میوه های شب یلدا: معرفی اسامی میوه های شب چله + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

هرسال در شب یلدا خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند تا طولانی‌ترین شب سال را با یک دیگر جشن گیرند. ما هم به مناسبت نزدیک شدن به این شب باستانی در این مقاله شما را با میوه‌های شب یلدا  از جمله انار، هندوانه، لبو و کدو حلوایی و البته خواص آن‌ها آشنا کنیم. همچنین به نماد میوه‌های شب یلدا، لیست خوراکی های شب یلدا، معنای نمادین شب یلدا، میوه های شب یلدا برای عروس و لیست سفره شب یلدا می‌پردازیم.

میوه های شب یلدا

هیچکس نمی‌تواند اهمیت شب چله و جایگاهی که این شب در بین ایرانیان دارد را انکار کند. هرسال در شب یلدا خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند تا طولانی‌ترین شب سال را با یک دیگر جشن گیرند. شب یلدا پیشینه‌ای طولانی دارد. ایرانیان باستان معتقد بودند که در شب یلدا، امشاسپندان (همان اهورامزدا) با اهریمن نبرد می‌کند و در نهایت، امشاسپندان اهریمن را شکست داده و پیروز می‌شود. پس از پایان این شب طولانی سرانجام خورشید دوباره طلوع می‌کند. ما در این متن می‌خواهیم ببینیم میوه‌های شب یلدا کدامند. همینطور به فلسفه شب یلدا و نماد میوه‌های شب یلدا بپردازیم.

معنای نمادین شب یلدا

اگر بخواهیم معنای نمادین شب یلدا را در نظر بگیریم این شب به‌ معنای غلبه روشنایی بر تاریکی است. ایرانیان در سفره شب یلدا، خوراکی‌های مختلفی را قرار می‌دهند. سفره شب یلدا یک سفره خوش‌رنگ و پر از میوه، آجیل و خشکبار خوشمزه است.

 

میوه های شب یلدا

میوه های شب یلدا: 1. انار

انار، میوه کشورهای آسیایی و خاورمیانه است. درختان انار برای رشد احتیاج به گرمای زیادی دارند و هر قدر که گرمای محیط رشد آن‌ها بیشتر باشد، انارها شیرین‌تر هستند، اما در کل، انار طعمی ‌ترش و شیرین دارد. پوسته آن ضخیم و قرمز رنگ است. دانه‌های زیبای انار رنگی یاقوتی دارند.

خوردن انار برای بدن ما مزایای زیادی دارد. در انار مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، پروتئین و فیبر وجود دارد. انار یکی از میوه‌های اصلی شب یلدا است و بدون آن، سفره شب یلدا ناقص است.

میوه های شب یلدا: انار

میوه های شب یلدا : 2. هندوانه

لابد شما با خود فکر می‌کنید، هندوانه یک میوه‌ی تابستانی است، جایی در سفره‌ی شب یلدا ندارد. درصورتیکه اینطور نیست و هندوانه یکی از اصلی‌ترین میوه‌های شب یلدا محسوب می‌شود.

هندوانه حاوی آب زیادی است و همین باعث شده که هندوانه یک میوه خیلی خنک در نظر گرفته شود. در هندوانه آنتی‌اکسیدان‌هایی زیادی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند، ریسک بُروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های سرطانی را کاهش دهند. همچنین، در هندوانه ویتامین‌ C وجود دارد که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما خیلی مفید است.

بنابراین، هندوانه علاوه‌بر این که از لیست خوراکی های شب یلدا است، یک میوه خیلی خوب برای شما است که در زمستان آن را مصرف کنید و به تقویت بدن خودتان کمک کنید.

میوه‌ی یلدا : هندوانه

میوه های شب یلدا : 3. لبو

نام دیگر لبو، چغندر قرمز است. اگرچه که این میوه در قدیم الایام در میوه‌های سفره شب چله جایی نداشته است، اما اخیراً این میوه‌ی سرخ‌ رنگ و پرخاصیت، جزو میوه‌ های شب یلدا قرار گرفته‌اند.

اتفاقاً خوردن لبو می‌تواند برای بدن شما بسیار مفید باشد. خوردن لبو می‌تواند به‌ سلامت قلب شما کمک کند، مشکل یبوست شما را رفع کند، در درمان سرماخوردگی مؤثر بوده و برای مشکل کم‌خونی شما مفید باشد.

میوه های مخصوص شب یلدا : لبو

میوه های شب یلدا : 4. کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی دیگر از اقلام جدید در سفره شب یلدا است. پوسته این میوه نارنجی‌ رنگ و طعمی شیرین دارد. برخی از خانواده‌های ایرانی می‌توانند کدو حلوایی را هم بصورت خام روی سفره قرار دهند یا آن را در پخت کیک کدو حلوایی یا خورشت کدو بکار ببرند و آنرا به سفره شب یلدا اضافه کنند.

تخفیف خرید از سان میوه

کدو حلوایی کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های مهم، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توان سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. اگرچه که این میوه نارنجی‌ رنگ همیشه جزو میوه‌های شب یلدا نبود، اما اخیراً برخی از خانواده‌ها با ابتکار آن را به لیست سفره شب یلدا اضافه کرده‌اند.

میوه های شب یلدا : کدو حلوایی

خوراکی های مفید شب یلدا

این میوه‌هایی که در بخش قبلی در موردشان توضیح دادیم جزو میوه‌هایی بودند که از قدیم جزء اقلام اصلی سفره شب یلدا بوده‌اند و برخی دیگر نیز هم اخیراً ضافه شده‌اند. علاوه‌ بر این میوه‌ها، برخی دیگر، مثل نارنگی، خرمالو، سیب، کیوی و پرتقال هم در کنار سایر میوه های شب یلدا ، جای می‌گیرند که تقریباً تمامی این میوه‌ها، میوه‌های فصل سرما هستند و شما با خوردن آن‌ها می‌توانید هم رنگ و لعاب و بیشتری به سفره شب یلدایتان بدهید و هم اینکه سلامت بدن خودتان را افزایش دهید.

میوه های پرخاصیت شب یلدا

نماد میوه‌های شب یلدا

حالا که ما کمی در مورد میوه‌ های اصلی شب یلدا صحبت کردیم حالا بیایید ببینیم که اصلاً میوه های شب یلدا نماد چیست؟ میوه‌های مخصوص شب یلدا می‌توانند نماد خیلی چیزها باشند. ما در این بخش در مورد نماد میوه‌های شب یلدا صحبت می‌کنیم.

معنای نمادین میوه های شب یلدا

نماد انار در شب یلدا

پوشش بیرونی انار نمادی از تولد یا طلوع دوباره محسوب می‌شود. دانه‌های یاقوتی و سرخ‌رنگ انار، نماد روشنایی و حیات محسوب می‌شوند. بنابراین، انار به عنوان یکی از میوه های شب چله به ما یادآوری می‌کند که چرخه زندگی ادامه دارد و همیشه تولدی دوباره وجود خواهد داشت.

نماد میوه انار در شب چله

نماد هندوانه در شب یلدا

اگرچه هندوانه یک میوه پر آب و خنک  تابستانی است اما یکی از اعضای مهم میوه های شب یلدا محسوب می‌شود. قدیمی‌ها بر این باور بودند که رنگ سرخ هندوانه یادآور گرمای زندگی‌ بخش خورشید هست. همچنین، آن‌ها هندوانه و انار را به‌ عنوان نمادهای برکت و فراوانی بر روی سفره شب یلدا در نظر می‌گرفتند.

نماد هندوانه در شب یلدا

فلسفه میوه های شب یلدا

ایرانیان باستان که از دیر باز مراسم شب یلدا را به‌ جا می‌آوردند هر کدام به خوردن میوه های شب یلدا اعتقاد داشتند و بر این باور بودند که خوردن این میوه‌ها به افراد کمک خواهد کرد. برای مثال، بر این باور بودند که اگر آن‌ها در شب یلدا هندوانه بخورند تا پایان فصل زمستان دچار هیچ بیماری و سرماخوردگی نمی‌شوند.

ایرانیان در مورد انار که یکی دیگر از میوه‌ های نمادین شب یلدا است باور داشتند که خوردن آن باعث افزایش انرژی و تجدید حیات در افراد می‌شود که این باور به نوعی دور از واقعیت هم نیست. زیرا خوردن انار می‌تواند سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کند و به نوعی خون ما را تصفیه کند. این باور با باور ایرانیان قدیم که انار را نماد زندگی بخش و زایش می‌دانستند با هم گره خورده است.

میوه های شب یلدا برای عروس

یکی از رسم های ایرانی ها در شب چله این است که برای عروس خانم هدایایی ببرند که عبارت اند از: میوه های زمستانی رنگارنگ، کیک تزیین شده، لباس زمستانی، هندوانه تزیین شده، آجیل و شکلات و… .

بردن میوه‌ی شب یلدا برای عروس

خرید میوه های شب یلدا از میوه فروشی آنلاین سان میوه

شب چله، قرار دورهمی همیشگی ما ایرانی‌ها است. شروع شب طولانی زمستان و عهد هم دلی! میوه های یلدایی بهترین وسیله‌ی پذیرایی از دوستان همراه در شب‌های سرد زمستانی است. شما می‌توانید با یک گشت و گذار کوتاه در میوه فروشی آنلاین سان میوه، انار ساوه، هنداونه شیرین جنوب، لبوی ناب شهریار، کدو حلوایی شیرین و خوش رنگ گیلان را بدون دردسرِ حمل و نقل سفارش دهید.برای خرید میوه به مناسبت شب یلدا روی میوه فروشی سان میوه حساب کنید.

خرید میوه های شب یلدا از میوه فروشی آنلاین سان میوه

منبع

مقالات مرتبط

نظرات