمزه را، بدون اینکه بدانیم چه منابع خون‌ساز و با ارزشی هستند، در یخچال نگه می‌داریم تا بپوسند. (این بلا سر سیب‌ها زیاد آمده است). میوه‌های خون‌ساز بجای هزار دوا و درمان شیمیایی و گرانقیمت، به بهترین وجه ممکن می‌توانند ضعف‌های بدن ما را بدون اینکه متوجه شویم مهربانانه بپوشانند و ترمیم کنند. بی مقدمه و صحبت اضافه به سراغ تاپیک بعدی وبلاگ سان میوه می‌رویم که به معرفی بهترین میوه‌ها برای درمان و مقابله با کم خونی یا آنمی اختصاص پیدا کرده است.

کم خونی و مصرف میوه‌های خون‌ساز: کدام میوه ها برای رفع کم خونی مینور مناسب هستند؟

کم خونی یا آنمی Anaemia که برخی متخصصین آن را بحرانی برای عملکرد قلب و عروق می‌نامند در واقع برمی‌گردد به میزان هموگلوبین یا همان گلبول‌های قرمز خون (RBC) و آهن در بدن؛ به این ترتیب که با کاهش آهن و هموگلوبین در خون، شرایط برای اکسیژن‌رسانی کافی به اعضای مختلف بدن به درستی انجام نمی‌شود، در نتیجه در کار سلول‌های اندام‌های مختلف، بخصوص قلب و کبد، اختلال ایجاد می‌شود.

به همین دلیل است که به محض اینکه دچار کم خونی می‌شویم دائما احساس خواب آلودگی یا خستگی می‌کنیم. تقریبا 25 درصد از جمعیت کل جهان، دچار کم خونی هستند. عوامل مختلفی می‌تواند دلیل کم خونی یا آنمی باشد: مثل فقر آهن، کمبود فولیک اسید یا از دست دادن شدید خون، ولی از همه مهم‌تر رژیم غذایی نامناسب است که با استفاده میوه‌های مناسب برای کم خونی می‌توان تا حد زیادی آن‌را تحت کنترل قرار داد.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: میوه‌هایی که فقر آهن را از بین می‌برند

بر اساس تحقیقات متخصصان، بیشتر کم خونی‌ها ناشی از کمبود آهن است. برای سوخت رسانی آهن در بدن، اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث معروف، به عنوان یک حامل، وظیفه‌ی مهمی بر عهده دارد، منبع این ویتامین حیاتی، میوه‌ها مخصوصا میوه‌های خون‌ساز  هستند. فقط با افزودن میوه در رژیم غذایی روزانه می‌توان  تعداد گلبول‌های قرمز و همینطور اسید اسکوربیک در بدن را بالا برد و از شر کم خونی و علائم ناراحت کننده‌اش راحت شد.

کارشناسان تغذیه چندین میوه برای کم خونی پیشنهاد می‌کنند و اذعان دارند که با مصرف منظم آن‌ها می‌توانند علائم کم خونی را به حداقل رسانده یا اگر به تازگی متوجه کم خونی شده‌اید، آن را به کلی رفع کنند. برای آشنایی با بهترین میوه‌ها برای مقابله با کم خونی در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 1. انار میوه‌ی تاج‌ دار طبیعت

انار منبع غنی اسید اسکوربیک، آهن، ویتامین E و A‌، یکی از خون‌سازترین میوه‌ها است. میوه‌ی انار جزو ده میوه‌ی محبوب دنیا است. دانه‌های انار کارخانه‌های تولید آهن در بدن هستند. این دانه‌های یاقوتی با آنتی‌ اکسیدان‌هایی که دارند چربی اضافه را از دیواره‌ی سرخرگ‌ها از بین برده و با افزایش سطح اکسیژن باعث تنظیم گردش خون در بدن می‌شوند.

جالب است بدانید که برخلاف مصرف داروهای شیمیایی که شاید چندین روز طول بکشد تا تأثیر آن‌ها را در بدن ببینید، به محض استفاده از انار اثرات مثبت آن را آنا احساس خواهید کرد. البته دقت داشته باشید که مصرف هر روز یک لیوان آب انار خانگی یا خوردن یک عدد متوسط از این میوه برای کم خونی مؤثر است نه آب میوه‌های فرآوری شده و صنعتی!

بهترین میوه‌ها برای کم خونی، انار

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 2. موز میوه‌ی سربه زیر با وقار

موز دومین میوه منتخب از لیست میوه‌های خون ساز است. این میوه زرد رنگ منبع غنی آهن است و مصرف روزانه آن، حتی به میزان کم، باعث تحریک تولید هموگلوبین در خون می‌شود. اگر به توصیه‌ی پزشک با مصرف ب کمپلکس و اسید فولیک کم‌خونی‌تان رفع می‌شود، مصرف روزانه حتی یک نصف موز دوای دردتان است.

علاوه بر اینکه موز کپسول اسید فولیک است، با همراهی ویتامین B ساخت سلول‌های خونی را سرعت می‌بخشد، خلاصه اینکه موز با اینکه رنگ زردی دارد ولی یکی از خون‌سازترین میوه‌های دنیا است.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 2. موز میوه‌ی سربه زیر با وقار

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 3. خونساز مثل سیب!

به دنبال یک میوه برای کم خونی هستید؟ سیب بخورید. سیب به تنهایی یک داروخانه‌ی ارگانیک تمام عیار است. بی دلیل نیست که می‌گویند با خوردن هر روزه‌ی یک سیب، به دکتر نیاز ندارید. از خوبی‌های میوه‌ی سیب به این است که در هر وقت سال در دسترس است. سیب منبع غنی آهن بعلاوه‌ی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که موجب تحریک تولید هموگلوبین مورد نیاز بدن می‌شوند.

خوردن سیب کمی حوصله می‌خواهد و بیشتر اوقات در کنار میوه‌هایی که راحت پوست کنده می‌شوند زیاد به چشم نمی‌آید، اما برای داشتن فواید بی‌نظیرش، ترفندهای مختلفی بزنید. مثلا برای کودکان می‌توانید آن را خرد کرده و کنار بستنی بگذارید یا که اسموتی سیب تهیه کنید. در هر حال تمام تلاش‌تان را بکنید تا از این میوه خون‌ ساز نهایت استفاده را ببرید.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 3. خونساز مثل سیب!

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 4. آلو جزو بهترین میوه‌ها برای کم خونی

آلو خشک با وجود آهن و ویتامین C یکی از بهترین عضو لیست میوه‌های خون ساز است. آلوخشک برای افزایش تولید هموگلوبین در خون یک میوه‌ی استثنایی است. نقش مهم آلو در خون سازی مربوط به منیزیم است. آلو خشک و همینطور آلو قطره طلا منبع غنی از منیزیم هستند.

منیزیم به طور قابل توجهی منجر به افزایش RBC یا همان گلبول‌های قرمز خون شده و مدیریت انتقال اکسیژن در بدن را به عهده می‌گیرد، افت منیزیم خون مانع اکسیژن رسانی درست به اندام‌های مختلف بدن می‌شود، به همین دلیل است که آلو قطره طلا در میان ورزشکاران حسابی پر طرفدار است.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 4. آلو جزو بهترین میوه‌ها برای کم خونی

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 5. پرتقال سرشار از اسید آسکوربیک

جالب است بدانید که بدن بدون کمک ویتامین C قادر به جذب آهن (آهن از نوع غیر هم Heme) نیست، بنابراین خوردن هر روزه‌ی منبع معروف ویتامین C یعنی پرتقال می‌تواند نتایج خوبی را برایتان به ارمغان بیاورد. پرتقال سرشار از اسید آسکوربیک است به همین دلیل به در رژیم غذایی مخصوصا برای گیاهخواران، توصیه می‌شود حتما به همراه قرص آهن آب پرتقال یا خود میوه پرتقال مصرف شود. اگر در صدد درمان کم خونی با میوه‌های خون ساز هستید، خوردن پرتقال را فراموش نکنید.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 5. پرتقال سرشار از اسید آسکوربیک

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 6. هلو داروی خوشمزه برای کم خونی

هلو، منبع غنی ویتامین C، یک میوه دلچسب و خوشمزه برای کم خونی است. آیا دارویی به خوشمزگی هلو برای درمان کم خونی می‌شناسید؟ همانطور که پرتقال در فصل زمستان بدن شما را در جذب آهن همراهی می‌کند، هلو نیز در فصل تابستان وظیفه‌ی تأمین ویتامین C شما را فراهم می‌کند. این میوه‌ی خون ساز، با کمک به جذب آهن، مانع از تولید گلبول‌های قرمز معیوب در بدن می‌شود. همچنین هلو در کاهش وزن، شفاف شدن پوست و تقویت سلامت چشم نقش بسیار مهمی دارد.

هلو معمولا خوش خوراک است، بنابراین به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. تنها چیزیکه شاید تا حدودی برای مصرف هلو دغدغه باشد، طرز نگهداری و جلوگیری از له شدن و فاسد شدن آن است. اگر هلو را به مقدار زیادی تهیه کردید می‌توانید با یک دستورالعمل ساده کنسرو هلو درست کنید و آن را در فریزر نگهداری کرده و در لحظه‌هایی که شدیدا نیاز به یک معجون خون ساز داشتید از خوردنش لذت ببرید.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 6. هلو داروی خوشمزه برای کم خونی

کدام میوه‌ها برای درمان کم خونی مفید هستند: 7. گیلاس گوشواره‌ی خون‌ ساز

گیلاس یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت برای درمان کم خونی است. طبق تحقیقات کارشناسان تغذیه، گیلاس سرشار از آهن و مواد آلی است. گیلاس علاوه بر افزایش آهن در بدن، وظیفه‌ی تصفیه خون را نیز به عهده دارد. با مصرف گیلاس، مواد آلی آن به منظور تصفیه و پاک سازی خون وارد کبد و قلب می‌شوند.

کدام میوه‌ها برای درمان کم خونی مفید هستند: 7. گیلاس گوشواره‌ی خون‌ ساز

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 8. انبه خوشمزه‌ی گران قیمت

اگر می‌خواهید دستِ پر به جنگ کم خونی بروید و از این حالت کرختی و خستگی ناشی از کم خونی بیرون بی‌آیید، انبه مصرف کنید. انبه سرشار از آهن است و استفاده از آن در رژیم غذایی زنان باردار و افرادی که از کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود. بافت نرم و سبک انبه هضم آن را به نسبت موز، برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند مناسب‌تر است. درست کردن اسموتی انبه بعد از پیاده روی و باشگاه خیلی دلچسب و مفید است.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 8. انبه خوشمزه‌ی گران قیمت

تخفیف خرید از سان میوه

بهترین میوه‌ها برای آنمی: 9. کامکوات – پرتقال مینیاتوری برای درمان کم خونی

کامکوات یکی از میوه‌های مفید برای کم خونی است. در هر 100 گرم میوه کامکوات 86 میلی‌گرم آهن وجود دارد. میوه‌ی کامکوات به عنوان منبع مهم ویتامین C در جذب آهن بسیار کمک کننده است. یکی از جذابیت‌های کامکوات خوردن این میوه بدون جدا کردن پوست است، بنابراین می‌توانید از تمامی املاح و مواد معدنی این میوه نهایت استفاده را ببرید.

بهترین میوه‌ها برای آنمی: 9. کامکوات - پرتقال مینیاتوری برای درمان کم خونی

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 10. طالبی یک میوه‌ی سبز اما خون‌ ساز

یک دسر تازه از ترکیب طالبی، انبه و بلوبری به همراه وعده غذایی تا حد فوق‌العاده‌ای متابولیسم آهن را بهبود می‌بخشد. البته یک لیوان آب طالبی تازه نیز به تنهایی می‌تواند در جذب آهن مؤثر باشد. طالبی یکی از میوه‌های مهم برای درمان کم‌خونی است، فقط صد حیف که مدت کوتاهی مهمان ما است.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 10. طالبی یک میوه‌ی سبز اما خون‌ ساز

بهترین میوه‌ها برای درمان آنمی: 11. کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای مقابله با کم خونی

متخصصان تغذیه به افراد کم خون توصیه می‌کند که برای افزایش جذب آهن، به همراه مصرف مکمل‌های فولیک اسید و آهن، از مخلوط آب کیوی و پرتقال استفاده کنند. شاید برایتان تعجب آور باشد ولی کیوی به عنوان منبع غنی ویتامین C جزو لیست میوه‌های خون‌ساز قرار می‌گیرد.

بهترین میوه‌ها برای درمان آنمی: 11. کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای مقابله با کم خونی

بهترین میوه‌ها برای درمان کم خونی: 12. گریپ فروت بمب ویتامین‌های خونساز

خیلی از ما به هنگام خرید میوه دور گریپ فروت را به عنوان یک میوه‌ای که فقط برای افراد مبتلا به فشار خون مناسب است یک خط قرمز می‌کشند و از خاصیت‌های خوب آن بی‌نصیب می‌مانند. گریپ فروت نیز همانند سایر مرکبات سرشار از ویتامین C است و با پاک سازی کبد، حال دل شما را خوب می‌کند.

بهترین میوه‌ها برای درمان کم خونی: 12. گریپ فروت بمب ویتامین‌های خونساز

بهترین میوه ها برای کم خونی: 13. نارگیل معدن آهن

در یک تحقیق مقدار آهن نارگیل را با میزان آهن اسفناج مورد مقایسه قرار دادند. هر 100 گرم اسفناج معادل 2.7 میلی گرم آهن دارد و هر 100 گرم نارگیل حدود 2.3 میلی گرم آهن دارد. بر طبق این تحقیق، اسفناج منبع مهم آهن، تفاوت چندانی با نارگیل ندارد. اما از لحاظ ارزش غذایی با در نظر گرفتن عدد 100، رتبه‌ی اسفناج 68 و رتبه‌ی نارگیل 14 است. نارگیل بمب انرژی است و برای افرادی که دچار ضعف و کم خونی هستند جزو بهترین میوه‌های خونساز به حساب می‌آید.

بهترین میوه ها برای کم خونی: 13. نارگیل معدن آهن

بهترین میوه‌ها برای درمان آنمی: 14. زردآلو از بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در زنان

زردآلو از سری میوه‌هایی است که چه در زمانی که تر و تازه است و چه در زمانیکه خشک شده و بصورت برگه مصرف می‌شود منبع آهن به حساب می‌آید. اگر برای درمان کم خونی به دنبال یک میوه‌ی مناسب هستند میوه‌ی زردآلو انتخاب مناسبی است، خوشبختانه در زمانیکه زردآلوی تازه در دسترس نیست می‌توان بجای آن از برگه‌ی زردآلو استفاده کرد. هر 100 گرم زردآلو، حاوی 35 میلی گرم آهن است.

بهترین میوه‌ها برای درمان آنمی: 14. زردآلو از بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در زنان

لیست میوه‌های خونساز: 15. توت فرنگی؛ خوشمزه‌ و دشمن کم خونی و دیابت

توت فرنگی‌ها نه تنها حاوی مقدار کافی آهن هستند (حدود 55 میلی گرم آهن در هشت عدد توت فرنگی)، بلکه به بهبود جذب آهن در بدن نیز کمک می‌کنند. توت فرنگی جزو میوه‌هایی است که دیابتی‌ها می‌توانند بدون نگرانی از افزایش قند خون از خوردن آن‌ها لذت ببرند. ظاهر جذاب و خوش رنگ، استفاده از این میوه را برای درمان کم خونی و دیابت کودکان آسان ساخته است.

لیست میوه‌های خونساز: 15. توت فرنگی؛ خوشمزه‌ و دشمن کم خونی و دیابت

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 16. خرمالو از بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در کودکان

خرمالو نیز مانند سایر میوه‌های فصل سرما، سرشار از ویتامین C و آهن است. خرمالو با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی برای پاکسازی کبد و تصفیه خون یک میوه‌ی تمام عیار است. اسموتی موز و خرمالو یک نوشیدنی درمانی با طعم و رنگ بینظیر است.

بهترین میوه‌ها برای کم خونی: 16. خرمالو از بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در کودکان

بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در بزرگسالان: 17. انجیر یک میوه‌ی همه فن حریف

انجیر از آن میوه‌های ناب است که با طعم خوب و شیرینش مرحم خیلی از دردها است. درمان کم خونی  یکی از ویژگی‌های انجیر به حساب می‌آید. درمان مشکلات گوارشی، سلامت قلب، کنترل فشار خون، درمان تنبلی کبد، تقویت سیستم ایمنی فقط گوشه‌ای از فواید استفاده از انجیر است. انجیر خشک و انجیر تازه در هر دو حالت، از ویژگی‌های بسیاری برخودار هستند. با گنجاندن انجیر در رژیم غذایی، سلامتی خود را تضمین کنید.

بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در بزرگسالان: 17. انجیر یک میوه‌ی همه فن حریف

بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در بزرگسالان: 18. لیمو شیرین – آنتی آنفولانزایِ آنتی آنمی!

لیمو شیرین با میزان زیاد ویتامین C و آنتی اکسیدان، بدن را در مقابل کم خونی حفاظت می‌کند. دستگاه گوارش ما آهن موجود در گوشت، مرغ و ماهی را که معروف به آهن هِم heme iron است را به خوبی جذب می‌کنند، اما جذب آهن از منابع گیاهی (آهن غیر هم) بدون وجود ویتامین C و اسید سیتریک به راحتی انجام نمی‌شود. مصرف لیمو شیرین، این میوه‌ی خون ساز را در فصل سرما فراموش نکنید.

بهترین میوه‌ها برای رفع کم خونی در بزرگسالان: 18. لیمو شیرین - آنتی آنفولانزایِ آنتی آنمی!

اسامی بهترین میوه‌ها برای کم خونی: تره بار آنلاین سان میوه نامی آشنا برای تهرانی‌ها

برای درمان کم خونی و تصفیه خون میوه‌ها از امن ترین منابع خون ساز هستند. استفاده‌ی منظم هر یک از موارد موجود در لیست میوه‌های خون ساز، در دوره‌ی زمانی کوتاه مدتی اثرات خودشان را نمایان می‌کند، آنگاه متوجه خواهید که این موجودات خوشمزه و کوچولو برای تأمین سلامتی چقدر قدرتمند هستند. بهترین میوه‌های مناسب کم خونی را از فروشگاه اینترنتی سان میوه تهیه کنید و از خواص بینظیر آن‌ها لذت ببرید. حتما متوجه شده‌اید که اخیرا ویترین محصولات تره بار آنلاین سان میوه کامل‌تر شده و همشهریان عزیز تهرانی در مناطق 22 گانه می‌توانند بهترین کیفیت صیفی جات، سبزیجات برگی و میوه‌های تازه را از این فروشگاه تهیه کنند. بزودی با بهترین کیفیت مهمام سفره‌های پر برکت شما خواهیم بود.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات