خواص انار: معرفی 13 مورد از خواص شگفت آور انار + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

موقع نگارش مطلب درباره خواص میوه تازه، خواص انار بسیار متمایز از سایر موارد به چشم می‌خورد. خواص حیرت انگیز انار برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها، خواص انار برای خون، خواص انار برای قلب، خواص انار برای هضم غذا و معده، خواص انار برای ریه، خواص انار برای پوست، خواص انار برای کبد چرب، خواص انار برای باروری، خواص انار در بارداری، خواص انار سیاه و انار پخته همه و همه از مواردی هستند که این میوه خوش رنگ را در ردیف پرخاصیت‌ترین میوه‌ها قرار می‌دهد.

از خواص میوه انار چه می‌دانید؟

اواخر فصل تابستان که می‌شود رنگ و بوی میوه‌ها هم عوض می‌شود. کم کم دیگر خبری از طالبی و خربزه نیست و به جایشان خرمالو و نارنگی و انار ظاهر می‌شود. انار همان میوه‌ای که به دانه‌های یاقوت مانندش مشهور است و حتما شما هم الان یاد همان شعر نوستالژی “صد دانه یاقوت” افتاده‌اید؛ میوه‌ی جذابی که ظاهر و باطن بسیار زیباست و البته از خواص و فواید زیادی هم برخوردار است.

انار میوه‌ی شیرین بومی ایران و شمال هند است و در مناطق مدیترانه‌ای آسیا، آفریقا و اروپا نیز رشد می‌کند و هزاران سال است که به عنوان جزوی از فرهنگ ملت‌ها محسوب می‌شود. این میوه به غیر از سابقه‌ی طولانی، دارای فواید و مزایای زیادی برای سلامتی هم هست و ما هم تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب در مورد خواص انار صحبت کنیم.

اگر شما هم می‌خواهید در مورد فواید انار در بارداری، سلامت پوست، خواص انار برای لاغری، تاثیر مصرف انار بر تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و موارد دیگر بدانید با ما و ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

خواص انار

خواصِ انار برای سلامتی: فواید مصرف انار چیست؟

انار یکی از سالم‌ترین میوه‌های فصل پاییز است. این میوه‌ی قرمز و ترش و شیرین، سرشار از مواد مغذی است و با خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد توموری همراه است و گفته می‌شود انار منبع خوبی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و همینطور اسید فولیک است. انار حاوی دو ترکیب پونیکالاجین و پونیسیک اسید است که در واقع فواید زیادی به همراه دارند.

شاید جالب باشد بدانید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار تقریبا سه برابر بیشتر از آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز است. خوردن روزانه‌ی انار و یا آب انار می‌تواند راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد، از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند، فشار خون را کنترل کند، باعث بهبود هضم غذا شود و در نهایت اینکه به درخشندگی و زیبایی پوست کمک کند.

با این همه خواص و فواید انار، بهتر است از خرید و مصرف آن غافل نشوید. مادامی که میوه‌ی انار در میادین و میوه‌فروشی‌ها هست می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. انار در طعم‌های ترش یا شیرین وجود دارد و فواید انار ترش و فواید انار شیرین مشابه یکدیگر هستند. در ادامه به برخی از خواص انار اشاره می‌کنیم.

(پیشنهاد می‌کنیم در این باره، مطلب میوه‌های شب یلدا را از دست ندهید.)

فواید انار برای سلامتی

انار حاوی دو ترکیب گیاهی با خواص دارویی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم انار حاوی دو ترکیب گیاهی پونیکالاجین و پونیسیک اسید است که مسئول بیشتر خواص و فواید این میوه برای سلامتی است.

  • پونیکالاجین

پونیکالاجین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی بسیار قوی هستند که در آب و پوست انار یافت می‌شوند. این ماده آنقدر قوی است که گفته می‌شود سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد و عصاره‌ی انار و پودر انار معمولا به خاطر آنتی‌اکسیدان بالا و محتوای پونیکالاجین، از پوست آن تهیه می‌شود.

  • پونیسیک اسید

پونیسیک اسید که در روغن هسته‌ی انار وجود دارد، اصلی‌ترین اسید چرب در دانه‌های انار است. این ماده دارای اثرات بیولوژیکی قوی است.

 خواص دارویی انار

  انار سرشار از چه ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

دانه‌های انار سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، موادی که می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر بیاندازند. جالب این است که آب انار سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد.

میوه‌ی انار به خاطر خواص و فواید زیادی که برای سلامتی به همراه دارد می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد و در هر وعده می‌توان یک و نیم پیمانه از دانه‌های انار را مصرف کرد. یک فنجان دانه‌ی انار معادل 174 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • مقدار 7 گرم فیبر
  • مقدار 3 گرم پروتئین
  • مقدار 30 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C
  • مقدار 36 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K
  • مقدار 16 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فولات
  • مقدار 12 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به پتاسیم

بعلاوه دانه‌های انار بسیار شیرین هستند و یک فنجان آن حاوی 24 گرم قند و 144 کالری انرژی است.

 خواص و ویتامین های انار

1. خواصِ انار برای لاغری: آیا انار میوه‌ی مناسبی برای کاهش وزن است؟

تناسب اندام یکی از دغدغه‌های امروزی افراد است. تلاش برای داشتن تغذیه‌ی سالم و رسیدن به یک وزن سالم می‌تواند برای سلامتی بسیار مهم باشد. با این حال مصرف بیش از حد یا حذف مصرف یک ماده‌ی غذایی لزوما نمی‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. در مورد میوه‌ی انار هم همینطور است؛ با افزایش مصرف انار لزوما یک شبه کسی لاغر نخواهد شد. تحقیقات زیادی در مورد مصرف انار و ارتباط آن با کاهش وزن انجام شده و این تحقیقات ارتباط کمی بین این دو یافته‌اند.

به طور کلی گفته می‌شود انار می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند چرا که حاوی فیبر بالا است و مصرف آن باعث ایجاد حس سیری در افراد می‌شود. به این ترتیب مصرف انار باعث می‌شود فرد غذای کمتری بخورد و می‌تواند به مرور زمان کاهش وزن داشته باشد. وقتی از میوه‌ای مانند انار به عنوان آبنبات یا شیرینی استفاده شود می‌تواند برای کاهش وزن بسیار مفید باشد.

خواص انار برای سلامتی و تاثیر آن در لاغری

2. خواص ضد التهابی انار: برطرف کننده التهاب مزمن و پیشگیری از انواع سرطان

التهاب مزمن یکی از محرک‌های اصلی بسیاری از بیماری‌های جدی است که از جمله‌ی آنها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و چاقی اشاره کرد. خواص ضدالتهابی انار عمدتا به خاطر محتوای پونیکالاجین آن است. انار منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است که هر دو برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها مفید هستند.

انار : موثر بر فعالیت دستگاه گوارش

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار می‌تواند فعالیت التهابی در دستگاه گوارش و همینطور سرطان سینه و سلول‌های سرطانی روده را کاهش دهد. یک مطالعه‌ی 12 هفته‌ای بر روی بیماران مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 1.1 فنجان (معادل 250 میلی‌لیتر) آب انار در روز نشانگرهای التهابی CRP و اینترکولین 6 را به ترتبی 32 و 30 درصد کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید علائم التهابی در بدن خود را کاهش دهید، انار یک میوه‌ی فوق‌العاده در رژیم غذایی شماست.

علاوه بر این، مطالعات پیش بالینی بر روی حیوانات نشان داده است خوردن انار می‌تواند از رشد تومورهای ریه، پوست، روده‌ی بزرگ و پروستات جلوگیری کند.

خواص ضد التهاب انار

3. خواصِ انار برای پیشگیری از وقوع سرطان پروستات در مردان: مصرف انار سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود

سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در میان مردان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است، عصاره‌ی انار می‌تواند تولید سلول‌های سرطانی را کندتر کند و حتی باعث آپوپتوزیس یا مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود.

پی‌اس‌آ (PSA) یا پادگن ویژه پروستات یک نشانگر خون برای سرطان پروستات است. مردانی که سطح PSA آنها در مدتی کوتاه دو برابر می‌شود در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند. جالب است بدانید، مطالعات انسانی نشان داده است مصرف مقدار 237 میلی لیتر آب انار در روز افزایش دو برابری PSA را از 15 ماه به 54 ماه افزایش می‌دهد. به این ترتیب مصرف منظم آب انار یا میوه‌ی انار می‌تواند با خواص فراوانی برای مردان همراه باشد و آنها را از خواص ضد سرطانی انار بهره‌مند سازد.

خواص انار در مبازه با سرطان پروستات

4. خواص انار برای خون: کاهش چربی و فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی سکته‌ی مغزی و قلبی است و عاملی خطرناک در افراد محسوب می‌شود. کنترل فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معمولا افراد مبتلا به فشار خون بالا ملزم به مصرف دارو هستند. با این حال رژیم غذایی این افراد نیز باید کنترل‌شده باشد. یکی از مطالعات در زمینه‌ی رژیم غذایی و کاهش فشار خون بالا نشان داده است، افراد مبتلا به فشار خون بالا پس از مصرف روزانه‌ی 150 میلی لیتر آب انار در طی دو هفته، کاهش چشم‌گیری در فشار خون داشتند. سایر مطالعات نیز تاثیرات مشابه انار و آب انار را بر فشار سیستولیک نشان داده است.

تخفیف خرید از سان میوه

انار: رقیق کننده قوی!

دانه‌های انار از تشکیل لخته و انعقاد پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار به عنوان رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کنند. دو نوع لخته‌ی خون وجود دارد؛ یک نوع لخته خون باعث بهبودی در حین بریدگی یا آسیب‌ها می‌شود و نوع دیگر زمانی است که لخته‌های خون داخلی ایجاد می‌شود، مانند لخته در قلب و عروق یا هر جای دیگری در داخل بدن. این نوع لخته‌ها خوب نیستند و می‌توانند کشنده باشند. اما با مصرف میوه‌ای مانند انار می‌توان از این لخته شدن خون در بدن جلوگیری کرد.

خواصِ انار ترش برای کبد چرب

یکی از خواص مهم انار این است که می تواند خطر ابتلا به بیماری شایع کبد چرب را کاهش دهد. دانه های انار پس از مصرف باعث می شوند التهاب و استرس اکسیداتیو کاهش یابند و به همین جهت برای پیشگیری از بیماری کبد چرب بسیار مناسب هستند.

تاثیر انار در بیماری کبد چرب

5. خواصِ انار برای سلامتی استخوان‌ها: مبارزه با آرتروز و درد مفاصل با مصرف انار

التهاب مفصل یا آرتریت مشکل شایعی است که خیلی از افراد به آن دچار هستند. آرتریت انواع مختلفی دارد اما اکثر آنها شامل نوعی التهاب در مفاصل می‌شوند. با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی انار دارای خواص ضدالتهابی است می‌تواند برای درمان آرتریت مفید باشد.

جالب است که مطالعات آزمایشگاهی عصاره‌ی انار می‌تواند بر آنزیم‌های آسیب‌رسان به مفاصل مبتلا به آرتریت تاثیر گذاشته و آنها را مسدود کند. همچنین مطالعات نشان داده است که این عصاره باعث تسکین آرتریت در موش‌ها می‌شود. با این حال تحقیقات مبتنی بر انسان نسبتا محدود است و اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بنابراین، خواص انار برای استخوان‌ها یکی دیگر از فواید این میوه می‌باشد.

خواصِ انار برای سلامتی استخوان‌ها

6. خواص انار برای سلامت قلب:  مصرف آب انار و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

یکی از بیماری‌های شایع جهان و یکی از دلایل اولیه‌ی مرگ و میر، بیماری قلبی است. بیماری قلبی یک بیماری پیچیده است که توسط فاکتورهای مختلفی ایجاد می‌شود. پونیسیک اسید، اسید چرب اصلی موجود در انار، می‌تواند در چندین مرحله از فرآیند بیماری‌های قلبی، محافظت کند. یک تحقیق 4 هفته‌ای بر روی 51 نفر با سطح تری‌گلیسیرید بالا نشان داد که مصرف 800 میلی‌گرم روغن هسته‌ی انار در روز می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی باعث کاهش تری‌گلیسیرید شود.

در مطالعه‌ی دیگری تاثیر آب انار بر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا پرداخته شد. این تحقیق نیز کاهش قابل توجه کلسترول بد LDL را نشان داد. آب انار بعلاوه از ذرات کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند؛ یکی از عواملی که در ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است. در نهایت اینکه فشار خون بالا نیز یکی از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است و آب انار می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود.

فواید انار برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی

 7. خواص انار برای کمک به هضم غذا: تامین کننده‌ی فیبر مورد نیاز بدن

فیبر یکی از عوامل مهم در هضم خوب غذا است اما به خاطر شیوه‌های جدید زندگی و خوردن مواد غذایی کم ارزش و هله هوله، از فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات غافل می‌شویم. مصرف انار در رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تامین فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن باشد. یک انار کامل حاوی 45 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن و مقدار توصیه شده‌ی مصرف این ماده است که می‌تواند به بهبود هضم غذا نیز کمک زیادی بکند.

انار و کمک به هضم غذا

8. خواص انار برای کاهش استرس: کاهش دهنده‌ی هورمون استرس

شما هم از هیاهو و استرس‌های روزانه‌ی خود به خوردن غذاهای مختلف پناه می‌برید؟ یا فکر می‌کنید همیشه بهترین انتخاب برای کاهش تنش و استرس خوردن شکلات است؟ خب باید بگوییم که انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو داخلی بدن، بر کاهش استرس روانی در زندگی شخصی و کاری نیز موثر است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه‌ی آب انار می‌تواند باعث کاهش هورمون استرس در شرایط استرس‌زا می‌شود.

خواص انار برای از بین بردن استرس

9. خواص انار برای باروری:  تاثیر مصرف انار در افزایش تولید هورمون‌های جنسی

انار دارای خواص بی‌نظیری است. این میوه دارای محتوای آنتی‌اکسیدان زیادی است که باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود. استرس اکسیداتیو با اختلال عملکرد اسپرم و همچنین کاهش باروری در زنان مرتبط است. علاوه بر این میوه‌ی انار در بهبود زندگی جنسی زوجین نیز تاثیر می‌گذارد. این میوه سطح تستوسترون، هورمون جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد و باعث افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی می‌شود.

تاثیر مصرف انار در بهبود باروری

10. خواص انار در بارداری: منبع ویتامین‌های مورد نیاز رشد جنین

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در طول دوران بارداری می‌تواند باعث جذب ویتامین‌های مورد نیاز بدن شده و به رشد جنین کمک کند. علاوه بر کمک به رشد جنین، دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع می‌تواند به زنان باردار کمک کند تا بدن خود را در بهترین شرایط ممکن نگه دارند. میوه‌های تازه باعث سلامت زنان باردار و جنین آنها می‌شود و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و همینطور فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

یکی از این میوه‌های مفید در دوران بارداری انار است که ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن زنان باردار را تامین می‌کند. انار بعلاوه منبعی خوب از انرژی است و محتوای آهن آن نیز مانع از کم‌خونی می‌شود. ویتامین K موجود در این میوه نیز برای سلامت استخوان‌های خانم باردار و جنین آنها مفید است. طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن آب انار تازه می‌تواند به کاهش خطر آسیب به جفت کمک کند.

بنابراین، خواص انار برای بارداری از جمله خواص مصرف این میوه به شمار می‌رود.

خواص و فواید انار در دوران بارداری

11. خواص انار برای پوست: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

انار نه تنها 30 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تامین می‌کند بلکه شامل آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند آنتوسیانین‌ها، اسید الاژیک و تانن نیز هست. همه‌ی این آنتی‌اکسیدان‌ها، مسدودکننده‌ی آسیب رادیکال‌های آزاد هستند که عاملی مهم در پیری پوست است.

انار به محافظت از اپیدرم (لایه‌ی بیرونی پوست) کمک می‌کند و به بازسازی سلول‌های پوست در اپیدرم و درم (لایه‌ی داخلی)، افزایش گردش خون و بهبود پوست، کمک به ترمیم بافت‌ها و ترمیم زخم نیز کمک می‌کند.

انار و محافظت در برابر آفتاب

انار حاوی ترکیبات محافظت‌کننده در برابر آفتاب است که می‌توانند از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت، مانع از سرطان پوست شود و آفتاب سوختگی را کاهش دهد. بعلاوه روغن هسته‌ی انار به خاطر وجود اسید الاژیک، نوعی آنتی‌اکسیدان فنلی که در انار زیاد یافت می‌شود، در برابر سرطان پوست محافظت کرده و تومورهای پوستی را نیز مهار می‌کنند.

 خواص ضد پیری انار

مصرف انار می‌تواند با کاهش علائم پیری پوست ناشی از آسیب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید مانند چین و چروک و خطوط ریز و محافظت کرده و مانع از پیری زودرس پوست صورت شود. این میوه همچنین می‌تواند به جلوگیری از افزایش رنگدانه و لکه‌های پیری نیز کمک کند.

خواص انار برای پوست صورت

12. خواص و فواید انار برای کرونا: تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن

داشتن یک سیستم ایمنی قوی به جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند و این روزها که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است این مساله از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است. میوه‌ها گزینه‌ی خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌هایی مانند کرونا هستند.

انار با محتوای ویتامین C و E سیستم دفاعی بدن را قوی می‌سازد و از عفونت‌های جدی در بدن جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین تولید آنتی بادی در بدن را افزایش می‌دهد و کسانی که از بیماری‌های مزمن مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز رنج می‌برند می‌توانند از مزایای آن برای سلامتی برخوردار شوند. همچنین می‌توانید در این ایام از خواص انار برای سرماخوردگی هم بهره‌مند شوید.

(برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان در برابر کرونا می‌توانید مطلب بهترین میوه ها برای درمان کرونا را در بلاگ سان میوه را مطالعه کنید.)

خواصِ کرونا برای پیشگیری از کرونا

13: خواص انار برای کودکان: سرشار از ویتامین‌های موثر در رشد کودکان

انار یک میوه‌ی کاملا مناسب برای کودکان است. دانه‌های انار سرشار از فیبر، ویتامین B، C و K، روی (زینک) و بیش از 150 نوع آنتی‌اکسیدان مختلف است که می‌تواند برای رشد کودکان بسیار مفید باشد. آب انار طبیعی گزینه‌ی خوبی برای کودکان است اما بهتر است از دادن نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی به کودکان خودداری کنید. آب انار حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند تا سلامت چشم‌ها، سیستم ایمنی و سلامت پوست را بهبود بخشد. با این حال آب انار دیگر اثرات مفید فیبر و سایر ترکیبات گیاهی را به همراه ندارد.

فواید انار برای کودکان

خواص انار سیاه

از زمان‌های گذشته از انار در طب سنتی ایران برای مصارف مختلف استفاده می‌شد. انار انواع مختلفی دارد و یکی از این انواع که شاید کمتر با آن مواجه شده باشید، انار سیاه است. انار سیاه یکی از ارقام انار است که در ایران کشت می‌شود و نسبت به سایر انواع انار نادر است. این میوه با پوست تیره رنگ رو به سیاهی خود شناخته می‌شود و به عنوان گیاهی دارویی برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده است که عصاره‌ی انار پوست سیاه دارای بیشترین میزان فلاونوئید نسبت به سایر انارها است.

بعلاوه انار سیاه دارای 15 نوع اسید آمینه‌ی مختلف است که برخی از آنها تنها در گوشت موجود است و به همین خاطر است که افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری دارند می‌توانند از خواص انار سیاه بهره ببرند.

خواص و فواید انار دانه سیاه

خواص انار پخته

حتما شما هم در مورد پختن انار با پوست و خواص و فواید آن شنیده‌اید. طرز تهیه‌ی انار پخته نیز به این صورت است که انار کامل را باید روی شعله‌ی ملایم آتش قرار دهید تا زمانی که به آرامی پخته شود. این پختن حدودا 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد. انار پخته برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و برای درمان سرماخوردگی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین از خواص انار پخته برای کرونا و خواص انار پخته برای معده قافل نشوید.

فواید انار پخته

عوارض جانبی خوردن انار و خطرات احتمالی آن برای سلامتی

انار و آب انار به طور کلی بسیار سالم و بی‌خطر است اما با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد هنگام خوردن آن واکنش آلرژیک نشان دهند. از جمله علائم آلرژیک به انار و فرآورده‌های آن می‌تواند خارش چشم و یا مشکل در تنفس باشد.

آب انار نیز ممکن است با برخی داروها، از جمله رقیق‌کننده‌ی خون و داروهای درمان کلسترول بالا و فشار خون، تداخل منفی داشته باشد. به همین خاطر لازم است پیش از مصرف انار و هر گونه از فرآورده‌های آن شاید بهتر باشد با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی خوردن انار و خطرات احتمالی آن برای سلامتی

منبع 

مقالات مرتبط

نظرات