خواص کیوی : 11 خاصیت با ارزش این میوه‌ی استوایی + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

در مورد خواص کیوی، این میوه‌ی مغذی و خوشمزه، میتوان به موارد بسیاری اشاره کرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله به خواص کیوی از جمله خواص کیوی در بارداری، خواص کیوی برای قلب، خواص کیوی برای لاغری، خواص کیوی برای پوست و مو، خواص کیوی برای یبوست، خواص کیوی در شب، خواص کیوی برای معده، خواص کیوی برای پلاکت، خواص کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص کیوی برای آسم، تقویت سلامت چشم و عوارض کیوی بپردازیم. 

خواص و فواید کیوی

همه ما موز را دوست داریم و می‌دانیم که یکی از میوه‌های بسیار مغذی می‌باشد. یک میوه مشابه این میوه استوایی وجود دارد به نام کیوی. با اینکه این میوه بیشتر در مناطق استوایی رشد می‌کند، در واقع زادگاه اصلی کیوی ناحیه شرقی چین بوده است. کیوی هم مثل موز طعمی ترد و شیرین دارد و خیلی‌ها آن را به‌عنوان صبحانه یا ناهار استفاده می‌کنند. اما در مورد خواص این میوه استوایی چه می‌دانیم؟ در کیوی ویتامین‌ها و مواد غذایی بسیاری وجود دارد و همین مساله باعث می‌شود که انتخاب این میوه به‌عنوان یک میان وعده غذایی برای بدن ما بسیار مفید باشد. در این مطلب می‌خواهیم با یکدیگر در مورد خواص کیوی یا به بیانی دیگر همه چیز درباره‌ی کیوی را بدانیم.

(پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با دیگر میوه‌های استوایی مطلب معرفی 70 نوع میوه‌های استوایی را از دست ندهید.)

خواص کیوی

کیوی سرشار از چه ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

در کیوی ویتامین ث، فیبر غذایی، آهن، کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارند و حدود ۱۴۰ گرم آن حاوی این مواد است:

  • ۱ گرم پروتئین
  • 1 گرم چربی
  • ۲۱ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم فیبر
  • ۱۵ گرم شکر

خوردن کیوی ۹۰ کالری را به بدن شما می‌رساند.

مواد معدنی کیوی

1. خواصِ کیوی برای لاغری: موثر در کاهش وزن

اگر شما هم رژیم غذایی دارید یا کلاً نگران افزایش وزن خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که کیوی را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید. کیوی یک میوه کم کالری است. یک کیوی ۲ گرم فیبر و ۴۰ کالری به بدن شما می‌رساند. فیبر غذایی که در کیوی وجود دارد به شما کمک می‌کند تا زودتر احساس سیری کنید و از پرخوری کردن بپرهیزید.

بنابراین، حفظ تناسب اندام و کمک به کاهش وزن از جمله خواص کیوی برای لاغری محسوب می‌شود.

خواص کیوی برای لاغری
2. خواص کیوی برای مو: منبع ویتامین E

در کیوی مقدار زیادی ویتامین ای وجود دارد. ویتامین ای یکی از ویتامین‌هایی است که می‌تواند باعث تقویت موی شما شود. بنابراین، اگر شما به مقدار کافی کیوی مصرف کنید می‌تونید سلامت موی خود را افزایش دهید. مصرف کیوی حتی ممکن است بیشتر از شامپوها و حالت‌دهنده‌ها برای موی شما مؤثر باشد.

بنابراین، تقویت سلامت مو از خواص مصرف کیوی است.

خواص کیوی برای مو
3. خواصِ کیوی برای پوست: عامل جوان سازی پوست شما

در بدن ما آنتی‌اکسیدان‌ها عملکردهای زیادی دارند و یکی از عملکردهای آن‌ها مراقبت از پوست و جلوگیری از بروز چین‌وچروک در پوست است. در کیوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین ث و ای وجود دارند که این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به پوست شما کمک کنند که شادابی و طراوت خود را حفظ کند و در کل، پوستتان سالم و درخشان به‌نظر برسد.

درنتیجه، مراقبت از پوست و جوان‌سازی آن، یکی از خواص کیوی برای پوست است.

خواص کیوی برای پوست
4. خواص کیوی برای پلاکت: مصرف کیوی باعث کاهش غلظت خون می‌شود

پلاکت یک عملکرد در رگ‌های خونی ماست که موقعی که ما خون‌ریزی می‌کنیم باعث جلوگیری از خون‌ریزی شدید در بدنمان می‌شود. اما میزان زیاد آن ممکن است باعث لخته شدن خون ما شود. مزیتی که مصرف کیوی برای کاهش غلظت خون دارد این است که سطح‌تری گلیسیرید (چربی مضر خون) رو پایین آورده و از لخته شدن خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند که همین مسئله باعث می‌شود که از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سکته جلوگیری شود.

بنابراین، کاهش غلظت خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی از خواص کیوی برای پلاکت هستند.

فواید کیوی برای پلاکت
5. خواص کیوی در بارداری: عامل تعادل هورمون‌های بدن در طول دوران بارداری

کیوی میوه‌ای است که دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است و خوردن آن برای زنان در طول دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در کیوی ماده‌ای به نام فولات وجود دارد که این ماده می‌تواند به رشد جنین شما کمک کند و از مشکلات زایمانی که امکان دارد برای جنین به وجود بیاید جلوگیری کند.

● کمک به تقویت سیستم ایمنی و کاهش مشکلات و علائم پس از بارداری

یک ماده مهم دیگر در کیوی، ویتامین ث است که مصرف ویتامین ث هم می‌تواند به زنان باردار کمک کند که علائم بعد از زایمان و بارداری‌شان کاهش پیدا کند. کیوی  برای تقویت سیستم ایمنی بدن خانم های‌باردار و جنینشان ماده غذایی بسیار خوبی است.

خواص کیوی برای بارداری

● تنظیم قند خون

کیوی حاوی قند طبیعی است. زنان باردار با خوردن کیوی هم می‌توانند میزان قند مورد نیاز رو به بدن خودشان برسانند و هم به تنظیم قند خون خود کمک بکنند. این مسئله حائز اهمیت است، چون در دوران بارداری ریسک بروز دیابت در زنان بیشتر می‌شود.

تخفیف خرید از سان میوه

● تعادل هورمون‌ها در دوران بارداری

مزیت دیگر مصرف کیوی در بارداری این است که مصرف این میوه به زنان کمک می‌کند تا هورمون‌های خود را در سطح متعادل نگه داشته و نوسانات احساسی که در طول این دوره برای زنان رایج است را کاهش دهند.

بنابراین، افزایش رشد جنین، تنظیم قند خون و تعادل هورمون‌های بدن در دوران بارداری از جمله خواص کیوی در بارداری محسوب می‌شود.

تعادل هورمون‌ها در دوران بارداری
6. خواص کیوی برای سرماخوردگی: کاهش دهنده‌ی سرفه

قبلاً هم گفتیم که در کیوی مقدار زیادی ویتامین ث وجود دارد که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و همچنین، مصرف کیوی می‌تواند به درمان علائم آسم کمک کند. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند دچار خس‌خس سینه می‌شوند و بسیار سرفه می‌کنند. مصرف کیوی علاوه‌بر رساندن ویتامین‌ث به بدن شما و تقویت گلبول‌های سفید می‌تواند علائم سرماخوردگی مثل سرفه کردن و خس‌خس سینه را کاهش دهد.

(می‌توانید برای آشنایی با بهترین میوه‌ها برای درمان سرماخوردگی، این مطلب را در وبلاگ ما مطالعه کنید.)

در نتیجه، درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن از جمله خواص کیوی برای سرماخوردگی است.

خواص کیوی برای سرماخوردگی
7. خواص کیوی برای سیستم ایمنی: کیوی از بروز التهاب جلوگیری می‌کند

همه ما می‌دانیم که سیستم ایمنی بدن ما برای تقویت و افزایش کارکرد گلبول‌های سفید خود به ویتامین ث نیاز دارد. در کیوی مقدار بسیار زیادی ویتامین ث وجود دارد. در واقع، کیوی حاوی ۲۳۰ درصد از میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن شما می‌باشد. بنابراین، مصرف کیوی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما به‌شدت تقویت شود.

علاوه‌بر داشتن مقدار زیادی از ویتامین ث، کیوی هم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یکی از کارکردهای آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن مبارزه با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد درون بدن است. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ممکن است باعث التهاب و بروز بیماری‌های مختلف در آن شود. شما با مصرف کیوی می‌توانید هم سیستم ایمنی بدن خودتان را تقویت کرده و هم از بروز التهاب و ابتلا به بیماری‌های دیگر جلوگیری کنید.

در نتیجه، تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خواص کیوی برای سیستم ایمنی است.

مزایا کیوی برای تقویت سیستم ایمنی
8. خواص کیوی برای قلب: عامل کاهش کلسترول بد

در کیوی مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند به افزایش سلامت قلب شما کمک کنند. همان‌طور که می‌دانید فشار خون بالا، یکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و سکته است. با مصرف ویتامین ث که در کیوی وجود دارد می‌توانید از بروز التهاب در بدن‌تان و افزایش فشار خون جلوگیری کنید که همین مسئله باعث می‌شود که شما ریسک بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و سکته را در بدن خود کاهش دهید.

از سوی دیگر، کیوی سرشار از فیبر غذایی است. که این فیبر غذایی می‌تواند عاملی برای کاهش کلسترول بد در بدن شما باشد. افزایش کلسترول مضر در بدن شما که همان کلسترول آل دی آل است می‌تواند رگ‌های خونی شما را سفت کرده و منجر به سکته قلبی یا بیماری‌های قلبی شود.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی بهترین میوه‌ها برای سلامت قلب را در بلاگ سان میوه از دست ندهید.)

بنابراین، یکی دیگر از خواص کیوی برای قلب افزایش سلامت قلب است.

خواص کیوی در شب

خوردن کیوی آن هم در شب‌ می‌تواند تأثیر خوبی روی خوابتان بگذارد. کیفیت خواب را بالا می‌برد به طوری که صبح قبراق و سرحال از خواب بیدار می‌شوید. یکی از خواص کیوی در شب این است که بیداری‌‌های نابهنگام در طول خواب را کاهش می‌دهد. همچنین شب‌ها احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند و مدت خواب شما را افزایش می‌دهد.

خواص کیوی در شب
9. خواص کیوی برای معده و یبوست: کمک به هضم غذا در معده 

فیبری موجود در کیوی می‌تواند به هضم غذا کمک کند و همین مسئله باعث می‌شود که شما کار معده را راحت‌تر کنید. چون فیبر، هضم غذا را برای معده آسان‌تر می‌کند. زمان کودکی، مادرم همیشه به من کیوی می‌داد تا بخورم و به من می‌گفت که کیوی برای تحریک روده خیلی مفیده. هم در پوست کیوی و هم در گوشت آن مقدار زیادی فیبر غذایی وجود دارد که می‌تواند به سلول‌های رودهٔ ما کمک کند تا باکتری‌های مفید را جذب کنند و باعث افزایش عملکرد این باکتری‌ها شوند.

همچنین، فیبر غذایی باعث می‌شود که آب بیشتری جذب مدفوع شود و مدفوع در طول روده حرکت آسان‌تری داشته باشد. به‌همین دلیل، با خوردن کیوی شما می‌توانید مشکل یبوست خود را کاهش داده و از بروز بسیاری از ناراحتی‌های و مشکلات معده‌ و روده‌ جلوگیری کنید.

ازاین‌رو، کمک به هضم غذا در معده، کاهش یبوست و تقویت سلامت سیستم گوارشی یکی دیگر از خواص کیوی بشمار می‌آید.

خواص کیوی برای معده و یبوست
10. خواصِ کیوی برای آسم: مصرف کیوی در درمان آسم مؤثر است

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که مصرف کیوی در بیمارانی که مبتلا به بیماری آسم هستند می‌تواند علائم سرفه و خس‌خس کردن در آن‌ها را کاهش دهد. مخصوصاً کاهش این علائم در کودکان هم خیلی مشاهده شده است.

بنابراین، یکی از خواص کیوی برای آسم می‌تواند  کاهش علائم آن باشد.

خواص کیوی برای آسم
11. خواص کیوی برای چشم: خوردن کیوی به افزایش سلامت چشم کمک می‌کند

چشم ما برای افزایش عملکرد و حفظ سلامت کلی خودش به انواعی از مواد غذایی و ویتامین‌ها احتیاج دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و کاروتنوئیدهایی که در کیوی وجود دارند می‌توانند به ما کمک کنند تا سلامت چشم خود را تقویت کنیم و از بروز بیماری‌های چشمی که مخصوصاً با بالا رفتن سن ممکن است برای ما رخ دهند جلوگیری کنیم.

در نتیجه، افزایش سلامت چشم از جمله خواص کیوی برای چشم است.

خواص کیوی برای سلامت چشم ها

عوارض کیوی

کیوی میوه‌ی بسیار خوشمزه‌ای است؛ به خصوص وقتی طعم شیرینی هم داشته باشد اما خیلی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و یا به هر دلیلی باید در مصرف آن دقت بیشتری داشته باشند. یکی از عوارض کیوی آلرژی است. شدت علائم آلرژی به این میوه می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم خفیف می‌تواند شامل موارد مثل خارش یا ناراحتی زبان، لب‌ها یا دهان پس از خوردن کیوی و بثورات پوستی قابل مشاهده باشد. 
اما اگر با علائم شدیدتری مانند مشکل در تنفس یا علائم آسم، تورم لب، گلو یا دهان، دردهای شکمی، سرگیجه و یا استفراغ مواجه شوید حتما باید به اورژانس مراجعه کنید. 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات