میوه های استوایی (Tropical fruits): معرفی 70 نوع میوه استوایی + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

لیست کامل اسامی و تصاویر میوه های استوایی

ما قصد داریم که با معرفی میوه‌های استوایی (Tropical Fruits) شما را همانند آلیس چند دقیقه‌ای به شهر عجایب دعوت کنیم. میوه‌های استوایی به دو دسته تقسیم می‌شوند یک دسته خیلی زیبا و دلبرا یک دسته نافرم و بدقواره؛ ولی در کل میوه‌ها گیاهانی دوست داشتنی هستند که نه تنها خوشمزه هستند بلکه یک عالمه خواص درمانی و سلامتی برای ما دارند. این روزها میوه‌های استوایی به عنوان میوه‌های لاکچری در کشور ما معروف شده‌اند. اگر شما هم دوست دارید که از مهمان‌هایتان با میوه‌های لاکچری پذیرایی کنید شاید لازم باشد اسامی گروه میوه استوایی را بلد باشید. جدیدترین مطلب وبلاگ سان میوه به معرفی تمام و کمال این میوه های عجیب و غریب اختصاص پیدا کرده؛ خب راستی قبل از اینکه متن را ادامه دهیم لینک مطلبی که درباره عجیب ترین میوه های دنیا نوشته‌ایم را هم قرار می‌دهیم تا بعد از مطالعه این مطلب سری به آن هم بزنید.

میوه‌های استوایی - Tropical fruits

تصاویر و نحوه مصرف انواع میوه‌ استوایی:

معرفی انواع میوه استوایی: 1. میوه فیسالیس (Physalis)

میوه فیسالیس (Physalis) ظاهر بسیار زیبا و عجیبی دارد. فیسالیس را بنام گیلاس زمینی نیز می‌نامند. این میوه پوسته‌ا‌ی نازک به رنگ نارنجی خوش رنگی دارد که آن را همانند فانوسی کوچک بر روی درخت نشان می‌دهد.

طعم میوه فیسالیس

طعم میوه فیسالیس چیزی شبیه به طعم توت فرنگی، گیلاس و آناناس است.

طرز مصرف میوه فیسالیس

پوسته‌ی نازک فیسالیس به آسانی قابل جدا شدن است. بعد از برداشتن پوسته با یک میوه‌ی کروی زیبا شبیه به گیلاسِ نارنجی رو به‌ رو می‌شوید. این میوه را خوب بشویید و میل کنید. البته بومی‌ها این میوه را بصورت پخته شده برای تهیه شیرینی استفاده می‌کنند.

میوه استوایی: میوه فیسالیس Physalis گیلاس نارنجی

 

 

معرفی انواع میوه استوایی: 2. میوه کیوانا یا کیوانو (Horned melon)

میوه کیوانا (Horned Melon) یک میوه‌ی استوایی بسیار عجیب و غریب است که گویا از مریخ به زمین آمده است. پوسته‌ای شبیه به خربزه و گوشته‌ای شبیه به خیار دارد، به همین خاطر بنام خربزه شاخدار و خیار آفریقایی معروف است. برای خوردن این گیاه باید حواستان را جمع کنید چون دو گونه‌ی سمی و غیر سمی دارد. سمی به رنگ سبز رنگ و غیر سمی نارنجی است.

طعم میوه کیوانو

میوه کیوانا یا خیار آفریقایی، شما با طعمش شگفت زده خواهد کرد. فکرش را بکنید، خیاری که طعم موز می‌دهد! کیوانای رسیده طعم موز و کیوانای نارس به طعم خیار نزدیک است.

طرز مصرف میوه کیوانا

بهترین روش برای مصرف میوه استوایی کیوانا، بجای جدا کردن پوست، این است که آن را با چاقویی تیز به دو نیم تقسیم کرده و با قاشق گوشته‌ی آن را میل کنید. این میوه در درست کردن انواع اسموتی و بستنی با افزودن کمی نمک یا شکر (بسته به طعم اصلی) مورد استفاده قرار می‌گیرذ.

معرفی انواع میوه استوایی: 2. میوه کیوانا (Horned melon) یک میوه عجیب و غریب

 

معرفی انواع میوه استوایی: 3. میوه اژدها (Dragon Fruit)

میوه‌ی اژدها (Dragon Fruit) که بنام Pitaya نیز معروف است، با پوسته‌ی صورتی از آن میوه‌های دوستداشتنی دخترانه است. میوه اژدها با پوسته‌ی ضخیم صورتی رنگ با برآمدگی‌های سبز رنگ بیشتر شبیه به اسباب بازی است تا یک میوه! گوشته‌ی داخلی این میوه، بیشتر به رنگ سفید و گاهی هم صورتی، با دانه‌های سیاه کوچک است. البته میوه اژدها با پوسته زرد نیز یافت می‌شود ولی از لحاظ طعم و ظاهر گوشته تفاوتی زیادی بایکدیگر ندارند.

طعم میوه اژدها

طعم میوه اژدها طعم شیرینی ملایم و کمی گس دارد، خیلی‌ها آن را چیزی مابین طعم کیوی و گلابی می‌دانند.

طرز مصرف میوه اژدها

از آنجاییکه میوه اژدها پوسته خوشرنگ و ضخیمی دارد، بهتر است بجای پوست کندن آن را به دو نیم کرده، گوشته‌ی آن را به صورت اسکوپی درآورید و از پوسته به عنوان ظرف میوه استفاده کنید. میوه‌هایی که با میوه اژدها ترکیب طعمی خوبی دارند، عبارتند از آناناس، انبه، موز، پرتقال، پاپایا، توت فرنگی و لیمو.

میوه استوایی: میوه اژدها / پیتایا Dragon Fruit صورتی‌ترین میوه‌ی دنیا

 

معرفی انواع میوه های استوایی: 4. میوه پشن فروت (Passion Fruit)

پشن فروت (Passion Fruit) که در هاوایی به میوه لیلیکوئی معروف است، نوعی میوه گرمسیری است که دارای پوسته بیرونی سخت به رنگ بنفش یا زرد با گوشته‌ای خمیری مانند طلایی با دانه‌های انبوه است. میوه گل ساعتی با پوسته بنفش، دارای دانه‌های سیاه و میوه گل ساعتی با پوسته زرد، دارای دانه‌های قهوه‌ای است.

طعم پاشن فروت

پشن فروت، طعم پچیده‌ای دارد؛ آن را کمی اسیدی، تند با ترکیبی از طعم‌های شیرین توصیف کرده‌اند که گوشته‌ای لذیذ و دانه‌هایی ترد و خوراکی دارد.

طرز مصرف پشن فروت

وقتی پوسته خارجی پاشن فروت چروکیده شد، آماده‌ی خوردن است. همانند سایر میوه‌های استوایی آن‌را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و با قاشق گوشته‌ی میوه را میل کرده یا جدا کنید. از آنجاییکه گوشته‌ی آن به رنگ نارنجی است، برای تزئین کیک‌ها جلوه‌ی خوبی می‌بخشد. این میوه ترکیب خوبی با پاپایا، طالبی، انبه و وانیل خواهد داشت. همینطور برای تهیه‌ی پیش غذا با شیر، ماست، خامه و کاسترد طعم خوب و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد.

میوه گل ساعتی/ میوه پاشن فروت Passion Fruit از دسته میوه های استوایی

معرفی انواع میوه استوایی: 5. میوه رامبوتان (Rambutan)

میوه رامبوتان (Rambutan) یکی نمونه‌ی عجیب و غریب دیگر از میوه‌های استوایی است. میوه رامبوتان با پوسته قرمز و مژک‌های نرم و تقریبا بلند اطراف آن، شبیه به یک توپک کاموایی است.  اندازه رامبوتان در حد و اندازه آلو است و زیر پوست قرمز آن‌ها میوه‌ای نرم، شفاف و ژله‌ای شبیه به انگور است. در وسط گوشته‌ی این میوه دقیقا مشابه انگور، دانه‌ای قهوه‌ای رنگ اما غیر خوراکی وجود دارد.

طعم میوه رامبوتان

طعم میوه رامبوتان، شیرین، کمی گس با ته مزه‌ی توت فرنگی است.

طرز مصرف میوه رامبوتان

برای مصرف میوه رامبوتان، با چاقوی تیز به دلیل اینکه به گوشته آسیبی وارد نشود، قسمت سخت پوسته میوه را با دقت جدا کنید و قسمت‌های نرم را نیز با دست انجام دهید.  تلاش کنید تا گوشته‌ی رامبوتان شفاف و تخم مرغی شکل باقی بماند. حواستان باشد که دانه‌ای که در وسط گیاه وجود دارد قابل خوردن نیست. رامبوتان به صورت خام و بدون ترکیب با هیچ طعم دهنده‌ای قابل خوردن است. رامبوتان را می‌توانید به سالاد یا اسموتی خود اضافه کنید. رامبوتان با میوه‌هایی که طعم قوی‌تری دارند مثل لیمو، نارگیل، آناناس و پشن فروت برای تهیه کوکتل میوه ترکیب خوبی می‌تواند باشد. در ضمن، طعم آن با عطر نعناع و ریحان عالی می‌شود.

میوه استوایی: میوه رامبوتان Rambutan توپک کاموایی

معرفی انواع میوه استوایی: 6. میوه آکای بری (Acai)

میوه آکای بری (Acai) یا آکایی یکی از اعضای خانواده‌ی دوستداشتنی توت‌ها است. آکای بری شبیه به بلوبری، کوچک و به رنگ بنفش است.این میوه همانند سایر توت‌ها سرشار از خواص عالی برای سلامتی است. میوه آکایی از آنجاییکه آسیب‌پذیر است بعد از برداشت منجمد شده و در بسته‌بندی‌های پلاستیکی توزیع می‌شود. فقط اگر می‌خواهید از طعم تازه این میوه لذت ببرید بهتر است که نهایتا بعد از 24 ساعت خورده شوند. در کشورهای استوایی، معمولا میوه آکای بری بصورت پوره شده، در کنار ماهی سرو می‌شود.

طعم میوه آکای Acai

طعم میوه آکایی، شبیه به سایر توت‌ها، یک طعم خنثی است. یک طعمی بین گسی توت سیاه نارس و شکلات تلخ.

طرز مصرف گیاه آکای

میوه آکایی بخاطر ظاهر زیبا و طعم منحصر به فردش بیشتر به منظور تزئین کیک، شیرینی و بستنی به کار می‌رود. میوه آکائی با طعم میوه‌های موز، زغال اخته، توت فرنگی، نارگیل، آناناس، پرتقال، کاکائو، میوه اژدها و گیلاس ترکیب خوبی خواهد داشت. برای تهیه‌ی شیرینی ترکیب آکائی با عسل و کره یک ایده‌ی فوق العاده ناب و عالی است.

میوه آکای بری Acai دُرّ بنفش میوه‌های استوایی

بزرگترین میوه استوایی: 7. جک فروت (Jackfruit)

جک فروت (Jackfruit) یک میوه گرمسیری بزرگ که از 4 کیلو  تا 50 کیلو یافت می‌شود. قسمت بیرونی جک فروت به رنگ سبز، با پوسته‌ای ضخیم و خاردار است. اما گوشته‌ی این میوه، سفید با بافتی نرم و خامه‌ای است. این میوه دارای دانه‌هایی است که اگر پخته شوند، قابل خوردن می‌شوند.

طعم جک فروت

طعم جک فروت نرسیده، شیرین و ملایم است، و طعم جک فروت‌های رسیده قوی‌تر اما کمی به تلخ می‌زند.

طرز مصرف جک فروت

جک فروت دارای شیره‌ی چسبناکی است و برای اینکه شیره‌ی این گیاه مانع برش دادن پوست آن نشود، ابتدا تیغه‌ی چاقو را حسابی چرب کنید و بعد از برش دستتان را هم چرب کنید تا به راحتی بتوانید گیاه را قطعه قطعه کنید. بعد از برش دادن گیاه با بافت لطیف و ریش ریش شده‌ای روبه رو می‌شوید که در میان آن‌ها غده‌های لطیفِ طلایی و سفید، دیده می‌شوند.

میوه را به چهار قسمت تقسیم کنید تا با تسلط بیشتری غده‌های خوردنی گیاه را بتوانید از آن جدا کنید. غده‌ها را از غلاف طلایی‌شان بیرون بیاورید. در قد و اندازه‌های بزرگ‌تر، چیزی شبیه به حبه‌های سیر هستند. فقط برای هضم بهتر، خوب است که آن‌ها را بجوشانید و میل کنید. با جک فروت مربا درست می‌کنند و برای تزئین کیک استفاده می‌شود. جک فروت از لحاظ طعم با میوه‌هایی نظیر انبه، آناناس موز و نارگیل تناسب دارد.

جک فروت Jackfruit بزرگ‌ترین میوه استوایی دنیا

معرفی انواع میوه استوایی: 8. میوه منگوستین (Mangosteen)

میوه منگوستین (Mangosteen) یا ترگیل، یکی دیگر از میوه‌های خوشرنگ و لعاب استوایی است که رنگ پوسته‌اش کاملا متضاد با رنگ گوشته‌اش است. پوسته‌ای قرمز به رنگ پوست سیب ولی بسیار ضخیم که شاید بهتر است آن را لایه‌ای سخت همانند لاکی بر دور گوشته توصیف کرد. گوشته‌ی منگوستین شبیه به سیر چند حبه به نظر می‌رسد. قسمت‌های کوچک آن فاقد هسته ولی قسمت‌های درشت‌تر، دارای هسته‌های غیر خوراکی هستند.

طعم میوه منگوستین

طعم میوه منگوستین، چیزی شبیه به طعم گس آناناس و شیرینی ملایم توت فرنگی است.

تخفیف خرید از سان میوه

طرز مصرف میوه منگوستین

پوسته‌ی ضخیم میوه منگوستین را با فشار محکم دست می‌توانید بشکنید، البته گاهی هم آنقدر پوسته ضخیم است که مانند پوست کندن  نارگیل باید به ضرب چاقو چکش وارد عمل شوید، اما دقت کنید که مثل نارگیل گوشته به پوسته چسبیده نیست بنابراین باید با احتیاط بیشتری این کار انجام شود تا مغز آن سالم بیرون بیاید.

منگوستین مثل پرتقال دانه دارد، به همین منظور پیش از مصرف دانه‌هایش را در بیاورید تا وقتی آن را برای تزئین سالاد یا اسموتی استفاده می‌کند، دانه‌هایش طبع شما را برهم نزنند.  البته منگوستیتن انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌ها به عنوان Lemon Mangosteen دارای پوسته لیمویی شفاف هستند و دانه و پوسته‌ی آن خوراکی است. و برخی دیگر بنام African Mangosteen دسته بندی می‌شوند، که پوسته‌ی نارنجی دارند و خیلی راحت پوست کنده می‌شود.

میوه استوایی: میوه منگوستین Mangosteen یا میوه ترگیل

محبوب ترین میوه استوایی: 9. میوه لیچی (Lychee)

میوه‌ی صورتی دیگر این لیست، میوه لیچی Lychee یا سرخآلو است. لیچی دارای پوست نازک، اما گوشته‌ای ژله‌ای و شفاف است. این میوه دارای یک هسته‌ی بزرگ و غیر خوراکی است که می‌توان گفت که شکل و اندازه‌ی میوه لیچی بیشتر به بزرگی آن هسته ربط دارد. بزرگی میوه لیچی معمولا به اندازه حبه‌های درشت انگور است.

طعم میوه لیچی یا سرخالو

طعم میوه لیچی را شبیه به انگور، گلابی و گاهی هم به هندوانه نسبت داده‌اند. این میوه عطر و طعمی ملایم، شبیه به گل دارد.

طرز مصرف لیچی

پوست لیچی را با دست می‌توان جدا کرد. مصرف لیچی بصورت خام مثل سایر میوه‌ها بسیار عالی و خوشمزه است. چون هسته‌ای بزرگ دارد، می‌توانید برای مصرف آسان‌تر در سالاد میوه، هسته‌ی آن را جدا کنید. این میوه در ساخت دسرهای مختلف آسیایی جایگاه ویژه‌ای دارد. میوه‌هایی که با لیچی ترکیب خوبی می‌سازند، شامل: آناناس، مرکبات، انبه و نارگیل است. درست کردن اسموتی لیچی با کمی چاشنی وانیل بی‌نظیر می‌شود.‌

میوه لیچی Lychee یا سرخالو، غنچه‌های صورتی خوردنی از خطه استوا

محبوب ترین میوه استوایی: 10. میوه پاپایا (Papaya)

و اما پاپایا (Papaya) یکی از دلچسب‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌های استوایی. معمولا اکثر ما آن را میوه‌ای اشکی شکل با پوسته‌ی سبزرنگ، شبیه به نارنگی، می‌شناسیم. که البته پاپایای رسیده‌ی خوشمزه تماما به رنگ زرد است. پاپایا پوسته‌ای نازک و گوشته‌‌ای لطیف و نرم  دارد. این میوه، همانند ماهی، درون خود دانه‌های براق و سیاه رنگی دارد. فقط اگر می‌خواهید از مصرف آن کیف کنید، آن را به حد اعتدال مصرف کنید.

طعم میوه پاپایا

طعم پاپایا طعم دلچسبی دارد، شاید ظاهر پاپایای رسیده شما را یاد گلابی شیرین بیاندازد، اما باید خدمتتان عرض شود که دیگر در آن حد هم شیرین نیست. پاپایا شیرینی ملایم و بافتی لطیف دارد.

طرز مصرف پاپایا

پاپایا را با یک چاقوی تیز از وسط برش دهید. دانه‌های سیاه را دور بیاندازید و پوست را از میوه جدا کنید. پاپایا به دلیل طعم ملایمی که دارد می‌تواند میوه‌ی خوبی برای تهیه‌ی انواع اسموتی باشد. ترکیب پاپایا با میوه‌هایی همچون انبه، لیچی، آناناس و توت فرنگی عالی است.

میوه استوایی: میوه پاپایا Papaya محبوب‌ترین نوع میوه‌های استوایی

معرفی میوه استوایی: 11. میوه گواوا (Guava)

میوه گوآوا (Guava) یکی دیگر از میوه‌های استوایی از درختان همیشه سبز مناطق گرمسیری است. میوه گواوا ظاهری شبیه به سیب و اکثر اوقات بیضی شکل شبیه به گلابی است. میوه گوآوا زمانی آماده‌ی برداشت است که آبدار و نرم شده باشد. پوسته‌ی این میوه همانند سیب قابل خوردن است. در ایران این میوه بنام گلابی بی کرک مشهور است.

طعم میوه گواوا

طعم میوه گوآوا شیرینی ملایم چیزی شبیه به توت فرنگی توصیف شده است.

طرز مصرف گواوا

از آنجاییکه پوسته‌ای سخت ندارد، به راحتی قابل مصرف است. می‌توانید این گیاه را خوب بشویید، برش دهید و مطابق سلیقه‌تان سرو کنید. بصورت سنتی، از این میوه به عنوان سس برای طعم دهندگی به گوشت و ماهی استفاده می‌شود. از میوه‌هایی که طعم ترکیبی خوبی با گواوا می‌سازند، می‌توان به گیلاس، توت فرنگی، زرد آلو، آناناس و گلابی اشاره کرد.

میوه گواوا Guava

معرفی میوه استوایی: 12. میوه آتیس (Atis custard apple)

میوه آتیس/شوگر اپل (Atis)  یا سیب کاستارد (Custard apple) میوه‌ استوایی از مناطق گرمسیری فیلیپین است. سیب کاستارد یک میوه قلبی شکل است و همین باعث شده که برخی‌ها آن را قلب گاو می‌نامند. پوست سیب کاستارد شبیه به خوشه‌ای سبز رنگ، عجیب و غریب، ولی لطیف‌ و فومی شکل است. گوشته‌ی شوگر اپل بسیار لذیذ، نرم و خامه‌ای است.

طعم میوه سیب کاستارد

طعم میوه سیب کاستارد، نعناعی است و شبیه به سس کاستارد است.

طرز مصرف سیب کاستارد

سیب کاستارد پوست ضخیمی ندارد، به راحتی می‌توانید آن را با یک چای قوی تیز به دو نیم تقسیم کنید. بهتر است گوشته‌ی این میوه را با قاشق میل کنید. تهیه کردن کوکتل میوه با سیب کاستارد ایده‌ای عالی است.

میوه استوایی: میوه آتیس/ سیب کاسترد Atis (custard apple)

سطلن میوه‌های استوایی: 13. موز (Banana)

موز Banana گل سر سبد و دوستداشتنی میوه‌های گرمسیری است. موز یک میوه‌ی کشیده و هلالی شکلی است که سرشار از مواد معدنی و مغذی است. این میوه در طول سال همیشه در دسترس است و آنقدر محبوب است که اقتصاد کشورهای گرمسیری به فروش آن وابسته است. موز شناخته شده‌ی ما، اگر کمی سفت و به سبزی بگراید که نشاندهنده‌ی نشاسته زیاد است،نام پلانتین خوانده شده و مناسب پخت است.  البته که محلی‌ها تفاوتی بین پلانتین موز قائل نیستند، و هر دوی آن‌ها را بصورت خام مصرف می‌کنند. یکسری موزهای کمیاب نیز در جهان یافت می‌شوند که رنگ پوسته‌ی آن‌ها قرمز است. این موزها از لحاظ طعم با موزهای زرد تفاوتی ندارند.

طعم موز

طعم موز خودش یک پایه برای تشخیص طعم‌های دیگر است و نیازی به معرفی ندارد. موز طعم بهشت می‌دهد، شیرین و دلچسب! اما در مورد طعم موز قرمز، ته مزه‌ تمشک را برای آن توصیف کرده‌اند.

طرز مصرف موز

موز بصورت خام و پخته، برای درست کردن انواع و اقسام کیک و بستنی و اسموتی بی‌نظیر است.

موز banana سلطان میوه‌های استوایی

لیست اسامی میوه استوایی: 14. میوه چیکو (Chico)

میوه چیکو (Chico) یک میوه‌ی گرمسیری با پوسته‌ای کرم و قهوه‌ای است که وقتی خیلی رسیده شود؛ ظاهری شبیه به ازگیل پیدا می‌کند. چیکو رسیده طعم شیرین و چیکو نرسیده طعمی گس مانند و مالتی (طعم جو) دارد. این میوه به دلیل سطح قند بالایی که دارد، یک میوه‌ی انرژی‌زا معرفی می‌شود. این میوه در مناطق گرمسیری کشور خودمان هم یافت می‌شود.

طعم میوه چیکو

طعم میوه چیکو، طعم شیرین و گاها گس  است.

طرز مصرف میوه چیکو

میوه چیکو را خوب بشویید و با پوست بخورید. اگر دوست ندارید میوه را از وسط برش دهید و بعد از جدا کردن هسته، گوشته‌ی آن را میل کنید. این میوه همانند سایر همنوعانش برای درست کردن اسموتی و کیک و مخلوط شدن با کاهو برای درست کردن سالاد، گزینه‌ای مناسب است. خوردن این میوه انرژی زیادی به شما می‌بخشد و سرشار از مواد معدنی و مغذی است.

میوه استوایی: میوه چیکو Chico (naseberry)، میوه انرژی‌زا

لیست اسامی میوه استوایی: 15. میوه نارنگی ماندارین (Mandarin Orange)

میوه نارنگی ماندارین Mandarin Orange به عنوان نماد خوشبختی، میوه‌ی تحویل سال چینی‌ها است. چینی‌ها و ژاپنی‌ها نارنگی ماندارین را در جوراب‌های کریسمس به یکدیگر هدیه می‌دهند. این میوه پوست نارنجی درخشانی دارد و به راحتی با دست از گوشته جدا می‌شود.

طعم میوه نارنگی ماندرین

طعم میوه نارنگی ماندارین، بسیار شیرین و دلچسب است و می‌توان گفت که این میوه بعد از موز جزو برترین‌های میوه‌های استوایی است.

طرز مصرف نارنگی ماندارین

طرز مصرف نارنگی را از همان بچگی همه‌ی ما خوب بلد هستیم. نارنگی ماندارینِ خاص و دوستداشتنی، همانند سایر همنوعانش بسیار آسان و براحتی از پوست جدا می‌شود. این میوه را خام بخورید و اگر دوست دارید برای تزئین کیک استفاده کنید.

میوه نارنگی ماندارین Mandarin Orange

معرفی میوه استوایی: 16. میوه سها (Pomelo Suha)

میوه پوملو (Pomelo Suha) که با نام‌های دارابی، سها یا گریپ فروت چینی نیز معروف است، یکی از درشت‌ترین اعضای خانواده مرکبات است. این گیاه برای کسانیکه عاشق طعم مرکبات هستند، یک نمونه‌ی خارق العاده است.

طعم گریپ فروت چینی

طعم پوملو خیلی نزدیک به گریپ فروت، اما کمی شیرین‌تر است. فقط سعی کنید که غشای بین پره‌های آن را کاملا جدا کنید چون طعم بسیار تلخ و تیزی دارد و بکلی لذت خوردن میوه را از بین می‌برد.

طرز مصرف پومولو

طرز مصرف پومولو همانند سایر مرکباب است، پوستش را جدا و سپس میل کنید. همانند پرتقال و نارنگی، میتوانید آب آن را بگیرید و مصرف کنید.

میوه سها (پوملو) Pomelo Suha یا گریپ فروت چینی

معرفی میوه استوایی: 17. میوه اسپاندیاس پورپورآ (Sineguela)

میوه اسپاندیاس پوپورآ که بنام گیاه مامبین ارغوانی و همینطور آلوی اسپانیایی معروف است از سری دیگر گیاهان استوایی است؛ ولی بخاطر اینکه خیلی شبیه به سایر آلوهای رایج است، آنقدر عجیب و خاص نیست که شما را شگفت‌زده کند.

طعم آلوی اسپانیایی

طعم میوه اسپاندیاس پورپورآ، میوه تخم مرغی شکلی است که بسیار معطر و آبدار است. از نظر طعم ملس است و شبیه به سایر آلوها است منتها بافت منسجم‌تری دارد.

طرز مصرف اسپاندیاس پورپورآ

آلوی اسپانیایی را همانند سایر آلوها با دقت بشویید و تازه تازه مصرف کنید. البته می‌توانید لواشک این آلو را مطابق دستور ساخت سایر لواشک‌ها، امتحان کنید.

میوه اسپاندیاس پورپورآ Sineguela آلوی خوش عطر

انواع میوه استوایی: 18. میوه سانتول (Santol Coton fruit)

میوه سانتول (Santol Coton) یکی دیگر از میوه‌های مقوی گرمسیری، از خانواده سنجد است. این میوه، ظاهری آنچنان چشمگیر و عجیب و غریب ندارد که در کنار سایر میوه‌های رنگی رنگی استوایی به چشم آید ولی از لحاظ طعم و عطر میوه‌ی جالبی است. میوه سانتول در حد و اندازه سیب است، اما پوستی ضخیم و گوشته‌ای با بافت لطیف و آبدار دارد.

طعم میوه سانتول

طعم میوه سانتول بسته به زمان برداشت از ترش تا خیلی شیرین است. شیرینی آن در حد آبنبات با طعم هلو است. اما سانتول‌های نیمه رسیده آنقدر ترش هستند که طعم آن تا مدت‌ها روی زبان باقی می‌ماند.

طرز مصرف میوه سانتول

پوست این میوه ضخیم است و کمی ممکن است برای جدا شدن شما رابا چالش روبه رو کند، اما در عوض گوشته‌ای لطیف دارد. سعی کنید در هنگام برش دادن پوست به گوشته آسیبی نرسانید و آن را سالم بیرون آورید.

میوه‌های استوایی: میوه سانتول Santol Coton fruit

انواع میوه استوایی: 19. میوه سمپالوک (Samplaloc)

و اما در این بخش به معرفی میوه‌ای نوستالژیک و دلچسب، میوه سمپالوک (Samplaloc) یا تمر هندی می‌پردازیم. تمر هندی بیشتری بصورت طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود. این میوه را محلی‌ها با روکشی از شکر به عنوان شیرینی سنتی مصرف می‌‌کنند. برعکس ما ایرانی‌ها  آن را بیشتر به عنوان آلوچه در بسته‌های پلاستیکی می‌پسندیم. تمر هندی اگرچه خیلی خوش طعم است اما بخاطر ظاهر و همینطور پوست کندن چالش برانگیزش آن را نمی‌توان در ظرف میوه کنار سایر میوه‌ها برای پذیرایی مهمان‌ها استفاده کرد. این میوه بیشتر بنام خرمای هندی در دنیا معروف است.

طعم تمر هندی

طعم تمر هندی اگر کال و سبز باشد، ترش است و اما هر چقدر که رسیده‌تر باشد، آبدارتر و شیرین می‌شود.

طرز مصرف تمر هندی

تمر هندی، پوست تقریبا خشکی دارد که با دست قابل جدا شدن است. تمر هندی خاصیت درمانی فراوانی دارد. میوه تمر هندی را می‌توان خام مصرف کرد و یا برای طعم دهنده برای غذا، آن را خشک کرده و بعنوان ادویه استفاده کرد. در جنوب ایران برای پخت قلیه ماهی، تمر هندی کاربرد بالایی دارد.

میوه سمپالوک (تمر هندی) Samplaloc (Tamarind)

انواع میوه استوایی: 20. میوه زرگیل یا لانگست (Langsat)

میوه زرگیل یا لانگست (Langsat) یک نوع میوه‌ی استوایی است که ظاهرا شبیه به سیب زمینی و گوشته‌ای سفید رنگ و براق است که هسته‌های تلخ مزه دارد. این میوه از نظر خواص یک داروی ارگانیک تمام عیار است.

طعم میوه لانگست

طعم میوه زرگیل ترش و شیرین است ولی مواظب باشید که هسته‌ای تلخ مزه دارد.

طرز مصرف میوه زرگیل

برای مصرف لانگست پوست و هسته‌‌اش را جدا کرده و آنرا بصورت خام و تازه تازه مصرف کنید.

میوه زرگیل یا لانگست Langsat

انواع میوه های استوایی: 21. میوه سیب ستاره‌ای (Caimito)

سیب ستاره‌ای (Caimito) در حد و اندازه سیب معمولی است و بخاطر شکل و شمایل هسته‌اش بنام سیب ستاره‌ای معروف است. سیب ستاره‌ای را برای پذیرایی، بصورت برش زده داخل ظرف میوه قرار دهید. سیب ستاره‌ای به رنگ سفید یا بنفش یافت می‌شود.

طعم سیب ستاره‌ای

طعم سیب ستاره‌ای شیرین و بافتی آبدار‌تر از سیب معمولی دارد.

تخفیف خرید از سان میوه

طرز مصرف سیب ستاره‌ای

معمولا برای مصرف سیب ستاره‌ای، پوسته‌ را از گوشته با یک چاقوی تیز جدا کرده و گوشته‌ی خامه مانند آن را با قاشق یا بصورت اسکوپی جدا می‌کنند.

میوه سیب ستاره‌ای Caimito، عضو بنفش رنگ میوه‌های استوایی

انواع میوه استوایی: 22. میوه ساپادیل (Soursop)

میوه ساپادیل (Soursop) که با نام سور سوپ و گراویولا نیز معروف است یکی دیگر از میوه‌های عجیب و غریب استوایی است. ظاهر این میوه شاید شما را یاد گلابی خاردار یا توت فرنگی عظیم الجثه به رنگ  زرد و سبز بیاندازد.

طعم میوه ساپادیل گراویولا

طعم میوه گراویولا برعکس جثه‌اش، چندان قوی نیست، برخی طعم آنرا به شیرینی توت فرنگی و خنثی بودن نارگیل تشبیه می‌کنند.

طرز مصرف ساپادیل

برای مصرف ساپادیل، همانند پاپایا، آنرا از وسط به دو نیم کنید. دقت داشته باشید که چاقوی تیزی انتخاب کنید تا گوشته‌ی کِرِم مانندش له نشود. این میوه هسته‌دار است، هسته‌هایش خوردنی نیستند، آن‌ها را از گوشته جدا کرد و سپس آن را میل کنید. این میوه در آمریکای جنوبی برای تهیه آب میوه، اسموتی و انواع بستی مصرف می‌شود.

میوه استوایی: میوه ساپادیل Soursop

معرفی میوه استوایی: 23. میوه دوریان (Durain)

میوه دوریان (Durian)  از آن میوه‌های پرخاصیت و خوشمزه است، اما بخاطر برخی از ترکیبات شیمیایی بوی بدی می‌دهد. این میوه بخاطر بافت خامه مانندش برای بومیان حکم شاه میوه را دارد.

طعم میوه دوریان

طعم میوه دوریان، شیرینی ملایمی دارد و چون میوه‌ی چربی است، برای محلی‌ها حکم بستنی‌ای کره‌ای را دارد.

طرز مصرف میوه دوریان

معمولا برای مصرف دوریان، این میوه را از وسط برش داده و گوشته‌اش را با قاشق یا بصورت اسکوپی جدا می‌کنند. اگر بتوانید که بوی میوه دوریان را تحمل کنید، گوشته‌ای لذیذ دارد که بصورت خام مصرف می‌شود. البته برای تهیه‌ی کیک و بستنی نیز استفاده شده و این طعم برای محلی‌های فیلیپین و مالزی بسیار دلچسب است.

میوه دوریان یا خارگیل Durain شاه میوه بد بو

انواع میوه استوایی: 24. میوه خرمالو فویو (Fuyu Persimmon)

خرمالو فویو (Fuyu Persimmon) از نظر ظاهری با خرمالوی معمولی فرقی ندارد، فقط اینکه بدون هسته و دانه است. خرمالو فویو دارای پوسته و گوشته‌ی نارنجی، مثل کدو تنبل است.

طعم خرمالو فویو

طعم خرمالوی فویو طعمی همانند طعم گلابی و خرما دارد.

طرز مصرف خرمالوی فویو

خرمالو فویو بسیار متنوع است و می‌توان آن را بصورت تازه و خام در غذاهای سرد مثل انواع دسرها و سالادها اضافه کرد. همینطور بصورت پخته شده برای تهیه مربا و انواع سس برای مزه دار کردن کباب استفاده می‌شود.

میوه خرمالو فویو Fuyu Persimmon خرمالوی بی هسته

انواع میوه استوایی: 25. میوه لوکوما (Lucuma)

میوه لوکوما (Lucuma) اگر پوسته‌ی سبزی داشته باشد بیشتر شبیه به پاپایای گرد است و اگر زرد باشد خیلی‌ها آن را شبیه به سیب زمینی می‌دانند. این میوه‌ گوشته‌ای با بافت منعطف‌تر از سیب زمینی دارد و در وسط آن هسته‌ی بزرگ و براق جای گرفته است. اگر لوکوما کاملا رسیده باشد گوشته نشاسته‌ای خوشمزه‌ای دارد که در دهان آب می‌شود.

طعم لوکوما

طعم میوه لوکوما، گویا طعم سیب زمینی شیرینی است که بافتی لطیف دارد.

طرز مصرف لوکوما

برای مصرف لوکوما، معمولا پوست این میوه با چاقو جدا کرده و از گوشته‌ی آن را بصورت تازه یا بصورت پخته مصرف می‌کنند. گوشته‌ی لوکوما برای تهیه بستنی، کیک و پودینگ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میوه استوایی: میوه لوکوما Lucuma سیب زمینی شیرین

انواع میوه استوایی: 26. میوه‌ی ستاره‌ای کارامبولا (Star fruit Carambola)

میوه کارامبولا یا میوه ستاره‌ای یا استارفروت (Star Fruit Carambola)، از آن میوه‌های زیبا و جذاب استوایی است. میوه کارامبولا در ایران جزو میوه‌های لاکچری به حساب می‌آید.

طعم میوه ستاره‌ای کارامبولا

طعم میوه ستاره‌ای، ملس و بسیار آبدار است.

طرز مصرف میوه کارامبولا

میوه کارامبولا پوست خوردنی دارد و از آنجاییکه با پوست کندن ظاهرش کمی بهم می‌ریزد ترجیحا با پوست برش داده می‌شود. این میوه بصورت خام یا بصورت پخته قابل مصرف است.

میوه‌ی ستاره‌ای کارامبولا Star fruit Carambola

معرفی اسامی میوه استوایی: 27. آتمویا (Atemoya)

میوه آتمویا (Atemoya) از آن میوه‌هایی است که ظاهری فضایی دارد. آتمویا گرد یا قلبی شکل است و پوسته‌ای ناهموار، سبز رنگ دارد. پوسته‌ی آتمویا شبیه به میوه کاج است. پوسته‌ای تقریبا ضخیمی دارد و گوشته‌ای به سفیدی برف.

طعم میوه آتمویا

طعم میوه آتمویا شبیه به آناناس، وانیل با کمی نت اسیدی است.

طرز مصرف میوه آتمویا

محلی‌ها برای مصرف آتمویا معمولا آن را خنک و تازه، با قاشق میل می‌کنند. این میوه با سایر میوه‌های گرمسیری و آب میوه‌هایی همچون آب پرتقال و لیمو ترش عالی می‌شود. راستی فراموش نکنید که هسته‌های این گیاه خوردنی نیستند.

میوه استوایی: آتمویا Atemoya میوه قلبی شکل با طعم وانیل

معرفی میوه استوایی: 28. ساپوت سیاه (Black Sapote)

میوه ساپوت سیاه (Black Sapote) یک میوه استوایی به رنگ سبز تیره است که وقتی می‌رسد قهوه‌ای رنگ و نرم می‌شود. این میوه به دلیل گوشته‌ی قهوه‌ای تیره‌ای که دارد به عنوان پودینگ شکلاتی شناخته شده است.

طعم میوه ساپوت سیاه

طعم میوه ساپوت سیاه ملایم و شکلاتی با بافتی سبک و غنی است.

طرز مصرف ساپوت سیاه

غالبا میوه ساپوت سیاه به تنهایی یا با مخلوط خرما به عنوان پودینگ شکلاتی شیرین و خامه‌ای مصرف می‌شود.

ساپوت سیاه Black Sapote میوه خوش عطر شکلاتی

میوه های استوایی: 29. دست بودا (Buddha’s Hand)

میوه دست بودا (Buddha’s Hand) جزو مرکبات، خانواده‌ی لیموها، دسته بندی می‌شود. این میوه بخاطر ظاهرش که شبیه به دست است به این نام معروف است. میوه دست بودا عطر بی‌نظیری دارد. دست بودا همه‌اش پوست است و با این همه پوست از آن انتظار پالپ آبداری نیست.

طعم میوه دست بودا

طعم میوه دست بودا (البته پوست آن) شبیه به طعم و عطر لیمو است.

طرز مصرف میوه دست بودا

دست بودا را با دقت شستشو داده و با پوست به صورت خام  به عنوان چاشنی خوش عطر به سالاد و سایر غذاهای سرد و گرم اضافه کنید.

دست بودا Buddha's Hand با عطر بینظیر لیمو یک میوه خطه استوایی

انواع میوه استوایی: 30. میوه کیوکاملون (Cucamelon)

میوه کیوکاملون‌ (Cucamelon) میوه‌ای عجیب و غریب در حد و اندازه‌ی بادام زمینی با‌پوست است. کیوکاملون معروف به خیار ترش مکزیکی است. این میوه، پوستی شبیه به پوست هندوانه و گوشته‌ی شبیه به خیار دارد. بنابراین نام خیار هندوانه‌ای واقعا برازنده‌ی آن است.

طعم میوه کیوکاملون

طعم میوه کیوکاملون شبیه به طعم خیار است.

طرز مصرف کیوکاملون

برای مصرف کیوکاملون، آن را به دقت بشویید و بصورت خام مصرف کنید. کیوکاملون را همانند خیار، می‌توان در تهیه سالاد استفاده کرد.

میوه استوایی: میوه کیوکاملون Cucamelon هندوانه انگشتی

انواع میوه استوایی: 31. میوه فیجوا (Feijoa)

میوه فیوجا (Feijoa) اصالتا میوه‌ای برزیلی است و در برخی از مناطق شمال ایران نیز یافت می‌شود. این میوه بیضی مانند با پوستی سبز رنگ، شبیه به پوست گردوی تازه است.

طعم میوه فیجوا

طعم میوه فیجوا شبیه به طعم توت فرنگی، گواوا و آناناس دارد. عطر شیرین و دلچسبی نیز دارد.

طرز مصرف میوه فیجوا

برای مصرف فیجوا، همانند سایر میوه‌های استوایی، آن را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و گوشته‌ی خامه مانند آن را با قاشق میل می‌کنند.

میوه استوایی: میوه فیجوا Feijoa

انواع میوه های استوایی: 32. میوه چری‌مویا (Cherimoya)

میوه چری‌مویا (Cherimoya) یک میوه‌ی استوایی کمیاب است. ظاهری قلبی شکل بزرگ با پوست سبز رنگ و ناهموار دارد. گوشته‌ای این میوه بسیار لذیذ و لطیف است.

طعم میوه چری‌مویا

طعم میوه چری‌مویا، بسیار شیرین و لذیذ است.  از لحاظ خوش طعمی می‌توان آن را در رده‌ی موز، آناناس، پاپایا و هلو قرار داد.

طرز مصرف چری‌مویا

برای مصرف میوه چری‌مویا مانند اکثر میوه‌های استوایی، بهتر است که با قاشق یا اسکوپ داخل آن خالی شده و بدون دانه میل شود.

میوه چری‌مویا Cherimoya میوه استوایی کمیاب

انواع میوه استوایی: 33. میوه ژابوتیکابا (Jabotiacaba)

انگور برزیلی یا جابوتیوکا (Jaboticaba)، بسیار زیبا است و می‌توان آن را خاویار میوه‌های استوایی دانست. این میوه با پوسته ارغوانی و گوشته‌ی سفید رنگ براق یکی از خارق‌العاده‌ترین نوع میوه‌های استوایی است. مرواریدهای کبود، درست همانند گیلاس‌های تک دانه بنظر می‌رسند. این میوه بر روی درخت بسیار زیبا و دیدنی است، چون مستقیما بدون هیچ شاخه و برگی روی ساقه‌ی درخت رشد می‌کنند.

طعم انگور برزیلی

انگور برزیلی پوسته‌ای ضخیم و گسی دارد ولی در عوض گوشته‌‌اش سفید و یا صورتی، ژلاتینی شیرین است. البته اگر خوب نرسیده باشد همانند سایر انگورها به ترشی می‌زند.

طرز مصرف انگور برزیلی

انگور برزیلی معمولا بصورت پخته یا خام مصرف می‌‌شود. از آنجاییکه انگور برزیلی عمر کوتاهی دارد بمحض چیده شدن در فروشگاه‌های محلی بفروش می‌رسد. برای تهیه‌ی مربا، آب میوه استفاده می‌شود.

میوه استوایی: میوه ژابوتیکابا/ جابوتیوکا یا انگور برزیلی Jabotiacaba

انواع میوه استوایی: 34. میوه گاک (Gac)

میوه گاک (Gac) یا کدو خاردار، یکی دیگر از میوه‌های عجیب و غریب استوایی است. این گیاه پوست نارنجی تیره‌ای دارد که با خارهای کوچک پوشیده شده است. این میوه از لحاظ ظاهری بسیار جذاب و گیرا است.

طعم میوه گاک

طعم میوه گاک بسیار ملایم است. شبیه به آووکادو یا کمی شیرین‌تر از آن و عطری قوی، همانند عطر اشتها آور خیار دارد. از لحاظ سطح قند در حد توت فرنگی و لیمو ترش پایین است. در ضمن، هسته‌های این گیاه خوردنی هستند و مزه‌ی آن‌ها آجیلی است.

طرز مصرف میوه گاک

میوه گاک بسیار آبدار است و بدون هیچ افزودنی بصورت خام قابل خوردن است. البته برخی محلی‌ها آب این میوه را با سایر میوه‌های دیگر مخلوط کرده و میل می‌کنند. جالب است بدانید که گاهی برنج را با آب این میوه می‌پزند، از آنجاییکه رنگ قوی دارد بجای زعفران، به برنج رنگ و عطر می‌بخشد.

میوه گاک Gac یا کدوی خاردار

انواع میوه استوایی: 35. میوه کالامانسی (Calamansi)

میوه کالامانسی (Calamansi) یکی دیگر از اعضای خانواده مرکبات است. کالامانسی پرتقال کوچک مینیاتوری است. این میوه برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی‌ها زیاد استفاده می‌شود.

طعم میوه کالامانسی

طعم میوه کالامانسی علیرغم عطر و پوست شیرینش، گوشته‌ای ترش مزه دارد.

طرز مصرف کالامانسی

طرز مصرف میوه کالامانسی همانند سایر مرکبات است. مارمالاد کالامانسی همانند مارمالاد پرتقال تهیه شده و بسیار در نظر محلی‌های معروف و دلچسب است.

میوه کالامانسی Calamansi پرتقال مینیاتوری

معرفی انواع میوه استوایی: 36. میوه کمپداک (Cempedak)

میوه کمپداک (Cempdak)، از نظر ظاهری و از لحاظ طعم و عطر تا حد زیادی شبیه به دوریان یا جک فروت است. این گیاه عظیم الجثه دارای دانه‌های خوراکی و گوشته‌ی لذیذی است.

طعم میوه کمپداک

طعم میوه کمپداک شیرین، معطر با بافت لطیف است.

طرز مصرف میوه کمپداک

گوشته‌ی میوه‌ی کمپداک  بسیار لطیف و لزج است و می‌توان بصورت خام یا بصورت پخته شده مصرف شود. البته تخم‌های این گیاه نیز خوراکی هستند و می‌توان آن‌ها را بصورت بود داده یا جوشانده مصرف کرد.

میوه استوایی: میوه کمپداک Cempedak

انواع میوه استوایی: 37. میوه آکیوت (Achiote)

میوه آکیوت (Achiot)، یک میوه‌ی اشکی شکل با پوسته‌ای پشمالو است. در ابتدا از این میوه فقط به عنوان رنگ دهنده استفاده می‌شد ولی کم کم به خواص درمانی آن پی برده و هم اکنون بصورت خوراکی استفاده می‌شود.

طعم میوه آکیوت یا آچیوت

طعم میوه آچیوت آنچنان قابل تشخیصی نیست، فقط وقتی از آن در مقادیر زیادی استفاده شود، طعم فلفلی می‌دهد. دانه‌های آکیوت خیلی ضعیف، بوی نعناع می‌دهند.

طریقه مصرف میوه آکیوت

برای مصرف میوه آکیوت، معمولا دانه‌های آن را خشک کرده، پودر می‌کنند و به عنوان چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌دهند.

میوه آکیوت Achiote با طعم فلفلی

انواع میوه های استوایی: 38. میوه آکابی (Akabi)

میوه آکبی (Akabi)،  از نظر ظاهری کمی شبیه به انبه است و پوسته‌ای بنفش رنگ دارد.  این میوه پوسته‌ی ضخیمی دارد و پر از دانه است. میوه آکبی بنام میوه‌ی ملی ژاپن یا انگور شکلاتی نیز معروف است.

طعم میوه آکابی

طعم میوه آکابی برخلاف جثه‌اش آنچنان قوی نیست. طعم آن شیرینی ملایم با بافتی نرم و آبدار است. شاید اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم مخلوطی از طعم موز و لیچی است.

طرز مصرف میوه آکابی

گوشته و پالپ میوه آکابی را بیشتر بصورت خام در نوشیدنی‌ها به عنوان طعم دهنده اضافه می‌کنند. البته آن را به عنوان بصورت خام یا بصورت ترشی در کنار غذا نیز سرو می‌کنند. جالب است بدانید که برگ آن را با چای دم کرده و از پوسته‌ی تلخش را با شکر طعم دار کرده و سرخ می‌کنند.

میوه آکابی Akabi انبه بنفش

انواع میوه استوایی: 39. میوه پاندانوس (Pandanus)

میوه پاندانوس (Pandanus) میوه بومی مالزی است. این میوه گرمسیری باپوسته‌ای ضخیم و آجدار، کمی شبیه به آناناس است. وقتی میوه را برش می‌دهید گویا ماکتی از کره زمین را برش زده‌اید، چون هسته‌ آن با لایه لایه‌های گوشته‌ی اطراف آن، چیزی شبیبه به هسته و گوشته‌ی کره زمین است.

طعم میوه هالا یا میوه پاندانوس

طعم میوه پاندانوس شیرینی است.

طرز مصرف میوه پاندانوس

برای مصرف میوه پاندانوس آن را از وسط برش بزنید و یا پوستش را کامل جدا کنید. لایه لایه‌های اطراف هسته این میوه خوردنی هستند. می‌توانید هر برش را خام یا بصورت پخته شده مصرف کرد.

میوه استوایی: میوه پاندانوس یا میوه هالا Pandanus

انواع میوه استوایی: 40. میوه خربزه پپینو (Pepino Melon)

میوه پپینو  (Pepino Melon) یک میوه کوچک نهایتا در طول ده سانتی متری است. این میوه دارای پوسته‌ای به رنگ سبز، زرد و کرم با نوارهای بنفش رنگ است.

طعم میوه پپینو

طعم میوه پپینو شبیه به طعم خربزه، شیرین و عسلی است.

طرز مصرف پپینو

پپینو اگر چه خیلی کوچک است اما طرز مصرف آن درست مطابق خربزه است. آن را تازه تازه، پوست بگیرید و میل کنید.

میوه استوایی: میوه خربزه پپینو Pepino Melon

معرفی انواع میوه استوایی: 41. میوه کوپواکو (Cupuacu)

میوه کوپوآکو (Cupuacu)، یک میوه‌ی دوستداشتنی از خانواده کاکائوها است. کوپوآکو پوسته‌ای قهوه‌ای محکمی دارد. بیضی شکل است و هر میوه‌ی آن حدود دو کیلو وزن دارد.

طعم میوه کوپوآکو

طعم کوپوآکو بخاطر مزه شکلاتی با نت‌هایی از طعم آناناس یک میوه‌ی عالی و دلچسب است.

طرز مصرف کوپوآکو

میوه کوپوآکو را معمولا پودر کرده و در صنعت ساخت آبنبات و دسر استفاده می‌شود.

میوه‌های استوایی: میوه کوپواکو Cupuacu

تصاویر انواع میوه استوایی: 42. میوه ساگوارو (Saguaro)

میوه ساگورارو (Saguaro) میوه‌ی یک نوع درختی است که شبیه به کاکتوس است. آن‌ها میوه‌های قرمز رنگ و مغزداری هستند که طعم چندان قوی ندارد. دقت داشته باشید که پوسته‌ی این میوه خوردنی نیست.

طعم میوه ساگوارو

طعم میوه ساگواراو اگر رسیده باشد شیرینی ملایمی شبیه به توت فرنگی است.

طرز مصرف ساگوارو

میوه ساگوارو پر از دانه است. می‌توان این میوه را بصورت خام  میل کرد یا بصورت پخته در تهیه مربا استفاده کرد.

میوه ساگوارو Saguaro

انواع میوه استوایی: 43. میوه کاکتوس بشکه‌ای (Barrel Cactus)

میوه کاکتوس بشکه‌ای (Barrel Cactus) برخلاف خودش که پر از تیغ است، صاف و بدون خار است. به همین خاطر برای چیدن آن نیازی به دستکش و انبر ندارید. چه کسی باور می‌کند که این کاکتوس‌های کوچک قادر باشند چنین میوه‌ای درست و آبدار بدهند.

طعم میوه کاکتوس بشکه‌ای

طعم میوه کاکتوس بشکه‌ای چیزی بین طعم لیمو ترش و کیوی است.

تخفیف خرید از سان میوه

طرز مصرف میوه کاکتوس بشکه‌ای

میوه کاکتوس را می‌توان بصورت خام مصرف کرد. پوسته و هسته‌ی این میوه نیز خوردنی است. از این میوه می‌توانید برای تهیه سالاد استفاده کرد.

میوه کاکتوس بشکه‌ای (خمره‌ای) Barrel Cactus

انواع میوه استوایی: 44. میوه هانی بری (Honey Berry)

هانی بری (Honey Berry)، همرنگ بلوبری ولی شبیه به زغال اخته است. هانی بری محصول مزارع ژاپن است و از آنجاییکه چیدن این میوه دشوار است، جزو میوه‌های گرانقیمت به حساب می‌آید.

طعم میوه هانی بری

میوه هانی بری طعم ترش و شیرین لذیذی دارد، به همین خاطر مصرف آن بصورت خام و تازه برای تزئین دسر، بستنی و انواع خوردنی‌ها در رستوران‌ها استفاده می‌شود. طعم این میوه، طعم نزدیکی به تمشک دارد.

طرز مصرف هانی بری Honey Berry

بسته به کیفیت میوه، استفاده از آن متفاوت است. اگر طعم آن شبیه به تمشک باشد، آن را بدون هیچ طعم دهنده‌ای می‌توان بصورت خام مصرف شود. این میوه برای تزئین کیک، تهیه مربا و ژله قابل استفاده است.

میوه استوایی: میوه هانی بری Honey Berry

انواع میوه استوایی: 45. میوه آلو ناتال (Natal Plum)

میوه ناتال (Natal Plum) ثمره‌ی ارزشمندی از یک گیاه سمی است. تقریبا تمامی قسمت‌های درخت آلو ناتال مثل درخت خرزهره سمی است جزو میوه ناتال. میوه ناتال دارای پوسته و گوشته قرمز روشن است و یک سر آن مخروطی شکل است.

طعم میوه آلو ناتال

طعم میوه ناتال کمی شیرین است و بافتی شبیه به بافت توت فرنگی دارد.

طرز مصرف میوه آلوچه ناتال

بدون ترس از سمی بودن، می‌توانید میوه قرمز ناتال را بصورت خام یا بصورت پخته شده مصرف کرد. آلو ناتال نرم و آبدار هستند، پس به آسانی می‌توانید از آب این میوه برای درست کردن ژله استفاده کرد.

میوه استوایی: میوه آلو ناتال Natal Plum

انواع میوه استوایی: 46. میوه ایمبه (Imbe)

میوه ایمبه (Imbe) یا مانگوستین آفریقایی، با برگ‌های محکم به رنگ نارنجی پرتقالی است. میوه ایمبه پوست نازکی دارد و دانه‌ی بزرگی در وسط آن قرار دارد. میوه ایمبه جزو میوه‌های زینتی در فلوریدای جنوبی کشت می‌شود.

طعم میوه ایمبه

میوه ایمبه طعمی شبیه به طعم مرکبات دارد، ایمبه میوه‌ای شیرین و آبدار است.

طرز مصرف ایمبه

میوه ایمبه بصورت تازه تازه مصرف می‌شود. این میوه همانند پرتقال، آبدار است و برای تهیه نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

میوه ایمبه Imbe

اسامی میوه استوایی: 47. میوه کروبری (Crowberry)

کروبری (Crowberry) با نام‌ زغال اخته سیاه نیز معروف است، بیشتر شبیه به بلوبری است تا زغال اخته. این میوه همانند سایر توت‌ها ظاهری زیبا دارد. میوه کروبری را به رنگ بنفش تیره یا قرمز یافت می‌شود.

طعم کروبری

کروبری کمی اسیدی و گس است. به همین خاطر بیشتر به صورت پخته مصرف می‌شود.

طرز مصرف کروبری

کروبری اگر پخته یا یخ زده شود طعمش بهتر می‌شود. این میوه به عنوان طعم دهنده برای تهیه آب میوه، ژله و شیرینی و حتی برای مزه‌دار کردن گوشت استفاده می‌شود.

میوه‌های استوایی: میوه کروبری Crowberry زغال اخته سیاه

انواع میوه استوایی: 48. میوه کلود بری (Cloudberry)

کلودبری (CloudBerry)، کوچک‌تر از تمشک، و به رنگ زرد و نارنجی است. کلودبری میوه‌ای کمیاب است.

طعم کلودبری

طعم میوه کلودبری شبیه به تمشک و انگور قرمز است.

طرز مصرف کلود بری

کلود بری رسیده، نرم و آبدار و نسبتا ترش است. خوردن این میوه بصورت خام بیخطر است.

میوه کلود بری Cloudberry تمشک نارنجی

اسامی میوه استوایی: 49. میوه مدلار (Medlar)

مدلار (Medlar)، همان ازگیل خودمان است. مدلار وقتی سبز و سفت هستند، آماده‌ی چیدن می‌شود، اما تا زمانیکه این میوه قهوه‌ای رنگ و لکه دار نشده باشد قابل خوردن نیست.

طعم میوه مدلار

مدلار رسیده شیرین و لذیذ است. مدلار طعمی شبیه به طعم خرما و برخی دیگر طعم مدلار را به طعم سیب ترش تشبیه می‌کنند.

طرز مصرف میوه مدلار

مدلار میوه‌ای آبدار و شیرین است که بصورت خام و تازه استفاده می‌شود.

میوه گرمسیری: میوه مدلار Medlar یا ازگیل

انواع میوه استوایی: 50. لیمو انگشتی استرالیا (Finger Lime)

میوه لیمو انگشتی (Finger Lime)، از لحاظ ظاهری یک لیموی استوانه‌ای شکل، شبیه به انگشت دست است. شاید ظاهرش زیاد شما را به خود جلب نکند، اما کافی است که آن را برش بدهید، آنگاه سرازیر شدن پالپ‌های مرواریدی شکل این میوه شما را واقعا به وجد می‌آورد. رنگ‌های پاستلی پالپ این میوه (سبز کم رنگ، زرد و مرجانی و قرمز تیره) این میوه را جزو میوه‌های خارق العاده قرار می‌دهد. این میوه بنام لیمو خاویاری نامیده می‌شود.

طعم لیمو انگشتی

طعم میوه لیمو انگشتی ترش شبیه به طعم لیمو با نت‌های گریب فروت است.

طرز مصرف لیمو انگشتی

میوه لیمو انگشتی جزو میوه‌های گرانقیمت است. در رستوران‌ها برای سرو غذاهای مجلل، کمی از خاویار لیمو را برای تزئین استفاده می‌کنند.

میوه استوایی: میوه لیمو انگشتی استرالیا Finger Lime، لیمو خاویاری

میوه استوایی: 51. میوه توت فرنگی درختی strawberry Tree

یکی دیگر از میوه‌های جذاب و گیرای استوایی، میوه توت فرنگی درختی (Strawberry Tree) است. میوه توت فرنگی درختی دارای پوسته‌ای قرمز/ صورتی و گوشته‌‌ای سفید و طلایی با قوام ژله‌ای است.

طعم میوه توت فرنگی درختی

طعم میوه توت فرنگی چیزی شبیه به زردآلو و گوآوا است.

طرز مصرف توت فرنگی درختی

میوه توت فرنگی درختی را می‌توان بصورت تازه، پوره شده، کمپوت شده یا شربت و مربا استفاده کرد.

میوه استوایی: توت فرنگی درختی strawberry Tree

انواع میوه استوایی: 52. میوه میراکل (Miracle Fruit)

میوه میراکل (Miracle Fruit) از درخت همیشه سبزی در غرب آفریقا رشد می‌کند. میوه میراکل به دلیل خواص دارویی فراوانی که دارد بنام میوه معجزه شهرت یافته است. میوه میراکل به عنوان شیرین کننده‌ی کم کالری بدون قند استفاده می‌شود.

طعم میوه معجزه میوه میراکل

میوه میراکل شیرینی ملایمی دارد و خمیر اطراف هسته‌ی بزرگ این میوه کمی تلخ به نظر می‌رسد.

طرز مصرف میوه میراکل

شاید بنظرتان کوچک و ضعیف بنظر آید، اما آنقدر تأثیر شگرفی دارد که آن را بنام میوه معجزه می‌نامند. میوه میراکل در عرض چند ثانیه می‌تواند غذای ترش را به غذایی شیرین تبدیل کند. البته که در صنعت داروسازی هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

میوه میراکل میوه معجزه Miracle Fruit

میوه استوایی: 53. تمشک سرخ (Salmonberry)

میوه سالمون‌بری (Salmonberry)  یکی دیگر از توت‌های خوشمزه‌ی این لیست است که شکل و شمایل تمشک دارد. این میوه به رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز روشن، در جنگل‌های شمالی آمریکا یافت می‌شود.

طعم سالمون بری

سالمون بری طعمش به اندازه طعم تمشک یا توت سیاه قوی نیست. شیرینی ملایمی دارد.

طرز مصرف سالمون بری

متداول‌ترین روش برای مصرف سالمون بری تبدیل آن به مربا است. پس از اینکه توت‌ها را با دقت شسشتو دادید آن‌ها را روی حرارت متوسط تا کم بجوشانید تا قوام بیایند. سالمون بری بخاطر ظاهر زیبایی که دارد برای تزئین کیک و شیرینی جزو گزینه‌های همیشگی است.

میوه‌های استوایی: تمشک سرخ Salmonberry

میوه استوایی : 54. میوه سافو (Safou)

سافو (Safou) میوه‌ای باریک و کوچک است. پوسته بیرونی آن به رنگ آبی تیره یا بنفش براق است. پوست نازکی دارد و گوشته‌ی آن به رنگ سبز کمرنگ تا روشن است. این میوه عجیب چرب است و یک هسته‌ی بزرگ در مرکز آن وجود دارد.

طعم میوه سافو

میوه سافو در صورتیکه تازه مصرف شود، دارای طعم ترش و گوشته‌ی ژله مانندی دارد. عطر و بوی آن نیز چیزی شبیه به مرکبات به همراه رایحه‌ی روغن سقز است.

طرز مصرف سافو

اگر چه مصرف خام میوه‌ی سافو  مشکلی ندارد ولی بخاطر اینکه میوه‌ای چرب است اگر پخته شود، طعم لذیذتری پیدا می‌کند. معمولا سافو را در آب نمک می‌جوشانند و به عنوان طعم دهنده به کباب اضافه می‌کنند. سافوی پخته شده گوشته‌ای نرم و لطیف دارد.

میوه سافو Safou

معرفی میوه استوایی: 55. میوه دوکو (Duku)

میوه دوکو (Duku) ا زنظر اندازه کوچک تا متوسط هستند، آن‌ها به طور متوسط حدود 2 تا 7 سانتی متر قطر دارند و بیضوی شکل هستند. دوکو در خوشه‌های بزرگ، شبیه به خوشه‌های انگور رشد می‌کند. میوه دوکو نارس سبز کمرنگ است و بعد از اینکه کاملا رسیده شود به رنگ زرد با لکه‌های قهوه‌ای روشن تغییر رنگ می‌دهد. دوکو پوست سخت و چرمی مانندی دارد.

طعم میوه دوکو

گوشته‌ی میوه دوکو سفید و شفاف است و شبیه به بوته‌ی سیر به 1 یا 5 قسمت تقسیم می‌شود. میوه دوکو  آبدار و نرم است و بافتی شبیه به بافت انگور دارد. گاهی ممکن است دوکو حاوی چند دانه تلخ باشد. میوه‌های دوکو نارس بسیار ترش و دوکوی رسیده طعم شیرین کمی تند و اسیدی دارد. خیلی ها آن را شبیه به طعم گریپ فروت و پوملو تعریف می‌کنند.

طرز مصرف میوه دوکو

مصرف خام دوکو بخاطر طعم شیرین و کمی تندش کارایی زیادی به عنوان چاشنی دارد. پوست این میوه به راحتی از گوشته جدا می‌شود. اگر قصد دارید که آن را بصورت پخته شده مصرف کنید دانه‌های آن را جدا کنید تا طعم تلخی خود را به گوشته ندهند.

میوه استوایی: میوه دوکو Duku

انواع میوه استوایی: 56. میوه باکوری (Bacuri)

میوه باکوری (Bacuri) دارای پوسته ضخیم زرد مایل به قهوه‌ای دارد  و اغلبا لکه دار است. این میوه گوشته‌ای لذیذ خامه‌ای مانند و معطر دارد. معمولا هر میوه باکوری حاوی سه تا پنج دانه است. جالب است بدانید که یک درخت باکوری می‌تواند حدود 2.000 میوه بدهد.

طعم میوه باکوری

میوه باکوری چسبناک و معطر است. طعم ترش و شیرینی دارد و برای محلی‌ها که آن را بصورت تازه مصرف می‌کنند بسیار دلچسب است.

طرز مصرف میوه باکوری

پوسته باکوری را با چاقویی تیز بدون اینکه به گوشته آسیب وارد نشود جدا کنید. این میوه را یا بصورت خام و یا بصورت پخته شده مصرف می‌کنند. این میوه سرشار از مواد مغذی است.

میوه گرمسیری، میوه باکوری Bacuri

میوه های استوایی: 57. لیمو کفیر (Kaffir Lime)

یک دیگر از میوه‌های ترش مزه در لیست میوه‌های استوایی، لیمو کفیر (Kaffir Lime) است. لیمو کفیر را می‌توان از رنگ سبزه تیره با سطح ناهموارش از سایر لیموها تشخیص داد. از آنجاییکه لیمو کفیر زیاد آبدار نیست، برای آبگیری استفاده نمی‌شود، در عوض پوسته‌ی آن را برای طعم دهی به غذاها مصرف می‌کنند.

طعم لیمو کفیر

لیمو کفیر یکی از مرکبات با عطر و طعم قوی است. طعم این میوه ترکیبی از لیموترش و نارنگی است.

طرز مصرف لیمو کفیر

لیمو کفیر برگ و پوسته‌ی خوش عطری دارد، به همین خاطر آن را با پوست برش داده و بصورت تازه یا بصورت فریز شده برای طعم دهی به غذا استفاده می‌کنند.

لیمو کفیر Kaffir Lime

لیست میوه استوایی: 58. میوه پولاسان (Pulasan)

میوه پولاسان (Pulasan) یک میوه گرمسیری، کوچک و بیضی شکل است. این میوه شبیه به توپک بافتنی است. رنگ این توپک‌ها قرمز روشن تا زرد است. گوشته‌ی میوه‌ی پولاسان شبیه به تخم مرغ، سفید و شفاف است.

طعم میوه پولاسان

برخی میوه‌ی پولاسان را کاملا شیرین توصیف کرده‌اند و برخی دیگر این میوه را ترش و شیرین می‌دانند.

طرز مصرف میوه پولاسان

جدا از خارهای روی پوسته، پولاسان پوسته‌ای چرمی مانند دارد. این میوه را به راحتی می‌توان با چاقوی تیز از گوشته جدا کرد. فقط دقت داشته باشید که پوسته را به دقت جدا کنید تا گوشته آسیب نبیند. این میوه را می‌توان بصورت خام یا فریز شده مصرف کرد.

میوه استوایی؛ میوه پولاسان Pulasan

اسامی میوه های استوایی: 59. میوه نیپا (Nipah Seeds)

میوه نیپا (Nipah) بنام میوه شیرین نخل یا Buah Nipeh معروف است. نیپا شبیه به بوته‌های بزرگ سیر است که بر روی نخل آویزان است. این میوه پوست قهوه‌ای رنگی دارد ولی حاوی میوه سفید رنگی است. خیلی از محلی‌های این میوه را بنام شکر قهوه‌ای یا شکر نخل می‌نامند.

طعم میوه نیپا

میوه نیپا همانند نیشکر، شیرین است.

طرز مصرف میوه نیپا

پوسته‌ی این میوه را باید با دقت با چاقویی تیز برش داد و میوه‌ی سفید رنگ آن را درآورد.

میوه‌های گرمسیری، میوه نیپا Nipah Seeds

اسامی میوه استوایی: 60. میوه سیب آب (Water apple)

میوه‌ سیب آب (Water apple) به شکل زنگوله است. این میوه پوسته‌ای به رنگ قرمز روشن است و گوشته‌ای سفید و آبدار با دو دانه خاکستری دارد. این میوه علاوه بر ظاهر زیبایش که شبیه به شمع‌هایی براق بر روی درخت خودنمایی می‌کنند، عطر ملایم و دلپذیری دارند.

طعم میوه سیب آب

میوه سیب آب نرسیده ترد است و وقتیکه می‌رسند کاملا شیرین و آبدار می‌شوند.

طرز مصرف میوه سیب آب

سیب آب برای خوردن نیازی به پوست کندن ندارند. این میوه را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و گوشته‌ی نرم آن را میل کنید.

میوه سیب آب Water apple

اسامی میوه استوایی: 61. میوه برد فروت (Breadfruit)

میوه برد فروت (BreadFruit) کمی نرم با رنگ یکنواخت شبیه به طالبی است. برد فروت یا میوه نانِ رسیده، گوشته‌ای خامه‌ای مانند به رنگ زرد دارد. بافت گوشته لطیف است و طعم شیرینی دارد. برد فروت نارس سفت و سبز رنگ است.

طعم میوه نان یا برد فروت

برد فروت طعم نان تازه پخته شده را می‌دهد. البته برخی طعم آن را مشابه طعم سیب زمینی توصیف کرده‌اند. البته هر چقدر که نان فروت رسیده‌تر باشد نشاسته‌ها تبدیل به قند شده و طعم شیرین‌تری به خود می‌گیرد.

طرز مصرف برد فروت

محلی‌ها برد فروت را با سیر و روغن سرخ می‌کنند و برخی دیگر آن را با شیر نارگیل، درست همانند نان، می‌پزند.

میوه برد فروت Breadfruit یا میوه نان

معرفی میوه استوایی: 62. سیب چوبی (Wood apple)

سیب‌ چوبی (wood Apple) شبیه به نارگیل‌های کوچکی هستند که بطور متوسط حدود 5 تا 12 سانتی‌متر قطر دارند. سیب چوبی دارای پوسته‌ای سخت به رنگ قهوه‌ای روشن، چیزی مشابه تنه‌ی درخت دارد.

طعم سیب چوبی

سیب چوبی طعم پیچیده‌ای دارد. طعم سیب چوبی را ترکیبی از طعم شیرین، ترش و اسیدی، شبیه به طعم تمر هندی و یا ترکیبی از طعم کشمش و پنیر می‌دانند.

طرز مصرف سیب چوبی

سیب چوبی نیز همانند سایر میوه‌ها هم بصورت خام و هم بصورت پخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. محلی‌ها گوشته‌ی این میوه را فریز کرده و یا بصورت مربا مصرف می‌کنند. گوشته‌ی این میوه برای با شیر نارگیل نوشیدنی بی‌نظیری می‌شود.

میوه استوایی، سیب چوبی Wood apple

انواع میوه استوایی: 63. میوه لونگان (Longan)

میوه لونگان (Longan) با پوسته‌ی قهوه‌ای روشن کمی بزرگتر از فندق است. میوه لونگان گوشته‌ای شفاف و ژله مانندی دارد که یک هسته‌ی بزرگ را در بر گرفته و ظاهری شبیه به چشم دارد، به همین دلیل آن را چشم اژدها نیز می‌نامند.

طعم میوه لونگان

میوه‌ی لونگان رایحه‌ی مُشک می‌دهد و طعم شیرینی دارد.

طرز مصرف میوه لونگان

لونگان طعم عالی دارد و غالبا به عنوان یک میان وعده‌ی مقوی خورده می‌شود. معمولا میوه‌ی لونگان را با پوست فریز می‌کنند و در روزهای گرم تابستان آن را مصرف می‌کنند. فقط حواستان باشد که هسته این میوه خوردنی نیست.

میوه لونگان Longan یا میوه چشم اژدها

انواع میوه استوایی: 64. میوه گلابی خاردار (Prickly pear)

گلابی خاردار (Prickly Pear) یکی دیگر از میوه‌های گرمسیری است که از کاکاتوس می‌روید. این میوه در لبه‌ی کاکتوس روییده و به شکل گلابی است. میوه گلابی خاردار در رنگ سبز تا قرمز و نارنجی یافت می‌شود.

طعم میوه گلابی خاردار

گلابی خاردار سبز رنگ، کمی شیرین ملایم و گلابی خاردار نارنجی و قرمز، کاملا شیرین و آبدار هستند و خیلی‌ها طعم آن را به هندوانه تعبیر می‌کنند.

طرز مصرف گلابی خاردار

گلابی‌های خاردار معمولا بصورت تازه مصرف می‌شوند، البته مکزیکی‌ها این میوه را به عنوان چاشنی در غذاهای سنتی خود اضافه می‌کنند.

میوه استوایی؛ میوه گلابی خاردار Prickly pear

معرفی میوه استوایی: 65. میوه یانگ‌ می (Yanmei)

میوه یانگ‌می (Yanmei) میوه‌ای کوچک، گرد و بنفش رنگ است. یانگ‌می بخاطر وجود شاخ و برگ یکجورایی شبیه به گیلاس و بخاطر پوسته‌ی ناهموار و رنگ زیبایش شبیه به شاه توت است.

طعم میوه یانگ‌می یا میوه توت فرنگی چینی

میوه یانگمی شبیه به توت فرنگی و تمشک، ولی کمی ترش‌تر است.

طرز مصرف میوه یانگ‌می

اگر دستتان به یانگ‌می رسید، آن‌هایی را انتخاب کنید که پر رنگ‌تر هستند. یانگ‌می‌ها بهتر است که تازه تازه مصرف شوند.

میوه‌های استوایی؛ میوه یانگ‌می Yanmei یا توت فرنگی چینی

انواع میوه استوایی: 66. میوه اوگلی (Ugli Fruit)

میوه اوگلی (Ugli) ترکیبی بین نارنج و گریپ فروت است. این میوه شبیه به اشک و بزرگ‌تر از گریپ فروت است. میوه اوگلی پوسته‌ی ضخیم و خشن به رنگ زرد مایل به سبز دارد، اما به راحتی از گوشته جدا می‌شود. گوشته‌ی این میوه به رنگ زرد و نارنجی است.

طعم میوه اوگلی

طعم میوه اوگلی شبیه به پرتقال و گریپ فروت، آبدار، شیرین و کمی تلخ است.

طرز مصرف میوه اوگلی

این میوه دانه‌های کمتری نسبت به پرتقال و گریپ فروت دارد. در هنگام خرید اوگلی، ترجیحا میوه‌ای را انتخاب کنید که پوسته‌ی زردی دارد. آن را از وسط نصف کرده و همانند گریپ فروت میل کنید.

میوه‌های گرمسیری، میوه اوگلی Ugli Fruit

معرفی میوه استوایی: 67. میوه سالاک (Salak)

میوه سالاک (Salak) به دلیل پوسته‌ی فلس‌دار و قرمز و قهوه‌ای رنگش به عنوان میوه‌ی مار نیز شناخته می‌شود. میوه سالاک در شکل و اندازه‌ی یک انجیر رسیده است. میوه‌ی داخلی سالاک، دارای دو لوب بزرگ و یک لوب کوچک است. گاهی هر سه‌ لوب و گاهی یکی از آن‌ها، حاوی یک دانه‌ی بزرگ غیر خوراکی هستند.

طعم میوه سالاک

طعم میوه سالاک شیرین و کمی اسیدی است. این میوه بافتی شبیه به بافت سیب دارد. برخی از آن‌ها ترد و خشک و برخی دیگر مرطوب و ترد هستند.

طرز مصرف سالاک

پوست روی این میوه نازک است و به راحتی کنده می‌شود. این میوه را خام مصرف می‌کنند و در حال حاضر به عنوان میوه‌های لاکچری در میوه‌ فروشی‌ها موجود است.

میوه‌های استوایی؛ میوه سالاک Salak یا میوه مار

معرفی میوه استوایی: 68. میوه سیب گلی (Rose Apple)

سیب گلی یا آلو گلی (Rose Apple)، میوه‌های کوچکی هستند که در حد و اندازه متوسط 2 تا 5 سانتی متر قطر دارند. آن‌ها شبیه به فلفل دلمه‌ای قرمز، یا گل شیپوری بنظر می‌رسند. پوسته‌ای شفاف و قرمز رنگ دارند. گوشته سیب گلی سفید تا زرد رنگ است و بافت اسفنجی نیمه خشکی دارد.

طعم میوه سیب گلی

سیب گلی رایحه‌ی ملایمی دارد و در طعم شبیه به سیب فوجی، شیرین و کمی اسیدی است. این میوه در انبار به خوبی نگهداری می‌شود.

طرز مصرف سیب گلی

سیب گلی بومی آسیای شرقی، مالزی و هند است. سیب گلی را می‌توان خام همانند سیب‌های معمولی مصرف کرد یا بصورت مربا و ژله استفاده کرد.

میوه گرمسیری سیب گلی یا آلو گلی Rose Apple

معرفی میوه استوایی: 69. میوه نونی (Noni Fruit)

میوه نونی (Noni Fruit) اگر برآمدگی‌های روی پوسته‌اش را در نظر نگیریم، شبیه به انبه است. نونی میوه‌ای تقریبا تلخ مزه است و بوی مشابه پنیر دارد. این میوه‌ی جزایر پونیزی است و مردم این جزیره بیش از دو هزار سال است که از خواص درمانی این میوه استفاده می‌کنند.

طعم میوه نونی

میوه نونی کمی طعم پیچیده‌ای دارد، برخی آن را تلخ و برخی دیگر میوه نونی رسیده را طعم ترش و شیرین تعریف کرده‌اند. طعم نونی فروت در مقایسه با دیگر میوه‌ها  شبیه به طعم آناناس نارس است.

طرز مصرف میوه نونی

میوه نونی، میوه‌ای پردانه است، که البته خوردن دانه‌های بی‌خطر است. این میوه بصورت خام یا پخته شده، بیشتر به منظور درمان استفاده می‌شود.

میوه استوایی : میوه نونی Noni Fruit

انواع میوه های استوایی: 70. میوه مونسترا (Monstera)

میوه مونسترا (Monstera) از یک درخت زیبا که در حال حاضر جزو گیاهان آپارتمانی لاکچری به حساب می‌آید، یعنی درخت برگ انجیری به ثمر می‌نشیند. میوه مونسترا اگرچه همانند درخت برگ انجیری ظاهر چندان جذابی ندارد ولی در عوض طعم آن بی‌نظیر است. در کشور انگلیس بخاطر طعم خوشمزه‌ی مونتسرا آنرا گیاه سالاد می‌نامند. گیاه مونسترای پوسته‌ای سبز خانه خانه دارد و در صورتیکه بخوبی رسیده باشد گوشته‌ی آن همانند موز زرد رنگ است.

طعم میوه مونسترا

میوه مونسترا یکی از میوه‌های محبوب استوایی است. طعم میوه‌ی مونسترا مخلوطی از طعم میوه‌های دوستداشتنی موز، آناناس و توت فرنگی است. حتی برخی اذعان دارند که ته مزه‌هایی از انبه و نارگیل نیز در این میوه احساس می‌شود.

طرز مصرف میوه مونسترا

میوه مونسترا، اگر نارس خورده شود به اندازه‌ی یک هیولا خطرناک است. در میوه‌ی نارس مونسترا ماده‌ای بنام اگزالات وجود دارد که مصرف آن باعث اختلال در دستگاه گوارش می‌شود. به همین خاطر تا زمانیکه این میوه کاملا نرسیده و گوشته‌ی آن همانند موز زرد نشده باشد، از خوردن آن اجتناب کنید. درضمن بلعیدن برگ و میوه‌ی نارس این گیاه برای حیوانات خانگی مثل گربه وسگ سمی و خطرناک است.

میوه استوایی میوه مونسترا Monstera

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

ازیتا
۰۵ شهریور ۱۴۰۰

ممنون از پست کاملتون مرجع کاملی بود

  • تیم تولید محتوای سان میوه
    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

    سلامت باشین امیدواریم به کارتون اومده باشه.

اضافه کردن نظر جدید