خواص طالبی: 10 خاصیت معجزه‌آسای طالبی که آنها را نمی‌دانستید!

تخفیف خرید از سان میوه

خواص طالبی؛ فانوس سبز میوه‌های تابستانی

طالبی (Cantaloupe) یک میوه‌ی تابستانی آبدار است که همانند هندوانه و خربزه جزو خانواده کدو و خیار محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که طالبی اولین بار در ایران کشت شده است. طالبی مثل همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات، فاقد چربی و کلسترول است و در عوض تا آنجا که دلتان بخواهد فیبر دارد. متخصصان تغذیه اذعان دارند که اگر خانم‌ها بدانند که خواص طالبی چقدر برای سلامت پوست و موی آن‌ها مفید است، بجای اینکه به دنبال جراحی زیبایی باشند، صبح و شام طالبی می‌خورند. برای بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر این میوه‌ی خوش طعم، سه ماه تابستان را از دست ندهید. اگر در روزهای گرم تابستان حال رفتن به تره‌بار را ندارید، کافی است به میوه‌ فروشی آنلاین سان میوه مراجعه کنید، این فروشگاه بهترین طالبی‌ها را برای شما انتخاب کرده و درب منزل تحویل می‌دهد.

اما قبل از آنکه به سراغ متن برویم چند سوال از خودمان بپرسیم: از فواید و خواص طالبی چه می‌دانیم؟ خواص طالبی برای کبد – خواص طالبی برای مردان و زنان – خواص طالبی برای کودکان – فواید طالبی برای پوست و مو – قلب و ریه چیست؟ مطلب جدید وبلاگ سان میوه به آنها پرداخته است.

طالبی یک میوه‌ی ارگانیک

خواص طالبی چیست؟

طالبی با شیرینی دلچسب و عطر خوش، جزو میوه‌های آبدار و پر خاصیت تابستانی است. برای آشنایی بیشتر با خواص مصرف طالبی، به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شاخص این میوه اشاره می‌کنیم؛ به طور کلی میوه‌هایی که بیشتر بافت آنها را آب تشکیل می‌دهد ذاتا برای رقیق کردن خون – کاهش چربی و فشار خون مفید هستند و برای رفع گرمازدگی یا عطش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فواید میوه طالبی هم از این قاعده مستثنی نیست و تقریبا تمام خواصی که میوه‌هایی نظیر هندوانه و خربزه دارند را دارد.

خواص طالبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن: 1. سرشار از آنتی اکسیدان همه کاره‌ای بنام ویتامین C

طالبی سرشار از ویتامین C است. کم و بیش تمامی ما با خواص ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم. این آنتی اکسیدان قدرتمند، جهت خون رسانی بهتر، یک ماده‌ی ضروری است. علاوه بر خون‌رسانی بهتر، سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد (رادیکال آزاد از متابولیسم ناقص که بر اثر استرس و آلودگی ایجاد می‌شود) حفظ می‌کند.

خواص طالبی برای سلامت چشم: 2. سرشار از ویتامین A

طالبی همینطور سرشار از ویتامین A است، بطوریکه ویتامین A موجود در یک لیوان آب طالبی، تمام نیاز روزانه توصیه شده‌ی هر فرد را برای سلامت چشم، پوست، استخوان‌ها و سیستم ایمنی فراهم می‌کند‌.

فواید طالبی برای سلامت قلب: 3. منبع غنی از پتاسیم – زینک – مس و منیزیم

پتاسیم از دیگر مواد معدنی مفید در طالبی است. یک لیوان آب طالبی حدود 12 درصد از پتاسیم ضروری در هر روز را برای سلامت و بهبود عملکرد قلب تأمین می‌کند. البته مواد معدنی موجود در طالبی به همین چند مورد ختم نمی‌شود و از دیگر مواد معدنی می‌توان به وجود: فولیک اسید، کلسیم، زینک، مس، ویتامین K، نیاسین، کولین، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم اشاره کرد.

طالبی با وجود فیبر، آنتی اکسیدان قوی ویتامین C و پتاسیم، در سلامت قلب بسیار مؤثر است. طبق نظر کارشناسان علوم تغذیه، غذاهایی که سرشار از فیبر باشند به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول تأثیر زیادی دارند. فقط یک فنجان آب طالبی حاوی 1.5 گرم فیبر یا پنج درصد از نیاز روزانه را تأمین می‌کند. بنابراین خوردن یک لیوان آب طالبی به عنوان میان وعده در روزهای تابستان، بهترین فرصت برای تغذیه‌ی قلب بشمار می‌آید.

فواید طالبی برای سلامت قلب: 3. منبع غنی از پتاسیم - زینک - مس و منیزیم

خواص طالبی در دوران بارداری چیست؟

به دلیل نگرانی در مورد ایمنی مواد غذایی یا به عبارتی یا عدم مسمومیت، غالبا از مصرف مواد غذایی حساس مثل طالبی در این دوران دوری می‌شود. در حالیکه طالبی همانطور که از رنگ سبز و  نارنجی آن مشخص است، منبع بسیاری از مواد مغذی است که از بارداری سالم حمایت میکند. بر طبق نظر کارشناسان، مصرف طالبی در دوران بارداری با د‌ر نظر گرفتن چند نکته کاملا ایمن و مطمئن است:

خواص طالبی برای زنان باردار: 4. مسئولیت تامین انرژی بدن خانم‌های بردار را به طالبی بسپارید!

طالبی اکثرا در بیرون از منزل بصورت آب طالبی تهیه می‌شود. بنابر احتیاط و اینکه احتمال مسموم شدن از این میوه بسیار بالا است، از مصرف این میوه در خارج از منزل در این دوران صرف نظر کنید. ترجیحا خودتان با شستشوی کامل، به درست کردن آب طالبی در منزل اقدام کنید. طالبی بمب انرژی غیر منتظره برای خانم‌هاب باردار است. یک فنجان طالبی حدود نود و پنج درصد از نیاز روزانه خانم باردار را برای ویتامین C، به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن  تأمین می‌کند. از طرفی دیگر همین میزان طالبی، صد در صد ویتامین A مورد نیاز بدن را که بیشتر بصورت بتاکاروتن است تأمین می‌کند.

طالبی؛ منبع کمیاب فولات برای خانم‌های باردار

طالبی در هر فنجان حاوی 21.7 میلی گرم فولات است اگر چه این میزان در برابر 600 میلی گرم فولات روزانه، مقدار اندکی است اما همین میزان هم برای تغذیه نوزاد مقدار قابل توجهی است. فولات برای رشد سیستم عصبی کودک و جلوگیری از نقص لوله عصبی بسیار ماده‌ی حیاتی است.

خواص طالبی برای زنان باردار: 4. مسئولیت تامین انرژی بدن خانم‌های بردار را به طالبی بسپارید!

خواص طالبی شاه پسند چیست؟

طالبی شاه پسند، مدال شیرین‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع طالبی را یدک می‌کشد. طالبی شاه پسند، علاوه بر طعم و عطر خوب، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که در سلامت بدن نقش مهمی را ایفا می کنند. از خواص عالی طالبی شاه پسند می‌توان به وجود ویتامین A و C که به بهبود عملکرد ریه، رفع بیماری‌های چشمی، تنظیم فشار خون و کاهش بروز سرطان اشاره کرد. البته که خواص این میوه فقط به همین دو آنتی اکسیدان قدرتمند و همه کاره ختم نمی‌شود ولی با همین دو به تنهایی می‌تواند، سلامت پوست و موی شما از هر شامپو و کرم گرانقیمتی، بیشتر و بهتر تضمین کند.

خواص طالبی برای کودکان: 5. بمب ویتامین‌های ضروری با طعم دلنشین

شاید طالبی در میان انبوه میوه‌های تابستانی، زیاد به چشم نیاید؛ اما بخاطر داشته باشید که این میوه می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های صنعتی برای کودکان باشد. هوشمندانه عمل کنید و از خواص عالی طالبی برای کودکان‌تان به هر طریقی که شده غافل نشوید. طالبی با وجود فیبر، فولاسین (ماده مغذی برای رشد و تکامل هموگلوبین) و همینطور ویتامین های A و C یک نوشیندی مقوی بی کم و کاست است. در ضمن می‌توانید این میوه را برای تزئین سالاد یا درست کردن کوکتل میوه در کنار غذا نیز سرو کنید.

خواص طالبی برای کودکان: 5. بمب ویتامین‌های ضروری با طعم دلنشین

خواص طالبی برای کبد: 6. رفع آلودگی و چربی کبد

طالبی هم خانواده‌ی خربزه و گرمک است، اما به دلیل بافت لطیفی که دارد، نسبت به آن‌ها زود هضم‌تر است.  طالبی طبع گرم و تری دارد و می‌تواند برای درمان سوء مزاج سرد کبد، که موجب کم خونی و بلغم می‌شود را از بین ببرد. سوء مزاج سرد کبد بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد کننده‌ی رادیکال‌های آزاد است اتفاق می‌افتد. اگر در روزهای گرم تابستان، مخصوصا به عنوان میان وعده در زمان کار، خود را به یک لیوان آب طالبی مهمان کنید در سلامتی کبد خود قدم بزرگی برداشته‌اید.

تخفیف خرید از سان میوه

طبع طالبی از نظر طب سنتی چیست؟

طبع طالبی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان بسیار عالی است و حال آن‌ها را جا می‌آورد. البته از آنجاییکه طالبی رفع کننده‌ی عطش و تنظیم کننده‌ی متابولیسم بدن است مصرف آن در صورت اعتدال، برای تمامی مزاج‌ها مناسب است و افرادی که مزاج گرم و تر دارند می‌توانند با خوردن مصلح طالبی از این میوه‌ی خوشمزه و آبدار نهایت استفاده را ببرند. اگر طالبی در صبحانه، کنار جوانه گندم، میل شود اثرات مثبت بیشتری دارد.

طبع طالبی از نظر طب سنتی چیست؟

 

خواص طالبیِ گرمک چیست؟

طالبی و گرمک معمولا بخاطر ظاهر مشابه‌ای که دارند با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما با کمی دقت، دیگر این دو میوه را اشتباه نخواهید کرد. پوست طالبی با خط‌هایی موازی که روی آن نقش بسته، مشهور است، اما گرمک فاقد این خط‌های موازی است و پوستی صاف و یکدست دارد. گوشته‌ی گرمک به رنگ زرد و گوشته‌ی طالبی به رنگ سبز است. طالبی و گرمک هر دو طبعی گرم و تر دارند و از نظر خواص چون در یک فصل در دسترس هستند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. فقط اینکه گرمک نسبت به طالبی بتاکاروتن یا همان ویتامین A بیشتری دارد.

خواص طالبیِ گرمک چیست؟

خواص طالبی برای ریه: 7. رفع التهاب و عفونت ریه – تقویت سیستم تنفسی بدن

از آنجاییکه طالبی سرشار از ویتامین C است در درمان عفونت‌ها نقش مهمی دارد. ویتامین C برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن یک ماده‌ی ضروری است و از آنجاییکه در فصل تابستان گرما موجب تعریق زیاد می‌شود و املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامتی بدن حمایت کند. از طرفی دیگر، پتاسیم به عنوان یک ماده‌ی ضروری در انقباض عضلات، در تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار تأثیرگذار است.

خواص طالبی برای اسپرم مردان: 8. افزایش قدرت باروری در آقایان

یکی از آمینو اسیدهایی که در طالبی وجود دارد آمینو اسید آرژنین است. این آمینو اسید از ضخیم شدن دیواره‌ی شریان‌ها جلوگیری می‌کند و محرک خوبی برای هورمن رشد است. یکی دیگر از کارهای ضروری آمینو اسید آرژنین، مانع التهاب و ورم در بدن می‌شود. این ویژگی طالبی، به افزایش قدرت باروری در آقایان می‌انجامد.

خواص طالبی برای اسپرم مردان: 8. افزایش قدرت باروری در آقایان

خواص طالبیِ جانا (خربزه زودرس) چیست؟

تابستان، فصل میوه‌های رنگارنگ است، مخصوصا انواع طالبی و خربزه! گویا هر سال یک عضو جدید به خانواده طالبی‌ها اضافه می‌شود. یکی از همین اعضای جدید به عنوان طالبی جانا نام گرفته است. طالبی جانا در واقع خربزه‌ی زودرس است. پوسته‌ی این میوه بیشتر به خربزه‌ی کوچک شباهت دارد و از لحاظ طعم و مزه شبیه به طالبی است. خواص طالبی جانا شبیه به سایر میوه‌های تابستانی است. برای رفع گرمازدگی و عطش تأثیر خوبی دارد و همانند طالبی سرشار از ویتامین A است بنابراین می‌توانید با مصرف این میوه در فصل تابستان، حسابی چشمانتان را تقویت کنید.

خواص طالبی برای مو: 9. سرم طبیعی برای بازگردانی لطافت مو!

طالبی قوی‌ترین منبع ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند. فقط یک چهارم طالبی حاوی مقدار کافی توصیه شده از این دو ویتامین برای مصرف روزانه است. ویتامین رتینول از خانواده ویتامین A، در مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو یک ترکیب عالی می‌سازد. ویتامین C نیز یک عامل کمک کننده‌ی مهم برای ساخت کلاژن در بدن است.

خواص طالبی برای مو: 8. سرم طبیعی برای بازگردانی لطافت مو!

خواص طالبی برای پوست: 10. بهترین دارو برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

روی بروشور کرم‌های پوست گرانقیمت را نگاهی بیندازید، حتما واژه رتینول تثبیت شده “Stabilized retinol”همینطور ویتامین A را میان سایر ترکیبات خواهید دید. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A رتینول، برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی آفتاب، ترمیم غشای آسیب دیده پوست و تولید کلاژن یک ماده‌ی حیاتی است. اگرچه استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای شادابی و سرحالی آن بسیار مؤثر است، اما هیچ چیز جای مواد مغذی ارگانیک را نمی‌گیرد. مصرف طالبی، برای تأمین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، بسیار ضروری و کمک کننده است.

آیا تا بحال به خرید میوه از یک میوه فروشی اینترنتی فکر کردید؟

به پایان یکی دیگر از مطالب بلاگ سان میوه رسیدیم. امیدواریم که حالتون بعد از مطالعه‌ی این مطلب حسابی عطر میوه طالبی در روح و روان شما پیچیده باشد. ما در وبلاگ سان میوه تلاش می‌کنیم که موضوعات جذاب و به روز درباره‌ی ویژگی‌ها و خواص انواع میوه‌ها و سبزیجات به مخاطبانمان ارائه کنیم. اگر امروز از طریق این مطلب با نام سان میوه آشنا شده‌اید؛ پیشنهاد به ویترین میوه فروشی اینترنتی سان میوه ما برای خرید میوه سر بزنید. سان میوه امکان خرید انواع میوه و سبزیجات به صورت بسته‌بندی و یا فله را برای مشتریان عزیز تهرانی فراهم کرده و محصولات تازه با کیفیت‌های مختلف را عرضه ‌می‌کند. اگر حوصله‌ی خرید میوه و سبزیجات را نداشتید میتوانید سری به غرفه فروش میوه آنلاین ما بزنید. منتظرتون هستیم.

 

متبع: وب ام دی

مقالات مرتبط

نظرات