بهترین میوه برای دوران بارداری

خوردن میوه در دوران بارداری به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند با فواید زیادی برای خانم باردار و جنین او همراه باشد. تغذیه سالم نقشی مهم در سلامت کلی فرد ایفا می‌کند و علاوه بر کمک به عملکرد موثر بدن، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. اکثر مردم فکر می‌کنند یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین و چربی‌های سالم است و شاید ندانند میوه‌هایی خاص در دوران بارداری مفید هستند. اگر می‌خواهید بدانید بهترین میوه در دوران بارداری چیست با ما در این مطلب میوه فروشی سان میوه همراه باشید تا در خصوص بهترین میوه برای دوران بارداری صحبت کنیم.

 مصرف میوه و سبزیجات در دوران بارداری به سلامت و رشد جنین کمک می کند. انواع میوه های مناسب دوران بارداری عبارتند از : پرتقال ، سیب ، انبه ، لیموترش ، موز و … 

بهترین میوه برای دوران بارداری – مزایای مصرف میوه در بارداری

خوردن مقدار زیادی میوه تازه در دوران بارداری می‌تواند به تضمین سلامت مادر و جنین کمک کند. انواع بهترین میوه برای دوران بارداری حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی ضروری هستند و منبعی عالی از فیبر نیز محسوب می‌شوند.

پیش از اینکه به این سوال بپردازیم که کدام میوه در بارداری مفید است، بهتر است در مورد مزایا و اهمیت مصرف میوه‌ها در زنان باردار صحبت کنیم. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا دریافت مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد بهتر جنین کمک کند. علاوه بر این، افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به زنان باردار کمک کند تا بدن خود را در بهترین شرایط ممکن نگه دارند.

(برای خرید میوه فصل حتما به تره بار آنلاین سان میوه سر بزنید.)

بهترین میوه برای دوران بارداری - مزایای مصرف میوه در بارداری

چه میوه هایی در دوران بارداری مفید است؟

خوردن انواع بهترین میوه در دوران بارداری به عنوان میان‌وعده می‌تواند علاوه بر کاهش هوس قند، راه بسیار خوبی برای تامین ویتامین‌های ضروری بدن باشد.

خانم‌های بادار معمولا هوس چیزهای شیرین می‌کنند اما شیرینی‌ها، کیک یا شکلات گزینه‌های خوبی برای برطرف کردن این میل به شیرینی نیستند. در مقابل مصرف میوه های مفید در بارداری بهترین راه حل است. خوردن بهترین میوه ها در بارداری شیرینی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و می‌توان از آنها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به عنوان میان‌وعده یا سالاد، اسموتی و غیره استفاده کرد.

(از صفحه مربوط به خرید سبزیجات برگی و خرید سبزیجات خشک بازدید کنید.)

چه میوه هایی در دوران بارداری مفید است؟

بهترین میوه برای دوران بارداری: 1. پرتقال

پرتقال منبع خوبی از ویتامین C نیز هست. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی برای جلوگیری از آسیب سلولی است که بعلاوه به جذب آهن نیز کمک می‌کند. پرتقال به دلیل خواص متعددی که دارد بهترین میوه برای دوران بارداری شناخته می‌شود.

پرتقال در لیست بهترین میوه ها برای زنان باردار قرار می‌گیرد. این میوه به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند. این میوه همچنین منبعی عالی از فولات یا اسید فولیک نیز هست. فولات یک نوع ویتامین B است که برای جلوگیری از نقص‌های مغز و نخاع یا نقص لوله عصبی بسیار مهم است.

البته خانم‌هایی که به دنبال بهترین میوه برای قبل از بارداری هستند، این میوه بهترین گزینه برای آنها است. در واقع توصیه می‌شود قبل از اقدام برای بارداری، فرد روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کند. در دوران بارداری میزان اسید فولیک مورد نیاز بدن زنان باردار 600 میکروگرم در روز است.

(برای خرید پرتقال تامسون و خرید گریپ فروت می‌توانید به تره بار انلاین سان میوه سر بزنید.)

بهترین میوه برای دوران بارداری: 1. پرتقال

بهترین میوه برای زنان باردار: 2. انبه

انبه به عنوان بهترین میوه برای دوران بارداری، یک مکمل عالی برای رژیم بارداری است اما بهتر است در کنار سایر میوه‌ها به حد اعتدال مصرف شود.

انبه یکی از میوه های مفید در دوران بارداری است. این میوه منبعی عالی از ویتامین C است و یک فنجان انبه می‌تواند تمام نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تامین کند. انبه همچنین سرشار از ویتامین A نیز هست. کمبود ویتامین A در بدو تولد با سیستم ایمنی ضعیف و خطر عوارضی مانند اسهال و عفونت‌های تنفسی مرتبط است. بنابراین در ماه‌های بارداری، توصیه می‌کنیم خرید انبه و مصرف متعادل آن در رژیم غذایی روزانه را هم در نظر داشته باشید.

بهترین میوه برای زنان باردار: 2. انبه

بهترین میوه ها در دوران بارداری: 3. آووکادو

آووکادو به عنوان بهترین میوه در دوران بارداری، حاوی کولین است که برای رشد مغز و اعصاب جنین ضروری است و کمبود کولین می‌تواند باعث نقص لوله عصبی و اختلال حافظه‌ی مادام‌العمر شود.

آووکادو نسبت به سایر میوه‌ها فولات بیشتری دارد و به همین خاطر می‌توان خرید آووکادو را به عنوان بهترین میوه در دوران بارداری در نظر گرفت. این میوه همچنین سرشار از مواد مغذی زیر نیز هست:

  • ویتامین C
  • ویتامین B
  • ویتامین K
  • فیبر
  • کولین
  • منیزیم
  • پتاسیم

این میوه به خاطر محتوای پتاسیم و منیزیم بالا به تسکین حالت تهوع کمک می‌کند و از این نظر می‌توان آن را بهترین میوه برای حالت تهوع بارداری نیز در نظر گرفت. پتاسیم همچنین می‌تواند به تسکین گرفتگی عضلات پا در بارداری کمک کند. گرفتگی عضلات پا اغلب ناشی از کمبود پتاسیم و منیزیم است.

بهترین میوه ها در دوران بارداری: 3. آووکادو

بهترین میوه برای دوران بارداری: 4. لیمو ترش

این میوه برای زنان باردار با خواص زیادی همراه است و برای مصرف آن می‌توان کمی آب لیمو ترش را به آب یا چای اضافه کرده و نوشید. بعلاوه از لیمو ترش می‌توان در دستور پخت غذاها نیز استفاده کرد.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از لیموترش یا رایحه‌ی لیمو ترش در افراد باردار برای کمک به تسکین حالت تهوع مرتبط به بارداری بسیار مفید است. لیمو ترش همچنین سرشار از ویتامین C است که به تحریک سیستم گوارشی برای رفع یبوست کمک می‌کند. برای خرید لیمو ترش حتما از میوه فروشی آنلاین سان میوه بازدید کنید.

بهترین میوه برای دوران بارداری: 4. لیمو ترش

بهترین میوه ها برای بارداری: 5. موز

ویتامین B6 موجود در این میوه برای تسکین حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری نیز موثر باشد و می‌توان موز را بهترین میوه برای ماه اول بارداری نامید.

موز یکی دیگر از میوه‌های محبوب در لیست بهترین میوه برای دوران بارداری است. این میوه شیرین و خوشمزه منبعی عالی از پتاسیم شناخته می‌شود و بعلاوع حاوی ویتامین B6، ویتامین C و فیبر نیز هست. یبوست یکی از مشکلات رایج خانم‌ها در دوران بارداری است که می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • فشار رحم روی روده‌ها
  • نگرانی
  • اضطراب
  • رژیم غذایی با فیبر کم
  • آهن موجود در ویتامین‌های دوران بارداری

خرید موز به عنوان یکی از بهترین میوه ها در بارداری به خاطر فیبر موجود در آن می‌تواند بسیار مفید باشد. بعلاوه تحقیقات نشان داده موز از میوه های مفید در ماه اول بارداری نیز هست.

بهترین میوه ها برای بارداری: 5. موز

بهترین میوه برای دوران بارداری: 6. توت‌ها

خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده غنی از مواد مغذی مانند انواع توت‌ها به جای کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و ساده مانند کیک و کلوچه و غیره بسیار مهم است. با این بهترین میوه برای دوران بارداری می‌توانید اسموتی درست کنید و یا به عنوان میان‌وعده بخورید.

انواع توت‌ها از جمله زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، شاه توت و غیره سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله موارد زیر هستند:

  • کربوهیدرات
  • ویتامین C
  • فیبر
  • فولات

این دسته از میوه‌های مفید برای بارداری، بعلاوه حاوی مواد مغذی گیاهی مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها نیز هستند. کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و به راحتی از جفت عبور کرده و جنین را تغذیه می‌کنند.

(برای خرید بسته پذیرایی از صفحه مربوطه بازدید کنید.)

بهترین میوه برای دوران بارداری: 6. توت‌ها

بهترین میوه برای زن باردار: 7. سیب

سیب بهترین میوه در زمان بارداری است، البته به شرطی که آن را به همراه پوست بخورید. این میوه را می‌توان به راحتی با خود به همراه داشت و بعلاوه در دستور پخت دسر یا کیک از آن استفاده کرد.

سیب میوه‌ای سرشار از فیبر و منبع خوبی از ویتامین C است. این میوه به خاطر فواید زیاد برای سلامتی شناخته می‌شود و عجیب نیست که بهترین میوه برای دوران بارداری هم باشد. سیب همچنین حاوی ویتامین A، پتاسیم و پکتین است؛ پکتین یک پری‌بیوتیک است که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند.

(برای خرید سیب زرد، خرید سیب قرمز و همینطور خرید سیب آبگیری می‌توانید به سان میوه رجوع کنید.)

بهترین میوه برای زن باردار: 7. سیب

خوردن کدام میوه ها در بارداری مفید است: 8. زردآلو

زردآلو نیز بهترین میوه برای دوران بارداری شناخته می‌شود. این میوه شیرین و خوشمزه حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین‌های A، C و E
  • کلسیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • بتاکاروتن
  • فسفر
  • سیلیکون

همه‌ی این مواد مغذی به رشد و نمو جنین کمک می‌کنند. آهن می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند و کلسیم نیز برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. زردآلو از میوه های تابستانی مفید در بارداری است که خانم‌های باردار می‌توانند از خواص آن بهره‌مند شوند. برای خرید زرد آلو تازه و خوشمزه می‌توانید به سان میوه سر بزنید.

خوردن کدام میوه ها در بارداری مفید است: 8. زردآلو

بهترین میوه دوران بارداری: 9. گلابی

پتاسیم موجود در گلابی می‌تواند برای سلامت قلب خانم باردار و جنین او مفید باشد و بعلاوه باعث تحریک بازسازی سلولی نیز می‌شود.

گلابی یکی دیگر از میوه‌های مفید برای دوران بارداری است. این میوه مواد مغذی مختلفی از جمله فیبر، پتاسیم و فولات دارد که همگی برای بدن زنان باردار ضروری هستند. دریافت مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی بارداری می‌تواند به کاهش یبوست در زنان باردار کمک کند. به همین خاطر خرید گلابی به عنوان بهترین میوه در دوران بارداری توصیه می‌شود.

(از مطلب بهترین میوه برای پایین آوردن تب بازدید کنید.)

بهترین میوه دوران بارداری: 9. گلابی

کدام میوه ها در بارداری مفید است: 10. انار

آب میوه های مفید در بارداری: تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن آب انار می‌تواند به کاهش خطر آسیب به جفت کمک کند و آب انار را می‌توان بهترین آب میوه برای زن باردار در نظر گرفت.

انار می‌تواند ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر را برای بدن تامین کند و از این نظر بهترین میوه برای دوران بارداری نیز هست. انار با این مواد مغذی برای تامین انرژی بدن نیز مفید است و آهن بالای آن از کمبود آهن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین K موجود در انار برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. برای خرید انار به صورت آنلاین حتما به سان میوه سر بزنید.

کدام میوه ها در بارداری مفید است: 10. انار

بهترین میوه برای دوران بارداری: 11. انگور

انگور یکی دیگر از میوه‌های مفید برای خانم‌های باردار است. این میوه خوشمزه و پرطرفدار با مواد مغذی زیر همراه است:

  • ویتامین C و K
  • فولات
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • فیبر
  • اسیدهای آلی
  • پکتین

مواد مغذی موجود در انگور می‌تواند به تغییرات بیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، کمک کند. این بهترین میوه برای دوران بارداری حاوی آنتی‌اکسیدان‌های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند فلاونول، تانن، لینالول، آنتوسیانین و ژرانیول است که همگی برای جلوگیری از عفونت مفید هستند.

(با بهترین میوه برای پایین آوردن فشار خون آشنا شوید.)

بهترین میوه برای دوران بارداری: 11. انگور

بهترین میوه ها برای سه ماه اول بارداری

برای زنان باردار ممکن است این سوال مطرح شود که میوه های مفید در سه ماه اول بارداری چیست؟ نکته‌ی مهم در تغذیه‌ی دوران بارداری برقراری تعادل بین مواد غذایی مختلف است. تعادل در مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی برای دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول باید رعایت شود.

بهترین میوه برای سه ماه اول بارداری، میوه‌های سرشار از فولات است که برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین ضروری است و باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. حداقل یک عدد مرکبات به عنوان بهترین میوه برای دوران بارداری سه ماهه اول توصیه می‌شود.

بهترین میوه ها برای سه ماه اول بارداری

میوه های مفید در ماه پنجم بارداری

ماه پنجم بارداری با شروع گرسنگی‌های بیشتر و افزایش اشتها همراه است. در این دوران بهتر است مصرف میوه‌ها و آب میوه را فراموش نکنید. زنان باردار در ماه پنجم بارداری خود می‌توانند از میوه‌های مختلف از جمله سیب، گلابی، موز، کیوی، پرتقال و انواع توت‌ها استفاده کنند. همه این میوه در لیست بهترین میوه برای دوران بارداری قرار دارند و مادر و جنین بسیار مفید هستند.

میوه های مفید در ماه پنجم بارداری

بهترین میوه در ماه ششم بارداری

مصرف انواع بهترین میوه برای دوران بارداری و به ویژه ماه ششم، برای تامین ویتامین، مواد معدنی و فیبر ضروری است. مصرف میوه‌های مختلف می‌تواند برای تامین این مواد مغذی مفید باشد. برای مثال گلابی سرشار از پتاسیم، مس و فسفات است؛ سیب به خاطر ویتامین‌های گروه B مفید است و موز منبعی غنی از پتاسیم و ویتامین C و سایر مواد مغذی است.

بهترین میوه در ماه ششم بارداری

میوه های مفید در ماه آخر بارداری

بهترین میوه برای دوران بارداری سه ماهه آخر می‌تواند شامل توت فرنگی، پرتقال و لیمو باشد. بعلاوه سبزیجات سبز تیره و زرد مانند هویج، سیب زمینی، فلفل سبز، کلم بروکلی و غیره نیز برای این دوران مفید است.

در سه ماهه آخر بارداری رشد جنین بیشتر می‌شود و بنابراین مادر به مواد مغذی و انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. خانم‌های باردار در ماه‌های آخر حاملگی باید ویتامین‌های بیشتری دریافت کنند که مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند برای این امر مفید باشد. بهترین میوه برای ماه اخر بارداری میوه حاوی ویتامین C و فیبر بیشتر است که از یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

(در مورد بهترین میوه برای دوران پریود بیشتر بدانید.)

میوه های مفید در ماه آخر بارداری

بهترین میوه برای دوران بارداری: میوه برای زنان باردار دیابتی

میوه های بدون قند برای زنان باردار احتمالا بهترین گزینه هستند با این حال میوه‌ها تا حدی حاوی قند هستند. بهترین میوه برای دوران بارداری زنان دیابتی می‌تواند توت، آلبالو، زردآلو، هلو، انار و سیب باشد.

میوه‌ها مغذی هستند اما چون حاوی قند طبیعی هستند، خانم‌های باردار مبتلا به دیابت باید هر بار فقط یک وعده میوه مصرف کنند. یک وعده میوه شامل یک تکه کوچک میوه یا نصف یک میوه بزرگ یا حدود یک فنجان میوه مخلوط است. از مصرف میوه‌هایی که به صورت کمپوت تهیه شده‌اند، بهتر است اجتناب کنید و بعلاوه آب میوه نیز ننوشید.

(برای خرید صیفی جات به صفحه مربوطه در سان میوه رجوع کنید.)

بهترین میوه برای دوران بارداری: میوه برای زنان باردار دیابتی

بهترین میوه برای دوران بارداری: میوه برای زیبایی جنین

احتمالا شما هم به این فکر کرده‌اید که چه میوه هایی بچه رو خوشگل میکنه؟! خیلی از افراد بر این باور هستند که تغذیه و مصرف برخی میوه‌ها باعث زیباتر شدن نوزاد می‌شود. برای مثال پرتقال و ویتامین C موجود در ان باعث کیفیت پوست نوزاد می‌شود. انگور و آب انگور، نارگیل، سیب، به و گلابی نیز از بهترین میوه‌ها برای زیبایی جنین هستند.

بهترین میوه برای دوران بارداری: میوه برای زیبایی جنین

میوه های ممنوعه در دوران بارداری: میوه هایی که زنان باردار نباید بخورند!

انگور میوه‌ای مفید برای زنان باردار است اما مصرف این میوه در سه ماهه آخر بارداری توصیه نمی‌شود.

اگرچه میوه‌ها سالم هستند و ما نیز به معرفی بهترین میوه برای دوران بارداری پرداختیم اما برخی میوه‌ها برای زنان باردار مناسب نیستند و در صورت مصرف می‌توانند باعث خونریزی و در مواردی سقط جنین شوند. از جمله این میوه های مضر در بارداری می‌توان به پاپایا اشاره کرد. مصرف این میوه به صورت نرسیده یا نیمه رسیده می‌تواند باعث انقباضات زودرس شده و برای جنین خطرناک باشد. البته پاپایای رسیده ضرری برای زنان باردار ندارد.

آناناس نیز حاوی آنزیم‌های خاصی است که بافت دهانه‌ی رحم را تغییر داده و می‌تواند باعث انقباضات زودرس و سقط جنین شود. آناناس همچنین می‌تواند باعث اسهال در زنان باردار شود.

(در بلاگ سان میوه با بهترین میوه برای سلامت مو آشنا شوید.)

میوه های ممنوعه در دوران بارداری: میوه هایی که زنان بارداری نباید بخورند!

در دوران بارداری چه مقدار میوه باید مصرف کرد؟

وقتی صحبت از آب میوه 100 خالص می‌شود، در صورت پاستوریزه بودن برای خانم‌های باردار قابل مصرف است. اما ممکن است برخی مواد مغذی میوه در آب آن وجود نداشته باشد. از میوه‌های خشک نیز می‌توان برای دریافت مواد مغذی استفاده کرد.

تا اینجا در خصوص انواع بهترین میوه برای دوران بارداری صحبت کردیم اما حد مجاز مصرف میوه در زنان باردار چقدر است؟ پزشکان متخصص معمولا مصرف دو تا چهار وعده میوه و چهار تا پنج وعده سبزیجات در روز را توصیه می‌کنند. به طور کلی یک وعده میوه عبارت است از:

  • یک تکه‌ی متوسط از میوه کامل (اندازه یک توپ تنیس)
  • یک فنجان میوه خرد شده

یک وعده سبزیجات نیز می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • نصف فنجام سبزیجات خام یا پخته
  • نصف فنجان آب سبزیجات
  • یک فنجان سبزیجات برگ‌دار

(از صفحه مربوط به خرید میوه مجلسی بازدید کنید.)

در دوران بارداری چه مقدار میوه باید مصرف کرد؟

بهترین زمان خوردن میوه در بارداری

همانطور که لیست بهترین میوه برای دوران بارداری را طولانی و متنوع می‌بینید، احتمالا فکر کنید بهترین زمان برای خوردن میوه در دوران بارداری چه زمانی است؟ به طور کلی می‌توان گفت در شرایط عادی هیچ محدودیت زمانی برای مصرف میوه وجود ندارد. با این حال مادرانی که دچار دیابت بارداری هستند بهتر است میوه را همراه با غذا بخورند.

بهترین زمان خوردن میوه در بارداری

منبع

منبع

مقالات مرتبط

نظرات