خواص گوجه فرنگی: با 15 خاصیت شگفت‌انگیز گوجه آشنا شوید!

آیا میدانید روزانه بدن ما چقدر در ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک مثل سرطان است؟ برای همین، باید همیشه نسبت به این مسئله هوشیار باشیم. اما چطور می‌توانیم از بدن خود در برابر این بیماری‌ها مراقبت کنیم؟ یک راه ساده و بسیار موثر خوردن میوه و غذا‌های سالم است که مواد غذایی را به بدن می‌رسانند و ریسک بروز این بیماری‌ها را کم می‌کنند. یکی از میوه‌هایی که در دسترس است و ما ایرانی‌ها در غذاهای مختلف از جمله سالاد از آن استفاده می‌کنیم، گوجه فرنگی است. خواص گوجه فرنگی با مواد غذایی و ویتامین‌هایی که دارد برای سالم نگه داشتن بدن و کاهش ریسک بروز بیماری مفید است. اما دقیقا فواید گوجه قرمز و انواع دیگر آن چه هستند و چطور می‌توانند به سلامت بدن کمک کنند؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب سان میوه در مورد انواع خواص و زیان گوجه صحبت کنیم.

از جمله خواص گوجه فرنگی می توان به وجود لیکوپن و آنتی اکسیدان اشاره  کرد که باعث کاهش خطر بیمای های قلبی و سرطان می شود. علاوه براین گوجه فرنگی منبع ویتامین C، پتاسیم ویتامین K و فولات می باشد .

خواص گوجه فرنگی ارگانیک: گوجه فرنگی چیست؟

گوجه‌فرنگی میوه‌ای از خانواده تاجریزی و گونه‌ی Solanum lycopersicum است. اکثر گوجه فرنگی‌هایی که در بازار می‌بینید شکلی گرد و قرمز دارند. البته برخی از انواع گوجه فرنگی هم گیلاسی هستند و بیشتر استفاده‌های تزیینی در سالاد و … دارند.

شما می‌توانید گوجه فرنگی را به شکل خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را در ترکیب با غذاهای دیگر به صورت پخته یا کبابی هم میل کنید. همچنین، رب گوجه فرنگی هم به عنوان یک چاشنی در انواع غذاها و مخصوصا غذاهای ایرانی استفاده‌های زیادی دارد. اما خواص گوجه طبع و خواص گوجه فرنگی چه هستند و چرا گنجاندن این میوه در برنامه غذای اهمیت دارد؟

خواص گوجه فرنگی ارگانیک: گوجه فرنگی چیست؟

خواص گوجه فرنگی گرم است یا سرد؟

یکی از سوال‌های رایجی که ممکن است در مورد هر ماده غذایی بپرسیم، طبع آن است. در مورد خواص طبع گوجه فرنگی هم همینطور. برای همین، این سوال ممکن است پیش بیاید که آیا خاصیت گوجه فرنگی سرد است یا گرم؟ خواصِ گوجه فرنگی و طبع آن سرد است.

اما این به این خاطر است که وقتی گوجه فرنگی می‌خوریم باعث می‌شود که دمای بدن پایین بیاید نه بالا. به این صورت، گوجه فرنگی اثر خنک کننده‌ای روی بدن دارد. برای همین، طبع خواصِ گوجه فرنگی سرد است.

خواص و طبع گوجه فرنگی به خاطر اثرات خنک کننده‌ای که روی بدن دارد، سرذ است.

خواص گوجه فرنگی گرم است یا سرد؟

خواص گوجه فرنگی برای بدن: خواص غذایی گوجه فرنگی چه هستند؟

قبل از اینکه در مورد خواص گوجه قرمز امریکایی و ایرانی برای بدن توضیح دهیم، باید اول ببینیم که خواصِ گوجه فرنگی مواد غذایی چه هستند. اطلاعات در مورد خاصیت غذایی گوجه فرنگی و مواد غذایی درون گوجه به ما کمک می‌کند تا فواید گوجه فرنگی و اثرات آن بر روی بدن را بهتر درک کنیم.

گوجه فرنگی یک میوه‌ی آبدار است. بنابراین، تعجبی ندارد که ۹۵ درصد آن از آب تشکیل شده باشد. اما مواد دیگری هم به غیر از آب در گوجه فرنگی وجود دارند که حاوی ویتامین‌ها و ترکیب‌های گیاهی، شیمیایی و مواد معدنی هستند. این مواد عبارتند از: پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، قند، ویتامین ب ۹ (فولات)، ویتامین ث ویتامین k۱، و پتاسیم.

اما علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی در گوجه فرنگی، یک سری ترکیبات گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی وجود دارد که برای سلامت بدن فواید متنوعی دارند. این مواد عبارتند از: لیکوپن، بتاکاروتن، نارین جنین و اسید کلروژنیک.

خواص گوجه در غذا عمدتاٌ به دلیل مواد غذایی تشکیل‌دهنده آن است. در حقیقت، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های گوجه هستند که خواص غذای گوجه فرنگی (مثل خواص گوجه پوست و خواصِ گوجه فرنگی کالری را تعیین می‌کنند.

خواص گوجه فرنگی برای بدن: خواص غذایی گوجه فرنگی چه هستند؟

خواص گوجه فرنگی در تابستان: چرا خوردن گوجه فرنگی مهم است؟

همانطور که از محتویات پاراگراف قبلی متوجه شدید، گوجه فرنگی حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی زیادی است. اما چرا خوردن گوجه فرنگی برای بدن مهم است؟

در پاسخ باید گفت که هر کدام از این مواد معدنی و ویتامین‌ها اثرات مختلفی بر روی سلامت بدن دارند. برای مثال، ما باید روزانه مقدار خاصی ویتامین ث و پتاسیم دریافت کنیم که خواص علمی گوجه با مواد غذایی‌اش می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

آب داخل گوجه فرنگی هم به بدن مقداری از آب لازم را می‌رساند. با این وجود، آیا می‌دانید که تاثیر هر کدام از این مواد غذایی و ویتامین‌ها روی بدن چه هستند؟ با ما همراه باشید تا در این بخش در مورد خواصِ گوجه فرنگی برای بدن توضیح دهیم.

خواص گوجه فرنگی در تابستان: چرا خوردن گوجه فرنگی مهم است؟

خاصیت گوجه فرنگی چیست: 1. خواص گوجه فرنگی برای مردان

یکی از فواید گوجه فرنگی برای مردان به غیر از تامین سلامت روزانه آن‌ها سلامت و تقویت اسپرم مردان است. دانشمندان اثر لیکوپن که یکی از انواع خاصیت گوجه فرنگی برای مردان است را بر روی عملکرد اسپرم مردان بررسی کرده اند.

بنابر تحقیقات آن‌ها، مردانی که گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی مصرف می‌کنند لیکوپن خونشان افزایش می‌یابد. پس از مدتی، آن‌ها مشاهده کردند که خواص لیکوپن گوجه فرنگی می‌تواند حرکت اسپرم مردان را افزایش دهد که خود این مسئله باعث می‌شود تا عملکرد اسپرم مردان بهتر شود.

همچنین، لیکوپن یک ماده آنتی‌اکسیدانی است می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیو به DNA اسپرم مردان جلوگیری کند. به این ترتیب، خواصِ گوجه فرنگی برای مردان با لیکوپنش می‌تواند سلامت کلی اسپرم را هم تامین کند.

فواید گوجه برای مردان زیاد است. یکی از مهم‌ترین خواص گوجه برای مردان، خواص گوجه برای اسپرم و افزایش عملکرد اسپرم و قوای جنسی آن‌ها است. لیکوپن گوجه عامل اصلی خواصِ گوجه فرنگی برای اسپرم مردان است و می‌تواند باعث تقویت عملکرد و حفظ سلامت اسپرم مردان شود. اما به غیر از خواصِ گوجه فرنگی برای نعوظ، خواص گوجه خام برای مردانشامل تقویت سیستم ایمنی بدن، دریافت مواد غذایی مهم و رفع مشکلات گوارشی هم می‌شود.

خاصیت گوجه فرنگی چیست: 1. خواص گوجه فرنگی برای مردان

خواص گوجه چیست: خواص گوجه فرنگی برای پروستات

یادتان هست که گفتیم گوجه فرنگی در خود مواد آنتی اکسیدانی دارد؟ خوبی داشتن مواد آنتی اکسیدانی که جزو خواص گوجه برای پروستات هستند، این است که آن‌ها می‌توانند ریسک بروز انواع بیماری‌های خطرناک مثل سرطان پروستات را در بدن کاهش دهند.

بنابراین، یکی از خواصِ گوجه فرنگی پخته برای پروستات یا نوع خام آن این است که خوردن منظم آن ریسک بروز سرطان پروستات در مردان را کاهش می‌دهد. اما این خاصیت گوجه فرنگی برای پروستات دقیقاٌ چه فایده‌ای دارد؟ این به این خاطر است که مواد آنتی اکسیدانی گوجه مثل لیکوپن و بتاکاروتن استرس اکسیداتیو که ناشی از آزاد شدن رادیکالهای آزاد در بدن است را خنثی می‌کنند.

به این صورت، خاصیت گوجه فرنگی پروستات با مواد آنتی اکسیدانی می‌تواند آسیب استرس اکسیداتیو که به DNA سلولهای پروستات وارد می‌شود را خنثی کند. در نتیجه، فواید گوجه فرنگی برای پروستات می‌تواند ریسک بروز سرطان پروستات در بدن را کاهش دهد.

دلیل اصلی خاصیت گوجه فرنگی پخته برای پروستات لیکوپن، بتاکاروتن و در کل مواد آنتی‌اکسیدانی آن است. در حقیقت، خواص گوجه پروستات با داشتن این مواد می‌تواند بافت پروستات را در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت کند. در نتیجه، خواصِ گوجه فرنگی پروستات می‌تواند ریسک بروز بیماری‌هایی مثل سرطان پروستات در بدن را کاهش دهد.

خواص گوجه چیست: خواص گوجه فرنگی برای پروستات

خاصیت گوجه چیست: 2. خواص گوجه فرنگی برای زن باردار

گوجه‌فرنگی برای زنان باردار به عنوان یک منبع مغذی حائز اهمیت است. برای مثال، یکی از خواصِ گوجه فرنگی برای خانم ها ویتامین ث آن است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کند. همچنین، ویتامین ث به جذب آهن از مواد غذایی کمک می‌کند.

این خاصیت گوجه فرنگی برای زن باردار مخصوصاٌ در دوران بارداری که زنان در معرض ریسک بیشتر کم خونی هستند، بسیار اهمیت دارد. از سوی دگر، در دوران بارداری بسیاری از زنان دچار مشکل یبوست می‌شوند. در اینجاست که خاصیت گوجه فرنگی برای زنان باردار با فیبر می‌تواند باعث حجیم شدن مدفوع و آسان‌تر شدن حرکت آن در روده بزرگ شود. درنتیجه، مشکل یبوست زنان باردار هم کمتر خواهد شد.

علاوه بر این، یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی برای زنان شاخص قند خونی گوجه فرنگی ۲۳ است که باعث می‌شود که زنان باردار بتوانند گوجه را با خیال راحت بخورند. این به این خاطر است که در زمان بارداری هم ریسک ابتلا به دیابت بالا می‌رود. اما زنان باردار می‌توانند با خیال راحت گوجه فرنگی بخورند و نگران ابتلا به دیابت نباشند. به این صورت، فواید گوجه فرنگی در بارداری برای زنان کم نیستند.

خواصِ گوجه فرنگی خام در بارداری به مادر کمک زیادی می‌کند. یک خاصیت گوجه فرنگی در بارداری که بسیار مهم است، افزایش جذب آهن برای خونسازی است. همچنین، خواص گوجه در بارداری می‌تواند بدن مادر را به خوبی تغذیه کند. از سوی دیگر، خواص گوجه برای زن باردار می‌تواند یبوست او که در این دوران شایع است را هم کاهش دهد. بنابراین، از اهمیت خواص گوجه قرمز در بارداری غافل نشوید!

خاصیت گوجه چیست: 2. خواص گوجه فرنگی برای زن باردار

خواص گوجه فرنگی چیست: خواص گوجه فرنگی برای تنبلی تخمدان

بسیاری از زنان از سندروم تنبلی تخمدان یا PCOS رنج می‌برند. داشتن این سندرم ممکن است مشکلات مختلف روحی و جسمی را برای آن‌ها بوجود بیاورد. متاسفانه، درمان قطعی برای سندرم تنبلی تخمدان وجود ندارد. اما با خوردن غذاهای مناسب می‌توان اثرات و عوارض آن روی بدن را کاهش داد.

یکی از این غذاها گوجه فرنگی است. خواصِ گوجه فرنگی برای خانم‌هایی که با تنبلی تخمدان مواجه هستند، مفید است. برای مثال، لیکوپن گوجه‌فرنگی می‌تواند التهابات ناشی از تنبلی تخمدان در زنان را کاهش دهد. همچنین، ویتامین ث یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی برای تخمدان است.

ویتامین ث در گوجه‌فرنگی هم یک ماده آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند التهابات ناشی از PCOS در زنان را کمتر کند. بنابراین، اگر افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند گوجه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

خواص گوجه فرنگی چیست: خواص گوجه فرنگی برای تنبلی تخمدان

خاصیت پوست گوجه فرنگی چیست: خواص گوجه فرنگی برای جنین

علاوه بر خواص گوجه خام در بارداری برای مادر، خواصِ گوجه فرنگی بر جنین هم مفید است. برای مثال، ویتامین ب ۹ یا فولات گوجه ویتامینی است که زنان باردار باید حتما در دوران بارداری آن را بخورند تا بافت‌ها و سلولهای بدن جنین به خوبی رشد کند.

همچنین، ویتامین ث در گوجه‌فرنگی تشکیل بافت‌های جدید را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، مصرف ویتامین ث باعث رسیدن اکسیژن بیشتری به جنین می‌شود. بنابراین، به طور کلی در گوجه فرنگی مواد غذایی مفیدی هم برای مادر و هم برای جنین وجود دارند.

خواص گوجه در حاملگی و خواص گوجه برای جنین می‌توانند به تشکیل درست بافت‌های سلولی جنین و سلامت آن کمک کنند.

خاصیت پوست گوجه فرنگی چیست: خواص گوجه فرنگی برای جنین

خواص گوجه فرنگی چه خاصیتی دارد: فواید گوجه فرنگی در شیردهی

پس از به دنیا آوردن بچه یک وظیفه مهم مادر شیردهی به او است. بنابراین، مادر باید انواع مواد غذایی را مصرف کند تا شیر او هم این مواد را داشته باشد. از اینرو، خواصِ گوجه فرنگی خام و پخته برای شیردهی هم فواید زیادی دارد. برای مثال، یکی از مواد غذایی در گوجه فرنگی که برای شیردهی خیلی مهم است لیکوپن است. خوردن گوجه فرنگی با جذب لیکوپن همراه خواهد بود و این ماده مغذی از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود.

ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌های گوجه شیر مادر را غنی‌تر خواهند کرد که برای تغذیه جنین بسیار مفید است.

خواص گوجه فرنگی چه خاصیتی دارد: فواید گوجه فرنگی در شیردهی

خواص گوجه فرنگی برای پسردار شدن

تا به حال تحقیقات علمی که ثابت کنند که رژیم غذایی و گوجه بتواند جنسیت کودک و جنین را تعیین کند انجام نشده است. از این رو، اصلا نمی‌توان گفت که خوردن غذاهای مختلفی مثل گوجه و خواصِ گوجه فرنگی ها بر روی تعیین جنسیت یا پسر دار شدن مادر موثر است.

خواص گوجه فرنگی برای پسردار شدن

خواص پوست گوجه فرنگی چیست: 3. خواص گوجه فرنگی خام برای کودکان

همانطور که خوردن گوجه فرنگی برای زنان و مردان بالغ و بزرگسال اهمیت دارد، خواصِ گوجه فرنگی برای بچه ها هم بسیار مهم است. برای مثال، گوجه فرنگی حاوی ویتامین ث است که می‌تواند سیستم ایمنی کودک را تقویت کند.

این خواصِ گوجه فرنگی برای کودکان مهم است، چون کودک از همان سن کم باید یک سیستم ایمنی خوب داشته باشد تا بتواند در برابر بیماری‌های مختلف مقاومت کند.

همچنین، استخوان‌های کودک در حال رشد هستند و مصرف ویتامین ث به کلاژن‌سازی ماتریکس استخوان‌های آن‌ها کمک می‌کند که نقش مهم آن در استخوان‌سازی کودک را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از خواص گوجه لیکوپن آن است که همانطور که گفتیم اثرات استرس اکسیداتیو در بدن را خنثی می‌کند. از سوی دیگر هم کودک می‌تواند دچار مشکلات گوارشی و یبوست شود. در اینجا فیبر گوجه انتخاب خوبی برای رژیم غذایی و کاهش مشکل یبوست، تقویت حرکات روده و آسان کردن حرکت مدفوع در روده است. بنابراین، خواص گوجه برای کودکان متعدد است و بهتر است گنجاندن آن در رژیم غذایی کودک را نادیده نگیرید!

خواص پوست گوجه فرنگی چیست: 3. خواص گوجه فرنگی خام برای کودکان

خاصیت آب گوجه فرنگی چیست: 4. خواص گوجه فرنگی برای کم خونی

کم خونی مشکلی است که متاسفانه خیلی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. یکی از دلایل مهم کم خونی داشتن رژیم غذایی نامناسب و کمبود آهن در بدن است. اما چرا کمبود آهن باعث بروز کم خونی در بدن می‌شود؟ پاسخ این است که آهن یکی از عناصر مهم و ضروری برای تولید هموگلوبین (پروتئین حمل‌کننده اکسیژن در خون) است.

برای افراد مبتلا به کم‌خونی، خواص گوجه برای کم خونی مفید خواهد بود. اما چرا خواصِ گوجه فرنگی در این مورد مفید است؟ درست است که خود گوجه آهن ندارد، اما گوجه حاوی ویتامین ث است که مصرف آن در کنار غذاهای گوشتی و آهن‌دار  باعث افزایش جذب آهن را در بدن می‌شود.

اما علاوه بر کمبود آهن، کمبود یک ماده دیگر در بدن که اسید فولیک است هم باعث کم خونی می‌شود. اسید فولیک هم مثل ویتامین ث در فرایند تولید گلبول‌های قرمز نقش مهمی دارد. با این حال،  با خوردن گوجه می‌توانید مقداری از اسید فولیک مورد نیاز بدن برای خون‌سازی را دریافت کنید.

با خوردن گوجه هم می‌توانید آهن خون را با غذاهای گوشتی افزایش دهید و هم اینکه کمبود اسید فولیک بدن را جبران کنید.

خاصیت آب گوجه فرنگی چیست: 4. خواص گوجه فرنگی برای کم خونی

خواص گوجه فرنگی چی هست: 5. خواص گوجه فرنگی استخوان

گوجه فرنگی در خود مقداری کلسیم و ویتامین K دارد. درست است که مقدار کلسیم و ویتامین K در گوجه فرنگی ناچیز است. اما اگر هر روز آن را مصرف کنید، می‌توانید سلامت استخوان‌ها را تقویت کنید.

این در صورتی است که هم کلسیم و هم ویتامین K در صورت وارد شدن آسیب‌های جزئی به استخوان می‌توانند به برطرف شدن آن‌ها کمک کنند. به این صورت، خواصِ گوجه فرنگی خام برای بدن برای تقویت استخوان‌ها مهم هستند.

خواص گوجه فرنگی چی هست: 5. خواص گوجه فرنگی استخوان

فواید گوجه برای بدن: 6. خواص گوجه فرنگی برای لاغری

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای مفید به جای غذاهای ناسالم و پرکالری بسیار ضروری است. در این صورت، گوجه انتخاب خوبی در یک رژیم غذایی لاغری است. یکی از خواصِ گوجه فرنگی در لاغری یا خواص گوجه برای بدنسازی کالری کم آن است. همچنین، فیبر گوجه می‌تواند باعث ایجاد حس سیری شود. به این صورت، با این خاصیت گوجه فرنگی برای لاغری هوس پرخوری کمتر می‌شود و فرد از خوردن غذاهای پرکالری اجتناب می‌کند.

علاوه بر این، یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی در رژیم لاغری آبرسانی به بدن است. بنابر تحقیقاتی که انجام شده، افرادی که در برنامه غذایی خود آب زیادی مصرف می‌کنند، موفقیت بیشتری در کاهش وزن دارند. به این ترتیب، فواید گوجه فرنگی برای لاغری و خواصِ گوجه فرنگی در بدنسازی آن را انتخاب خوبی برای مصرف در رژیم غذایی و بدنسازی می‌کند.

خواصِ گوجه فرنگی و لاغری و خواص گوجه در بدنسازی برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند و بدنسازی می‌کنند، مزایای زیادی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید از خواصِ گوجه فرنگی بعد از ورزش بهره ببرید، می‌توانید از خواصِ گوجه فرنگی و لاغری که آب و فیبر آن است استفاده کنید. علاوه بر این، یکی دیگر از خواص گوجه برای لاغری که فایده زیادی دارد، کالری کم آن است. بنابراین، خواص گوجه و لاغری آن را میوه‌ای مفید برای بدنسازی و لاغر کردن می‌کند.

فواید گوجه برای بدن: 6. خواص گوجه فرنگی برای لاغری

فواید گوجه فرنگی برای بدن: 7. خواص گوجه فرنگی برای قند خون

برای افرادی که مشکل قند خون و دیابت دارند، نوع رژیم غذایی بسیار مهم است. اصولا برنامه غذایی این افراد باید طوری باشد که مصرف غذاهایی که با افزایش قند خون همراه است باید کم شود. در این صورت، خواصِ گوجه فرنگی می‌تواند کمک‌کننده باشد. این به این خاطر است که شاخص قند خونی گوجه در حد ۲۳ است که آن را در میزان کمی قرار می‌دهد.

علاوه بر این، گوجه با خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند باعث کاهش التهاب بدن شود که این مسئله برای کاهش بروز ریسک دیابت ۲ در افرادی که زمینه آن را دارند اهمیت زیادی دارد.

یک مزیت دیگر خوردن خواص گوجه برای قند خون هم فیبر آن است. بدن ما برخی از مواد غذایی مثل فیبر را نمی‌تواند تجزیه کند. در نتیجه، وقتی که فیبر در بدن تجزیه نشود وارد خون هم نخواهد شد و قند آن را بالا نمی‌برد. با این حال، مصرف فیبر می‌تواند منجر به حس سیری شود به این صورت، با خوردن گوجه فرنگی هم می‌توانید حس سیری کنید و هم اینکه قند خون بالا نخواهد رفت.

فواید گوجه فرنگی برای بدن: 7. خواص گوجه فرنگی برای قند خون

خواص های گوجه فرنگی: 8. خواص گوجه فرنگی برای کبد چرب

در مورد خواص گوجه برای کبد چرب، نمی‌توانیم بگوییم که خوردن این میوه به طور مستقیم می‌تواند کبد چرب را درمان کند. اما اگر گوجه فرنگی را جایگزین غذاهای ناسالم غذاهای چرب و نوشیدنی‌های الکلی در برنامه غذایی کنید، ریسک ابتلا به کبد چرب و سرطان کبد کاهش می‌یابد. دلیل آن این است که لیکوپن یک ماده آنتی اکسیدانی است و می‌تواند التهابات بدن را کاهش دهد که این مسئله ریسک بروز کبد چرب را کمتر می‌کند.

یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی خام برای کبد چرب ویتامین ث آن است. ویتامین ث گوجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که خود این مسئله می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مثل کبد چرب مفید باشد.

خواص های گوجه فرنگی: 8. خواص گوجه فرنگی برای کبد چرب

خواص خوردن گوجه فرنگی خام: 9. خواص گوجه فرنگی برای پوست صورت

در صورتی که نگران سلامت پوست هستید و می‌خواهید از آن به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید از خواص گوجه روی صورت یا خواص گوجه برای لک صورت استفاده کنید. خواص گوجه برای صورت کم نیست. این میوه مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که می‌توانند به بهبود و زیبایی پوست کمک کنند.

برای مثال، لیکوپن یکی از خواص گوجه صورت است. لیکوپن می‌تواند پوست را از آسیب‌های آزاد رادیکالی محافظت و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. همچنین، یکی دیگر از انواع خاصیت گوجه فرنگی برای صورت ویتامین ث درون آن است. خواصِ گوجه فرنگی پوست صورت با ویتامین ث می‌تواند کاری کند که کلاژن‌سازی پوست تحریک شود.

کلاژن ماده‌ای است که ماهیچه‌های پوست را سفت نگه می‌دارد و باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. علاوه بر این، خواصِ گوجه فرنگی برای پوست با داشتن ویتامین ث پوست را روشن می‌کند و به از بین بردن لک‌های پوستی کمک می‌کند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از فواید گوجه فرنگی برای پوست ویتامین آ آن است. خواص گوجه برای پوست با ویتامین آ خیلی مهم است. ویتامین آ در کل ویتامینی است که می‌تواند انعطاف‌پذیری پوست را افزایش دهد.

در صورتی که مشکلات پوستی دارید، می‌توانید از خواص گوجه قرمز برای پوست استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین خواص خوردن گوجه فرنگی برای پوست، خواصِ گوجه فرنگی برای روشن شدن پوست است. برای مثال، می‌توانید از خواص گوجه یخ زده برای صورت برای خنک کردن و از بین بردن لک‌های صورت استفاده کنید. همچنین، سفت کردن، آبرسانی و حفاظت در برابر استرس اکسیداتیو جزو دیگر خواصِ گوجه فرنگی روی پوست صورت هستند.

خواص خوردن گوجه فرنگی خام: 9. خواص گوجه فرنگی برای پوست صورت

خواص گوجه چیه: خواص گوجه فرنگی برای جوش صورت

داشتن جوش روی پوست صورت به خصوص برای نوجوانان مشکل آزاردهنده‌ای است. اما چطور می‌توانیم از شر جوش‌های مزاحم خلاص شویم؟ در بخش قبلی در مورد خواص ماسک گوجه برای صورت و فواید زدن گوجه به صورت صحبت کردیم و گفتیم که خواص گوجه روی صورت برای روشن کردن پوست و ماهیچه‌سازی خیلی خوب هستند.

اما در مورد خواص گوجه برای جوش صورت چطور؟ در این صورت، اول باید ببینیم که جوش چطور به وجود می‌آید. اکثر جوش‌های پوستی به خاطر وجود باکتری و چرب بودن پوست صورت به وجود می‌آیند. همچنین، اگر ph پوست از مقداری بالاتر رود حالت قلیایی پیدا می‌کند و احتمال جوش زدن آن بیشتر است.

در اینجا، خواص گوجه برای صورت با خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند پوست را تمیز کند و احتمال جوش زدن را کمتر کند. علاوه بر این، خواص ماسک گوجه برای پوست با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند پوست را از هر آلودگی و باکتری پاک کند. بنابراین، خواصِ گوجه فرنگی باعث کاهش و درمان جوش‌های پوست می‌شود.

خاصیت گوجه فرنگی برای پوست صورت که برای پاک کردن پوست مفید است باعث تمیز کردن پوست از آلودگی‌ها و درمان جوش‌های آن می‌شود.

خواص گوجه چیه: خواص گوجه فرنگی برای جوش صورت

خاصیت گوجه خام: 10. خواصِ گوجه فرنگی برای موی سر

آیا ریزش مو دارید یا موهایتان نازک و شکننده شده‌اند؟ با داشتن چنین مشکلی، خیلی از ما سراغ محصولات شیمیایی مثل کاندیشنر یا شامپوی مخصوص این کار می‌رویم. با این حال، با خوردن غذاهای مناسب هم می‌توان موها را تقویت کرد. خوشبختانه، با خاصیت گوجه فرنگی برای مو می‌توان از موی سر خود به خوبی مراقبت کرد.

گوجه حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به رشد و قوی شدن موها کمک کنند. برای مثال، در گوجه فرنگی دو ویتامین آ و ث وجود دارند که هر دوی این‌ها برای رشد مو بسیار مفید هستند. از یک سو، ویتامین آ در گوجه به تولید سبوم بر روی پوست سر کمک می‌کند و پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر، ویتامین ث گوجه به کلاژن‌سازی تارهای مو کمک می‌کند. در این صورت، با خواصِ گوجه فرنگی یا خواص آب گوجه فرنگی برای مو تارهای موی قوی‌تری دارید که زود نمی‌شکنند.

خواص گوجه چری و معمولی با ویتامین ث خود به کلاژن‌سازی تارهای موی سر کمک می‌کند. همچنین، خواص میوه‌ ی گوجه فرنگی با داشتن ویتامین آن می‌تواند باعث تحریک تولید سبوم روی پوست سر و مرطوب کردن آن شود.

خاصیت گوجه خام: 10. خواصِ گوجه فرنگی برای موی سر

خواص عصاره گوجه فرنگی: 11. خواصِ گوجه فرنگی برای روده

مشکلات روده‌ای و گوارشی مثل یبوست می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. معمولا عامل اصلی این مشکلات کمبود آب و فیبر کافی است. برای مثال، وقتی که فیبر بدن کم باشد، حرکت مدفوع در روده سخت‌تر و کندتر می‌شود. در اینجا است که خواصِ گوجه فرنگی برای یبوست به کمک می‌آید.

گوجه حاوی فیبر قابل حل و غیرقابل حل به مقدار زیاد است. بنابراین، با دریافت فیبر محلول و غیر قابل حل، حجم مدفوع را افزایش می‌یابد و حرکت آن را در طول روده‌ی بزرگ آسان‌تر می‌شود. همچنین، خواص گوجه برای یبوست با فیبر و آب حرکات روده را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که مدفوع حرکت راحت‌تری در روده بزرگ داشته باشد.

خواصِ گوجه فرنگی یبوست می‌تواند کمک کند تا حرکت مدفوع در روده بزرگ خود را آسان‌تر کنید. به این صورت، مشکل یبوست هم کمتر خواهد شد.

خواص عصاره گوجه فرنگی: 11. خواصِ گوجه فرنگی برای روده

فواید گوجه خام: 12. خواصِ گوجه فرنگی برای ریه

اگر نگران سلامتی خود هستید و مشکلات تنفسی مثل آسم دارید، می‌توانید گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. خواصِ گوجه فرنگی قرمز با لیکوپن درون خود که خواص ضد التهابی دارد، می‌تواند التهاب مجاری تنفسی را بهبود دهد.

این مسئله در کاهش التهابات تنفسی مهم است که به کاهش ریسک بروز بیماری‌های تنفسی و درمان آن‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، لیکوپن در خواص گوجه بری و قرمز می‌تواند کمک کند که عملکرد سیستم ریوی را تقویت کنید که خودش کارکرد بسیار مهمی است.

فواید گوجه خام: 12. خواصِ گوجه فرنگی برای ریه

قواید گوجه‌فرنگی: 13. خواصِ گوجه فرنگی برای سرماخوردگی

وقتی که سرما میخوریم، به مواد غذایی و میوه‌هایی نیاز داریم که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. خوشبختانه، گوجه فرنگی هم حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. در نتیجه، خواصِ گوجه فرنگی سرماخوردگی برای سیستم ایمنی بدن مفید است. ویتامین ث در ساخت گلبول‌های سفید سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می‌کند. برای همین، خوردن آن باعث می‌شود که سیستم ایمنی با قدرت بیشتری با بیماری‌ها مبارزه کند.

علاوه بر این، مصرف ویتامین ث گوجه فرنگی هم می‌تواند علائم رایج سرماخوردگی مثل گلو درد را کاهش دهد و التهابات سیستم تنفسی مثل سرفه در زمان سرماخوردگی را کمتر کند.

خواص گوجه در سرماخوردگی با داشتن ویتامین ث می‌تواند سیستم ایمنی را قوی‌تر و ریسک ابتلا به بیماری‌ها را کمتر کند. همچنین، خواص گوجه برای گلو درد هم علائم سرماخوردگی مثل درد گلو و سرفه را کمتر می‌کند.

قواید گوجه‌فرنگی: 13. خواصِ گوجه فرنگی برای سرماخوردگی

فواید گوحه‌فرنگی: 14. خواصِ گوجه فرنگی برای زخم

اگر زخم‌های پوست‌تان دیر بسته می‌شود، می‌توانید با خوردن میوه‌ها و غذاهایی که به سر بسته شدن زخم و بافت پوست کمک می‌کنند، این مشکل را حل کنید. خوشبختانه، خواص گوجه فرنگی برای بستن سریع زخم بدن مفید هستند.

در گوجه دو ماده به نام لیکوپن و ویتامین آ موادی هستند که به بازسازی و ترمیم پوست  کمک می‌کنند. برای بسته شدن سریع‌تر زخم‌ها می‌توانید هم گوجه فرنگی بخورید و هم اینکه آن را له کنید و بر پوست روی زخم بگذارید تا زخم‌ها سریعتر بسته شوند.

فواید گوحه‌فرنگی: 14. خواصِ گوجه فرنگی برای زخم

فواید گوجه‌فرنگی: 15. خواصِ گوجه فرنگی برای فشار خون

یکی از عوامل مهم در بیماری‌های قلبی فشار خون بالا و کلسترول است. هرچقدر که چربی خون بالاتر باشد، کلسترول خون بیشتر خواهد شد. با خوردن غذاهای سالم می‌توان کلسترول، میزان نمک و فشار خون را کمتر کرد. یکی از غذاهایی که به کنترل فشار خون کمک می‌کند، گوجه است. خواصِ گوجه فرنگی ­برای فشار خون بالا و خواصِ گوجه فرنگی برای چربی خون مفید است. اما خواص گوجه فرنگی و فشار خون چه ربطی به هم دارند؟

گوجه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. مصرف پتاسیم می‌تواند به تعادل میزان سدیم خون کمک کند. بنابراین، یکی از خواصِ گوجه فرنگی فشار خون پتاسیم آن است که می‌تواند فشار خون را تنظیم کند.

یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی برای قلب و خواصِ گوجه فرنگی برای غلظت خون کاهش کلسترول خون است. لیکوپن گوجه می‌تواند کلسترول مضر در بدن را کاهش دهد. خود این مسئله باعث کاهش فشار خون بدن خواهد شد که برای سلامت قلب هم خوب است. بنابراین، خواصِ گوجه فرنگی پخته برای قلب و فشار خون یا نوع خام آن می‌توانند فشار خون را تنظیم کرده و سلامت قلب در بلند مدت را حفظ کنند.

فواید گوجه‌فرنگی: 15. خواصِ گوجه فرنگی برای فشار خون

خواصِ گوجه فرنگی در ترکیب با غذاهای دیگر

در این مطلب بیشتر در مورد خواصِ گوجه فرنگی خام و پخته برای سلامت صحبت کردیم. اما از آنجایی که می‌توان گوجه فرنگی را با غذاهای دیگر و با شیوه‌های پخت و پز مختلف مصرف کرد، می‌خواهیم ببینیم که خواص گوجه فرنگی به روش‌های مختلف چطور است. بنابراین، با ما همراه باشید تا خواصِ گوجه فرنگی در فرم‌های مختلف پخت را توضیح دهیم.

خواصِ گوجه فرنگی در ترکیب با غذاهای دیگر

خواصِ گوجه فرنگی با عسل

هم عسل و هم گوجه فرنگی از لحاظ داشتن خواص فواید زیادی دارند. برای مثال، هم خواص گوجه فرنگی و هم خواص عسل می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. اما اگر می‌خواهید که از خواص گوجه و عسل برای پوست بهترین بهره را ببرید، خواص گوجه رنده شده برای پوست را با خواص عسل ترکیب کنید. برای این کار می‌توانید گوجه فرنگی را با عسل ترکیب کرده و آن را روی پوست بمالید.

در صورتی که جوش‌ها روی صورت زخم گذاشته‌اند و صورت‌ لک دار شده است، می‌توانید خواص ماسک گوجه فرنگی را با خواص عسل ترکیب کنید. در این صورت، خواص گوجه روی پوست می‌تواند لکه‌ها و تیرگی‌های روی پوست را از بین ببرد. از سوی دیگر خواص عسل هم می‌تواند التهاب و درد پوست را کاهش دهد.

خواصِ گوجه فرنگی با عسل

خواص املت گوجه فرنگی

چه کسی است که املت گوجه فرنگی را دوست نداشته باشد؟ خوشبختانه خواص گوجه تخم مرغ برای تغذیه بدن خیلی خوب است. از یک سو خواص گوجه فرنگی موادی مثل ویتامین ث و لیکوپن دارد که مواد آنتی اکسیدانی هستند و به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، در تخم مرغ هم پروتئین وجود دارد که با خوردن این دو ماده هم می‌توان پروتئین و هم آهن بدن را افزایش داد. در نتیجه، خوردن املت گوجه فرنگی هم برای خون‌سازی و هم برای ماهیچه‌سازی خوب است.

خواص املت گوجه فرنگی

خواص غذایی گوجه بادمجان

مخلوط گوجه بادمجان هم یک ترکیب غذایی لذیذ دیگر است که می‌توانید آن را به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا مصرف کنید. خوردن گوجه بادمجان برای بدن فایده‌های زیادی دارد. به غیر از خواص گوجه فرنگی، بادمجان هم دارای ویتامین‌های آ و ث است که برای سلامت سیستم ایمنی و تقویت چشم‌ها مفید است. علاوه بر این، در بادمجان مقدار زیادی فیبر و پتاسیم وجود دارد که به فشار خون و مشکلات روده‌ای مثل یبوست هم کمک می‌کند.

خواص غذایی گوجه بادمجان

خواص گوجه خیار

ترکیب گوجه و خیار برای ما ایرانی‌ها ناآشنا نیست و از آن در انواع سالاد و حتی در صبحانه و در کنار پنیر هم استفاده می‌کنیم! خوبی خوردن این دو میوه این است که آن‌ها مقدار قابل توجهی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌ها را برای بدن فراهم می‌کنند.

هم خواص گوجه فرنگی و هم خیار ویتامین ث دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست کمک می‌کند. همچنین، لیکوپن گوجه از بروز آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری و بروز برخی بیماری‌ها مثل سرطان کمک می‌کند. علاوه بر این، هم گوجه و هم خیار دو میوه آبدار هستند که می‌توانند به خوبی به بدن ما آبرسانی کنند.

خواص گوجه خیار

خواص انواع گوجه فرنگی

در بخش‌های قبلی در مورد خواص گوجه فرنگی قرمز صحبت کردیم که رایج‌ترین نوع گوجه فرنگی است که در بازار مشاهده می‌کنید. اما به غیر از گوجه فرنگی قرمز در بازار گوجه فرنگی‌هایی به رنگ‌های دیگر مثل گوجه فرنگی سبز، زرد، بنفش و نارنجی هم پیدا می‌شوند.

معمولا از لحاظ خواص گوجه محلی و خواص گوجه تازه معمولی این گوجه فرنگی‌ها با هم همدیگر شباهت زیادی دارند. با این وجود، تفاوت رنگ در انواع گوجه فرنگی نشان دهنده متراکم بودن یا پراکنده بودن مواد غذایی آن‌ها است. برای همین، در این بخش می‌خواهیم ان‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

خواص انواع گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی سیاه

یک نوع میوه گوجه فرنگی با رنگ بنفش تیره، قهوه‌ای یا سیاه است. خاصیت گوجه فرنگی سیاه از لحاظ داشتن مواد غذایی شباهت زیادی به خواص گوجه قرمز دارد. فقط با این تفاوت که تراکم مواد غذایی در گوجه سیاه بسیار بیشتر از گوجه قرمز است.

برای مثال، غلظت مواد غذایی و ویتامین‌ها مثل ویتامین آ، ویتامین ث و پتاسیم در گوجه سیاه بیشتر است. برای همین هم وزن‌شان نسبت به گوجه‌های دیگر بیشتر است. علاوه بر این، مزه شیرین‌تری نسبت به انواع گوجه دیگر دارند. بنابراین، خواص گوجه سیاه بیشتر به دلیل تراکم مواد غذایی آن مهم است و نسبت به خواص گوجه فرنگی مزایای بیشتری دارد.

خواص گوجه فرنگی سیاه

خاصیت گوجه زرد

گوجه‌های زرد و نارنجی نسبت به گوجه‌های قرمز و تیره‌تر مزه شیرین‌تری دارند و ماهی آنها کمتر اسیدی است. با این حال، گوجه زرد از لحاظ داشتن لیکوپین نسبت به گوجه‌های رنگ تیره‌تر کمتر است. اما چیزی که می‌توانید بیش از همه در گوجه‌های زرد پیدا کنید، ویتامین ث و پتاسیم است. در نتیجه، خواصِ گوجه فرنگی زرد برای تعادل فشار خون و سیستم ایمنی مفید است.

خاصیت گوجه زرد

خاصیت گوجه فرنگی سبز

گوجه‌های سبز یا همان گوجه‌های نارس و کال رنگ سبزی دارند و نسبت به انواع دیگر گوجه وزن‌شان سبک‌تر است. از لحاظ مواد غذایی هم خواصِ گوجه فرنگی سبز یا خاصیت گوجه فرنگی کال با داشتن ویتامین ث و پتاسیم به خواص گوجه رسیده یا قرمز نزدیک است.

اما در خصوص داشتن ویتامین آ و لیکوپن خواص گوجه سبز به اندازه خواص گوجه رسیده یا قرمز نمی‌رسد، چون میزان این دو ماده در گوجه سبز کمتر است. با این حال، گوجه سبز طعمی عالی دارد. برای همین، اگر می‌خواهید آن را به عنوان چاشنی به سالاد اضافه کنید و از خواص گوجه کال استفاده کنید، انتخاب خوبی کرده‌اید.

برخی از افراد دوست دارند گوجه و مخصوصا گوجه سبز را ترشی کنند. در این صورت، می‌توانید از خواص ترشی گوجه کال و فواید گوجه فرنگی نرسیده بهره‌مند شوید. ترشی بسته به موادی که درآن قرار می‌دهید می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. برای مثال، خواص گوجه نارس با زنجفیل و سیر در ترشی فایده‌های زیادی دارند. فواید گوجه نرسیده با این مواد می‌توانند التهاب بدن را کمتر کنند. همچنین، خاصیت گوجه نرسیده با ترشی هم برای سلامت سیستم گوارشی و یبوست خوب است.

خاصیت گوجه فرنگی سبز

خاصیت گوجه گیلاسی

خواص گوجه گیلاسی برای کودکان و بزرگسالان مثل خواص گوجه‌ای است که می‌خوریم، فقط با این تفاوت که گوجه گیلاسی از لحاظ و اندازه نسبت به گوجه معمولی کوچک‌تر است و شکلش فرق می‌کند. بنابراین، اگر در مورد خواصِ گوجه فرنگی گیلاسی برای سیستم ایمنی یا سیستم گوارش فکر می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

خاصیت گوجه گیلاسی

خواص گوجه زیتونی

گوجه زیتونی هم یکی از انواع گوجه است که شکل کوچکی مثل گوجه گیلاسی دارد. شکل گوجه زیتونی کمی شبیه به زیتون است و نسبت به کوچه‌های عادی بلندتر و کمی کشیده‌تر است. با این حال، اندازه آن هم می‌تواند بزرگ و هم می‌تواند کوچک باشد. اما از لحاظ فواید و مواد غذایی، با خواص گوجه گیلاسی قرمز، خواص گوجه فرنگی ریز یا گوجه معمولی و عادی فرقی نمی‌کند.

خواص گوجه زیتونی

خاصیت گوجه فرنگی پخته

بعضی‌ها گوجه را به صورت خام دوست دارند و بعضی‌ها هم بصورت پخته شده. اما چیزی که در اینجا مهم است این است که آیا خواص گوجه پخته شده به اندازه گوجه خام بعد از پختن باقی می‌ماند یا خیر؟ پاسخ این سوال به زمان پخت بستگی دارد. برای مثال، آیا گوجه را ۲ دقیقه می‌پزید؟ گوجه پخته شده بعد از ۲ دقیقه ۱۰ درصد از ویتامین ث آن از بین می‌رود و بعد از نیم ساعت پخت میزان ویتامین ث در آن به اندازه ۲۹ درصد کمتر می‌شود.

اما مسئله جالب در مورد خواصِ گوجه فرنگی پخته شده این است که میزان لیکوپن آن بعد از پختن افزایش می‌یابد. این در حالی است که بعد از پخت میزان مواد همه مواد در اکثر مواد غذایی کم‌تر می‌شود.

خواصِ گوجه فرنگی خام و پخته در برخی از جهات با همدیگر متفاوت است. برای مثال، ویتامین ث گوجه بعد از پختن کمتر می‌شود، اما لیکوپن آن بیشتر. اگر هم گوجه سرخ شده باشد، خواصِ گوجه فرنگی سرخ شده هم ویتامین ث بسیار کمتری نسبت به گوجه آب پز خواهد داشت چون حرارت بیشتری می‌بیند. با این حال، خواص گوجه خام و پخته آن را تبدیل به غذایی با ارزش در رژیم غذایی می‌کند.

خواص گوجه کبابی چیست؟

گوجه کبابی هم دیگر از روش‌های محبوب خوردن گوجه فرنگی است. مخصوصا موقعی که آن را در کنار کباب مرغ یا کباب کوبیده قرار دهیم. در مورد خواص گوجه ریز و درشت کبابی هم باید گفت که مثل خواص گوجه پخته شده پس از حرارت برخی از مواد مغذی آن ممکن است از بین روند.

برای مثال، با کم شدن مقدار ویتامین ث بعد از حرارت دیدن، خواصِ گوجه فرنگی سیستم ایمنی و خواص گوجه کبابی برای سرماخوردگی به اندازه خواص گوجه ریز محلی و کلاٌ گوجه معمولی خام موثر نیست. در نتیجه، اگر می‌خواهید گوجه را کباب کنید، به فکر آین باشید که خواصِ گوجه فرنگی کباب شده به اندازه خواص گوجه خام نیست.

خواص گوجه کبابی چیست؟

خواص گوجه اب پز

خواص گوجه آب پز هم مثل خواص گوجه پخته شده است. برای مثال، برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در گوجه وجود دارند که با حرارت ممکن است میزان‌شان کمتر شود. اما برخی از مواد مفید مثل لیکوپن هم در گوجه وجود دارند که حرارت می‌تواند آن‌ها را حفظ کند.

بنابراین، اگر در فکر آب پز کردن گوجه هستید، می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید. منتها این را بدانید که از لحاظ غنی بودن مواد ممکن است خواص گوجه فرنگی آب پز برخی از مواد و خواص گوجه خام را نداشته باشد.

خواص گوجه اب پز

خواص رب گوجه فرنگی چیست؟

حالا می‌رسیم به رب گوجه فرنگی! ماده‌ای که خیلی از ما در غذاها به عنوان چاشنی از آن استفاده می‌کنیم. اما خاصیت رب گوجه فرنگی چیست و آیا خاصیت های گوجه فرنگی مثل خواص گوجه‌ی خام هستند؟ هم بله و هم نه!

رب گوجه فرنگی در پروسه‌ای تولید می‌شود که در آن گوجه‌های خام حرارت می‌بینند. بنابراین، پس از حرارت دیدن گوجه فرنگی خام، برخی از مواد غذایی و خاصیت های رب گوجه فرنگی که به حرارت حساس هستند مثل ویتامین ث را از دست می‌دهد.

اما خوشبختانه، لیکوپن که آنتی اکسیدانی قوی و یکی از خواصِ گوجه فرنگی است با حرارت حفظ می‌شود. همچنین، بافت فیبری گوجه خام هم تحت حرارت از بین می‌رود که باعث می‌شود که خواص رب گوجه فرنگی در طب سنتی برای یبوست به اندازه اثر گوجه خام نباشد. با این وجود، رب گوجه به اندازه کافی در خود مواد غذایی دارد تا خواص رب گوجه خانگی برای اضافه کردن آن به غذا را ارزشمند کند.

خواص و عوارض رب گوجه فرنگی بخشی از مواد غذایی آن را درون خود دارند. برای همین، رب گوجه فرنکی ارزش غذایی قابل توجهی دارد.

خواص رب گوجه فرنگی چیست؟

خواص گوجه خشک شده

گوجه خشک شده هم یک روش دیگر مصرف گوجه است که در صورت تمایل می‌توانید آن را میل کنید. منتها نکته‌ای که باید در مورد خواصِ گوجه فرنگی خشک شده یا خواص پودر گوجه فرنگی در نظر بگیرید این است که مواد غذایی درون آن غلظت بیشتری نسبت به گوجه خام دارد. این به این خاطر است که فرایند خشک کردن گوجه خام باعث می‌شود که آب داخل گوجه از بین برود. در نتیجه، مواد غذایی درون گوجه تراکم بیشتری خواهند داشت.

برای همین، اگر گوجه خشک شده را مصرف کنید، میزان مواد غذایی مفید مثل لیکوپن، ویتامین ث و مواد معدنی آن بیشتر خواهد شد. منتها حواستان باشد که گوجه کمی قند دارد و گوجه خشک شده ممکن است کالری‌ بیشتری از گوجه خام داشته باشد.

فواید گوجه خشک و خواص پودر گوجه فرنگی خشک شده از لحاظ داشتن مواد غذایی غنی‌تر هستند. اما ممکن است قند و کالری آن‌ها هم بیشتر باشد.

خواص گوجه خشک شده

نکات مربوط به خواص گوجه فرنگی

در بخش قبلی در مورد خواص گوجه فرنگی بنا بر انواع و روش‌های پخت آن صحبت کردیم. اما حالا بیایید ببینیم که از گوجه فرنگی در طب سنتی قدیم چه استفاده‌ای می‌شده است؟ همچنین، آیا گوجه فرنگی علاوه بر فوایدش عوارض و مضراتی هم دارد؟ اگر هم شما حیوان خانگی مثل پرنده دارید آیا می‌توانید به آن گوجه بدهید یا خیر؟

نکات مربوط به خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی در طب سنتی

با توجه به خواصی که گوجه فرنگی دارد، طبیبان در قدیم هم از خواصِ گوجه فرنگی طب سنتی و اسلامی استفاده می‌کردند. با اینکه علم کنونی می‌تواند خواصِ گوجه فرنگی را با دقت تشخیص دهد، اما از آن موقع هم خواصِ گوجه فرنگی از نظر طب سنتی بخاطر مواد آنتی اکسیدانی و مغذی‌اش شناخته شده بود.

علاوه بر این، خاصیت گوجه فرنگی طبعش در طب سنتی سرد و‌ تر است. برای همین، خواصِ گوجه فرنگی در طب اسلامی برای استفاده از آن در تابستان‌های گرم برای خوب خنک کردن بدن مفید است.

همچنین، از خواصِ گوجه فرنگی در طب اسلامی و سنتی به عنوان داروی گیاهی برای پیشگیری از بیماری‌های سرماخوردگی هم استفاده می‌شد. علاوه بر این، یکی دیگر از خواص گوجه در طب سنتی می‌تواند کاهش و درمان مشکلات ریوی باشد که در بخش قبلی توضیح دادیم. بعلاوه، اگر مشکل یبوست دارید، می‌توانید از خواص گوجه طب سنتی برای کاهش مشکل یبوست هم استفاده کنید.

اگر به استفاده از طب سنتی برای درمان مشکلات و بیماری‌ها اعتقاد دارید، می‌توانید از خواص گوجه در طب اسلامی و سنتی استفاده کنید. دلیل آن این است که خواص گوجه از نظر طب سنتی برای اعضای مختلف بدن فواید زیادی دارند. برای همین،  می‌توانید برای درمان مشکلاتی مثل یبوست، تقویت سیستم ایمنی و مشکلات پوستی از خواص گوجه طبیعی استفاده کنید.

خواص گوجه فرنگی در طب سنتی

خواص پوست گوجه فرنگی

از لحاظ داشتن مزایا و فواید، خواصِ گوجه فرنگی در قسمت پوسته هم به اندازه گوشته آن مهم است. این به این خاطر است که در پوست گوجه فرنگی میزان بیشتر لیکوپن نسبت به گوشته آن وجود دارد. در نتیجه، با مالیدن پوست گوجه بر روی پوست صورت یا خوردن آن می‌توانید از خواص پوست گوجه برای صورت بهره‌مند شوید و لیکوپن بیشتری را به بدن برسانید. مخصوصا اگر نمی‌خواهید آب گوجه را بگیرید، می‌توانید به جای خواص اب گوجه فرنگی برای صورت از خواص پوسته آن برای سلامت پوست‌ استفاده کنید.

خواص پوست گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی در صبحانه

به طور کلی، می‌توانید گوجه فرنگی را در هر موقع روز میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. منتها در مورد خواص گوجه در صبحانه یا خواص گوجه ناشتا چطور؟ آیا آن‌ها فرقی هم با خوردن گوجه فرنگی در طول روز می‌کنند؟ اولاٌ باید این را در نظر بگیرید که صبحانه وعده‌ای است که با آن روزتان را آغاز می‌کنید. در نتیجه، هر ماده غذایی که با آن می‌خورید می‌تواند بخش قابل توجهی از روز را تحت تأثیر قرار دهد.

برای همین، فواید خوردن گوجه فرنگی ناشتا می‌تواند باعث شود روز خود را با سلامت و انرژی زیاد آغاز کنید. برای مثال، اگر مشکلات یبوست و گوارشی دارید، می‌توانید از همان اول صبح در کنار صبحانه گوجه را با خیار و پنیر بخورید که فیبر آن می‌تواند مشکلات گوارشی مانند یبوست را کمتر کند و روده را به حرکت بیندازد.

خواص گوجه صبحانه می‌تواند به جذب ویتامین ث کمک کند، البته به شرطی که آن را با چای نخورید. بنابراین، در کل، خواصِ گوجه فرنگی ناشتا می‌تواند برای بدن خیلی مفید باشد و کاری کند که روزتان را پرانرژی و سالم شروع کنید.

خواص گوجه فرنگی در صبحانه

خواص گوجه فرنگی در شب

اگر می‌خواهید گوجه فرنگی را در شب میل کنید، باید کمی در مورد خواص گوجه در شب و مضرات آن هم بدانید. اول از همه اینکه چون در گوجه فرنگی فیبر وجود دارد، می‌تواند حرکات روده را تحریک کند. در صورتی که مشکل یبوست دارید، خوردن گوجه در شب خوب است. اما اگر دارای سندرم روده حساس هستید، مصرف گوجه می‌تواند باعث مشکلات روده‌ای شود.

با این حال، خواصِ گوجه فرنگی قبل از خواب در شب چندان هم پرفایده نیست. برای مثال، یکی از خواصِ گوجه فرنگی در شب ماده‌ای به نام تایرامین است. تایرامین باعث می‌شود که مغز شما فعال باشد و در شب نتوانید خواب خوبی داشته باشید. همچنین، یکی دیگر از خواص گوجه قبل از خواب افزایش اسید معده است.

این به این خاطر است که در گوجه ویتامین ث وجود دارد که یک ماده اسیدی است. بنابراین، نباید گوجه را با معده خالی بخورید، چون می‌تواند میزان اسیدی بودن معده را افزایش دهد. بنابراین، خواصِ گوجه فرنگی در زمان شب هم خوب و هم بد هستند. از این رو، حتما در خوردن گوجه فرنگی در شب احتیاط را رعایت کنید.

خواص گوجه فرنگی در شب

خواص و مضرات گوجه فرنگی

همانطور که گفتیم، خواصِ گوجه فرنگی برای بدن (مانند خواص اب گوجه برای صورت، خواص آب گوجه فرنگی برای گلودرد، خواص آب گوجه فرنگی در طب سنتی و…) زیاد هستند. اما خوردن این میوه برای برخی از افراد ممکن است عوارضی هم داشته باشد. برای مثال، اگر گوجه فرنگی را با شکم خالی مصرف کنید، ممکن است یکی از انواع خاصیت و عوارض گوجه فرنگی ترشح اسید معده‌تان باشد، چون ماهیت گوجه فرنگی اسیدی است.

همچنین، یک دیگر از خواص و عوارض گوجه فرنگی در برخی از افراد می‌تواند باعث تحریک رفلکس اسید معده شود. علاوه بر این، حتما باید در انتخاب گوجه فرنگی‌های سالم دقت کنید. باغبان‌ها بسیاری از گوجه فرنگی‌ها را سم‌پاشی می‌کنند. برای همین، پتاسیم درون آن‌ها خیلی زیاد می‌شود که به یکی دیگر از خواصِ گوجه فرنگی و مضرات آن مرتبط است.

مصرف بیش از حد پتاسیم هم می‌تواند برای سلامت کبد مضر باشد. برای همین، حتما گوجه فرنگی‌ها را بعد از خرید به خوبی بشویید و آن‌ها را سالم مصرف کنید. خواص و ضرر گوجه فرنگی معمولاٌ زیاد نیستند. با این حال، اگر روده حساسی دارید حتماٌ به خواص و ضرر گوجه در مورد افزایش اسید معده توجه کنید.

خواص و مضرات گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی برای قناری

درست است که خواصِ گوجه فرنگی چری و انواع گوجه برای انسان‌ها زیاد است، اما اگر پرنده خانگی مثل قناری دارید نمی‌توانید هر میوه یا ماده غذایی را به آنها بدهید. برای همین، اگر به فکر دادن گوجه فرنگی به قناری هستید، اولین پیشنهاد ما به شما این است که اول با دامپزشک خود در این باره مشورت کنید. با این وجود، اکثر متخصصان گوجه فرنگی برای قناری را توصیه نمی‌کنند. این به این خاطر است که ماهیت گوجه فرنگی اسیدی است و خوردن آن می‌تواند قناری را مسموم کند.

خواص گوجه فرنگی برای قناری

منبع

مقالات مرتبط

نظرات