خواص توت فرنگی: 16 مورد از عجیب ترین خواص مصرف توت فرنگی + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

خواص توت فرنگی: محبوب ترین میوه بهاری

اصلا مگر میشود کسی توت فرنگی دوست نداشته باشد؟ مگر می‌شود تابستان را بدون توت فرنگی و یک پیاله بستی کاکائویی طی کرد؟ دلیل محبوبیت توت فرنگی را می‌دانید؟ در طبیعت توت فرنگی وحشی، اولین گیاهی است که با اولین تابش اشعه‌های خورشید بهاری شکوفه می‌زند. توت فرنگی اولین محصول تشعشعات طلایی خورشید بهار است. البته به لطف گلخانه‌های پیشرفته، همیشه در دسترس هستند و آن انتظار سخت هر ساله را برای بهر‌ه‌مندی از خواص توت فرنگی را از سر عاشقانش کم کرده است.

توت فرنگی (Strawberry) با نام علمی (Fragaria ananassa) در قرن 18 در اروپا کشف شد و سپس از آنجا توسعه یافت. توت فرنگی‌های ارگانیک، به رنگ قرمز روشن، آبدار و شیرین هستند. اصلا، توت فرنگی با همه‌ی میوه‌ها فرق می‌کند، باید حواستان به او باشد خیلی آرام شسته شو شود و خیلی با احتیاط مثل یک جسم ارزشمند حمل شود، وگرنه له می‌شود و فقط حسرتش بر دل می‌ماند. مثل سیب و موز نیست که هر وقت خواستید بگذارید در کیف کوله و یا کنار ظرف غذایی که برای اداره آماده کرده‌اید جای بگیرد.

اهالی شهر میوه‌ای سان میوه، توت فرنگی دوست هستند و آن‌ها را دست چین شده درون بسته بندی‌ها مناسب عرضه می‌کنند. در این متن می‌خواهیم به بررسی خواص توت فرنگی در دوران بارداری، اهمیت آن در تعیین جنسیت جنین، خواص توت فرنگی برای مردان و تولید اسپرم سالم، همینطور خواص توت فرنگی برای کم خونی و سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کنترل فشار خون و قند خون و همینطور به کشت توت فرنگی در خانه، بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با فواید مصرف توت فرنگی؛ این میوه‌ی جذاب و لطیف، در ادامه با ما همراه باشید.

خواص توت فرنگی این میوه جذاب و خوشمزه فصل بهار

خواص توت فرنگی: سرشار از ویتامین‌های B و C – منبع غنی پتاسیم و آنتی اکسیدان!

توت فرنگی منبع عالی ویتامین C، منگنز، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است. همینطور، سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی است که برای سلامتی قلب و کنترل قند خون مفید هستند. در واقع، توت فرنگی یک گیاه آب رسان است چون شامل 91 درصد آب و فقط 7.7 درصد کربوهیدرات است. آن‌ها فقط مقدار کمی چربی (حدود 0.3 درصد) و همینطور درصد پایینی پروتئین (حدود  0.7) دارند. توت فرنگی‌ اکثرا بصورت خام و تازه مصرف می‌شود ، اما انواع مربا، ژله‌ها و دسرها آن نیز بسیار پرطرفدار است. قبل از ادامه متن شما را به مطالعه مطلبی درباره انواع میوه های تابستانی دعوت می‌کنیم.

سرشار بودن از ویتامین ها از خواص توت فرنگی تازه

ارزش غذایی توت فرنگی در هر 100 گرم چقدر است؟

ارزش غذایی 3.5 اونس توت فرنگی (حدود 100 گرم توت فرنگی خام) شامل:

کالری: 32

آب: 91

پروتئین: 0.7 گرم

کربوهیدرات: 7.7 گرم

شکر: 4.9 گرم

فیبر: 2 گرم

چربی: 0.3 گرم

ارزش غذایی فوق‌العاده توت فرنگی

خواص توت فرنگی برای زنان باردار: 1. سرم طبیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ ضروری برای جنین و مادر!

توت فرنگی یکی از زیباترین و اشتها برانگیزترین نوع میوه‌ها است که اصلا با نگاه کردن به آن حس خوبی به آدم منتقل می‌شود، مخصوصا در خانم‌های باردار که در عبور از شرایط حساس زندگی هستند. توت فرنگی با کلی ویتامین و مواد معدنی یک خوراکی سالم و تمام عیار برای این دوران است؛ اما با در نظر داشتن سه نکته: اول اینکه مطمئن باشید که به توت فرنگی حساسیت ندارید. اگر مطمئن نیستید اول فقط یک یا دو عدد توت فرنگی را تست کنید و اگر هیج اثری منفی نداشت بیشتر مصرف کنید.

دوم اینکه، ارگانیک و سالم باشد (آن را از فروشگاهی معتبر که به ارگانیک بودن میوه مطمئن است خریداری کنید)، از خوردن توت فرنگی‌هایی که له و لورده شدن یا مزه‌ی خوبی نمی‌دهند شدیدا اجتناب کنید. و نکته سوم اینکه، خوب شتسشو شوند تا شما را بخاطر مسمومیت در این دوران حساس به دردسر نیاندازند. (سری هم به مطلب خواص هندوانه بزنید!)

نکات قابل توجه برای مصرف توت فرنگی و خواص آن برای زنان باردار

خواص توت فرنگی در بارداری

توت فرنگی منبع اسید فولیک (B9): اسید فولیک یکی از موارد ضروری برای رشد لوله عصبی در جنین است. بنابراین می‌توانید با مصرف منظم توت فرنگی، بدون اینکه به فکر مکمل‌های شیمیایی باشید، با مصرف یک میوه‌ی زیبا و ارگانیک، به حفظ سلامتی جنین کمک کنید.

ویتامین C در توت فرنگی: توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است‌، یک آنتی اکسیدان ضروری برای سلامت سیستم ایمنی برای جنین و مادر، جلوگیری از بیماری‌های عفونی و همینطور بهبود گردش خون.

توت فرنگی کپسول ارگانیک منگنز و پتاسیم: این مواد معدنی کمیاب که غالباً در حبوبات‌، میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شوند‌، برای بسیاری از فرایندهای مهم در بدن، مثل بهبود عملکرد قلب، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مبارزه با رادیکال‌های آزاد مفید هستند.

توت فرنگی همینطور دارای در مقادیر اندکی از آهن‌، مس‌، منیزیم‌، فسفر و ویتامین‌B6 ، K و‌E است.

تقویت سیستم ایمنی از خواص توت فرنگی در بارداری برای مادر و جنین

خواص توت فرنگی برای پسر دار شدن: 2. تغییر PH در رحم و افزایش احتمال پسر شدن جنین!

از دیگر خاصیت‌های این میوه خوشمزه می‌تون به خواص توت فرنگی در تعیین جنسیت جنین و پسردار شدن اشاره کرد. جالب است بدانید که توت فرنگی می‌تواند با افزایش PH رحم، نقش مهمی در جنسیت جنین بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده اگر PH رحم در زمان لقاح بالا باشد، احتمال پسر شدن جنین بسیار زیاد است. بنابراین پیش از آنکه تصمیم به باردار شدن بگیرید، زیاد توت فرنگی بخورید.

خواص توت فرنگی برای تعیین جنسیت جنین و پسر دار شدن

خواص توت فرنگی برای مردان: 3. مقابله با سرطان پروستات و افزایش میل جنسی!

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و اسید فولیک است و از طرفی یک میوه‌ی سرخ رنگ است. تمامی این موارد به افزایش میل جنسی در مردان و همینطور زنان کمک می‌کند. البته علاوه بر این به اگر ویتامین C بصورت ارگانیک مصرف شود، از مردان در برابر سرطان پروستات نیز محافظت می‌کند. (مطلبی که درباره خواص موز نوشتیم را هم مطالعه کنید.)

جلوگیری از سرطان پروستات از خواصِ توت فرنگی برای مردان

مصرف توت فرنگی برای افزایش اسپرم: 4. سرشار از اسید فولیک و موثر در تولید اسپرم‌های سالم

توت فرنگی در اروپای قرون وسطایی، نمادی از زندگی خوب محسوب می‌شد و گذاشتن این نماد بر روی این گیاه قلبی شکل کوچک بی‌دلیل نیست. اسید فولیک موجود در توت فرنگی علاوه بر بالا بردن میل جنسی به تولید اسپرم‌های سالم در مردان می‌انجامد. توت فرنگی را به همراه بستنی با مخلوطی از خلال بادام و شکلات تلخ مصرف کنید، بعد از مدت اندکی اثر شگفت آور این معجون خوشمزه را خواهید دید.

با استفاده از خواص توت فرنگی برای افزایش اسپرم به جنگ نازایی بروید

خواص توت فرنگی برای زنان: 5. یک گزینه عالی برای ترمیم پوست و موی خانم‌ها

توت فرنگی با این جثه‌ی کوچک و ظریفش یک میوه‌ی ویژه برای زنان و دختران است. آنتی اکسیدان‌های این میوه از زیبایی پوست و مو گرفته تا سفیدی دندان‌ها و کاهش وزن همه جوره باب دل بانوان است. اصلا توت فرنگی میوه‌ی شانس خانم‌ها است. اگر دائما از آن مصرف کنید بعد از مدتی به زیبایی نچرال دست پیدا می‌کنید که تحسین همه را بر می‌انگیزد. (برای کسب اطلاعات بیشتر در همین زمینه مطلبی که درباره خواص میوه طالبی نوشتیم را مطالعه کنید.)

میوه شانس زنان یعنی توت فرنگی و خواص آن

خواصِ توت فرنگی برای پوست: 6. آلفا هیدروکسی اسید توت فرنگی به بازسازی پوست کمک می‌کند!

توت فرنگی حاوی آلفا هیدوکسی اسید است که به حذف سلول‌های مرده پوست و پاکسازی پوست کمک می‌کند. همینطور وجود ویتامین C موجود در توت فرنگی به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان تونر برای تسکین پوست آسیب دیده، عمل کند.

حفظ سلامتی و شادابی پوست با استفاده از خواص توت فرنگی برای پوست

خواص توت فرنگی برای کودکان: 7. منبع غنی ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی منبع عالی ویتامین C و فیبر است. فقط یک فنجان توت فرنگی، حدود 180 درصد نیاز ویتامین C برای کودکان و نوجوانان 13 سال و کوچک‌تر را تأمین می‌کند. کودکان برای رشد، ترمیم بافت بدن و تقویت سیستم ایمنی به ویتامین C نیاز دارند.

تخفیف خرید از سان میوه

فواید مصرف توت فرنگی برای درمان کم خونی (آنمی): 8. افزایش جذب آهن از طریق مصرف توت فرنگی

یکی از راهکارهای توصیه شده و آسان برای خلاصی از کم خونی مصرف غذاها و میوه‌های غنی از ویتامین C است. اسموتی توت فرنگی، توت فرنگی خشک، چیپس توت فرنگی و حتی مربای توت فرنگی یک داروی خوشمزه و اعجاب آمیز برای درمان کم خونی است. بهتر است که توت فرنگی را یک ساعت پیش از غذا یا همراه با غذای اصلی میل کنید تا به کمک آن‌، سطح جذب آهن در خون بالا رود.

جذب آهن از مزایای توت فرنگی برای رفع کم خونی

خواص توت فرنگی در لاغری: 9. مصرف توت فرنگی با کالری کم ولی فیبر بالا شما را از میان وعده بی نیاز می‌کند!

فیبرها برای تغذیه باکتری‌های موجود در روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مهم هستند. توت فرنگی با کالری کم، فیبرها و قندهای ساده، شاخص گلیسمی پایین GI، یک گیاه منحصر به فرد برای کاهش وزن به حساب می‌آید. در میان وعده‌های خود مصرف توت فرنگی را فراموش نکنید.

خواص توت فرنگی در بهبود عملکرد روده برای لاغزی

خواص توت فرنگی برای ریه: 10. آنتی اکسیدان قوی برای ریه‌‌ی افراد سیگاری

توت فرنگی با انواع آنتی اکسیدان، فیبر، مواد معدنی و همینطور ویتامین C با پشتیبانی عالی در خون رسانی، یک میوه‌ی مغذی تمام عیار است. اصولا تمامی میوه‌های قرمز و آبی، مثل زغال اخته و توت فرنگی سرشار از فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند که یک آنتی اکسیدان قوی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این رنگدانه می‌تواند با افزایش سن از سلامت ریه‌ها حفاظت کند.‌

سلامت ریه ها با میوه خوشمزه بهاری

خواص توت فرنگی وحشی: 11. کاهش فشار خون و رفع پوکی استخوان

توت فرنگی وحشی یا توت فرنگی جنگلی منبع عالی پتاسیم است. این میوه‌ی جذاب و خوشمزه برای کاهش فشار خون و رفع خطر پوکی استخوان بی‌نظیر است.. توت فرنگی وحشی منبع عالی فیبر و هیدارتاسیون است که به شما کمک می‌کند تا متابولیسمی منظم و سالم داشته باشید. فیبر به همراه پتاسیم، دارویی فوق العاده برای پشتیبانی از سلامت قلب است. (به مطلبی که درباره بهترین میوه ها برای سلامت قلب نوشتیم مراجعه کنید.)

خواص توت فرنگی جنگلی یا وحشی برای سلامت قلب

خواص توت فرنگی برای سلامت کلیه ها: 12. یک سم زدای قوی و منبع آنتوسیانین

توت فرنگی بخاطر وجود دو نوع فنول: آنتوسیانین و الاگیتانین به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می‌کند. آنتوسیانین، همان ماده‌ای است که به توت فرنگی رنگ قرمز می‌بخشد. آن‌ها منبع خوبی از آنتی اکسیدانهایی هستند که بدن را در برابر آسیب اثرات مخرب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

سلامت کلیه ها با خوردن توت فرنگی

‌خواص توت فرنگی برای قلب: 13. کاهش دهنده فشار خون و بهبود عملکرد رگ ها

بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین علت مرگ در سراسر جهان است. طبق تحقیقات آزمایشگاهی، رابطه‌ای مستقیم بین توت‌ها (‌آنتوسیانین توت) و بهبود سلامت قلب وجود دارد. مطالعات گسترده، بر روی هزاران نفر، نشان می‌دهد که مصرف انواع توت، خطر مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی را به شدت کاهش می‌دهد. توت‌ها با کاهش کلسترول، منجر به عملکرد خوب پلاکت های خون و کاهش فشار خون می‌شوند.

توت فرنگی به عنوان عضو مهم و محبوب گروه توت‌ها، به بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی خون، کاهش استرس اکسیداتیو Oxidative Stress  (یعنی هر گونه آشفتگی و اختلال در وضعیت طبیعی که با متابولیسم ناقص منجر به تولید اثرات سمی و آسیب رسانی به ساختارهای درون سلولی می‌شود)، کاهش التهاب، بهبود عملکرد عروق تأثیر بسزایی دارد.

سلامت قلب با استفاده از خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی برای دیابت: 14. پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو

هنگامی که کربوهیدرات‌ها هضم می شوند‌، بدن آن‌ها را به قندهای ساده تجزیه کرده و به جریان خون اضافه می‌کند. با وارد شدن آن‌ها به خون، ترشح انسولین آغاز می‌شود‌ و دروازه سلول‌ها برای ورود قند باز می‌کند. اما اگر در این مکانیسم، مشکلی پیش بیاید و عدم تعادل در تنظیم قند خون رخ دهد، فرد دچار بیماری دیابت می‌شود. (به مطلبی که درباره بهترین میوه ها برای بیماران دیابتی نوشتیم مراجعه کنید.)

معمولا جدا از مسئله ژنتیک، رژیم‌های غذایی با قند بالا با افزایش خطر چاقی‌، با خطر دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی مرتبط است. به نظر می رسد که توت فرنگی در مقایسه با میوه‌های غنی از کربوهیدرات، هضم گلوکز را کندتر کرده و جهش گلوکز و انسولین را کاهش می‌دهد. بنابراین‌، توت فرنگی برای پیشگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع دو مفید باشد. اگر توت فرنگی تازه همیشه در دسترس نیست و نمی‌توان از آن در سفر یا زمانی که در محل کار هستید استفاده کنید، مصرف توت فرنگی خشک شده نیز بسیار مفید است.

پیشگیری از دیابت با خوردن توت‌فرنگی

خواص توت فرنگی در پیشگیری از سرطان: 15. کاهش ریسک ابتلا به سرطان دهان – کبد و ریه!

سرطان بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول‌های غیر طبیعی ایجاد می‌شود. تشکیل و پیشرفت سرطان اغلب با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است. نتیجه‌ی حاصل از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انواع توت‌ها، به دلیل توانایی آن‌ها در مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب می توانند سدی قدرتمند برای جلوگیری از انواع مختلف سرطان باشند.

طبق تحقیقات پزشکی، مصرف منظم توت فرنگی، از تشکیل تومور در حیوانات مبتلا به سرطان دهان و همینطور تشکیل سلول‌های سرطانی در کبد انسان جلوگیری می‌کند.اثرات محافظتی توت فرنگی و مبارزه آن با رشد سلول‌های سرطانی، ممکن ممکن است بخاطر وجود اسید الاژیک و الاگیتانین‌ها باشد. خلاصه اینکه، توت فرنگی زیبا، می‌تواند همانند یک پرستار مهربان مراقب سلامتی شما باشد و خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش داده و همچنین به تنظیم قند خون کمک کند.

دفع خطر سرطان و بیماری های قلبی با خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی در درمان کرونا: 16. مفید برای پیشگیری و تسریع روند بهبود در ایام ریکاوری

توت فرنگی از آنجاییکه منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است و نه تنها در افزایش قند خون نقشی ندارد بلکه برای تعادل قند خون نقش مؤثری دارد می‌تواند برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن پشیتبان خوبی باشد. خوردن توت فرنگی برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا یا کووید 19 (COVID-19) توصیه می‌شود. ما در اینباره قبلا مطلب مفصل‌تری نوشتیم و از شما دعوت می‌کنیم برای مطالعه‌ی پست بلاگی که درباره‌ی مناسب ترین میوه ها برای درمان کرونا نوشتیم روی این لینک کلیک کنید.

عوارض مصرف توت فرنگی

توت فرنگی ها، به ویژه در کودکان خردسال، ایجاد آلرژی می‌کنند. توت فرنگی حاوی پروتئینی است که می تواند در برخی افرادی که دچار سندرم آلرژی دهانی یا به عبارتی دیگر به گرده گیاهان حساس هستند، علائمی مثل از خارش یا سوزن سوزن شدن در دهان‌، کهیر‌، سردرد و تورم لب‌ها، صورت‌، زبان یا گلو ایجاد کند.

اعتقاد بر این است که پروتئین ایجاد کننده آلرژی با آنتوسیانین توت فرنگی ارتباط دارد. برای کسانیکه آلرژی شدید دارند ولی عاشق آن هستند و نمی‌خواهند خواص توت فرنگی را از دست بدهند، توت فرنگی‌های بی رنگ و سفید را کنار بگذارید. علاوه بر این‌، چون توت فرنگی حاوی ماده‌ای به نام گواتروژن است، مصرف زیاد آن در افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند امکان دارد که تداخل ایجاد کند.

خواص توت فرنگی برای کرونا در مقابل عوارض آن

کشت توت فرنگی

خیلی از افراد در دوران ماندن در خانه، هوس می‌کنند که گیاه پرورش بدهند که واقعا فکر خوبی است. برای کشت توت فرنگی، نیاز به نشا توت فرنگی، یک گلدان بزرگ که بتوان 10 تا 20 سانتی آن را حفر کرد، خاکی غنی و جدید (خاک باقی مانده از کاشت سیب زمینی و گل میخک نه!)، یک مکانی که حداقل 4 تا و حداکثر 10 ساعت نور خورشید به آن بتابد و طبق نظر باغبانان حرفه‌ای، هر هفته 2.5 سانتی‌متر به گیاه آب دهید (البته دقت کنید که آب را روی شاخ و برگ‌هایش نریزید، احتمال دارد که قارچی شود). اگر با این روش پیش بروید خیلی زود توت فرنگی‌ها شما به بار می‌نشیند!

کاشت و پرورش توت فرنگی در خانه

فصل توت فرنگی در ایران

طبق آمار دقیق کردستان مهد پرورش توت فرنگی ایران است. فصل توت فرنگی در ایران، ماه زیبای اردیبهشت تا خرداد است. در این ماه می‌توان یک عالمه توت فرنگی ارگانیک و سالم را از غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی که محصولات باغ‌ها را بصورت مستقیم عرضه می‌کنند خریداری کنید. با خوردن توت فرنگی سالم و ارگانیک، سلامت و زیبایی خود را تضمین کنید. به طور کلی توت فرنگی یکی از اعضای خانواده‌ی شلوغ پلوغ محبوب ترین میوه‌ های دنیا است که در ایران هم طرفداران بسیاری دارد.

اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای استفاده از خواص توت فرنگی

خرید توت فرنگی از میوه فروشی آنلاین سان میوه

توت فرنگی میوه‌ای خوشمزه، سالم و کم کالری است. توت فرنگی‌ها منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها‌، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی (مثل فیبر و کربوهیدارت) است که برای پشتیبانی از سلامتی بدن، خیلی توانمندانه عمل می‌کنند. از خواص توت فرنگی، کاهش کلسترول‌، کنترل فشار خون‌، رفع التهاب و استرس اکسیداتیو را می‌توان نام برد. در ضمن فراموش نکنید که توت فرنگی‌های میوه‌ی ویژه‌ی دیابتی‌ها هستند. در هنگام دیدار از پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ آن‌ها را با یک ظرف پر از توت‌فرنگی خوشحال کنید. فروشگاه آنلاین میوه و تره بار سان میوه با عرضه‌ی تازه‌ترین و مرغوب‌ترین توت‌ فرنگی‌ها شما را در این مسیر یاری خواهد کرد.

 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات