بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون

غذاهایی که امروز مصرف می‌کنیم پر از کالری، قند و چربی هستند. بنابراین، تعجبی هم ندارد که خیلی از ما دچار مشکلاتی مثل قند و چربی خون بالا می‌شویم که خود آنها منجر به عوارضی مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی خواهند شد. برای همین، داشتن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از مصرف غذاهایی با چربی و قند بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. در بین غذاهای طبیعی (مانند انواع دمنوش برای پایین آوردن قند خون) موارد بسیاری وجود دارند که برای این کار مفید هستند که یکی از آنها بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون است. اما آیا اصلاً مصرف میوه برای دیابتی‌ها مفید است و اگر اینطور است چه نوع میوه‌هایی باید مصرف شود؟میوهایی مثل خرمالو، توت ، سنجد ، عناب و کشمش با فیبر بالا ، آنتی اکسیدان و شاخص گلیسیمی پایین برای افراد دارای دیابت مناسب هستند . این میوه ها هم به کنترل قند خون کمک می کنند و هم به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با این مطلب سان میوه همراه ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

آیا مبتلایان به قند خون می‌توانند برای پایین آوردن قند خون میوه مصرف کنند؟

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که دریافت انها در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند در سلامت کلی بدن موثر باشد. به همین خاطر، حذف میوه‌ها از برنامه غذایی اصلاً کار درستی نیست. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کسانی که مشکل قند، فشار خون و دیابت دارند می‌توانند میوه مصرف کنند؟

پاسخ کوتاه این است که بله اما نه هر میوه‌ای. شاید با خواندن چنین چیزی کمی سردرگم شوید، اما برای بررسی تاثیر میوه های کاهنده قند خون باید در مورد دو موضوع دیگر هم که شاخص قند خونی و اثر خوردن میوه بر قند خون هستند، توضیح دهیم.

(برای خرید میوه فصل و خرید میوه خاص حتما از میوه فروشی انلاین سان میوه بازدید کنید.)

آیا مبتلایان به قند خون می‌توانند بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون مصرف کنند؟

شاخص قند خونی بهترین میوه برای کاهش قند خون و ارتباط آنها با قند خون

هیچ خوراکی یا میوه‌ای قویترین پایین اورنده قند خون نیست. اما برای تهیه یک لیست مواد غذایی پایین آورنده قند خون و مصرف بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون می‌توانید میزان شاخص قند خونی را برای آن‌ها تعیین و درج کنید.

شاخص قند خونی هر نوع خوراکی از جمله میوه به میزان سرعت هضم یک خوراکی و جذب آن توسط بدن اشاره دارد. برای مثال، اگر غذا یا خوراکی شاخص قند خونی بالا داشته باشد، آن غذا و خوراکی در بدن سریع‌تر تجزیه می‌شود. در نتیجه، قند خون هم در پاسخ به این تجزیه سریع غذا بالا می‌رود. با این اوصاف، وقتی که میوه می‌خوریم، خوردن آن چه تاثیری بر روی قند خونمان دارد؟

(در بلاگ سان میوه با بهترین میوه برای سلامت مو آشنا شوید.)

شاخص قند خونی بهترین میوه برای کاهش قند خون و ارتباط آنها با قند خون

تاثیر مصرف میوه بر میزان قند خون چیست؟

اگر مبتلا به دیابت و قند خون هستید لازم است به میزان مناسب میوه‌ها در رژیم غذایی خود دقت کنید زیرا را مصرف کنید زیرا مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند مشکل قند را بدتر کند.

در بخش قبل توضیح دادیم که هر خوراکی از جمله انواع بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون دارای شاخص قند خونی خاصی است. برای همین، وقتی که خوراکی‌های مختلف مثل میوه را می‌خوریم و مواد آنها وارد خون می‌شوند و مسلماً میزان قند خون تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حالا برخی از میوه‌ها دارای شاخص قند خونی کم هستند که می‌توانند میزان قند خون را به کندی بالا ببرند.

علاوه بر این،  میوه‌ها حاوی کربوهیدرات هستند که می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. در نتیجه، در برنامه غذایی لازم است میزان مصرف میوه‌ها را در نظر داشته و از پرخوری پرهیز کنید. در ادامه میوه‌های مناسب برای دیابتی‌ها و کسانی که مشکل قند خون دارند را توضیح می‌دهیم.

(در مورد بهترین میوه برای دوران پریود بیشتر بدانید.)

تاثیر مصرف میوه بر روی قند خون چیست؟

چه میوه هایی قند خون را پایین می اورد؟

تا اینجا در مورد شاخص قند خونی و تاثیر خوردن میوه‌ها بر قند خون توضیح دادیم. در ادامه به سراغ میوه های مخصوص کاهش سریع قند خون که به کنترل قند خون کمک می‌کنند، می‌رویم. اگر مراقب غذاها و میوه‌های مصرفی خود باشید و در طول روز بهترین میوه ها برای دیابت را به میزان متعادل مصرف کنید، نه تنها می‌توانید ویتامین‌ها و مواد مفید آن را به بدن خود برسانید، بلکه می‌توانید نقش فعالی در کنترل قند خون داشته باشید.

چه میوه هایی قند خون را پایین می اورد؟

بهترین میوه کاهنده قند خون: 1. انواع توت

توت‌ها یکی از مغذی‌ترین میوه های رژیمی و جزو انواع بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون هستند، به طوری که سخت است باور کنیم که در این میوه کوچک مواد غذایی زیادی وجود دارد. خوردن انواع توت مثل بلوبری، تمشک و توت سیاه به بدن فایده زیادی می‌رساند.

این به این خاطر است که انواع توت حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد غذایی ضد التهابی هستند. پس همانطور که مشاهده می‌کنید، خوردن توت برای سلامت بدن فواید زیادی دارد. اما خوردن انواع توت به عنوان یک میوه مفید برای دیابت مزیت دیگری هم دارد.

(با بهترین میوه برای پایین آوردن فشار خون آشنا شوید.)

بهترین میوه کاهنده قند خون: 1. انواع توت

فواید مصرف توت به عنوان بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون

بنابر تحقیقات انجام شده، خوردن توت می‌تواند به کنترل بهتر شاخص قند خونی هم کمک کند. برای مثال، یکی از تحقیقات که در سال ۲۰۲۰ انجام شده، نشان می‌دهد که خوردن انواع توت می‌تواند به کنترل میزان قند خون و انسولین بعد از خوردن یک وعده غذایی کمک کند و می‌تواند برای دیابتی‌ها هم مفید باشد.

تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۲۲ بر روی اثرات خوردن توت بر قند خون انجام شده نیز نشان می‌دهد که مصرف بلوبری یا توت خرس می‌تواند تا حد قابل توجهی قند خون ناشتا و میزان هموگلوبین A1c را کاهش دهد که وجود این نوع هموگلوبین در خون افراد نشان دهنده میزان کنترل قند خون است. به این ترتیب توت را می‌توان در لیست بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون قرار داد.

(برای خرید میوه پذیرایی یا خرید میوه مراسمات می‌توانید به سان میوه رجوع کنید.)

فواید مصرف توت به عنوان بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون

مزایای مصرف توت برای مشکل قند خون

گنجاندن توت در برنامه غذایی می‌تواند فواید زیادی برای کنترل قند خون‌ داشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات در این مورد نشان می‌دهند که خوردن منظم توت می‌تواند ریسک بروز خیلی از بیماری‌ها مثل دیابت، بیماری‌های سرطانی و فشار خون را کاهش دهد.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان توت را بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون در نظر گرفت، مقادیر زیاد فیبر آن است. مصرف فیبر مانع از جذب سریع قند به خون می‌شود. همچنین، توت حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی مثل فلاونوئید است که این مواد با خواص ضد التهابی می‌توانند به کنترل میزان انسولین و قند خون کمک کنند.

(با بهترین میوه برای دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.)

مزایای مصرف توت برای مشکل قند خون 

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 2. آووکادو

افرادی که رژیم غذایی خاصی برای کاهش مصرف قند دنبال می‌کنند، می‌توانند از آووکادو در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

اگر دچار مشکل قند خون هستید و به دنبال غذاهایی می‌گردید که میزان کربوهیدرات کمی داشته باشند، خرید آووکادو بهترین گزینه است. آووکادو میوه خوبی برای مصرف در رژیم غذایی روزانه و یک میوه مفید برای دیابتی ها است. این میوه که جزو بهترین میوه ها برای کاهش قند خون محسوب می‌شود، هم کربوهیدرات کمی دارد و هم چربی‌های آن از نوع چربی‌های تک اشباع نشده هستند.

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 2. آووکادو

مزایای مصرف آووکادو برای مشکل قند خون

فیبر موجود در آووکادو باعث می‌شود که این میوه انتخاب خوبی برای مصرف در برنامه غذایی دیابتی‌ها و مبتلایان به مشکل قند خون و پایین آوردن قند خون فوری باشد.

همانطور که گفتیم آووکادو بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون شناخته می‌شود اما چرا؟ در پاسخ باید گفت که این میوه علاوه بر کربوهیدرات کم، حاوی فیبر زیادی است و همانطور پیشتر اشاره کردیم، مصرف فیبر می‌تواند شاخص قند خونی افراد بعد از مصرف یک وعده غذایی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

از سوی دیگر، چربی‌های موجود در آووکادو همگی از نوع چربی‌های سالم هستند. اما اگر این چربی‌ها چربی‌های اشباع شده بودند، آووکادو اصلاً یکی از میوه های مفید برای دیابت برای مصرف در برنامه غذایی بیماران دیابتی در نظر گرفته نمی‌شد.

(از مطلب بهترین میوه برای پایین آوردن تب بازدید کنید.)

مزایای مصرف آووکادو برای مشکل قند خون

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 3. مرکبات

مرکبات حاوی  آنتی اکسیدان‌ها و ترکیب‌های گیاهی مثل نارینجنین وجود دارند که دارای خواص درمانی برای دیابتی‌ها هستند. در نتیجه، مصرف مرکبات به عنوان بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون در رژیم غذایی دیابتی‌ها انتخاب خوبی است.

میوه‌های دسته مرکبات مثل پرتقال و گریپ فروت یکی از میوه‌های بسیار مفید برای دیابتی‌ها و کسانی هستند که دچار مشکل قند خون هستند. به طور کلی، شاخص قند خونی مرکبات حدوداً ۴۳ است که جزو میزان کم شاخص قند خونی محسوب می‌شود و به این معنی است که قند خون با خوردن این میوه‌ها به طور ناگهانی افزایش نمی‌یابد. همچنین، مرکبات سرشار از مواد مغذی با خواص ضد التهابی است که می‌توانند باعث کاهش التهاب بدن شده و به کنترل شاخص قند خونی کمک کنند.

(برای خرید پرتقال تامسون و خرید گریپ فروت می‌توانید به تره بار انلاین سان میوه سر بزنید.)

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 3. مرکبات

بهترین میوه برای دیابت چیست: 4. سیب

بنابر یافته‌های محققان، فیبر محلول وخواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیب برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ و کسانی که مشکل قند خون دارند مفید است. بنابراین، سیب جزو انواع بهترین میوه برای افراد دیابتی است.

شاید اگر نام سیب را بشنوید، تعجب کنید که چرا این میوه در فهرست بهترین میوه برای دیابتی ها قرار گرفته است. اما در حقیقت، سیب جزو میوه‌هایی است که شاخص قند خونی پایین دارد. به همین خاطر، خوردن این میوه برای دیابتی‌ها امن است. همچنین، این بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون حاوی ۵ گرم فیبر است که از نوع فیبر محلول بوده و مصرف آن می‌تواند میزان قندی که بعد از مصرف غذا وارد خون می‌شود را کاهش دهد.

به این صورت، خوردن سیب می‌تواند سطح قند و چربی‌های لیپید خون را در میزان سالم نگه دارد. علاوه بر این، بررسی‌های انجام شده در مورد خوردن سیب نشان می‌دهند که خوردن سیب پیش از خوردن وعده‌های غذایی مثل برنج در افرادی که قند خون بالایی دارند، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

(برای خرید سیب زرد، خرید سیب قرمز و همینطور خرید سیب آبگیری می‌توانید به سان میوه رجوع کنید.)

بهترین میوه برای دیابت چیست: 4. سیب

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 5. انار

اینطور که به نظر می‌رسد دانه‌های یاقوتی و زیبای انار فقط زیبا و خوشمزه نیستند، بلکه فواید زیادی هم برای بدن دارند. برای مثال، خوردن منظم انار به عنوان بهترین میوه برای دیابت نوع 2 می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول بدن را کاهش دهد. مهمتر از همه اینکه شاخص قند خونی انار کم است و خوردن آن می‌تواند مقاومت بدن به انسولین را بهتر کند. بنابراین خرید انار یک انتخاب خوب برای سبد غذایی افراد مبتلا به دیابت است.

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: 5. انار

انار بهترین میوه برای بیماران دیابتی

درست است که انار یکی از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی و بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون است، اما اگر دچار مشکل قند خون هستید، حتماً این میوه را به میزان معتدل مصرف کنید.

حقیقات در مورد مصرف انار نشان می‌دهد خوردن این میوه برای بیماران دیابت نوع دو مفید است. بر طبق نتایج این تحقیقات، بیماران دیابتی نوع ۲ که آب انار را به مدت ۶ هفته به طور منظم مصرف می‌کردند، فشار خون انقباضی و انبساطی در آنها به طور قابل توجهی کمتر شده بود. این مسئله مهم است، چون در بیماران دیابت نوع ۲ ریسک ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. به همین خاطر، انار می‌تواند میان وعده مناسب و یکی از انواع بهترین میوه دیابتی در نظر گرفته شود.

(از مطلبی که در مورد خواص انار نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

انار بهترین میوه برای بیماران دیابتی

میوه های مفید برای دیابت دوران بارداری

دوران بارداری زمان حساسی است. در این دوران، مادر باید مواد مغذی کافی برای بدن خود و جنین را دریافت کند. با این حال مصرف بیش از حد غذاهایی خاص می‌تواند ریسک بروز عوارضی مثل دیابت دوران بارداری در بدن را افزایش دهد که خود این مسئله در آینده عواقبی را هم در بر خواهد داشت.

این عواقب می‌تواند شامل دیابت نوع ۲ برای مادر در آینده یا چاقی نوزاد باشد. بنابراین، مهم است که مادر در دوران بارداری غذاهایی سالم از جمله انواع بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون مصرف کند که ریسک بروز این عارضه در دوران بارداری را کاهش دهد.

میوه های مفید برای دیابت دوران بارداری

بهترین میوه برای دیابت بارداری و بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون در دوران بارداری

به غیر از خوردن میوه مفید برای دیابت بارداری، زنان باردار باید از خوردن برخی از میوه‌ها که می‌توانند قند خون را بالا ببرند، پرهیز کنند. در کل میوه‌های یخ زده و کنسرو شده با شکر افزودنی و اسموتی‌ها یا میوه‌هایی که شاخص قند خونی بالایی دارند جزو میوه‌ های ممنوعه در دیابت بارداری محسوب می‌شوند.

به طور کلی، زنان باردار برای کاهش ریسک بروز دیابت دوران بارداری باید به شاخص قند خونی غذاها و خوراکی‌هایی که می‌خورند، توجه کنند. از این رو، آنها باید میوه‌هایی بخورند که شاخص قند خونی کم دارند، که از جمله‌ی آنها می‌توان به سیب، بلوبری، گیلاس، پرتقال و مرکبات و توت فرنگی اشاره کرد.

(از صفحه خرید سبزیجات برگی و خرید سبزیجات خشک بازدید کنید.)

بهترین میوه برای دیابت بارداری و بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون در دوران بارداری

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: میوه‌ های بدون قند

بنابراین، به جای این که به دنبال نام میوه‌ های بدون قند باشید، سعی کنید غذاها و میوه های مناسب افراد دیابتی و میوه‌هایی که شاخص قند خونی کمی دارند را به میزان مناسب مصرف کنید تا مشکل قند خون تشدید نشود.

تا اینجا به معرفی بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون پرداختیم که مصرف متعادل آنها می‌تواند بسیار مفید باشد. اما آیا میوه‌ی بدون قند هم وجود دارد؟ متاسفانه میوه‌ای که کاملاٌ خالی از قند باشد وجود ندارد. همه میوه‌ها حتی میوه‌ های مفید برای دیابت نوع 1 و میوه‌ های مفید برای دیابت نوع 2 دارای حداقل میزان فروکتوز و قند هستند..

(برای خرید صیفی جات از تره بار اینترنتی سان میوه بازدید کنید.)

بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: میوه‌ های بدون قند

بهترین آب میوه برای دیابتی ها

این به این خاطر است که وقتی آب میوه گرفته می‌شود قند و شکر خود میوه در آب آن غلظت بیشتری پیدا خواهد کرد. در نتیجه، خوردن بیش از حد آب میوهمی‌تواند مشکل قند خون را بدتر کند. بنابراین، حتماً در مصرف آب میوه برای مشکل قند خون احتیاط را رعایت کنید.

خیلی‌ها دوست دارند که به جای مصرف میوه آب آن را مصرف کنند. به این ترتیب، اگر مشکل قند خون دارید یا دیابتی هستید، می‌توانید برای درست کردن نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون، آب یکی از میوه‌های این فهرست بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون را بگیرید و نوش جان کنید. اما یکی از نکاتی که باید در خوردن آب میوه برای دیابتی ها رعایت کنید این است که به هیچ وجه در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

بهترین آب میوه برای دیابتی ها

بدترین و بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: چه میوه هایی قند خون را بالا می برد ؟

انواع میوه مضر برای دیابت: اگر نمی‌دانید که چه میوه هایی قند خون را بالا میبرد، می‌توانید به شاخص قند خونی آنها توجه کنید. اگر شاخص قند خونی میوه‌ بالا بود، آن میوه مضر است.

گفتیم که افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که مشکل قند خون دارند، باید به شاخص قند خونی خوراکی‌ها و مخصوصاً میوه‌ها دقت کنند. میوه‌هایی که در فهرست بهترین میوه‌ها برای قند خون و بهترین میوه ها برای دیابتی ها معرفی کردیم، شاخص قند خونی کمی داشتند. اما برخی از میوه‌ها وجود دارند که با خوردن آنها قند خون خیلی زود می‌تواند بالا برود، چون شاخص قند خونی زیادی دارند.

برای مثال، میوه های مضر برای دیابت نوع 2 شامل انبه، موز، پاپایا، آناناس و هندوانه می‌شود. اگر مشکل قند خون دارید و دیابتی هستید، بهتر است از میوه های مضر برای قند بالا دوری کنید و مصرف بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون را در نظر بگیرید. با این حال سایر انواع میوه را می‌توانید با احتیاط و به میزان خیلی کم مصرف کنید.

 

بدترین و بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون: چه میوه هایی برای قند بد است؟

افرادی که دیابت دارند چه چیزهایی نباید بخورند؟

در این مطلب بیشتر در مورد بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون صحبت کردیم. با این حال، افراد دیابتی و افرادی که مشکل قند خون بالا دارند باید خیلی بیش از این مراقبت باشند. این افراد علاوه بر خوردن میوه‌های سالم برای قند خون باید از خوردن غذاها و خوراکی‌هایی که ممکن است باعث افزایش قند خون می‌شود، اجتناب کنند. به همین خاطر، بد نیست که در این بخش به چند نمونه از خوراکی‌ها و غذاها اشاره می‌کنیم که در صورت داشتن مشکل دیابت یا قند خون باید در مصرف آنها احتیاط کنید.

  • خوراکی‌های دارای شکر افزودنی: خوراکی‌هایی با شکر افزودنی مانند انواع کیک و کوکی برای افراد دیابتی بسیار مضر هستند.
  • نوشیدنی‌های شیرین و شکردار: نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های طعم‌دار مانند کاپوچینو، نوشیدنی‌های انرژی زا، لیموناد و آبمیوه‌های صنعتی سرشار از قند هستند و مصرف آنها برای افراد دیابتی ممنوع است.
  • غذاهای چرب: مصرف غذاهای چرب برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود زیرا وجود چربی زیاد در بدن می‌تواند در روند کنترل قند خون مداخله کند.
  • غذاهای پروسه شده: یکی دیگر از غذاهای بسیار مضر برای دیابتی‌ها غذاهای فرآوری‌شده هستند. این غذاها حاوی مقادیر زیادی شکر، نمک، مواد نگهدارنده و چربی‌های ناسالم هستند.

کسانی که قند دارند چه چیزهایی نباید بخورند؟

خرید بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون از سان میوه

کسانی که مشکل قند خون دارند خیلی وقت‌ها برایشان دشوار است که رژیم غذایی مورد علاقه خود را دنبال کنند. با این حال، مهم است که آنها چه مواد غذایی را در طول روز مصرف می‌کنند، زیرا خوردن هر چیزی ممکن است عارضه آنها را بدتر کند. بنابراین همانطور که گفتیم، با تهیه میوه‌هایی که شاخص قند خونی کمی دارند، می‌توانید هم مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و هم بر قند خون خود کنترل داشته باشید.

از این رو، اگر مایل به تهیه بهترین میوه برای فشار قند خون یا بهترین میوه پایین آوردن قند خون هستید، می‌توانید از میوه تره بار آنلاین سان میوه بازدید کنید و میوه‌های مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنید. در این فروشگاه اینترنتی امکان خرید راحت بهترین و تازه‌ترین میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد.

خرید بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون از سان میوه

منبع

منبع

مقالات مرتبط

نظرات