خواص خیار: 14 خاصیت سحرآمیز خیار که از آن بی اطلاعید!

آیا دلتان می‌خواهد که همیشه بهترین سلامت را داشته باشید؟ دوست دارید که همیشه غذاهای سالم بخورید؟ اگر اینطور است، نگران نباشید! غذاهای سالم زیادی مثل خیار وجود دارند که سرشار از خواص و مواد غذایی هستند و برای ما فواید سلامتی گوناگونی دارند. خیار هم با داشتن مزه ترد و آبدار بودنش هم یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها بین بسیاری از افراد است. اما آیا می‌دانید که خواص خیار چیست و چرا فواید خیار مهم است؟

خواص خیار: خیار چیست؟

خیار یکی از میوه‌های خانواده کدوی قلیایی است که مزه ترد و خوشمزه‌ای دارد. برای همین، خیلی از افراد آن را در سالاد در کنار غذا استفاده می‌کنند. بهترین آب و هوا برای رشد خیار آب و هوای خنک است و گونه‌های متفاوتی مثل خیار وحشی، خیار کوهی، خیار خاردار و … دارد.

با اینکه خیار جثه کوچکی دارد، اما به خاطر آبدار بودن و خواصی که دارد، میوه مفیدی محسوب می‌شود. بنابراین، در ادامه خواص خیار را بر اساس فواید آن و همچنین بر اساس چند نمونه از انواع خیار طبقه‌بندی می‌کنیم.

آیا خیار خاصیت قلیایی دارد یا اسیدی؟ میزان ph خیار بین ۵.۱۲ تا ۵.۷۸ است. بنابراین، می‌توانیم  نتیجه بگیریم که مسلما خاصیت خیار قلیایی است.

(اگر مایل به خرید میوه هستید، می‌توانید از میوه فروشی آنلاین سان میوه بازدید کنید.)

خواص خیار: خیار چیست؟

مواد مغذی خیار

همانطور که قبلا گفتیم، خیار انواع متفاوتی دارد. در نتیجه، مواد غذایی انواع خیار می‌تواند با هم کمی متفاوت باشد. با این حال، اکثر خیارها در کل مواد غذایی مشابه دارند. بنابراین، خواص خیار طبیعی در انواع مختلف هم مشابه است. با در نظر گرفتن این مسئله، اگر ۳۰۰ گرم خیار را بدون پوست مصرف کنید، می‌توانید این مواد غذایی را به بدن برسانید:

  • ۱۱ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۲ گرم فیبر
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • منگنز

علاوه بر این، ۹۶ درصد از خیار از آب تشکیل شده است که بیانگر خواص خیار درختی برای آبرسانی به بدن است. همچنین، با این که خوردن خیار خام بدون پوست فیبر زیادی را به بدنتان می‌رساند، اما اگر آن را با پوست بخورید، می‌توانید این مقدار فیبر را بیشتر کنید. در نتیجه، فواید خیار­ سبز و فواید خیار خوردن به طور خام برای بدن بیشتر است.

با اینکه خیارها انواع متفاوتی دارند، مواد مغذی آنها بسیار شبیه هم هستند. در نتیجه، خاصیت خیار جنگلی، خاصیت خیار درختی، خواصِ خیار قرمز، خواصِ خیار شاخدار، خواصِ خیار محلی، کوهی و …. با همدیگر تقریباٌ یکسان است.

(برای خرید سبزیجات برگی و خرید سبزیجات خشک شما شما می‌توانید از تره بار آنلاین سان میوه بازدید کنید.)

خواص خیار: مواد مغذی خیار

چرا خوردن خیار مهم است؟

با توجه به پاراگراف‌ قبلی که ما مواد غذایی درون خیار را توضیح دادیم، شما می‌توانید ببینید که خواص خیار رسیده به خاطر این مواد غذایی است. از این رو، وقتی که شما خیار را می‌خورید و این مواد غذایی را به بدن‌تان می‌رسانید، بر روی بدن شما اثرات مختلفی خواهند داشت.

در نهایت هم این مواد غذایی می‌توانند سلامت شما را در طولانی مدت تامین کنند. با این وجود، اگر هنوز به این مسئله و فواید خیار جنگلی یا خاصیت خیار خوردن شک دارید، در ادامه خواص خیار جنگلی و انواع آن از جهات مختلف (مثل فواید خیار روی پوست، کلیه، فشار خون و …) برای بدن را بررسی می‌کنیم.

بدن ما روزانه به مواد غذایی مختلف نیاز دارد. خواصِ خیار در زمستان و در هر فصل سلامت بدن را تفویت می‌کند. بدن برای عملکرد صحیح به آب زیاد نیاز دارد که خواصِ خیار خوردن روزانه می‌تواند آن را به خوبی تآمین کند. همچنین، خواصِ خیار ویتامین‌های آن هم برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن مفید هستند.

(برای خرید صیفی جات شما می‌توانید به تره بار انلاین سان میوه سر بزنید.)

خواص خیار: چرا خوردن خیار مهم است؟

خواص خیار چنبر برای لاغری: 1. فواید خیار برای لاغری چیست؟

برای خیلی از ماها دغدغه کاهش وزن و گرفتن رژیم یا بدنسازی است. اما موضوع این است که در کنار بدنسازی باید رژیم غذایی خوبی هم داشته باشید تا هیکل خوش اندامی داشته باشید. برای همین، باید از غذاهای سالم و کم کالری مثل خیار استفاده کنید. برای مثال،  با خوردن ۳۰۰ گرم خیار (که کم هم نیست) فقط ۴۵ کالری به بدن می‌رسانید.

بنابراین، یکی از انواع خاصیت خیار در لاغری کالری کم آن است. علاوه بر این، یک خوبی خاصیت خیار برای لاغری آب زیاد است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که غذاهای پرآب می‌خورند، وزن بدنشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در نتیجه، یکی از خواص خیار و فواید خیار سبز برای لاغری و لاغر کردن آب زیاد آن است.

خیار حاوی فیبر و آب زیادی است. فیبر به ایجاد حس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. آب نیز نقش مؤثری ذر کاهش وزن‌ دارد. در نتیجه، خواصِ خیار برای لاغری از یک سو برای کاهش پرخوری خوب است و از سوی دیگر هم، خواصِ خیار سبز برای لاغری به آبرسانی بدن کمک می‌کند که این مسئله در طولانی مدت در کاهش وزن مؤثر است.

(اگر مایل به خرید بسته پذیرایی هستید، به تره بار آنلاین سان میوه مراجعه کنید.)

خواص خیار چنبر برای لاغری: فواید خیار برای لاغری چیست؟

خاصیت خیار ­چیست: 2. خواص خیار برای کبد چرب چیست؟

یکی از بیماری‌هایی که خیلی از افراد به آن دچار می‌شوند، کبد چرب است. افرادی که در معرض ریسک بروز این بیماری هستند باید غذاهایی مصرف کنند که خاصیت سم زدایی و ضدعفونی دارند. فواید خیار برای کبد و خواص خیار برای عفونت هم در این مورد پرفایده است.

خواص خیار سبز برای کبد با آب زیادی که دارد باعث می‌شود که کبد را از آلاینده‌های آن پاک کند. علاوه بر این، خیار حاوی ویتامین‌های زیادی است که خیلی از این ویتامین‌ها خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. برای همین، می‌توانند اثرات رادیکال‌های آزاد که ریسک بروز عفونت کبد را افزایش می‌دهند را کمتر کنند. به این صورت، خواص خیار کبد بسیار مهم است.

خواصِ خیار‌ ها می‌تواند به مشکل کبد چرب کمک زیادی کند. خواص‌ های خیار در این زمینه ویژگی‌های ضد التهابی و آب فراوان در آن هستند. با داشتن خواصِ خیار بعد از غذا می‌توانید کبد خود را از سموم و آلودگی‌ها پاک کرده و آن را سالم نگه دارید.

(اگر مایل به کسب اطلاعات بشتر در رابطه با بهترین میوه برای پاکسازی کبد هستید، می‌توانید از صفحه مربوطه بازدید کنید.)

خاصیت خیار ­چیست: خواص خیار برای کبد چرب چیست؟

خاصیت خیار تلخ چیست: 3. خواص خیار برای پوست و فواید پوست خیار برای زیر چشم

لابد شما هم ماسک‌های پوست زیادی در بازار دیده‌اید که در آنها فواید خیار برای پوست و خاصیت خیار برای پوست صورت را تبلیغ کرده‌اند. این مسئله حقیقت دارد، چون خواص خیار برای پوست جوش دار فواید زیادی دارد. برای مثال، اگر روی پوست صورت خود التهاب دارید، خواص خیار برای پوست می‌تواند این التهاب‌ها را درمان کند. این به این خاطر است که خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که خواص ضدالتهابی دارند.

در نتیجه، خواص پوست خیار برای جوش و التهاب‌های پوستی بسیار مفید است، چون می‌تواند آنها را درمان کند. همچنین، خواص خیار پوست برای زیر چشم فایده زیادی دارد. در بسیاری از افراد، باقت پوست زیر چشم کبود و متورم است. اما خاصیت خیار روی پوست برای زیر چشم می‌تواند با آبرسانی به آن این کبودی و تورم را کاهش دهد.

فواید خیار سبز برای پوست صورت متعدد است. برای مثال، می‌توانید خواصِ خیار در شب برای پوست و خواصِ خیار روی پوست استفاده کنید تا پوست شاداب و با طراوتی داشته باشید. خواصِ خیار رنده شده برای پوست صورت و فایده‌ های خیار برای پوست شامل مزایای ضد التهابی و پاکیزه کردن پوست می‌شوند. همچنین، فواید خیار سبز برای صورت و خواص زدن خیار به صورت، پوست را خنک خواهد کرد.

(برای دانستن بیشتر در رابطه با بهترین میوه برای سلامت پوست به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

خاصیت خیار تلخ چیست: خواص خیار برای پوست و فواید پوست خیار برای زیر چشم

خواص خیار چنبر در طب اسلامی: 4. خواص خیار برای لک صورت

خواص خیار صورت برای لک‌های پوست صورت و تیرگی دور چشم مفید هستند. از یک طرف، خواص خیار برای صورت و لک‌های پوستی به خاطر آنتی اکسیدان‌های آن مفید است.

خواص پوست خیار برای پوست در این زمینه باعث کاهش لک‌های تیره پوست می‌شود. علاوه بر این، خواص پوست خیار برای صورت و فواید پوست خیار برای پوست با ویتامین k خیار می‌تواند به کاهش لکه‌های روی پوست کمک کند.

اگر مشکل لک‌های پوستی و تیرگی پوست دارید، خواص پوست خیار سبز برای پوست برای شما مفید هستند. ویتامین ث و ویتامین k جزو فواید خوردن خیار با پوست و خواص پوست خیار روی صورت هستند. به این صورت،خیار می‌تواند از بروز لک‌های صورت جلوگیری کند. علاوه بر این، خاصیت پوست خیار برای جوش هم می‌تواند جوش‌های صورت را کاهش دهد.

(برای خرید میوه مجلسی، می‌توانید به تره بار انلاین سان میوه مراجعه کنید.)

خواص خیار چنبر در طب اسلامی: خواص خیار برای لک صورت

فواید خیار چیست: 5. خواص خیار برای مردان

خواص خیار برای رژیم غذایی با تمام مواد غذایی که دارد می‌تواند به سلامت کلی همه افراد از جمله مردان فایده زیادی داشته باشد. اما مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا خواص خیار برای اسپرم مردان مفید است؟ متاسفانه تحقیقات در این مورد نتایج دقیقی را نشان نداده‌اند. برای همین، نمی‌توانیم بگوییم که فواید خیار برای مردان در افزایش اسپرم مفید است یا خیر. اما به طور کلی، اگر مردان تغذیه خوبی داشته باشند، سلامت تمام اعضای بدنشان تأمین خواهد شد که این مسئله می‌تواند در حوزه باروری هم به آنها کمک کند.

پژوهش‌هایی که در مورد خواصِ خیار در غذا برای افزایش اسپرم مردان انجام شده‌اند، نتایج دقیق را در این مورد ارائه نکرده‌اند. برای همین، نمی‌توان گفت که خواصِ خیار تازه برای افزایش اسپرم مردان خوب است یا خیر. با این وجود، خواصِ خیار­ کوهی، خواصِ خیار­ کویری و خواصِ خیار گلخانه‌ ای و هر خیاری هنوز هم برای مردان مفید هستند، چون مواد غذایی لازم و آب کافی را به بدن آنها می‌رساند.

(اگر می‌خواهید در مورد بهترین میوه برای درمان پروستات ببیشتر بدانید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

فواید خیار چیست: خواص خیار برای مردان

فایده های خیار چیست: 6. خواص خیار در بارداری

زمانی که زنان باردار هستند، باید بیش از پیش نسبت به غذایی که می‌خورند حساس باشند. با این حال خانم‌های باردار شاید بپرسند آیا مصرف خیار در دوران بارداری مجاز است؟ بله! فواید خیار سبز در بارداری زیاد است.

یکی از مهمترین فواید خوردن خیار در بارداری این است که به تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد غذایی کمک می‌کند. خیار حاوی ویتامین‌های K، C و مواد معدنی مثل پتاسیم، زینک و منگنز است که برای سلامت مادر و جنین مهم هستند. علاوه بر این، در دوران بارداری تامین آب مورد نیاز بدن نیز ضروری است. بنابراین، یکی از خواص خیار برای زن حامله این است که به به آبرسانی بدن نیز کمک می‌کند.

از سوی دیگر، یکی از مشکلات عمده زنان در دوران بارداری، یبوست است که خاصیت خیار برای زن حامله برای این مشکل هم مفید است، چون خوردن منظم آن و رساندن فیبر به بدن می‌تواند مشکل یبوست در زنان که مشکل رایجی است را کاهش دهد.

زنان حامله در دوران بارداری می‌توانند به خوبی از خواصِ خیار برای زن باردار بهره‌مند شوند. برای مثال، زنان باردار در این دوره باید حتماٌ به خوبی به بدن آب رسانی کنند که خواصِ خیار در دوران حاملگی این نیاز را به خوبی برطرف می‌کند. همچنین، رفع یبوست با فیبر هم یکی دیگر از فواید خیار در حاملگی برای زنان باردار است.

(برای دانستن بیشتر در رابطه با بهترین میوه برای دوران بارداری به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

فایده های خیار چیست: خواص خیار در بارداری

فواید خیار چنبر برای نوزاد: خاصیت خیار برای جنین

خوردن خیار در دوره بارداری علاوه بر تامین سلامت مادر برای جنین هم مهم است. فواید خیار سبز برای جنین و خاصیت خیار چنبر برای نوزاد به خاطر ویتامین‌ها و مواد مغذی مهمی است که برای رشد صحیح جنین مهم هستند. برای مثال، یکی از فواید خیار برای جنین و خواص خیار چنبر برای نوزاد ویتامین C خیار است که به شکل‌گیری و تقویت سیستم ایمنی جنین کمک می‌کند.

همچنین، یکی دیگر از فواید خیار بر جنین یا خواص خیار چنبر برای نوزادان ویتامین k است که به رشد استخوان‌ها و تقویت آنها کمک می‌کند.

علاوه بر فواید خیار برای زنان، خواصِ خیار گرم و سرد برای جنین داخل شکم مادر کم نیستند. رساندن ویتامین‌های مهم برای رشد جنین از جمله خواصِ خیار برای رحم و نوزاد هستند که به رشد سالم او کمک می‌کنند.

(برای خرید میوه پذیرایی و خرید میوه فصل شما می‌توانید به تره بار آنلاین سان میوه مراجعه کنید.)

فواید خیار چنبر برای نوزاد: خاصیت خیار برای جنین

خواص خیار چیست: 7. خواص خیار برای چاقی صورت

خواص خیار برای پوست صورت و فواید خیار برای جوش فراوان است. همانطور که قبلاً گفتیم، خوردن خیار می‌تواند صورت را شاداب و باطراوت کند. همچنین، خاصیت های خیار برای پوست می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند.

از سوی دیگر، خواص خیار برای جوش صورت هم صورت را شاداب و پاکیزه می‌کند. با این حال، خاصیت خیار پوست به طور مستقیم بر چاقی صورت اثری ندارد، اما می‌تواند آب و رطوبت پوست را زیاد کند که باعث می‌شود پوست‌ شفاف‌تر به نظر برسد.

خاصیت پوست خیار برای پوست صورت می‌تواند پوست را خنک و شاداب و تازه کند. برای مثال، خاصیت خیار فریز شده برای صورت و فواید خیار یخی برای پوست برای فرو نشاندن التهاب‌های پوستی و گرمای پوست عالی هستند. اما فواید پوست خیار سبز، خواصِ خیار زرد یا سبز یا خواصِ خیار روسی اثر مستقیم بر روی چاقی پوست ندارند.

(برای خرید میوه خاص و خرید میوه خشک می‌توانید به تره بار انلاین سان میوه سر بزنید.)

خواص خیار چیست: خواص خیار برای چاقی صورت

خواص خیار سبز چیست: 8. خاصیت خیار برای کودکان

اگر فرزندی دارید، به عنوان یک والد مسئولی دلتان می‌خواهد که کودکتان بهترین رژیم غذایی را داشته باشد. در این صورت، حتماً خیار را در رژیم غذایی کودکتان بگذارید تا فرزندتان بتواند از فواید خیار سبز برای کودکان استفاده کند. خواص خیار سبز برای کودکان این است که سرشار از ویتامین‌های آ، ب 6، ث، E و ک، و ویتامین‌های نیاسین و فولات است. بنابراین، خواصِ خیار برای کودکان با این ویتامین‌ها می‌تواند به او کمک کند که رشد خوبی داشته باشد و بدنش را سالم نگه دارد.

یکی دیگر از فواید خیار برای کودک آبرسانی به بدن است. وقتی کودک شما در حال رشد است، باید در روز مقدار زیادی آب بخورد که خوردن خیار می‌تواند به آبرسانی بدن کمک کند. علاوه بر این، خیلی از کودکان مشکل یبوست دارند. از این رو، خواصِ خیار چنبر برای کودکان و خیار سبز با فیبری که دارد می‌تواند به مشکل یبوست آنها کمک کند.

خواص خیار سبز چیست: خاصیت خیار برای کودکان

خواصِ خیار چی هست: 9. خواصِ خیار سبز برای فشار خون

آیا می‌دانستید که یک عامل بسیار مهم در فشار خون عدم تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن است؟ در حقیقت، اگر سدیم خون بیش از حد باشد، ممکن است فشار خون بالا برود. در نتیجه، باید تعادل بین سدیم و پتاسیم بدن به حالت نرمال حفظ شود. خوشبختانه، خواص خیار برای فشار خون در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. مهمترین خواصِ خیار در این مورد این است که در یک خیار ۲۷۲ میلی‌گرم پتاسیم و فقط ۴ میلی‌گرم سدیم وجود دارد.

خواصِ خیار می‌تواند کمک کند که پتاسیم بدن را افزایش و سدیم آن را کاهش دهید. به این ترتیب، خواصِ خیار می‌تواند به رفع مشکل فشار خون کمک کند.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین میوه برای پایین آوردن فشار خون می‌توانید از صفحه مربوطه بازدید کنید.)

خواصِ خیار چی هست: خواصِ خیار سبز برای فشار خون

فواید خیار: 10. خواصِ خیار برای قند خون

برای خواص خیار سبز برای قند خون، اجازه دهید تا اول به میزان شاخص قند خونی آن نگاه کنیم. شاخص قند خونی خیار 15 است که مقدار بسیار کمی است. هرچه این مقدار برای هر ماده غذایی کمتر باشد، خوردن آن برای افراد دیابتی و افرادی که مشکل قند خون دارند بهتر است. بنابراین، یکی از خواصِ خیار سبز برای قند خون شاخص قند خونی کم آن است.

یکی از خواصِ خیار قندی کربوهیدرات کم آن است. با این که این میوه سرشار از فیبر است، اما با خوردن آن کربوهیدرات و قند کمی را وارد بدن خواهید کرد.

(برای دانستن بیشتر در رابطه با بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

خواصِ خیار برای قند خون

فواید خیار برای سلامتی: 11. خواصِ خیار برای موی سر

آیا موهای شما نازک است و دلتان می‌خواهد با روش‌های طبیعی آن را تقویت کنید؟ پس می‌توانید از آب خیار برای این کار استفاده کنید. در آب خیار مواد غذایی زیادی مثل پانتوتنیک اسید، ویتامین ک، پتاسیم، منیزیم، منگنز و … وجود دارد.

این مواد غذایی در اصل خواص خیار برای سلامت مو هستند و می‌توانند موی نازک را تقویت و کلفت کنند. علاوه بر این، یک خاصیت خیار دیگر برای پوست سر آبرسانی به پوست و فولیکول‌های مو است که می‌تواند پوست سر را از خشکی در بیاورد.

فواید خیار برای موی سر برای پوست سر آن را تبدیل به یک غذای طبیعی برای تقویت موی سر می‌کند.

(اگر می‌خواهید در مورد بهترین میوه برای سلامت مو ببیشتر بدانید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

خواصِ خیار برای موی سر

فواید خیارِ تازه: 12. خواصِ خیار برای سرماخوردگی

وقتی که سرما می‌خوریم، سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود تا با بیماری مبارزه کند. یکی از ویتامین‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین C است و معمولا در هنگام سرماخوردگی، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، مصرف مکمل‌های ویتامین C است. 

در اینجا است که خواص خیار سبز برای سرماخوردگی مفید است. قبلاً هم گفتیم که خیار حاوی ویتامین C است. علاوه بر این، در زمان سرماخوردگی خیلی نسبت به زمان عادی مهم است که حتماً به بدن آب کافی برسانید.

از آنجایی یک از خواصِ خیار آب زیاد آن است، خواصِ خیار هم می‌تواند برای آبرسانی به بدن مفید باشد. در نتیجه، می‌توانید حتماً از خواصِ خیار­ در سرماخوردگی استفاده کنید و آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین میوه‌ ها برای درمان سرماخوردگی می‌توانید از صفحه مربوطه بازدید کنید.)

خواصِ خیار برای سرماخوردگی

فواید خیار سبز: 13. خواصِ خیار برای زخم معده

آیا از مشکل زخم معده رنج می‌برید و ترشح اسید معده‌تان زیاد است؟ در این صورت، می‌توانید از خواص خیار سبز برای معده استفاده کنید. اصولاً ماهیت و خاصیت خیار قلیایی است و همین باعث می‌شود که با اثر اسیدی زخم معده در بدن مبارزه کند.

همچنین، خاصیت خیار در طب سنتی ویژگی‌های ضد التهابی هم دارد که ویژگی‌ها می‌توانند به کاهش سموم در بدن و مخصوصاً زخم معده کمک کنند. بنابراین، خواصِ خیار معده مفید هستند.

(برای دانستن بیشتر در رابطه با بهترین میوه برای سوزش معده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.)

خواصِ خیار برای زخم معده

خاصیت خیار سبز چیست: 14. خواص خیار سبز برای کلیه

آیا می‌دانید که یکی از دلایل اصلی ایجاد سنگ کلیه در افراد کمبود آب در بدن است؟ بنابراین، چنین افرادی باید آب کافی را به بدن برسانند. خوردن آب کافی کلیه را می‌شوید و از ازدیاد سموم و نمک زیاد در کلیه که در نهایت باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود، جلوگیری می‌کند.

بنابراین، خواص خیار طب سنتی برای کلیه مفید است. این به خاطر آن است که یکی از خواصِ خیار­ طبع آب زیاد آن است. از اینرو، خوردن خیار و آب آن می‌تواند سموم کلیه را از بین ببرد. در نتیجه، خواصِ خیار طب اسلامی و سنتی برای کلیه به خاطر آبرسانی آن است که اهمیت زیادی دارد.

خاصیت خیار سبز چیست: خواص خیار سبز برای کلیه

خواصِ خیار در طب سنتی بر اساس انواع آن

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که خیارها انواع مختلفی دارند. خواص خیار از نظر طب سنتی با توجه به اینکه انواع مختلف آن از یک خانواده هستند مشابه هستند. با این حال، برخی از انواع خیار ممکن است تفاوت‌هایی در مواد غذایی داشته باشند که در این بخش خواصِ خیار با توجه به چند نوع از آنها را برایتان توضیح خواهیم داد.

خواصِ خیار در طب سنتی بر اساس انواع آن

خاصیت خیار خاردار چیست؟

اگر خیارهایی را مشاهده کرده‌اید که روی پوسته خارها یا برآمدگی‌هایی کوچکی دارند، این خیارها در دسته خیارهای کرکدار یا خاردار قرار می‌گیرند. اما آیا فواید خیار خاردار با خواص خیارهای عادی فرقی می‌کند؟

پاسخ این است که خیر! کرک‌های خیارها به دلایل مختلف روی خیار پدیدار می‌شوند. اما وجود این کرک‌ها یا خارها روی خیار تاثیری بر روی خواصِ خیار سبز خاردار ندارند. در نتیجه، خواصِ خیار خاردار بوته ای با خواصِ خیار‌های معمولی تفاوتی ندارند و می‌توانید با خیال راحت آنها را مصرف کنید.

خیار کرک‌ دار فقط به خاطر داشتن برآمدگی‌هایی روی پوسته خود اسم خیار کرکی با خاردار را دارد. بنابراین، خواصِ خیار کرک‌ دار یا خواصِ خیار کرکی با فواید خیار عادی برای بدن فرقی ندارد.

خاصیت خیار خاردار چیست؟

خاصیت خیار وحشی چیست؟

خیار وحشی یکی از اعضای خانواده خیار است. البته ظاهر آن با خیار عادی فرق می‌کند. برخلاف خیار عادی که ظاهری دراز و باریک دارد، خیار وحشی گرد، فربه و تیغ‌دار است. علاوه بر این، نمی‌توانید خیار وحشی را به عنوان میوه بخورید.

تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که ریشه خیار وحشی را برای دم کردن دمنوش گیاهی درست کنید. در واقع، خواص خیار وحشی به عنوان دمنوش گیاهی در طب سنتی خیلی مفید است.

خواصِ خیار در طب سنتی برای خیار وحشی می‌تواند به مشکلات گوارشی مثل سوء هاضمه و مشکلات شکمی کمک کند. همچنین، اگر مشکل تهوع یا تب و لرز داشته باشید، خواصِ خیار وحشی مفید خواهد بود.

خاصیت خیار وحشی چیست؟

خاصیت خیار شور چیه؟

مسلماً شما با خیارشور آشنایی دارید. خیارشور همان خیار است که به مدتی در سرکه مانده و رنگ و طعم آن عوض شده است. اما آیا خواص خیار شور با خواصِ خیار عادی تفاوتی هم دارد؟ در پاسخ، باید گفت هم آری و هم نه! از لحاظ خواص، خواصِ خیار شور خانگی با خیار بسیار مشابه است.

اما بر برخی موارد هم تفاوت‌های اندکی دارد. برای مثال، با خوردن خیارشور کالری بیشتری را وارد بدن می‌کنید. همچنین، خواصِ خیار شور در طب سنتی با داشتن مقدار بیشتر ویتامین ک و ویتامین آ هم زیادتر است. برای همین، خواصِ خیار شور برای کودکان و بزرگسالان برای رساندن مواد معدنی و ویتامین برای بدن بهتر است. با این حال، در کنار فواید خیار شور لازم است مضرات آن را نیز در نظر داشته باشید.

برای مثال، خواص خیار شور در بدنسازی یا خواص خیار شور برای لاغری مضر است. دلیل آن این است که میزان شکر و سدیم خیارشور زیاد است و خوردن زیاد آن می‌تواند مشکلاتی مثل افزایش وزن و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد.

به دلیل خاصیت خیار­ شور در بارداری بهتر است که در زمان حاملگی آن را به میزان معتدل مصرف کنید. با این حال، مراقب باشید که خیارشورها کاملاٌ سالم بوده و آلودگی باکتریایی نداشته باشند. در غیر اینصورت، خواصِ خیار شور در بارداری می‌تواند برای شما در زمان حاملگی مضر باشد.

خاصیت خیار شور چیه؟

خاصیت خیار­ چنبر چیست؟

خیار چنبر هم یک نوع دیگر خیار است که نام آن خیار ارمنی است. شکل این خیار لاغرتر و درازتر از خیار سبز و رنگ آن سبز روشن است. مکان بومی رویش آن هم ارمنستان است. از لحاظ مواد غذایی و خواص، فواید خیار چنبر به خواص خیار سبز بسیار نزدیک است. برای مثال، فواید خیار چنبر تلخ برای فشار خون خوب است، زیرا این خیار مثل خیار سبز مقدار زیادی پتاسیم در خود دارد و می‌تواند میزان سدیم و پتاسیم بدن تعادل برقرار کند.

بنابراین، خواص و طبیعت خیار چنبر می‌تواند به فشار خون کمک کند. علاوه بر این، فیبر خیار چنبر برای ایجاد حس سیری، لاغر کردن و یبوست هم جزو خواص خیار چنبر خشک و فواید خیار چنبر در طب سنتی است.

از آنجایی که ماهیت خیار چنبر به خیار سبز بسیار نزدیک است، خواص آن (مانند خواص خیار چنبر برای کبد، خواص خیار چنبر در بارداری و ….) با فواید خیار عادی تقریباٌ یکسان هستند. برای مثال، زنان باردار می‌توانند از خاصیت خیار چنبر در بارداری برای رساندن فیبر به بدن و کاهش مشکل یبوست استفاده کنند. همچنین، یکی دیگر از فواید خیار­ چنبر در بارداری آبرسانی آن است که به دلیل آب زیادی که درون خودش دارد می‌تواند به بدن مادر به خوبی آب برساند.

خاصیت خیار­ چنبر چیست؟

خاصیت خیار آفریقایی

خیار آفریقایی میوه بومی آفریقایی جنوبی و مرکز آفریقا است. این میوه ظاهری تیغ‌دار و پوسته‌ای به رنگ نارنجی روشن دارد. اما در مورد خواص خیار آفریقایی چطور؟ آیا مواد غذایی و خواص خیار آفریقایی با خیار سبز فرقی هم می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که خیار آفریقایی تقریباً همه مواد خیار سبز را دارد. اما علاوه بر آنها مواد غذایی مثل آهن، فسفر، ویتامین ب ۶ و کلسیم را هم دارد.

از این رو، یکی از فواید خیار آفریقایی خونسازی است که به خاطر آهن آن در بدن صورت می‌گیرد. موارد دیگر فواید خیار آفریقایی شامل استخوان‌سازی و تقویت استخوان‌ها می‌شود که عمدتاٌ به دلیل وجود کلسیم آن است.

خاصیت خیار آفریقایی

خواصِ خیار برای حیوانات

تا اینجا بیشتر در مورد خواص خوردن خیار ناشتا، خواص خیار صبحانه و خواص خوردن خیار قبل از خواب و در مواقع مختلف روز برای انسان‌ها صحبت کردیم. با این حال، خیلی از شما ممکن است در خانه حیوان خانگی مثل پرنده‌های خانگی داشته باشید.

با اینکه پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خوراندن هر نوع ماده خوراکی یا میوه‌ای از جمله خیار با دامپزشک خود مشورت کنید، اما بد نیست که کمی هم در مورد خاصیت خیار در شب و روز برای چند پرنده خانگی توضیح دهیم.

خواصِ خیار برای حیوانات

خواصِ خیار چه فوایدی دارد: خواصِ خیار برای عروس هلندی

عروس هلندی یک پرنده از خانواده طوطی‌هاست که معمولاً سری با رنگ زرد و ظاهر بسیار زیبایی دارد. رژیم غذایی عروس‌ هلندی گوشتخوار است. اما این پرنده‌ها می‌توانند غذاهای گیاهی و میوه هم بخورند. در واقع، اگر به فکر خوراندن خیار به این پرنده هستید، می‌توانید خیار را در میزان مناسب و البته با مشورت با دامپزشک به آن بدهید.

خواص خیار صبح ناشتا و اوقات دیگر روز برای عروس هلندی بسیار مفید است. برای مثال، ویتامین آ خیار به رشد و تقویت سیستم ایمنی عروس هلندی کمک می‌کند. همچنین، تیامین یا ویتامین ب 1 در خیار باعث تقویت متابولیسم و سیستم عصبی عروس هلندی می‌شود. از سوی دیگر، عروس هلندی  هم مثل خودتان به آب کافی در روز نیاز دارد.

خوبی فواید خوردن خیار قبل از خواب برای عروس هلندی هم این است که آب زیادی درون خود دارد. برای همین، با خوراندن خیار به عروس هلندی می‌توانید به بدن او به خوبی آبرسانی کنید. همچنین، یک خوبی دیگر خوردن خیار هم خواص خیار سبز در شب و روز برای کاهش مشکلات گوارشی مثل یبوست برای عروس هلندی است.

خواصِ خیار چه فوایدی دارد: خواصِ خیار برای عروس هلندی

خواصِ خیار برای مرغ عشق، فنچ و سهره

این پرنده‌های زیبا با خواص خیار ناشتا و خوردن آن در طول روز می‌توانند بدن قوی‌تر و سالم‌تر داشته باشند. برای مثال، منیزیم خیار باعث رشد منقار و بال‌های مرغ عشق، فنچ و سهره می‌شود.

علاوه بر این، خواص خیار برای فنچ و پرنده‌هایی مثل سهره و مرغ عشق رساندن غذای کافی به بدن آنها است که به رشد و تقویت سیستم ایمنی بدنشان کمک می‌کند.

همچنین، بیایید خواص خیار برای سهره برای سیستم ایمنی بدن آنها را هم فراموش نکنیم. آنتی اکسیدان‌های خیار می‌توانند سیستم ایمنی بدن پرندگان را تقویت کنند و باعث شوند که ریسک بروز بیماری در این پرنده‌های زیبا کمتر شود.

خواصِ خیار قبل خواب: خواصِ ترکیبی خیار

درست است که فواید خیار ناشتا و مصرف آن در طول روز به تنهایی برای بدن ما فایده‌های زیادی دارد، اما در مورد ترکیب کردن آن با مواد غذایی دیگر چطور؟ برای مثال، اگر عسل با خیار را ترکیب کنیم یا خواص خیار با لیمو ترش چه اثراتی بر روی بدن ما دارند؟ با ما همراه باشید تا در این بخش چند تا از اثرات خواص خیار قبل از خواب در ترکیب با مواد غذایی دیگر را برایتان توضیح دهیم.

خواصِ خیار قبل خواب: خواصِ ترکیبی خیار

خواص خوردن خیار قبل از خواب: ترکیب خواصِ خیار با عسل، لیمو و ماست

ما در بخش‌های قبلی به اندازه کافی در مورد خواص خیار توضیح دادیم. اما زمانی که بخواهیم آنها را با مواد غذایی دیگر مثل عسل، لیمو و ماست ترکیب کنیم چه؟ برای مثال، عسل هم مثل خیار برای پوست خوب است چون می‌تواند رطوبت هوا را بگیرد و آن را به پوست انتقال دهد.

برای همین، خواص خیار و عسل برای پوست فایده‌های زیادی دارند. همچنین، یکی دیگر از خواص خیار و عسل این است که هر دو سم زدا و برای کمک به سیستم گوارشی، زدودن سم‌ها و یبوست هم مفید هستند.

در مورد خواص خیار­ و لیمو ترش هم باید بگوییم که هر دوی آن‌ها دو هم مزایای ضد سمی قوی دارند. در نتیجه، برای سم زدایی و افزایش سوخت و ساز سلول‌های بدنتان می‌توانید از ترکیب این دو استفاده کنید.

اگر هم شما دوست دارید خیار را با ماست میل کنید هم کار درستی کرده‌اید! این به این خاطر است که خواص خیار ماست هم می‌تواند فیبر را به بدنتان به خوبی برساند. از سوی دیگر، فواید خیار ماست می‌تواند پروتئین مورد نیاز را به بدنتان برساند.

خواص خوردن خیار قبل از خواب: ترکیب خواصِ خیار با عسل، لیمو و ماست

فواید خیار قبل از خواب: خواصِ خیار با گلاب و سکنجبین و سرکه

در صورتی که می‌خواهید پوست شاداب با طراوتی داشته باشید می‌توانید از خاصیت خیار و گلاب برای پوست استفاده کنید. شما برای این کار می‌توانید با ترکیب کردن آب خیار و کمی آب گلاب یک تونر مرطوب‌کننده و شاداب‌کننده برای پوستتان درست کنید.

فواید خیار سکنجبین هم برای خنک کردن بدن مفید است. هم خیار و هم سکنجبین خاصیت خنک کردن بدن را دارند. بنابراین، شما در روزهای داغ تابستان که بدنتان بسیار گرم می‌شود، می‌توانید این شربت را درست کنید.

یک راه پرطرفدار دیگر هم برای خوردن خیار هم ترکیب آن با سرکه در سالاد است. سرکه هم مثل خیار دارای کمی آنتی اکسیدان است که فواید خیار سرکه آن می‌تواند به سلامت کلی بدن‌تان کمک کند. در نتیجه، خواص خیار سرکه ای برای سلامت بدن‌تان مفید است.

فواید خیار قبل از خواب: خواصِ خیار با گلاب و سکنجبین و سرکه

­فواید خوردن خیار در شب: خواصِ خیار گوجه پنیر و خواص خیار با نمک

خواص خیار و گوجه فرنگی و پنیر شامل آب، فیبر، و ویتامین C می‌شود که شما با خوردن خیار می‌توانید آن‌ها را به بدنتان برسانید. همچنین، خواص خیار گوجه فرنگی هم با آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه و خیار سلامت کلی بدن‌تان را تقویت می‌کنند.

همچنین، خوردن پینر به بدنتان پروتئین و کلسیم را می‌رساند. از اینرو، فواید خیار­ و گوجه و پنیر برای رساندن مواد غذایی مفید به بدنتان ا سلامت کلی استخوان‌سازی مهم است.

خوردن خیار با نمک هم باعث می‌شود که خیار طعم خوبی پیدا کند. اما در مورد خواص خیار با نمک کمی احتیاط کنید، چون نمک زیاد می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد. در نتیجه، برای بهره‌مند شدن از خواص خیار آن را به میزان متعادل مصرف کنید.

­فواید خوردن خیار در شب: خواصِ خیار گوجه پنیر و خواص خیار با نمک

نکات مربوط به خواص خیار

ما در بخش قبلی در مورد مواردی صحبت کردیم که شما می‌توانید آنها را در ترکیب با غذاهای دیگر با خیار مصرف کنید. اما در مورد انواع پخته شدن خیار چه؟ برای مثال، آیا خوردن خیار پخته شده مواد غذایی آن را کاهش می‌دهد؟ یا مضرات مصرف خیار چه هستند؟با ما همراه باشید تا در این مورد با شما صحبت کنیم.

نکات مربوط به خواص خیار

خواص خوردن خیار در شب: خاصیت خیار خشک

خیار خشک شده حاصل خشک کردن خیار تازه است و خوردن فواید زیادی دارد. اولاً، خشک کردن خیار باعث حفظ مواد مغذی و افزایش غلظت آن‌ها می‌شود. همچنین، خیار خشک شده وزن کمتری نسبت به خیار تازه دارد.

برای همین هم حمل و ذخیره‌ کردن آن آسان‌تر است. از آنجایی هم که خیار خشک شده فیبرش زیاد است می‌تواند مشکل یبوست شما را تا حد زیادی کم کند اما شاید بزرگترین عیب خواص خیار خشک شده این باشد که وقتی که خیار خشک می‌شود آب آن از بین می‌رود و برای همین، خاصیت آبرسانی قوی برای بدنتان نخواهد داشت.

خاصیت ته خیار و بدنه آن در زمان خشک شدن قوی‌تر می‌شود. این به خاطر افزایش مواد غذایی درون خیار است. در نتیجه، خواص ته خیار و بدنه آن در زمان خشک شدن مواد غذایی بیشتری را به دنتان می‌رسانند.

خواص خوردن خیار در شب: خاصیت خیار خشک

خاصیت و عوارض خیار: فواید خیار ­پخته شده

اگر شما خیار را بپزید ممکن است کمی از خواص غذایی خود را از دست بدهد. پختن خیار می‌تواند باعث از دست رفتن برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی در خیار شود که به حرارت حساس هستند.

با این حال، خواص خیار پخته شده هنوز هم فیبر را در خود دارد. بنابراین، شما می‌توانید فیبر خیار را با خیار پخته شده به بدن‌تان برسانید. با این وجود، خیلی روی مواد غذایی و ویتامینهای خیار پخته شده حساب نکنید.

خاصیت و عوارض خیار: فواید خیار ­پخته شده

فواید و ضررهای خیار: فواید جوشانده خیار

جوشاندن خیار هم مثل پختن آن باعث از دست رفتن برخی از مواد غذایی و ویتامینهای خیار می‌شود. این به خاطر است که برخی از مواد‌های آنتی اکسیدان e، ویتامین‌ها و مواد معدنی درون خیار با حرارت آن از این میوه خارج می‌شود. بنابراین، خواص خیار جوشانده شده در زمینه مواد معدنی و ویتامین‌ها نسبت به خیار خام کمتر است.

فواید و ضررهای خیار: فواید جوشانده خیار

فواید و ضرر خیار: خواص خیار فریز شده برای پوست

خیلی از افراد برای نگه داشتن مواد غذایی آن را در فریزر فریز می‌کنند. بنابراین، از لحاظ استفاده شما می‌توانید از فواید خیار فریز شده برای پوست به خوبی استفاده کنید. خواص خیار یخ زده روی پوست هم از لحاظ مواد و ارزش غذایی خوب است.

علاوه بر این، اگر شما می‌خواهید از خواص حلقه خیار روی چشم خود استفاده کنید، گذاشتن خیار یخ زده روی چشم‌تان می‌تواند حس خنکی را بدهد و برای کبودی و تورم آن مفید باشد. همچنین، شما می‌توانید از خواص خیار یخی برای پوست در سالاد و مواد غذایی استفاده کنید.

در این صورت، برای درست کردن هر چیزی شما می‌توانید خیار فریز شده را بیرون بیاورید و آن را با مواد دیگر ترکیب کنید تا بتوانید از خواص خیار یخ زده برای پوست صورت به خوبی استفاده کنید.

خواص خیار یخی برای صورت شما مفید است. هر موقع که صورت یا زیر چشم‌تان ملتهب و گرم شد، شما می‌توانید از خاصیت خیار یخ زده برای پوست خود استفاده کنید. خواص خیار منجمد برای پوست شما باعث می‌شود که تورم و گرمای پوست‌تان فروکش کند. علاوه بر این، کم کردن کبودی دور چشم هم جزو فواید حلقه خیار روی چشم است که با قرار دادن خیار یخ زده روی چشم می‌توانید کبودی دور چشم خود را کاهش دهید.

فواید و ضرر خیار: خواص خیار فریز شده برای پوست

خواص خیار و مضرات آن

خوردن خیار به طور کلی ضرر خاصی ندارد. در حقیقت، خواص خیار ماسک، خواص خیار گوارش و خواص خیار گرم یا سرد برای بدن و پوست خیلی خوب هستند. اما اگر شما به خیار حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار برخی از مشکلات گوارشی مثل نفخ شوید.

همچنین، اگر خیارها سمی باشند و شرایط رشد‌شان درست نباشد، این امکان وجود دارد که در آن‌ها باکتری و قارچ رشد کند. بنابراین، انتخاب و نگهداری خیارها به دقت مهم است.

اما در کل، اگر شما خیارهای سالمی را انتخاب کنید و آن را به میزان متعادل و مناسب در روز مصرف کنید، مشکلی نخواهید داشت و مضرات خیار را تجربه نخواهید کرد.
خواص خیار و مضرات آن

منبع

مقالات مرتبط

نظرات