خواص سیر: با 20 خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای سلامتی آشنا شوید!

حتما شما هم در خصوص فواید مصرف سیر شنیده‌اید. خواصِ درمانی سیر تازه یا خشک بر کسی پوشیده نیست و البته تحقیقات نیز نشان می‌دهد که سیر می‌تواند مزایای سلامتی مختلفی از جمله محافظت در برابر سرماخوردگی یا کمک به کاهش فشار خون و سطح کلسترول داشته باشد. اما مزایای سیر چیست و بهترین روش مصرف سیر و مقدار مصرف سیر در روز چگونه است؟ در ادامه این مطلب سان میوه با فواید و مضرات خوردن سیر خام، فواید خوردن سیر خام همراه غذا، خواص سیر از نظر طب سنتی، فواید سیر برای صورت و غیره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی خواص سیر بسیار متنوع است  :

  • خواص ضد قارچی و باکتری جهت مبارزه با عفونت های قارچی و باکتریایی مانند انواع التهابات و عفونت های دستگاه تنفسی و لثه التهابات مرتبط با بیماری هایی مانند آتریت روماتوئید ، التهاب مفاصل
  • تقویت سیستم ایمنی با فعالیت های ضد قارچی ، ویروسی و باکتریایی
  • کاهش فشار خون
  • حفظ سلامت قلب و عروق ، کاهش کلسترول بد و تری گلیسیریدهای خون

خواص سیر چیست؟

سیر قرن‌هاست که در غذاها یا داروهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و خواص های سیر بر کسی پوشیده نیست. خواصِ ضدعفونی سیر و همینطور خواص ضدباکتریایی این گیاه به آن خواص درمانی و دارویی زیادی می‌دهد. خواصِ سیر برای بدن به دلیل ترکیبی به نام آلیسین است.

این ماده غذایی همچنین سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، روی، پتاسیم و منیزیم و همینطور ویتامین‌های C، K، فولات، نیاسین و تیامین است. همچنین سیر خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. در ادامه به تفصیل به این سوال پاسخ می‌دهیم که خاصیت سیر چیست.

خواص سیر چیست؟

خواص سیر تازه چیست: 1. خواصِ غذایی سیر

سیر گیاهی از خانواده‌ی پیازها است و ارتباط نزدیکی با پیاز، موسیر و تره دارد. به هر بخش از سیر یک حبه گفته می‌شود و هر بوته سیر حدود 10 تا 20 حبه دارد. سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و به دلیل بوی قوی و طعم خاصی که دارد یکی از مواد غذایی محبوب در آشپزی است.

سیر به دلیل خواص دارویی و سلامتی آن مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد و بیشتر خواص سیرِ تازه خوردن به دلیل تشکیل ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن یک حبه سیر ایجاد می‌شود. شناخته‌شده‌ترین خواص سیر علمی به دلیل ترکیب آلیسین است که البته ناپایدار بوده و فقط مدت کوتاهی پس از خرد کردن سیر در آن وجود دارد.

سایر ترکیبات موثر برای سلامتی در سیر شامل دی‌آلیل دی‌سولفید و اس‌آلیل سیستئین می‌شود. ترکیبات گوگردی سیر از دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و سپس به تمام ارگان‌ها حرکت کرده و اثرات بیولوژیکی قوی خود را اعمال می‌کنند.

خواص سیر تازه چیست: 1. خواصِ غذایی سیر

خواص سیر تازه چیست: 2. مواد مغذی زیاد و کالری کم

سیر یک ماده‌ی غذایی بسیار مغذی است. یک حبه سیر (حدود 3 گرم) حاوی 4.5 کالری انرژی، 0.2 گرم پروتئین و 1 گرم کربوهیدرات می‌شود. این گیاه همچنین منبع خوبی از مواد مغذی دیگری مانند منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم و فیبر است.

سیر کالری کمی دارد و در عین حال غنی از ویتامین‌های C و B6 و همینطور منیزیم است.

خواص سیر تازه چیست: 2. مواد مغذی زیاد و کالری کم

خاصیت سیر تازه چیست: 3. خواصِ سیر برای سرماخوردگی

تحقیقات متعددی در خصوص فواید سیر خام و خواصِ سیر تازه انجام شده که همگی تاثیر این ماده غذایی بر تقویت سیستم ایمنی را تایید کرده‌اند. مطالعات خواص سیرِ تازه برای سرماخوردگی را تایید کرده و نشان داده است افرادی که به طور مداوم در رژیم غذایی خود از سیر استفاده می‌کنند، علائم کمتری از سرماخوردگی و آنفولانزا نشان می‌دهند و بعلاوه روزهای کمتری درگیر بیماری هستند.

سایر تحقیقات در خصوص خواصِ سیر در سرماخوردگی و خواص سیرِ خام برای ریه نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در سیر احتمالا دارای خواص ضد ویروسی است و با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث جلوگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های میزبان یا تکثیر در سلول‌ها می‌شود.

خواصِ سیر خام برای سرماخوردگی: مصرف سیر می‌تواند به پیشگیری و کاهش شدت بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند.

خاصیت سیر تازه چیست: 3. خواصِ سیر برای سرماخوردگی

خواصِ سیر خام در سرماخوردگی

همانطور که گفتیم سیر حاوی آلیسین است؛ یک آنتی‌اکسیدان قوی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و سلامت سلول‌ها را حفظ می‌کند. همچنین خواص ضدالتهابی این ماده غذایی نیز در کنار خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند برای کاهش علائم سرماخوردگی موثر باشد. مصرف سیر بعلاوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در مقابل عفونت‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌سازد.

  • خواصِ سیر خام برای گلو درد: مصرف سیر در مراحل اولیه سرماخوردگی می‌توانند علائمی مانند گلودرد را کاهش دهد. بنابراین می‌توان از خواص سیرِ خام برای سرفه استفاده کرد.
  • خواصِ سیر خام برای عفونت گلو: خواص ضد باکتریایی سیر ممکن است در کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها، به ویژه در مجاری تنفسی تاثیرگذار باشد.

خواصِ سیر خام در سرماخوردگی

خاصیت سیر خام چیست: 4. خواص سیر فشار خون بالا

بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و مغزی بیشترین علت مرگ و میر در جهان هستند. فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عواملی است که منجر به این مشکلات می‌شود. با این حال می‌توان از فواید سیر برای قلب نیز بهره‌مند شد. یک متاآنالیز در سال 2020 نشان داده که مکمل‌های سیر برای کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌تواند بسیار مفید باشد. خواصِ سیر در فشار خون مشابه با داروهای فشار خون است اما عوارض جانبی کمتری دارد.

خواص سیرِ خام برای فشار خون: تحقیقات نشان می‌دهد که آلیسین موجود در سیر ممکن است تولید آنژیوتانسین II را محدود کند؛ هورمونی که فشار خون را افزایش می‌دهد. بعلاوه از خواص سیرِ خام برای قلب می‌توان به شل کردن رگ‌های خونی و جریان راحت‌تر آنها اشاره کرد.

خاصیت سیر خام چیست: 4. خواص سیر فشار خون بالا

خواص سیر خام چیست: 5. خواص سیرِ خام برای کلسترول

مطالعات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند کلسترول کلی و همینطور کلسترول LDL را کاهش دهد. البته محققان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به کلسترول بالا سیر بخورند اما باید در این باره احتیاط بیشتری بکنند. یک تحقیق دیگر در سال 2016 نیز نشان داده، مصرف مکمل‌های سیر در بیش از 2 ماه می‌تواند کلسترول LDL را تا 10 درصد کاهش دهد. البته سیر همین خواص را روی سطوح تری‌گلیسیرید و همینطور سطح کلسترول HDL ندارد.

خواص سیر خام چیست: 5. خواص سیرِ خام برای کلسترول

خواص سیر سبز: 6. فواید سیر برای جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل

آسیب اسکیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد باعث افزایش روند پیری و زوال شناختی می‌شود.  با این حال سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب اکسیداتیو مکانیزم دفاعی نشان می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان‌ها به طور قابل‌توجهی استرس اکسیداتیو و متعاقبا خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد آلیسین موجود در سیر می‌تواند به محافظت در برابر زوال شناختی کمک کند. البته در این مورد لازم است تحقیقات انسانی انجام شود اما به طور کلی خواص سیر خام خوردن ناشتا می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مفید باشد.

خواص سیر سبز: 6. فواید سیر برای جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل

فواید سیر خام: 7. فواید سیر در بدنسازی

سیر یکی از اولین مواد افزایش‌دهنده عملکرد شناخته می‌شود و تمدن‌های باستان از این گیاه برای کاهش خستگی و بهبود ظرفیت کاری کارگران استفاده می‌کردند. بعلاوه ورزشکاران المپیک در یونان باستان برای بهبود عملکرد خود سیر مصرف می‌کردند. با این حال اگرچه مطالعات حیوانی تاثیر و خواص سیر بر عملکرد ورزشی را نشان می‌دهد اما مطالعات انسانی کمی در این مورد انجام شده است.

یکی از مطالعات نشان داد که سیر عملکرد دوچرخه‌سواران را در یک تایم آزمایشی 40 کیلومتری بهبود نبخشید اما مصرف سیر در بدنسازی و سایر ورزش‌ها می‌تواند استرس اکسیداتیو مرتبط با ورزش و آسیب‌های عضلانی را کاهش دهد.

فواید سیر خام: 7. فواید سیر در بدنسازی

فواید سیر خام برای بدن: 8. سیر و بهبود سلامت استخوان‌ها

مطالعات متعددی در خصوص خواصِ سیر روماتیسم و استخوان انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند استرس اکسیداتیوی که منجر به پوکی استخوان می‌شود را کاهش دهد. برای این تحقیق، شرکت‌کنندگان قرص سیر معادل حدود 2 گرم سیر تازه در روز مصرف کردند.

بعلاوه خواصِ سیر برای زانو درد و خواص سیر خام برای کمر درد نیز مورد توجه است و مصرف منظم سیر (1 گرم در روز) می‌تواند به کاهش درد در زنان مبتلا به آرتروز چاقی یا اضافه وزن کمک کند

فواید سیر خام برای بدن: 8. سیر و بهبود سلامت استخوان‌ها

فایده های سیر خام: 9. خواص سیر برای مردان

سیر به دلیل فواید و مزایای متعدد برای سلامتی شناخته شده است و البته خواص سیرِ تازه برای مردان نیز از جهات مختلف بررسی و تایید شده است. برخی از مطالعات در خصوص خواص سیرِ خام برای مردان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند اثرات محافظتی بر پروستات داشته باشد.

مشکلات مرتبط با پروستات از جمله هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) یا سرطان پروستات، نگرانی‌های رایج مردان با افزایش سن است. با این حال، خواص سیر ناشتا برای مردان از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌تواند با سلامت پروستات مرتبط باشد.

فایده های سیر خام: 9. خواص سیر برای مردان

خواص سیر برای زود انزالی

به طور کلی در خصوص خواص سیرِ خام با غذا یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای زودانزالی تحقیقاتی انجام نشده است. با این حال سیر به عنوان یک ماده‌ی غذایی مفید شناخته می‌شود و برخی ادعا می‌کنند سیر می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی، افزایش توانایی جنسی و کنترل زودانزالی کمک کند.

خواص سیر در طب سنتی با اثرات مقوی جنسی آن مرتبط است. اگرچه شواهد علمی در این خصوص بسیار محدود است اما در برخی از فرهنگ‌ها، سیر را برای افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی مفید می‌دانند.

خواص سیر برای زود انزالی

فایده ی سیر خام: 10. خواص سیر برای زنان

خواصِ سیر همراه غذا هم برای زنان و هم برای مردان مفید است. برخی از مزایای بالقوه و خواصِ سیر در غذا یا خواص سیرِ خام همراه غذا برای زنان شامل سلامت قلبی و عروقی، خواص آنتی‌اکسیدانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، اثرات ضدالتهابی، پیشگیری از سرطان سینه و تخمدان، سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

خواص خوردن سیر خام برای عفونت واژن نیز به دلیل اثرات ضدمیکروبی این ماده‌ی غذایی است. در واقع سیر با خواص ضدمیکروبی خود می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. از خواصِ سیر خام برای تخمدان و یا خواص سیر در تخمک گذاری می‌توان به تاثیر آن در تعادل هورمونی اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند به تعادل هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی و یائسگی کمک کند.

فایده ی سیر خام: 10. خواص سیر برای زنان

خواص سیر خام برای رحم

در خصوص برخی از خواصِ سیر خام برای خانم ها اشاره کردیم اما یکی از سوالات رایج خانم‌ها در خصوص خواص سیرِ ناشتا برای رحم و همینطور خواصِ سیر خام برای کیست تخمدان است. به طور کلی تحقیقاتی در خصوص فواید مصرف سیر برای رحم و همینطور درمان کیست تخمدان انجام نشده است و نمی‌توان در این خصوص اطلاعات موثقی ارائه داد. با این حال سیر یک ماده‌ی غذایی مفید برای سلامتی کلی بدن است.

خواصِ سیر برای زگیل تناسلی: سیر دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است که همگی برای سلامت بدن در برابر زگیل تناسلی مفید هستند. با این حال درمان این بیماری نیاز به دارو دارد.

خواص سیر خام برای رحم

خواصِ سیر تازه برای بدن: 11. خواص سیر تازه برای کبد

سیر یک غذای فوق‌العاده است و اگرچه روش‌های مختلفی برای بهبود سلامت کبد وجود دارد اما نمی‌توان خواصِ سیر برای کبد را نیز نادیده گرفت. سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای کبد چرب است و البته راه‌های زیادی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه وجود دارد. سیر به مبارزه با عفونت‌ها، تنظیم قند خون، کاهش فشار خون و کلسترول کمک می‌کند اما فواید سیر برای کبد چرب چیست؟

خواصِ سیر ناشتا برای کبد و همینطور خواص سیرِ خام برای کلیه به دلیل ترکیبات حاوی گوگرد آن است که به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک می‌کند و برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. بعلاوه سیر باعث سم‌زدایی از کبد می‌شود و مطالعات مختلف تاثیر مصرف سیر خام یا پودر سیر در کاهش تجمع چربی در کبد را نشان داده است. به این ترتیب می‌توان با مصرف روزانه از خواص سیر خام برای کبد چرب نیز بهره‌مند شد.

خواصِ سیر تازه برای بدن: 11. خواص سیر تازه برای کبد

خواص مصرف سیر تازه: 12. خواص سیر تازه و لاغری

یکی دیگر از خواصِ سیر تازه برای لاغری و کاهش وزن است. خواص سیرِ ناشتا برای لاغری با مصرف روزانه با معده خالی در کنار یک رژیم غذایی سالم و همینطور ورزش به دست می‌آید. مصرف سیر با افزایش سطح انرژی و سوزاندن کالری به کاهش وزن کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در سیر به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند و به این طریق می‌توان از خواصِ سیر برای لاغری بهره‌مند شد.

از خواص سیر خام ناشتا برای لاغری می‌توان به سیری طولانی‌مدت اشاره کرد که در نتیجه منجر به جلوگیری از پرخوری می‌شود. سیر به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها عمل می‌کند و به این ترتیب می‌توان فواید سیر ناشتا برای لاغری را دریافت کرد.

خواص مصرف سیر تازه: 12. خواص سیر تازه و لاغری

خواص سیر لیمو برای لاغری

سیر و لیمو هر دو مواد غذایی بسیار مفیدی هستند که معمولا در رژیم‌های کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب سیر و لیمو نیز می‌تواند یک معجون بسیار مفید برای لاغری باشد. له کردن سیر و ترکیب آن با آب لیمو یک درمان موثر برای چاقی است. سیر به افزایش حس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک کنند و بنابراین نیاز نیست نگران خواص سیر و چاقی باشید.

خواص سیر لیمو برای لاغری

خواص کامل سیر: 13. خواص سیر برای حنجره

سیر به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی مختلف و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند بر سلامت حنجره نیز موثر باشد. اگرچه تحقیقات کاملی در این خصوص انجام نشده است اما برخی از خواصِ سیر که می‌تواند به حفظ سلامت حنجره کمک کند شامل خواص ضدباکتری و ضد التهابی، تسکین درد و التهاب حنجره، کاهش خلط و غیره اشاره کرد.

خواص کامل سیر: 13. خواص سیر برای حنجره

خواص سیرِ خام برای بدن: 14. خواص سیر برای معده و روده

سیر یک ماده غذایی مفید برای بدن شناخته می‌شود و می‌توان از خواصِ سیر خام برای روده و معده و به طور کلی خواص سیرِ خام برای دستگاه گوارش بهره‌مند شد. برای مثال خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی این ماده غذایی به کنترل رشد باکتری‌های مضر در معده و روده و کاهش التهابات کمک می‌کند. همچنین مصرف سیر می‌تواند به حفظ تعادل میکروبی در روده‌ها کمک کند و باعث رشد باکتری‌های مفید روده و کاهش باکتری‌های مضر روده شود.

از خواص سیر خام برای معده همچنین می‌توان به کنترل کلسترول خون اشاره کرد که ارتباط مستقیمی با سلامت معده و روده دارد. اگرچه فواید سیر خام با معده خالی بسیار زیاد است و می‌تواند به تسکین درد و التهابات کمک کند و حتی در جلوگیری از یبوست نیز موثر باشد، اما در برخی از افراد مصرف سیر می‌تواند باعث افزایش اسید معده و ایجاد مشکل و ناراحتی شود.

خواص سیرِ خام برای بدن: 14. خواص سیر برای معده و روده

خاصیت سیر خام خوردن: 15. فواید سیر برای پوست صورت

شاید لازم باشد به برخی از خواصِ سیر برای پوست نیز اشاره کنیم؛ به ویژه اگر روش‌های مختلفی را برای درمان لک صورت یا جوش‌ها بکار برده‌اید و موفق نشده‌اید. احتمالا سیر اولین انتخاب شما نباشد اما خواص سیر تازه برای پوست بسیار متعدد است و از خواص خوردن سیرِ خام برای پوست و مو می‌توان پوستی بدون آکنه و موهایی ضخیم و درخشان اشاره کرد.

سیر حاوی مقادیر زیادی آلیسین است که دارای خواص ضد قارچی، ضد پیری و صاف کننده پوست است و می‌تواند سطوح آنتی‌اکسیدانی پوست را افزایش دهد. در ادامه به برخی از فواید سیر اشاره می‌کنیم.

خاصیت سیر خام خوردن: 15. فواید سیر برای پوست صورت

خواص سیر خام برای پوست صورت و درخشندگی آن

گوگرد موجود در سیر از عفونت جلوگیری می‌کند و باعث کاهش التهابات در بدن می‌شود. این ماده موجود در سیر همچنین باعث افزایش جریان خون می‌شود که در نتیجه به پوست درخشندگی طبیعی می‌بخشد. بعلاوه خواص سیر روی پوست نیز می‌تواند مفید باشد. برای این کار کافی است سیر را خرد کرده و به ماسک صورت اضافه کنید تا از پیری زودرس جلوگیری شود.

خواص سیر خام برای پوست صورت و درخشندگی آن

فواید سیر برای جوش صورت

سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به کاهش تجمع رادیکال‌های آزاد در پوست کمک می‌کند و در نتیجه باعث محکم و جوان ماندن پوست می‌شود. همچنین سیر حاوی گوگرد است که به تولید کلاژن در بدن کمک کرده و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

البته خواص سیرِ خام برای لک صورت و یا درمان جوش‌ها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. این ماده خوراکی حاوی پلی‌فنول‌های محافظ پوست است و می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد جوش یا از بین بردن و درمان جوش و لک‌های صورت بسیار مفید باشد.

فواید سیر برای جوش صورت

خواص سیر برای مو

فواید سیر برای مو نیز بی‌شمار است. از خواصِ سیر خام برای رشد مو می‌توان به کاهش ریزش مو، بازسازی فولیکول‌های جدید، از بین بردن سموم مضر، محافظت از پوست سر و بافت و ریشه مو اشاره کرد. خواص سیر تازه برای مو به خاطر الیسین موجود در این ماده خوراکی است که به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و به این طریق ریزش مو را کاهش داده و به تحریک ریشه مو کمک می‌کند.

از فواید سیر تازه برای مو همچنین می‌توان به خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی آن اشاره کرد که به درمان شوره سر و خارش پوست سر کمک می‌کند. گوگرد موجود در سیر از شدت شوره سر کم کرده و باعث جلوگیری از بازگشت دوباره آن می‌شود.

خواص سیر برای مو

خواص سیر خام خوردن: 16. فواید سیر برای غلظت خون

خواصِ سیر برای غلظت خون و سلامت قلب و عروق مورد توجه زیادی قرار دارد. مصرف سیر می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و تا حدی اثر کاهنده فشار خون داشته باشد. بعلاوه از فواید خوردن سیر خام همراه با غذا می‌توان به کاهش سطح کلسترول اشاره کرد که با کاهش غلظت خون به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

سیر دارای خواص ضدپلاکتی نیز هست و از تشکیل لخته در خون جلوگیری می‌کند. این ویژگی سیر باعث می‌شود جریان خون بهتر شده و از لخته شدن و غلظت خون جلوگیری شود. بعلاوه خواص سیر خام برای چربی خون نیز در جلوگیری از بیماری‌های قلبی موثر است.

خواص سیر خام خوردن: 16. فواید سیر برای غلظت خون

خواص خوردن سیر خام تازه: 17. خواص سیر در بارداری

خواصِ سیر قبل از بارداری و همینطور فواید سیر برای زن باردار به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی این ماده خوراکی بسیار زیاد است با این حال مصرف سیر و سایر مکمل‌ها در دوران بارداری باید با مشورت با پزشک انجام شود. برای بهره‌مندی از خواص سیرِ تازه در بارداری، استفاده از ان در غذاها ایمن است. با این حال مصرف دوزهای بالا ممکن است خطر خونریزی در زنان باردار را افزایش دهد.

اگر در مورد مصرف سیر در دوران بارداری سوال دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. با این حال اگر می‌خواهید از فواید سیر و روغن زیتون در پاستا یا نان سیرلذت ببرید، می‌توانید در حد اعتدال از این غذاها بخورید.

خواص خوردن سیر خام تازه: 17. خواص سیر در بارداری

خواص سیر تازه خوردن: 18. فواید سیر برای دندان

یکی دیگر از خواصِ سیر خام برای عفونت دندان است. سیر می‌تواند به داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک کند و سلامت دندان‌ها را بهبود ببخشد. مصرف سیر یک روش طبیعی و ایمن است زیرا خواص ضدباکتریایی سیر می‌تواند از دندان‌ها و لثه‌ها به خوبی محافظت کند.

به این ترتیب خواص جویدن سیرِ خام برای دندان با آزاد کردن آلیسین همراه است و آلیسین ماده‌ای موثر در مبارزه با باکتری‌ها است. به این ترتیب با خواص سیر له شده می‌توانید پوسیدگی و عفونت‌های دهان را کاهش دهید.

خواص سیر تازه خوردن: 18. فواید سیر برای دندان

خواصِ سیر تازه خام: 19. خواص سیر خام برای کودکان

سیر علاوه بر خواص متعددی که برای زنان و مردان بزرگسال دارد، می‌تواند برای کودکان نیز بسیار مفید باشد. از خواص سیر خام برای بچه ها می‌توان به تسکین درد و ناراحتی معده، گوش درد، سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد. بعلاوه گنجاندن دوز مناسبی از سیر در رژیم غذایی کودکان برای بهبود سلامت گوارشی آنها مفید است. این خواصِ متعدد سیر بیشتر به خاطر وجود ماده‌ی آلیسین در آن است که خواص ضدالتهابی و انتی‌اکسیدانی متعددی دارد.

خواصِ سیر تازه خام: 19. خواص سیر خام برای کودکان

خواص سیرِ رسیده: 20. خواص سیر خام برای چشم

مصرف سیر برای سلامت چشم‌ها نیز بسیار مفید است. از خواص سیر همراه با غذا می‌توان به کاهش خون و سطح کلسترول اشاره کرد و در کنار این فواید، مصرف سیر به جلوگیری از آب مروارید و تمرکز چشمی مناسب نیز کمک می‌کند. این ویژگی و خاصیت سیر به خاطر گوگرد و کورستین آن است و یک حبه سیر در روز می‌تواند محافظت زیادی از چشم داشته باشد.

خواص سیرِ رسیده: 20. خواص سیر خام برای چشم

خواص سیر طبیعی: خواص سیرِ خام طب سنتی

تا اینجا در خصوص فواید مصرف سیر بر اساس تحقیقات علمی و پژوهش‌های مختلف صحبت کردیم اما خواصِ سیر­ در طب اسلامی نیز بسیار مورد توجه است و از زمان‌های قدیم در طب سنتی از این ماده‌ی غذایی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است.

ابتدا این مساله مطرح می‌شود که خواصِ سیر گرم است یا سرد؟ خواصِ سیر طبع گرم و خشک دارد و به عنوان رقیق‌کننده خون، ادرار آور و قاعده‌آور در نظر گرفته می‌شود. خواصِ سیر طب اسلامی اینطور شرح داده شده که این ماده غذایی برای پاکسازی حلق و حنجره، بهبود سرفه و تنگی نفس، کاهش درد مفاصل، سیاتیک و نقرس بسیار مفید است. خواصِ سیر طب سنتی مصرف این ماده را در تمام افراد مفید تعیین می‌کند.

  • خواصِ سیر­ از نظر قرآن و خواصِ سیر از نظر پیامبر اینطور بیان شده که این ماده می‌تواند شفای هفتاد بیماری را به همراه داشته باشد.
  • خواصِ سیر از نظر ابن سینا: ابن سینا سیر را با مزاج گرم و خشک معرفی می‌کند که می‌تواند برای درمان بیماری‌های ناشی از تجمع سردی و تری در بدن مفید باشد.

خواص سیر طبیعی: خواص سیرِ خام طب سنتی

خواص سیر در گوش

طی قرن‌ها از سیر برای درمان مشکلات مختلف استفاده شده است. یکی از این کاربردها درمان عفونت گوش و تسکین درد گوش است. اگرچه شواهد علمی زیادی در خصوص خواص سیر خام برای عفونت گوش وجود ندارد اما نشان داده شده که سیر در گوش فواید سلامتی دیگری دارد.

خواص سیر در گوش

خواص سیر گذاشتن در گوش: آیا سیر خواص علمی اثبات‌شده‌ای دارد؟

سیر خواص زیادی مانند خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد. این ماده خوراکی همچنین دارای خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده درد است و از فواید خوردن سیر خام هر روز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها اشاره کرد.

استفاده موضعی از سیر ممکن است به کاهش درد گوش کمک کند. مطالعات روی 103 کودک که به دلیل عفونت گوش میانی درد داشتند، نشان داده است که قطره‌های گوش طبیعی حاوی سیر و سایر مواد گیاهی می‌توانند در کنترل درد گوش موثر باشند. به این ترتیب می‌توان از خواصِ سیر داخل گوش برای تسکین درد گوش در کودکان و همینطور بزرگسالان استفاده کرد.

خواص سیر گذاشتن در گوش: آیا سیر خواص علمی اثبات‌شده‌ای دارد؟

خواص سیر ترشی

سیر ترشی یکی از ترشی‌های محبوب در کنار غذا است. اگرچه ممکن است ترشی‌ها را چندان مفید در نظر نگیرید اما تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که سیر ترشی نیز می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد. در ادامه در خصوص فواید سیر ترشی صحبت می‌کنیم و به این می‌پردازیم که ایا ترشی سیر خواص سیر خام را دارد یا خیر.

خواص سیر ترشی

خواص و ضرر سیر ترشی

سیرترشی یک غذای کم‌کالری و سرشار از مواد مغذی ضروری است. سیر ترشی یک منبع عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین B6، آهن، مس، منگنز، کلسیم، پتاسیم، فسفر و روی است. بعلاوه آنتی‌اکسیدان‌های سیر نیز به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

یک وعده سیر ترشی (یک حبه) حاوی تقریبا 5 کالری انرژی، 1 گرم کربوهیدرات و 0.2 گرم پروتئین است و بعلاوه منبع خوبی از فیبر نیز محسوب می‌شود. با این حال سیر ترشی سرشار از سدیم نیز هست و یک وعده آن حاوی تقریبا 190 میلی‌گرم سدیم است. این امر باعث می‌شود مصرف سیرترشی در حد اعتدال برای افرادی که باید سدیم کمتری مصرف کنند، مهم باشد.

خواص و ضرر سیر ترشی

آیا ترشی سیر خواص سیر خام را دارد؟

سیر ترشی بهتر است یا سیر خام؟ این سوالی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. اگرچه خواصِ سیر تازه برای بدن بسیار زیاد است اما فواید سلامتی سیر ترشی به عوامل مختلفی از جمله فرایند تهیه ترشی و مواد مورد استفاده آن بستگی دارد. در ادامه در خصوص برخی از نکات مهم در خصوص خواص سیرِ ترشی و مقایسه آن با خواصِ سیر خام صحبت خواهیم کرد.

آیا ترشی سیر خواص سیر خام را دارد؟

محتوای مواد مغذی

سیر تازه حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی مفید از جمله ویتامین C، B6، منگنز و آلسیسن است که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است. در طول فرایند ترشی، ممکن است برخی از مواد مغذی آن از بین برود به خصوص اگر فرایند پاستوریزه کردن آن در دما و حرارت بالا باشد. با این حال، سیر ترشی می‌تواند برخی از مواد مغذی و مشابه خواص سیر تازه را داشته باشد.

محتوای مواد مغذی

محتوای آلیسین

آلیسین ترکیبی است که بسیاری از خواصِ سیر به آن ارتباط داده می‌شود. زمانی که سیر تازه له شده یا خرد می‌شود این محتوای آلیسین آزاد می‌شود. با این حال فرایند ترشی کردن سیر ممکن است سطح آلیسین سیر را کاهش دهد اما برخی مطالعات نشان داده است که ترکیبات مفید دیگری در طی تخمیر سیر ایجاد می‌شود.

محتوای آلیسین

پروبیوتیک‌ها

اگر به روش سنتی تخمیر شود، می‌تواند حاوی پروبیوتیک‌های مفیدی باشد که می‌تواند برای سلامت روده مفید باشد. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که فواید سلامتی مختلفی دارند و از جمله آنها می‌توان به خواصِ سیر ترشی برای یبوست اشاره کرد.

پروبیوتیک‌ها

کالری و چربی کم

سیر تازه و سیر ترشی هر دو کالری و چربی کمی دارند. این مساله باعث می‌شود سیر ترشی یک مکمل سالم برای اکثر رژیم‌ها باشد و به این ترتیب می‌توان از خواص سیر نیز بهره‌مند شد.

کالری و چربی کم

محتوای سدیم سیر ترشی

سیر ترشی اغلب در ترکیبی از سرکه و نمک نگهداری می‌شود. این مساله باعث می‌شود میزان محتوای سدیم سیر ترشی در مقایسه با سیر ترشی به میزان قابل‌توجهی بیشتر باشد. مصرف زیاد سدیم می‌تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی نگران‌کننده باشد. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص سیر ترشی، حتی‌المقدور در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

محتوای سدیم سیر ترشی

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ترشی برای کبد

سیر ترشی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول به ویژه کلسترول LDL کمک کند. ترکیبات گوگردی موجود در سیر همچنین باعث جلوگیری از تولید بیش از حد کلسترول توسط کبد می‌شود. به این ترتیب می‌توان خواصِ سیر ترشی برای مردان و زنان را به کاهش کلسترول بد و محافظت از کبد نسبت داد.

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ترشی برای کبد

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ترشی برای لاغری

خواص سیر خام برای سلامتی بسیار زیاد است. یکی از این خواص کمک به لاغری است. سیر ترشی معمولا کالری کمی دارد و از این نظر یک غذای سبک در کنار غذای اصلی محسوب می‌شود. بعلاوه فیبر سیر ترشی به هضم بهتر غذاها و کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند. این امر می‌تواند باعث حس سیری بیشتر و کنترل وزن بهتر شود.

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ترشی برای لاغری

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ­ترشی برای غلظت خون

سیر ترشی سرشار از الیسین، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است که می‌توانند تاثیر مثبتی بر غلظت خون داشته باشند. مصرف سیر ترشی در کنار غذا با کمک به کاهش کلسترول، کنترل فشار خون و کاهش التهاب در سیستم عصبی و عروق خونی به کنترل غلظت خون کمک می‌کند.

فایده ی سیر ترشی: خواص سیر ­ترشی برای غلظت خون

فایده ی سیر ترشی: خواصِ سیر ترشی طب سنتی

در مورد خواص سیر ترشی در طب سنتی اینطور ذکر شده که این چاشنی پرطرفدار برای افراد مختلف با طبع‌های متفاوت مانند بلغمی، سودایی، صفرایی و دموی مزاج مناسب است. به این ترتیب همه‌ی افراد می‌توانند به راحتی از ترشی سیر در کنار غذاهای خود استفاده کنند.

فایده ی سیر ترشی: خواصِ سیر ترشی طب سنتی

خاصیت سیر چند ساله

احتمالا در خصوص خواصِ سیر چندین ساله چیزهای مختلفی شنیده‌اید. به طور کلی گفته می‌شود خواص سیرِ چند ساله (برای مثال خواصِ سیرِ چهار ساله، خاصیت سیر هفت ساله و حتی خواصِ سیر ترشی 20 ساله) بسیار بیشتر است و می‌تواند برای همه‌ی افراد به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید باشد.

اما خواص سیرِ هفت ساله چیست؟ به طور کلی از خواص سرکه سیر هفت ساله و یا فواید سیر چند ساله می‌توان به درمان یبوست و بواسیر، کمک به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش غلظت خون و غیره اشاره کرد.

خاصیت سیر چند ساله

خواص سیرِ پخته شده در غذا: خواص سیر خام پخته بهتر است یا خام

احتمالا در خصوص فواید سیر ­پخته در غذا چیزهایی شنیده‌اید اما به طور کلی خواص سیرِ پخته بیشتر است یا خام؟ متاسفانه پختن سیر محتوای ویتامین آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

ویتامین‌های B و C موجود در سیر، ویتامین‌های محلول در آب هستند بنابراین در هنگام پخت و پز به راحتی از بین می‌روند. از آنجایی که جوشاندن مواد غذایی ویتامین C را کاهش می‌دهد، می‌توانید از روش بخارپز کردن استفاده کنید که به حفظ ویتامین C و خواص سیرِ پخته در غذا کمک می‌کند.

در خصوص خواص سیر پخته یا خام از نظر ویتامین K نیز جای نگرانی نیست زیرا پخت و پز تاثیری بر آن نخواهد داشت. به این ترتیب تفاوت خواص سیرِ خام و پخته در حفظ شدن یا از دست دادن برخی از ویتامین‌ها طی فرایند پختن است.

خواص سیرِ پخته شده در غذا: خواص سیر خام پخته بهتر است یا خام

خواص خوردن سیر خام همراه غذا

اگر از آن دسته افرادی هستید که در کنار غذا سالاد، سبزیجات و ترشی و غیره مصرف می‌کنید، می‌توانید مصرف سیر همراه غذا را هم امتحان کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. خواص سیر قبل از غذا یا همراه غذا بسیار زیاد است. برای مثال مصرف سیر همراه غذا می‌تواند خطر ناراحتی‌های گوارشی را که برخی افراد از خوردن سیر ناشتا تجربه می‌کنند را کم کند.

بعلاوه افزودن سیر به غذا و سالاد باعث افزایش طعم می‌شود و غذا را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ترکیب سیر با یک وعده غذایی متعادل اجازه می‌دهد تا با مواد مغذی دیگر تعامل داشته باشد و خواص کلی آن را بیشتر سازد.

خواص خوردن سیر خام همراه غذا

خواص سیر ناشتا: فواید سیر ناشتا خوردن چیست؟

در مورد خواصِ سیر صبح ناشتا بحث‌های زیادی انجام شده و بسیاری از افراد از نظریه خواص سیر ­اول صبح حمایت می‌کنند و بر این باور هستند که  فواید یک حبه سیر ناشتا می‌تواند برای بدن بسیار زیاد باشد. این در حالی است که بسیاری از افراد به خاصیت سیر خام ناشتا خوردن اعتقادی ندارند و بر این باور هستند که این کار نه تنها خاصیتی ندارد، بلکه می‌تواند باعث بیماری یا آسیب به بدن نیز بشود.

با در نظر گرفتن هر دو این نظریه‌ها، می‌توان دید بهتری از فواید سیر صبح ناشتا داشت. نکته مهم این است که سیر یک منبع غنی از منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم و مقدار زیادی فیبر است و بعلاوه حاوی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 نیز هست. به این ترتیب می‌توان خواصِ خوردن سیر صبح ناشتا را تایید کرد زیرا این ماده خوراکی اکثر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

خواص سیر ناشتا: فواید سیر ناشتا خوردن چیست؟

خواص سیر خام ناشتا چیست

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف منظم سیر علاوه بر خواص آنتی‌بیوتیکی، می‌تواند باکتری‌های بدن را از بین ببرد. به این ترتیب از فواید خوردن حبه سیر ناشتا می‌توان به درمان فشار خون بالا، روماتیسم، مشکلات معده و غیره اشاره کرد. خاصیت سیر صبح ناشتا همچنین شامل کاهش فرسودگی جسمی و بیماری‌های عصبی نیز می‌شود.

از خواصِ خوردن سیر خام صبح ناشتا می‌توان به هضم بهتر غذا، جلوگیری از سوزش سر دل، بهبود گردش خون، عملکرد بهتر قلب، محافظت از کبد و کیسه صفرا اشاره کرد. برای بهره بردن از این مزایا بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید.

خواص سیر خام ناشتا چیست

خواصِ سیر ناشتا قورت دادن: 1. جذب بهتر مواد مغذی

برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف سیر با شکم خالی باعث جذب بهتر ترکیبات مفید آن می‌شود. در واقع جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد معدنی درون سیر را می‌توان یکی از فواید سیر ناشتا برای بدن دانست. این مساله به این خاطر است که خوردن سیر ناشتا با تداخل کمتری با سایر غذاها همراه است و جذب مواد مغذی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌سازد.

خواصِ سیر ناشتا قورت دادن: 1. جذب بهتر مواد مغذی

فواید حبه سیر ناشتا: 2. سم‌زدایی بالا

خواصِ سیر قبل صبحانه بسیار متعدد است. علاوه بر جذب بهتر مواد مغذی موجود در سیر، از خواص یک حبه سیرِ ناشتا می‌توان به خاصیت سم‌زدایی آن اشاره کرد. درواقع سیر دارای خواص سم‌زدایی بالایی است و مصرف آن به صورت ناشتا و معده‌ی خالی به فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن کمک می‌کند.

فواید حبه سیر ناشتا: 2. سم‌زدایی بالا

خواص سیر در ناشتا: 3. سلامت دستگاه گوارش

از خواص خوردن سیر تازه ناشتا می‌توان به بهبود عملکرد هضم غذا توسط معده اشاره کرد. سیر به طور بالقوه می‌تواند هضم غذا را بهتر کند؛ به ویژه اگر به شکم خالی مصرف شود. به این ترتیب می‌توان از خواصِ سیر قبل از صبحانه به تقویت و سلامت سیستم گوارشی بدن اشاره کرد.

خواص سیر در ناشتا: 3. سلامت دستگاه گوارش

مضرات خوردن سیر ناشتا

در خصوص خواص حبه سیر ناشتا و خواصِ سیر صبحانه مواردی را ذکر کردیم اما مصرف سیر ناشتا ممکن است با مشکلات و عوارضی نیز همراه باشد. اگرچه خواصِ سیر قبل از ناشتا می‌تواند بسیار زیاد باشد اما اگر مشکلات معده و گوارش دارید، بهتر است از خوردن سیر ناشتا صرفنظر کنید. در برخی افراد مصرف سیر با معده خالی می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند سوزش سردل، سوء هاضمه و یا ناراحتی معده شود.

خواص سیر ناشتا با آب ولرم برای سم‌زدایی و بهبود سیستم گوارش مفید است اما سیر طعم و بوی قوی دارد و مصرف ناشتای آن این مساله را تشدید نیز می‌کند. بنابراین اگر از بوی سیر فراری هستید، بهتر است آن را ناشتا مصرف نکنید.

مضرات خوردن سیر ناشتا

خواص سیرِ قبل از خواب

آیا تا به حال در مورد فواید سیر در شب چیزی شنیده‌اید؟ از خواص خوردن سیرِ خام قبل از خواب می‌توان به بهبود خواب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود فشار خون بالا، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و غیره اشاره کرد. سیر یک گیاه همه‌کاره و بسیار مغذی است و منبعی غنی از ویتامین‌های A، B و C و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر، مس، اهن و غیره شناخته می‌شود. در ادامه تصمیم داریم در خصوص خواص خوردن سیرِ خام هنگام خواب بیشتر توضیح دهیم.

خواص سیرِ قبل از خواب

خواص سیرِ خام قبل از خواب: 1. بهبود یا درمان بی‌خوابی

یکی از باورنکردنی‌ترین خواص سیر هنگام خواب، رفع بی‌خوابی است. گفته می‌شود خوردن یک حبه سیر قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد و با بی‌خوابی مقابله کند. این بدان خاطر است که سیر حاوی آلیسین است؛ ماده‌ای که برای آرامش ذهن و مغز می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص سیرِ خام قبل از خواب: 1. بهبود یا درمان بی‌خوابی

خواصِ سیر عسل قبل از خواب: 2. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی دیگر از خواص سیر خام در شب، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. ویتامین‌های ضروری موجود در سیر علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهند و قدرت تسکین‌دهنده بالایی دارند. از سوی دیگر، خاصیت ضدباکتریایی سیر به بازکردن انسداد مجرای بینی و باز کردن گوش در شب کمک می‌کند.

خواصِ سیر عسل قبل از خواب: 2. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

خواصِ سیر خام شب: 3. سلامت پوست

از دیگر خواصِ سیر موقع خواب می‌توان بهبود سلامت پوست و درمان جوش‌ها و آکنه‌ها را نام برد. خاصیت انتی‌اکسیدانی و آنتی‌باکتری سیر باعث کاهش اثر باکتری‌های ایجادکننده آکنه می‌شود و در نتیجه با خوردن سیر در شب می‌توانید به مرور پوست سالم‌تر و شفاف‌تری داشته باشید.

خواصِ سیر خام شب: 3. سلامت پوست

خواص و عوارض سیر خام

اگرچه سیر طعم فوق‌العاده‌ای دارد و یک چاشنی پرطرفدار است، اما برای خیلی از افراد بهترین روش مصرف سیر و مقدار مصرف سیر در روز یک سوال مهم است.

به طور کلی خوردن یک تا دو حبه سیر در روز می‌تواند فواید سلامتی زیادی داشته باشد و بهترین روش دریافت خواص سیر باشد اما بیشتر از این مقدار باعث بوی بد دهان، سوزش سر دل، مشکلات معده و سایر عوارض جانبی ناخوشایند خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت مصرف این ماده خوراکی باید به حد اعتدال باشد. بسیاری از آشپزها از سیر به عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌کنند، این بهترین راه برای دریافت فواید پودر سیر و فواید سیر خشک است.

تا اینجا در مورد فواید و مزایای سیر صحبت کردیم اما مضرات سیر خام چیست؟ در رژیم غذایی لازم است فواید و ضررهای سیر در کنار هم در نظر گرفته شود. بنابراین در ادامه در خصوص مضرات سیر صحبت خواهیم کرد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که خوردن سیر خام برای چه کسانی ضرر دارد؟

خواص و عوارض سیر خام

مضرات سیر خام خوردن: افزایش خطر خونریزی

یکی از مهم‌ترین اثرات جانبی خوردن زیاد سیر، افزایش احتمال خون‌ریزی به ویژه در کسانی است که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. این بدان خاطر است که سیر دارای خواص ضدترومبویتیک است؛ به این معنا که از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کند.

اگرچه خونریزی ناشی از مصرف سیر غیرمعمول است اما یک گزارش در خصوص فردی توضیح داده که پس از مصرف منظم 12 گرم سیر (حدودا 4 حبه سیر) در روز قبل از جراحی، خونریزی بیشتری را تجربه کرده است.

مهم است که پیش از مصرف سیر یا مکمل‌های آن فواید و مضرات سیر را در کنار هم در نظر داشته باشید و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا قصد انجام جراحی دارید، پیش از مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید تا خواصِ سیر را به یک ضرر بزرگ بدل نسازید.

مضرات سیر خام خوردن: افزایش خطر خونریزی

مضرات سیر: بوی بد دهان

سیر حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گوگردی است که البته خواصِ سیر برای سلامتی نیز به این ترکیبات مرتبط است. با این حال، این ترکیبات می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند؛ به ویژه زمانی که بیش از حد خورده شود. این مساله در مورد مصرف سیر خام بیشتر است زیرا پختن سیر باعث کاهش این ترکیبات گوگردی و متعاقبا کمتر شدن بوی آن می‌شود.

فواید و ضرر سیر بسته به شرایط مختلف باید در نظر گرفته شوند. برای مثال اگر می‌خواهید از خواص این ماده غذایی بهره‌مند شوید، می‌توانید روش‌های خانگی برای خلاص شدن از بوی بد دهان را امتحان کنید.

مضرات سیر: بوی بد دهان

خواص و ضرر سیر: مشکلات گوارشی

سیر مانند پیاز، تره فرنگی و مارچوبه سرشار از فروکتان است؛ کربوهیدراتی که در برخی از افراد باعث ایجاد نفخ، گاز و درد معده می‌شود. در واقع کسانی که دچار عدم تحمل فروکتان هستند، در صورت مصرف فروکتان به طور کامل جذب روده کوچک نمی‌شود و به صورت کامل وارد روده بزرگ شده و تخمیر می‌شود. این مساله در نتیجه باعث مشکلات گوارشی در فرد می‌شود.

به این ترتیب، افرادی که رژیم غذایی فادمپ (FODMAP)را دنبال می‌کنند، لازم است مصرف سیر خود را کاهش دهند.

خواص و ضرر سیر: مشکلات گوارشی

مضرات مصرف سیر: سوزش معده

اگرچه خواصِ سیر بسیار است اما افرادی که به بیماری رفلاکس معده به مری مبتلا هستند لازم است مصرف سیر در رژیم غذایی روزانه خود را کاهش دهند. رفلاکس یک بیماری شایع است که معمولا زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به سمت مری برمی‌گردد و باعث سوزش سر دل و حالت تهوع می‌شود.

البته غذاهای مختلف بر رفلاکس تاثیر متفاوتی دارند. بنابراین اگر مصرف سیر علائمی ایجاد نمی‌کند، می‌توانید به راحتی آن را مصرف کنید.

مضرات مصرف سیر: سوزش معده

خواص سیر خشک: ایا پودر سیر خواصِ سیر تازه را دارد؟

سیر خشک و موسیر خشک نیز به عنوان چاشنی در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مصرف کدام یک بهتر است؛ سیر خشک یا سیر تازه؟ به طور کلی پودر سیر خشک ممکن است خواص مشابهی با سیر تازه داشته باشد اما در حین فرایند خشک شدن، برخی از ترکیبات و ارزش غذایی سیر تغییر می‌کند یا کمتر می‌شود.

برای مثال آلیسین که به خواصِ ضدمیکروبی و ضدالتهابی معروف است در سیر خشک و پودر سیر کمتر از سیر تازه است. با این حال استفاده از پودر سیر ساده است و می‌توانید آن را به سس، سالاد، پاستا و انواع غذاها اضافه کنید. همچنین پودر سیر برای افرادی که سیر تازه دوست ندارند یا مشکلات معده دارند، انتخاب بهتری است.

خواص سیر خشک: ایا پودر سیر خواصِ سیر تازه را دارد؟

روش‌های نگهداری از سیر و تاثیر آن بر فواید و مزایای سلامتی سیر

سیر تازه در تمام طول سال در دسترس نیست؛ به همین خاطر خیلی از افراد سیر را خشک می‌کنند و از پودر سیر یا سیر فریز شده استفاده می‌کنند. اما آیا خاصیت سیر یخ زده به اندازه سیر تازه است؟ به طور کلی می‌توان گفت خواصِ سیر فریز شده با سیر تازه تفاوتی ندارد و نگهداری سیر در یخچال یا فریزر اثرات سلامتی آن را از بین نمی‌برد. بنابراین می‌توانید از خواص سیرِ یخ زده در غذاها و سالاد استفاده کنید.

در مورد خواص سیر فراوری شده نیز نکات مختلفی وجود دارد. سیر فراوری شده مانند سیر ترشی، پودر سیر، روغن سیر و غیره هر کدام بسته به نوع تهیه ممکن است خاصیت‌های مختلفی داشته باشند که به برخی از انها در این مطلب اشاره کردیم.

روش‌های نگهداری از سیر و تاثیر آن بر فواید و مزایای سلامتی سیر

خواص سیر سیاه

سیر سیاه سیر خامی است که تحت شرایط کنترل‌شده با دما و رطوبت بالا طی چندین هفته، کهنه می‌شود. طی این فرآیند حبه‌های سیر به رنگ قهوه‌ای و سپس سیاه تغییر می‌کنند. سیر سیاه علاوه بر داشتن حبه‌های سیاه رنگ، طعم ملایم‌تر و بافت لطیف‌تر و چسبناک‌تری نسبت به سیر خام دارد.

اما خواص سیرِ سیاه چیست؟ سیر سیاه فواید سلامتی زیادی نیز دارد و خواصِ سیر سیاه در طب سنتی نیز بسیار مورد توجه است. این خواص حتی ممکن است بیشتر از خواص سیر خام نیز باشد. در ادامه بیشتر در خصوص مزایای سلامتی و فواید سیر سیاه (خواصِ سیر کهنه) صحبت خواهیم کرد.

خواص سیر سیاه

فواید سیر سیاه: 1. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر

فرآیند کهنه کردن سیر باعث می‌شود سیر سیاه نسبت به سیر خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری داشته باشد. این مساله به این خاطر است که آلیسین در طی فرایند تولید سیر سیاه به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند آلکالوئیدها و فلاونوئیدها تبدیل می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر اسیب اکسیداتیو کمک می‌کنند و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است خواص سیرِ سیاه از جمله فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن نسبت به سیر خام بسیار زیادتر است.

فواید سیر سیاه: 1. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر

فواید سیر سیاه: 2. کمک به تنظیم قند خون

قند خون بالا و کنترل‌نشده در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند با عوارضی مانند آسیب کلیوی، عفونت و بیماری‌های قلبی همراه باشد. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است مصرف عصاره سیر سیاه منجر به بهبود متابولیک مانند کاهش کلسترول، کاهش التهاب و تنظیم اشتها می‌شود.

مطالعات روی موش‌های دیابتی در سال 2009 نشان داده است که سیر سیاه نسبت به سیر تازه فعالیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد و در واقع مصرف سیر سیاه می‌تواند به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی به پیشگیری از عوارض دیابت کمک کند.

فواید سیر سیاه: 2. کمک به تنظیم قند خون

فواید سیر سیاه چیست: 3. مفید برای قلب

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که خوردن سیر سیاه می‌تواند شاخص‌های بیماری‌های قلبی مانند سطوح کلسترول کلی، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید در خون را کاهش دهد و باعث افزایش کلسترول HDL شود. تحقیقات نشان داده است که سیر خام و سیاه باعث باز کردن گردش خون و محافظت از قلب می‌شود. همچنین می‌توان از خواصِ سیر سیاه برای غلظت خون نیز بهره‌مند شد.

فواید سیر سیاه چیست: 3. مفید برای قلب

فواید و مزایای سیر سیاه: 4. خواص سیر سیاه برای یبوست

همانطور که پیشتر هم گفتیم، سیر حاوی ترکیباتی است که با فواید گوارشی همراه است. آلیسین ترکیبی است که در سیر یافت می‌شود و مزایای زیادی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش به همراه دارد. بعلاوه پری‌بیوتیک‌های موجود در سیر سیاه از رشد و فعالیت باکتری‌های مفید در روده حمایت می‌کند و هضم و دفع غذا را بهتر می‌سازد.

سیر تازه و همینطور سیر سیاه همچنین دارای اثر ملینی خفیفی هستند که می‌تواند برای درمان یبوست بسیار مفید باشد.

فواید و مزایای سیر سیاه: 4. خواص سیر سیاه برای یبوست

مزایای مصرف سیر سیاه: 5. فواید سیر سیاه برای لاغری

سیر سیاه به دلیل فواید متعدد برای سلامتی شناخته می‌شود و البته خواص سیرِ سیاه برای لاغری نیز می‌تواند مفید باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف سیر می‌تواند در تنظیم متابولیسم نقش داشته باشد. همچنین سیر سیاه ممکن است بر اشتها و مصرف غذا نیز تاثیر بگذارد. برخی از مطالعات نشان داده است که عصاره سیر می‌تواند بر هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و سیری و به طور کلی رفتار غذایی فرد تاثیرگذار باشد.

مزایای مصرف سیر سیاه: 5. فواید سیر سیاه برای لاغری

مزایای سیر سیاه برای سلامتی: 6. خواص سیر سیاه برای زنان

تحقیقات خاصی در خصوص مزایا و خواص سیرِ سیاه برای زنان به طور ویژه انجام نشده است اما به طور کلی مصرف سیر در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند با فواید زیادی برای کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و در نتیجه سلامت قلب و عروق همراه است. بعلاوه سیر حاوی ترکیبات خاصی است که می‌تواند برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید باشد. تقویت استخوان‌ها در زنان بسیار مهم است زیرا با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات زیادی در خصوص خواصِ سیر سیاه برای زگیل تناسلی انجام نشده است اما می‌توان با مصرف سیر از خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی آن برای بهبود عملکرد کلی بدن و تقویت سیستم ایمنی بهره‌مند شد.

مزایای سیر سیاه برای سلامتی: 6. خواص سیر سیاه برای زنان

فواید و مزایای سیر سیاه: 7. فواید سیر سیاه برای زودانزالی

در مورد خواصِ سیر سیاه و سیر معمولی بر مدیریت یا کاهش زودانزالی تحقیقات خاصی انجام نشده است. با این حال این نوع سیر با خواص متعددی مانند خواص آنتی‌اکسیدانی، بهبود سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و کلسترول و غیره مرتبط است. با این حال برخی از افراد این ماده خوراکی را یک بهبوددهنده برای عملکرد جنسی می‌دانند اما تاثیر مصرف سیر سیاه بر زودانزالی به طور خاص بررسی و تایید نشده است.

فواید و مزایای سیر سیاه: 7. فواید سیر سیاه برای زودانزالی

خواصِ سیر عسل: خواص سیر سیاه با عسل

حتما در مورد خواصِ سیر عسل اب جوش یا خواص سیرِ سیاه با عسل چیزهایی شنیده‌اید. ترکیب سیر و به طور خاص سیر سیاه با عسل می‌تواند با خواص سلامتی متعددی همراه باشد زیرا هر دوی این مواد خوراکی خصوصیات سلامتی زیادی دارند.

برای مثال از خواصِ سیر عسل ابلیمو می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. سیر و عسل هر دو دارای خاصیت ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی هستند و همراه با ویتامین C موجود در آبلیمو می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید باشند.

خواصِ سیر عسل لیمو ناشتا نیز برای تقویت انرژی بدن و بهبود استقامت می‌تواند مفید باشد و اگر می‌خواهید یک روز پرانرژی داشته باشید، این ترکیب را امتحان کنید. خواص سیر عسل و آبلیمو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و بهبود سرفه در افراد نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواصِ سیر عسل: خواص سیر سیاه با عسل

منبع

مقالات مرتبط

نظرات