خواص پیاز: با 20 خاصیت مهم پیاز آشنا شوید!

چقدر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید؟ آیا برایتان مهم است که پوست و موی خوبی داشته باشید؟ یا اینکه تمام اعضای بدنتان به خوبی کار کنند؟ برای خیلی از افراد این مسئله مهم نیست. برای همین، آنها دچار مشکلاتی مثل کبد چرب، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و … می‌شوند. اما اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، با یک راه حل ساده و قابل دسترس می‌توانید سلامت خود را تضمین کنید: خوردن مواد غذایی که به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. یکی از این مواد غذایی که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند پیاز است. اما دقیقاً خواص پیاز چیست و چرا خاصیت پیاز­ خوردن برای چه برای بدن ما مهم است؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب سان میوه در مورد فواید غذایی پیاز صحبت کنیم.

خواص پیاز: پیاز چیست؟

پیازمیوه‌ای از گونه Allium است که شامل گیاهان دیگری مثل شالت و سیر هم می‌شود. پیاز دارای چند لایه پوستی است و رنگ‌های مختلف از سفید تا قهوه‌ای را دارد. مطمئناً اگر تا به حال آشپزی کرده باشید، از پیاز به عنوان یکی از مواد غذایی یا چاشنی هم استفاده کرده‌اید.

از خواص پیاز می توان به کمک به بهبود سلامت قلب ، مبارزه با سرطان ، تقویت معده ، کاهش قند خون ، کاهش التهاب ، تقویت سیستم ایمنی بهبود هضم غذا ، حفظ سلامت استخوان ، جلوگیری از آلرژی ، بهبود خواب و … اشاره کرد.

اما به غیر از طعم تند و خاص پیاز، این ماده غذایی ارزش غذایی خوبی دارد. همچنین، خواص پیاز جوانه زده و سفید،خصوصیات ضد باکتری و ضد التهابی پیازباعث می‌شود که این میوه انتخاب سالمی برای مصرف در غذا یا کنار آن باشد.

(برای خرید میوه پذیرایی و خرید میوه مجلسی حتما به سان میوه سر بزنید.)

خواص پیاز: پیاز چیست؟

خواص پیاز گرم است یا سرد؟

اگر بخواهیم ببینیم که خاصیت پیاز به سردی می‌رود یا گرمی، باید بگوییم که خواص و طبع پیاز سرد است. این به این معنی است که پیاز بر روی بدن ما اثر خنک‌کننده و سرد کننده‌ای دارد. برای مثال، فرض کنید که در تابستان که دمای بدنتان خیلی بالا رفته و نیاز به خوردن چیزی دارید که دمای بدنتان را کمی پایین می‌آورد، خواص پیاز و خوردن آن می‌تواند دمای بدن شما را کمتر کند و حس خنک شدن به شما دهد.

آیا پیاز خاصیت اسیدی دارد یا قلیایی؟ میزان ph پیاز معمولاٌ بین 5.3 تا 5.88 است که آن را در طیف مواد با ماهیت اسیدی قرار می‌دهد.

(پیشنهاد می‌کنیم از صفحه خرید میوه خاص بازدید کنید.)

خواص پیاز گرم است یا سرد؟

خواص پیاز چیست: مواد غذایی درون پیاز چه هستند؟

پیش از اینکه در مورد خواص مصرف پیاز خام صحبت کنیم، بیایید اول ببینیم که خوردن پیاز چه مواد غذایی را به بدن ما می‌رساند. دانستن در مورد این مواد غذایی مهم است، چون به ما کمک می‌کند که بدانیم چه چیزی را وارد بدنمان می‌کنیم. دوم اینکه این مواد غذایی اثرات مختلفی روی بدن ما دارند.

بنابراین، اگر پیاز مصرف کنید، این مواد غذایی و خواص پیاز محلی و سفید را وارد بدن خواهید کرد: پروتئین، کربوهیدرات، قند، فیبر، پتاسیم، ویتامین ث، انواع ویتامین ب (مثل ویتامین ب ۶ و فولات) و مواد غذایی آنتی اکسیدانی. با این وجود، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این مواد غذایی چه فایده‌ای برای بدن ما دارند و چرا خوردن آنها مهم است؟

(برای خرید سبزیجات برگی به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

خواص پیاز چیست: مواد غذایی درون پیاز چه هستند؟

خواص پیاز چه فایده ای دارد: چرا خوردن پیاز مهم است؟

حالا که در مورد مواد غذایی داخل پیاز کمی می‌دانیم، می‌خواهیم بدانیم که چرا باید آن را مصرف کنیم. همانطور که از محتویات پاراگراف قبلی متوجه شده‌اید، خوردن پیاز می‌تواند مواد معدنی مثل پتاسیم و ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین ب و ویتامین ث را به بدن برساند. هر کدام از این مواد غذایی، آنتی اکسیدانی و ویتامین‌ها هم اثرات مختلفی روی بدن دارند که برای سلامت آن مفید هستند.

برای مثال، مواد آنتی اکسیدانی با اثرات مضر استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می‌کنند. استرس اکسیداتیو پدیده‌ای است که در اثر آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدنمان رخ می‌دهد. اگر اثرات استرس اکسیداتیو در بدن ما خنثی نشوند، این پدیده می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان را در ما افزایش دهد.

اما علاوه بر مواد آنتی اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی داخل پیاز هم اثرات مختلف دیگری بر بدنمان دارند که ما در ادامه خواص پیاز بر روی بدن و بیماری‌های مختلف را برایتان توضیح خواهیم داد.

علت اصلی خاصیت‌های پیاز خام مواد غذایی درون آن است. مواد غذایی اثرات گوناگونی روی بدن‌مان دارند و خاصیت پیاز­ تابستانه و خاصیت پیاز تازه را تشکیل می‌دهند.

(از صفحه خرید صیفی جات بازدید کنید.)

خواص پیاز چه فایده ای دارد: چرا خوردن پیاز مهم است؟

خاصیت پیاز چیست: 1. خواص پیاز برای مردان

خواص پیاز خام برای مردان فراوان است. علاوه بر ساندن مواد غذایی به بدن که می‌تواند به سلامت آنها کمک زیادی کند، پیاز هم می‌تواند برای درمان اختلال نعوظ که در مردان شایع است هم مفید باشد. اختلال نعوظ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها استرس و نرسیدن خون کافی به آلت جنسی مردانه است.

با اینکه خواصِ پیاز برای نعوظ به طور مستقیم برای اختلال نعوظ تاثیری ندارد. اما ویتامین ب درون پیاز که یکی از انواع آن فولات و ب 6 است به خونسازی کمک می‌کند. به این صورت، خون بیشتری به آلت جنسی مردانه می‌رسد. بنابراین، خواص اب پیاز برای مردان می‌تواند ریسک بروز این اختلال را کمتر کند.

علاوه بر این، یکی دیگر از خواصِ پیاز برای اسپرم مردان افزایش تستسترون است. تستسترون یک هورمون مردانه است که باعث افزایش تولید اسپرم در مردان می‌شود. در نتیجه، فواید پیاز برای مردان می‌تواند قوای جنسی آنها را هم افزایش دهد.

خاصیت پیاز برای مردان می‌تواند در زمینه‌های گوناگون به آن‌ها کمک کند. برای مثال، یکی از فواید پیاز قرمز برای مردان افزایش خونسازی در بدن‌شان است که به طور غیر مستقیم بر قابلیت نعوظ آن‌ها تاثیر مثبت دارد. همچنین، افزایش هورمون تستسترون هم جزو خواصِ پیاز قرمز برای مردان است.

(با بهترین میوه برای درمان پروستات آشنا شوید.)

خاصیت پیاز چیست: 1. خواص پیاز برای مردان

خاصیت پیاز خام چیست: 2. خواص پیاز برای زنان

خواص پیاز خام برای زنان با مواد غذایی متنوع و مفید آن زیاد است. برای مثال، ویتامین ث در پیاز که یک آنتی‌اکسیدان است یکی از مهمترین فواید پیاز برای زنان است. ویتامین ث می‌تواند در خواصِ پیاز برای پوست آنها مفید باشد و به روشن شدن پوست و ماهیچه‌سازی آن کمک کند.

همچنین، ویتامین ث می‌تواند استرس اکسیداتیو در بدن زنان را کمتر کند. علاوه بر این، فیبر درون پیاز یکی از خواصِ پیاز پخته برای زنان برای کاهش وزن است که به سلامت روده زنان هم کمک می‌کند. اما از مهمترین خواصِ پیاز خام برای تخمدان افزایش تولید هورمون استروژن در آنها است. پیاز یک منبع طبیعی فیتواستروژن‌ است.

فیتو استروژن‌ها موادی هستند که ساختارهایی شبیه به استروژن دارند و به تولید هورمون استروژن در بدن زنان کمک می‌کنند. بنابراین، خواصِ پیاز زرد برای رحم گوناگون است. از این رو، شما می‌توانید پیاز را به صورت خام، جوشیده یا پخته در کنار غذا مصرف کنید تا از خواص جوشانده پیاز برای رحم و پوست خود بهره‌مند شوید.

(خواندن مطلب بهترین میوه برای دوران پریود نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

خاصیت پیاز خام چیست: 2. خواص پیاز برای زنان

3. خواص پیاز خام برای کودکان

اگر فکر می‌کنید که خوردن پیاز فقط برای مردان و زنان بزرگسال مفید است کاملاً در اشتباه هستید. در صورتی که شما می‌خواهید کودکتان از همان ابتدای رشد بهترین تغذیه را داشته باشد، پس پیاز را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اول از همه خواصِ پیاز برای کودکان شامل ویتامین ث آن می‌شود. ویتامین ث هم می‌تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند.

بنابراین، با این فواید پیاز خام با غذا، کودک شما بدن سالم و مقوی در برابر بیماری‌های مختلف خواهد داشت. همچنین، در پیاز فیبر وجود دارد که یکی از خواص فیبر برای کودکان بهبود عملکرد سیستم گوارشی آنها است. خواصِ پیاز پخته برای کودکان با فیبر آن می‌تواند کاری کند که مشکل یبوست کودک شما کمتر شود. علاوه بر این، در پیاز مواد آنتی اکسیدانی وجود دارد.

در نتیجه خواصِ پیاز برای کودکان با مواد آنتی اکسیدانی‌اش می‌تواند سلول‌های کودک شما را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند که به خاطر هوای آلوده، اشعه آفتاب و مواد افزودنی شیمیایی در غذا به وجود می‌آید.

برای رساندن خواص مهم پیازبه کودک تان شما می توانید برا او سوپ پیاز درست کنید. فواید سوپ پیاز مخصوصاٌ با ترکیب با مواد غذایی مختلف برای کودک شما مفید خواهند بود.

(مطلب بهترین میوه برای پایین آوردن تب نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

3. خواص پیاز خام برای کودکان

خواص پیاز ­خام همراه غذا: 4. خواصِ پیاز برای کمر

همه ما با عادت‌های روزانه‌ای که امروز داریم با درد کمر ناآشنا نیستیم! حالا این درد می‌تواند از ایستادن سرپای زیاد یا نشستن به مدت طولانی پشت میز کامپیوتر باشد. اما ما چه کاری می‌توانیم برای برای درد کمرمان کنیم؟ شما اول باید به پزشک متخصص برای این کار مراجعه کنید تا توصیه‌های لازم را به شما بدهد.

اما می‌توانید مواد غذایی را هم مصرف کنید که خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند دردهای مختلف بدنتان را کاهش دهند. پیاز هم یکی از این مواد غذایی است. خواصِ پیاز خام خوردن با غذا برای درد کمر شما معجزه نمی‌کند، اما چون خصوصیات ضد التهابی دارد خوردن روزانه آن می‌تواند درد کمر شما و دردهای دیگر در بدن‌تان را تسکین دهد.

این خواص ضد التهابی به خاطر مواد آنتی اکسیدانی آن است که می‌توانند التهاب بدن شما را کاهش دهند. در نتیجه، خواصِ پیاز تند و معمولی برای کمر می‌تواند برای کاهش التهاب بدن شما و تخفیف درد کمرتان مفید باشد.

خواص پیاز ­خام همراه غذا: 4. خواصِ پیاز برای کمر

خواص پیاز خام همراه با غذا: 5. خواصِ پیاز خام برای کبد چرب

اگر شما مشکل کبد چرب دارید و خیلی غذاهای پر کلسترول می‌خورید، پس باید به جای غذاهای چرب مواد غذایی را مصرف کنید که کلسترول خونتان را کنترل می‌کنند. این به این خاطر است که افزایش کلسترول می‌تواند مشکل کبد چرب شما را افزایش دهد.

خواصِ پیاز قرمز برای کبد و انواع پیاز با مواد آنتی‌اکسیدانی‌ خود می‌توانند برای مشکل کبد چرب مفید باشند. برای مثال، آلیسین که یک ترکیب گیاهی در پیاز است، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است. در نتیجه، خواصِ پیاز برای کبد چرب می‌تواند با آلیسین و مواد آنتی اکسیدانی‌اش استرس اکسیداتیو سلول‌های کبد چرب را کاهش دهد و سلامت کلی آن را تقویت کند.

همچنین، مواد آنتی اکسیدانی مثل کوئرستین هم جزو فواید پیاز تند و معمولی برای کبد چرب هستند. علاوه بر کاهش اثرات استرس اکسیداتیو، نقش مهم دیگر کوئرستین در بدن کاهش کلسترول مضر در بدن است. در صورتی که کلسترول مضر در بدن شما کاهش پیدا کند، ریسک ابتلای شما به کبد چرب هم کمتر خواهد شد.

(در مورد بهترین میوه برای پاکسازی کبد بیشتر بخوانید.)

خواص پیاز خام همراه با غذا: 5. خواصِ پیاز خام برای کبد چرب

خواص پیاز خوردن با غذا: 6. خواصِ پیاز برای سرماخوردگی

در فصل سرما که سرماخوردگی و بیماری‌هایی مثل آنفولانزا رایج است، حتماً مهم است که شما از بدن خودتان به خوبی مراقبت کنید. این به این معنی است که مواد غذایی را به بدنتان برسانید که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کنند.

خوشبختانه، خاصیت پیاز سرماخوردگی در این مسئله می‌تواند برای شما فایده زیادی داشته باشد. فواید پیاز ­برای سرماخوردگی به دلیل ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی می‌تواند به بدن شما در مقابله با سرماخوردگی کمک کند.

ویتامین C در پیاز، سیستم ایمنی بدن آن را تقویت می‌کند. در نتیجه، خواصِ پیاز در سرماخوردگی به بدنتان کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری به مبارزه با بیماری‌ها بروید. همچنین، یکی دیگر از فواید پیاز برای سرماخوردگی ماده ضد التهابی آن یعنی کوئرستین است.

از آنجایی که کوئرستین خواص ضد التهابی دارد، می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند گلو درد و سرفه هم کمک کند. بنابراین، خواصِ پیاز سرماخوردگی می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت گرفتن این بیماری راحت‌تر دوره آن را بگذرانید و حتی به شما در پیشگیری آن هم مفید خواهد بود.

خواصِ پیاز قرمز برای سرماخوردگی در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان مفید است. با این وجود، فواید پیاز پخته برای سرماخوردگی و خواص جوشانده پیاز برای سرماخوردگی ممکن است به اندازه پیازمعمولی نباشد. دلیل آن هم این است که خواصِ پیاز پخته شده برای سرماخوردگی در اثر حرارت کاهش می‌یابد. در نتیجه، خواصِ پیاز پخته برای سرماخوردگی اثر پیاز تازه بر روی بدن را نخواهد داشت.

(با بهترین میوه ها برای درمان سرماخوردگی نیز آشنا شوید.)

خواص پیاز خوردن با غذا: 6. خواصِ پیاز برای سرماخوردگی

خواص پیاز همراه غذا: 7. خواصِ پیاز برای ضدعفونی

خوشبختانه، به خاطر مواد ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی‌اش خواص ضدعفونی پیاز هم خوب است. این مواد آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی که در پیاز هستند می‌توانند با باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در عفونت‌ها مبارزه کنند.

بنابراین، خواص ضد میکروبی پیاز عمدتا به دلیل مواد آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی آنها است. همچنین، مواد آنتی اکسیدانی خواصِ پیاز ویژگی ضد التهابی هم دارند. بنابراین، اگر در بخشی از بدن شما عفونتی به وجود آمد و آن بخش ملتهب شد، خاصیت ضدعفونی پیاز می‌تواند به کاهش التهاب آن بخش از بدنتان هم کمک کند.

در صورتی که می‌خواهید آب پیاز را بگیرید خواص اب پیاز برای عفونت هم برای بدن‌تان مفید خواهند بود. با این وجود، در مورد حرارت دادن پیاز مراقب باشید، چون خواصِ پیاز پخته برای عفونت به قوت خواصِ پیاز تازه نیستند. دلیل اصلی آن هم از بین رفتن آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی و باکتریایی بر اثر حرارت است.

(برای خرید میوه مراسمات به سان میوه سر بزنید.)

خواص پیاز همراه غذا: 7. خواصِ پیاز برای ضدعفونی

خواص پیاز پخته در غذا: 8. خواصِ پیاز معده

فواید پیاز برای معده به عنوان یک ماده غذایی می‌تواند مفید باشد. مبارزه با اثرات استرس اکسیداتیو و حفظ کلی سلامت معده جزو خواصِ پیاز برای معده و خواصِ پیاز همراه با غذا است. مواد آنتی اکسیدانی که در پیاز وجود دارند می‌توانند روزانه استرس اکسیداتیو سلول‌های معده را کاهش دهند.

از آنجایی هم که خاصیت پیاز خام با غذا اسیدی و ویتامین ث یک ماده اسیدی در آن است، می‌تواند به معده شما کمک کند تا غذا را بهتر هضم کند چون به ترشح شیره معده کمک می‌کند. اما حواستان باشد که پیاز را بیش از حد مصرف نکنید.

این به خاطر ماهیت اسیدی پیاز است. در نتیجه، مصرف بیش از حد پیاز برای معده می‌تواند ترشح اسید معده‌تان را بیش از حد کند و باعث شود که ریسک زخم معده‌تان هم افزایش یابد.

رساندن فیبر به سیستم گوارشی و کمک به هضم غذا هم از دیگر خواصِ پیاز پخته برای معده و فواید خوردن پیاز همراه غذا است.

خواص پیاز پخته در غذا: 8. خواصِ پیاز معده

فواید پیاز خام همراه غذا: 9. خواص پیاز برای ریه

از آنجایی که ریه سیستم اصلی تنفسی ما است ما باید به خوبی از آن مراقبت کنیم. خاصیت خوردن پیاز خام با غذا برای ریه هم با مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد می‌تواند سلامت ریه را بهبود دهد. برای مثال، مواد آنتی اکسیدانی در پیاز جزو خواصِ پیاز برای سلامت ریه هستند. این مواد به کاهش التهاب ریه و محافظت از سلول‌های آن در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند.

همچنین، خواصِ پیاز می‌تواند التهاب ریه و تنگی نفس که مربوط به بیماری‌های آسم است را هم کمتر کند. بنابراین، فواید پیاز برای ریه برای تامین سلامت کلی آن مفید است. با این وجود، سعی کنید برای استفاده از خواص غذایی پیاز برای ریه آن را نپزید، چون خواصِ پیاز پخته برای ریه به خاطر حرارت دیدن بخشی از انتی اکسیدان هایش که برای سلامت ریه مفید هستند را از دست می‌دهد.

(با بهترین میوه برای پاکسازی ریه نیز آشنا شوید.)

فواید پیاز خام همراه غذا: 9. خواص پیاز برای ریه

خواص پیاز همراه با غذا: 10. خواصِ پیاز برای سرفه

ما در پاراگراف قبلی توضیح دادیم که پیاز دارای خواص ضد التهابی است که برای ریه خوب است. در حقیقت این مواد ضد التهابی برای خواصِ پیاز برای سرفه هم مفید هستند و می‌توانند به کاهش درد گلو که ناشی از سرفه کردن است کمک کنند. همچنین، یکی دیگر از خواصِ پیاز برای سرفه خصوصیت ضد باکتریایی آن است که می‌تواند باکتری‌هایی که در گلو جمع شده‌اند را ضدعفونی کند.

برای همین، یک روش معمول برای استفاده از خواصِ پیاز برای سرفه بخار دادن آن و جوشاندن پیاز در آب جوش است. سپس، کسانی که می‌خواهند از خواصِ پیاز برای سرفه استفاده کنند، بخار بلند شده از پیاز را دم می‌کشند تا از خواص آن برای تسکین التهاب سرفه‌شان استفاده کنند.

علاوه بر این روش، شما می‌توانید از خواصِ پیاز و عسل برای سرفه استفاده کنید تا از خصوصیات ضد التهابی عسل و پیاز برای کاهش سرفه‌هایتان بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید پیاز را در حد 3 دقیقه بجوشانید تا از خواص ضد التهابی آن برای سرفه استفاده کنید. اما اگر این مدت زمان و حرارت بیشتر شود، خواص ضد التهابی پیاز هم از بین خواهد رفت. برای همین، خواصِ پیاز پخته برای سرفه، خواصِ پیاز کبابی برای سرفه و خواصِ پیاز پخته با عسل مانند خواصِ پیاز آتیشی و تازه موثر نیستند.

خواص پیاز همراه با غذا: 10. خواصِ پیاز برای سرفه

خاصیت پیاز برای پوست صورت چیست: 11. خواص پیاز برای صورت

این طور که به نظر می‌رسد خواصِ پیاز فقط به طعم خوشمزه و درآوردن اشکمان محدود نمی‌شود! در واقع خواصِ پیاز روی پوست صورت به خاطر مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی‌اش هم چشمگیر است. برای مثال، یکی از خواصِ پیاز رنده شده برای پوست ویتامین ث آن است که ویتامین ث می‌تواند پوست را روشن کند.

کلاژن‌سازی ماهیچه‌های پوست هم از دیگر فواید پیاز برای پوست صورت است که توسط ویتامین ث صورت می‌گیرد. همچنین، پوست شما برای سالم بودن نیاز به مواد معدنی و تغذیه سالم دارد که داشتن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها جزو فواید پیاز برای صورت برای تغذیه آن هستند. همچنین، بیایید فواید پیاز بر صورت برای التهابات پوستی را هم فراموش نکنیم!

وقتی پوست ما دچار التهاب می‌شود، معمولاً جوش یا اگزما می‌زند. اما خواص پیاز خام برای صورت با مواد آنتی اکسیدانی خود مثل آلیسین می‌تواند این التهابات را تسکین دهد و کاری کند که ما پوست روشن و شفافی داشته باشیم.

انواع خاصیت پیاز برای صورت و خاصیت آب پیاز برای صورت متنوع هستند. برای مثال، خاصیت پیاز بر روی صورت می‌تواند التهابات پوستی شما را برطرف کند. علاوه بر این، خواص آب پیاز برای صورت یا خواص ماسک پیاز برای صورت با ویتامین ث می‌تواند پوست شما را شفاف و روشن کند. همچنین، خواصِ پیاز خام برای پوست صورت می‌تواند به ماهیچه‌سازی پوست شما کمک کند که آن هم به کمک ویتامین ث صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، خواصِ پیاز قرمز برای پوست پاک‌کننده است و می‌تواند پوست شما را تمیز نگه دارد.

(با بهترین میوه برای سلامت پوست آشنا شوید.)

خاصیت پیاز برای پوست صورت چیست: 11. خواص پیاز برای صورت

فواید پوست پیاز چیست: 12. خواص پیاز برای جوش صورت

علاوه بر انواع خاصیت پیاز پوست که در بخش قبلی در مورد آن توضیح دادیم، خاصیت پیاز برای جوش صورت به خاطر ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد می‌تواند پوست ما را تمیز کند. قبلاً هم گفتیم که فواید آب پیاز برای صورت به خاطر ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد می‌تواند پوست ما را تمیز کند.

این مسئله مهم است چون فواید پیاز برای جوش صورت هم همین عملکرد پاکیزگی را دارد. وقتی پوست ما از آلودگی پاک باشد، احتمال جوش زدن آن هم کمتر می‌شود. علاوه بر این، ph پوست ما ۵.۵ است که نشان می‌دهد خاصیت اسیدی دارد.

در نتیجه، خاصیت پیاز قرمز برای پوست یا خواصِ پیاز سفید می‌تواند آن را در ph 5.5 نگه دارد که امکان جوش زدن را هم پایین می‌آورد. در نتیجه، فواید پیاز­ قرمز برای پوست یا فواید پیاز سفید می‌توانند پوست ما را از آلودگی پاک کنند که خود این مسئله احتمال جوش زدن روی پوست‌مان را کمتر می‌کند.

فواید پوست پیاز چیست: 12. خواص پیاز برای جوش صورت

فواید پیاز: 13. خواص پیاز برای حافظه

اگر می‌خواهید قوای ادراک و حافظه بلند مدت خود را تقویت کنید، می‌توانید از خواص خوردن پیاز برای حافظه استفاده کنید. در پیاز مواد غذایی مختلفی وجود دارند که می‌توانند برای حافظه مفید باشند. برای مثال، یکی از خواصِ پیاز برای تقویت حافظه فسیتین آن است که یک ماده آنتی اکسیدانی است و می‌تواند حافظه بلند مدت ما را تقویت کند.

همچنین، یکی دیگر از خواصِ خوردن پیاز برای حافظه کوئرستین و آنتوسیانین آن هستند که می‌توانند تمرکز شما را بیشتر کنند. علاوه بر این، خواصِ پیاز برای حافظه شامل مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن هم می‌شود. خواصِ پیاز در این مورد هم شامل مبارزه با اثرات استرس اکسیداتیو روی مغز ما می‌شود که به سلامت حافظه و سلامت کلی مغزمان کمک زیادی می‌کند.

فواید پیاز: 13. خواص پیاز برای حافظه

خاصیت انواع پیاز: 14. خواص پیاز در بارداری

در صورتی که شما باردار هستید و به پیاز حساسیتی ندارید می‌توانید از خواص پیاز در حاملگی استفاده کنید. پیاز مواد غذایی متنوع و گوناگونی دارد. از این رو، فواید پیاز برای زن حامله کم نیست. برای مثال ویتامین ث یکی از انواع خاصیت پیاز برای زن حامله است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کند.

همچنین، یکی دیگر از فواید پیاز خام در بارداری کمک به تشکیل بافت‌های عصبی جنین و جلوگیری از اختلالات مادرزادی است. این به این خاطر است که فواید پیاز برای جنین ویتامین ب ۹ یا فولات است. ویتامین ب ۹ می‌تواند به تشکیل لوله عصبی جنین کمک کند.

علاوه بر این، فواید پیاز در حاملگی برای یبوست زنان باردار فایده زیادی دارد. این به خاطر فیبر پیاز است. فیبر پیاز کمک می‌کند که حرکت مدفوع در روده بزرگ آسان‌تر شود و مشکل یبوست زنان باردار کاهش پیدا کند.

(از مطلب بهترین میوه برای دوران بارداری نیز بازدید کنید.)

خاصیت انواع پیاز: 14. خواص پیاز در بارداری

مزایای مصرف پیاز: 15. خواص پیاز برای فشار خون بالا

اگر شما مشکل فشار خون دارید و این مسئله قلب شما را هم تحت تاثیر قرار داده، پس می‌توانید از خواصِ پیاز برای فشار خون بالا بهره‌مند شوید. عوامل مختلفی در فشار خون بالا دخیل هستند. برای مثال، اگر کلسترول خون شما بالا باشد، احتمال آنکه فشار خون بالایی داشته باشید هم زیاد است.

برای اینکه شما بتوانید کلسترول خونتان را کاهش دهید، می‌توانید از خواصِ پیاز برای کم کردن فشار خون بالا استفاده کنید. دلیل آن این است که کوئرستین پیاز می‌تواند میزان کلسترول خونتان را کاهش دهد. در نتیجه، خواصِ پیاز برای فشار خون می‌تواند فشار خونتان را تنظیم کند.

همچنین یک عامل موثر دیگر در فشار خون بالا عدم تعادل بین پتاسیم و سدیم در خون است. در اینجا است که خواص پیاز برای کاهش فشار خون بالا می‌تواند به تعادل پتاسیم و سدیم در خون شما کمک و سدیم خون‌تان را کمتر کند. از این رو، اگر سدیم خون شما کمتر باشد، فشار خون‌تان هم پایین خواهد آمد.

(با بهترین میوه برای پایین آوردن فشار خون آشنا شوید.)

مزایای مصرف پیاز: 15. خواص پیاز برای فشار خون بالا

مزایای پیاز برای سلامتی: 16. خواص پیاز برای یبوست

آیا مشکل یبوست دارید و خیلی اذیتتان می‌کند؟ پس حتماً پیاز را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید! خواص پیاز برای یبوست مفید است، چون دو ماده مهم برای رفع مشکل یبوست در آن وجود دارد. یکی از آنها آب و دیگری فیبر است. اما چرا فواید پیاز یبوست با این دو ماده می‌تواند به مشکل یبوستمان کمک کند؟

وقتی که میزان فیبر و آب در بدن ما کم باشد، حرکت مدفوع هم در روده بزرگمان کند و سخت می‌شود. در نتیجه مشکل یبوست برای ما به وجود می‌آید. اما از یک سو، فواید پیاز برای یبوست باعث می‌شود که مدفوع آب را جذب بکند.

همچنین، فیبر پیاز هم حجم مدفوع بزرگتر می‌کند. به این صورت، خواصِ پیاز باعث می‌شود که حرکت مدفوع در روده بزرگ آسان‌تر و سریع‌تر شود و مشکل یبوست را کاهش می‌دهد.

مزایای پیاز برای سلامتی: 16. خواص پیاز برای یبوست

مزیت خوردن پیاز: 17. خواص پیاز برای مو

خیلی از ما به خاطر آلودگی هوا، اشعه‌های آفتاب، استرس و عوامل دیگر موهایمان آسیب دیده و شکننده هستند. یک راه کاربردی برای این کار استفاده از خواص پیاز مو است. در پیاز مواد غذایی مفیدی وجود دارند که می‌توانند موی ما را قوی و محکم کنند. برای مثال، یکی از خواص اب پیاز برای مو مواد سولفوری در آن است.

ترکیب‌های سولفوری ساختار پروتئین‌های مفید برای مو مثل کراتین را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، فواید پوست پیاز برای مو با مواد سولفوری خود می‌تواند تار موهای محکمی را برای ما بسازد. علاوه بر این، یکی دیگر از فواید پیاز ­برای مو ویتامین ث آن است. ویتامین ث یک ماده آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به کلاژن‌سازی بافت پوست سرمان کمک کند.

بنابراین، وقتی که پوست سر ما بافت خوبی داشته باشد، می‌تواند تارهای موی قوی و محکمی را هم به وجود بیاورد. از اینرو، خاصیت پیاز قرمز برای مو و فواید پیاز سفید برای مو می‌توانند موهای سرمان را تقویت کنند.

فواید پیاز قرمز برای مو و انواع پیاز مواد غذایی دارند که برای تقویت موی ما مهم هستند. برای مثال، یکی از خواصِ پیاز رنده شده برای مو و خاصیت اب پیاز برای موی سر مواد سولفوریک در آن هستند که تارهای موی ما را محکم می‌کنند. همچنین، ویتامین ث یکی دیگر از فواید پیاز به موی سر است که می‌تواند فولیکول‌های مویمان را قوی کند. به این صورت، خواصِ پیاز زرد برای مو هم تارهای موی ما را محکم و هم سلول‌های تولید‌کننده تارهای مویمان را تقویت می‌کنند.

(از مطلب بهترین میوه برای سلامت مو نیز بازدید کنید.)

مزیت خوردن پیاز: 17. خواص پیاز برای مو

خاصیت پیاز برای سلامتی: 18. خواص پیاز و لاغری

اگر شما در حال لاغر کردن هستید یا قصد این کار را دارید، پس باید بدانید که فقط خوردن یک غذا یا انجام یک فعالیت شما را لاغر نخواهد کرد. با این حال، اگر شما غذای مناسب را جایگزین غذاهای ناسالم و پر از چربی بکنید که باعث افزایش وزنتان نمی‌شوند، می‌توانید سریعتر لاغر شوید.

اما آیا خواصِ پیاز چاقی و لاغری هم در این مسئله موثر است؟ برای پاسخ دادن به تاثیر خواصِ پیاز برای لاغری باید اول به مواد غذایی داخل پیاز نگاه کنیم. در اینجا چیزی که باعث می‌شود خاصیت پیاز در لاغری مفید باشد فیبر آن است. اگر شما پیاز را بخورید و فیبر آن را به بدنتان برسانید، بدن شما احساس سیری می‌کند.

در نتیجه، شما دیگر نمی‌خواهید که پرخوری کنید. برای همین، می‌توانید در زمان گرسنگی شدید از خاصیت پیاز برای لاغری و از فیبر آن استفاده کنید تا گرسنگی‌تان برطرف شود. اما به غیر از فیبر، خواصِ پیاز خام برای لاغری آنچنان مهم نیستند که بتوانند تاثیر چشمگیری بر روی کاهش وزن شما داشته باشند.

خواص لاغری پیاز اندک هستند. شاید مهم‌ترین خواص پوست پیاز برای لاغری فیبر آن باشد. برای مثال، وقتی که شما حس گرسنگی شدید کنید و فیبر پیاز را بخورید، حس گرسنگی تان کمی برطرف می‌شود. در نتیجه، میل شما برای پرخوری هم کاهش می یابد. اما به غیر از این مسئله، خاصیت پیاز لاغری تاثیر چندانی بر کاهش وزن شما نخواهد داشت.

خاصیت پیاز برای سلامتی: 18. خواص پیاز و لاغری

خواص پیاز: 19. فواید پیاز برای چشم

فواید پیاز برای چشم باعث می‌شوند که پیاز ماده خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی‌تان و حفظ سلامت چشمتان باشد. برای مثال، یکی از مزایای پیاز برای چشم مواد آنتی اکسیدانی آن است. در پیاز مواد آنتیک سیدانی مثل ویتامین ث، کوئرستین و آلیسین وجود دارند که خواص‌شان ضد التهابی است.

بنابراین، خواصِ پیاز برای چشم مبارزه با استرس اکسیداتیو برای چشم‌ها است که می‌تواند سلامت چشم‌ها را تقویت کند. برای همین، خاصیت پیاز برای چشم با مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی‌اش می‌تواند چشم ما را در برابر بیماری‌های چشمی که با افزایش سن رخ می‌دهند محافظت کند.

خواص پیاز: 19. فواید پیاز برای چشم

فواید پیاز: 20. خواص پیاز از نظر طب سنتی

با اینکه خواص پیاز در علم مدرن به خوبی شناخته و ثابت شده است، اما قدیمیان هم از زمان قبل از خواصِ پیاز در طب سنتی استفاده می‌کردند. از همان قدیم طبیبان به خاطر خواصِ پیاز طب سنتی و مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدانی‌اش استفاده‌های بسیاری داشتند. برای مثال، یکی از فواید پوست پیاز در طب سنتی ویژگی ضدعفونی کردن است.

همچنین، طبیبان از خواصِ پیاز قرمز در طب سنتی برای کاهش التهابات سرفه و مجاری تنفسی هم استفاده می‌کردند. آنها برای استفاده از خواصِ پیاز در طب اسلامی و سنتی در این مورد به بیمار توصیه می‌کردند تا بخار آب جوش پیاز را تنفس کند تا بتواند التهاب مجاری تنفسی‌اش را تسکین دهد.

علاوه بر این، با اینکه این مسئله هنوز ثابت نشده، خواصِ پیاز خام در طب سنتی هم برای درمان خون و دیابت هم استفاده می‌شد. علاوه بر این، پزشکان قدیم از خواص آب پیاز در طب سنتی را برای تقویت رشد مو و کاهش التهاب زخم‌های پوستی هم بکار می‌گرفتند.

(مطلب بهترین میوه برای پایین آوردن قند خون می‌تواند برای شما مفید باشد.)

خواص پیاز بر اساس نوع آن

ما در قسمت قبلی در مورد انواع خواصِ پیاز برای بیماری‌ها، زنان، مردان و کودکان صحبت کردیم. اما حالا می‌خواهیم در این قسمت ببینیم که خواص انواع پیاز چه هستند (مثل خواصِ پیاز بنفش، قرمز،…). همچنین، اگر شما پیاز را به انواع مختلف (مثل پخته، کبابی، سوخاری شده و …) مصرف کنید، آیا هنوز هم خواصشان برای بدن مفید هستند؟ با ما همراه باشید تا در این بخش به این سوال پاسخ دهیم.

خواص پیاز بر اساس نوع آن

خواص پیاز جوانه زده

پیازهای جوانه زده از لحاظ ساختار با پیازهایی که ما می‌بینیم تفاوت زیادی ندارند. تنها فرق آنها با پیاز رسیده جوانه سبزی است که از راس پیاز بیرون زده است. اما از لحاظ داشتن مواد غذایی ممکن است تفاوت‌هایی با پیاز رسیده داشته باشند. این به خاطر جوانه پیاز است.

در واقع، شما با خوردن پیاز جوانه زده می‌توانید خواص جوانه آن را هم به بدنتان برسانید که علاوه بر ویتامین ث آنتی اکسیدان‌های دیگر و کلسیم را هم به بدنتان می‌رساند. علاوه بر این، خواصِ پیاز جوانه زده از لحاظ داشتن مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین ث نسبت به پیاز معمولی غنی‌تر است. بنابراین، از لحاظ مواد غذایی مضرات پیاز جوانه زده شبیه به انواع پیاز دیگر است.

خواص پیاز جوانه زده

خواص پیاز شیرین

خواص پیاز شیرین به پیازهای معمولی بسیار شباهت دارد. در نتیجه، خواصِ پیاز شیرین از لحاظ مواد غذایی مشابه با پیازهای معمولی است. اما تفاوت اصلی خواصِ پیاز شیرین به طعم آن برمی‌گردد. مسلماً پیازهای شیرین نسبت به پیاز معمولی طعم شیرین‌تر و ملایم‌تری دارد. برای همین، آشپزها آنها را در غذاهایی استفاده می‌کنند که طعم‌شان شیرین‌تر است.

خواص پیاز شیرین

خاصیت پیاز سبز

پیاز سبز هم نوعی از انواع پیاز است که طعمش نسبت به پیاز معمولی کمی تندتر است. از لحاظ داشتن مواد غذایی هم خواص پیاز سبز شده شبیه به خواصِ پیاز معمولی است. اما ممکن است که مقدار برخی از مواد غذایی در این پیاز با پیاز معمولی متفاوت باشد. برای مثال، یکی از فواید پیاز سبز می‌تواند آنتی اکسیدان بیشتر آن نسبت به پیاز معمولی باشد. اما از لحاظ نوع مواد غذایی در پیاز سبز، پیاز سبز شبیه به خاصیت پیاز سفید خام است.

خاصیت پیاز سبز

خواص پیاز طلایی

پیاز طلایی یا پیاز زرد یک نوع پیاز است که پوستش نسبت به پیاز معمولی زردتر است. اما لایه‌های داخلی آن رنگ سفیدی دارند. از لحاظ طعم هم خاصیت پیاز زرد طعم شیرین‌تر و ملس‌تری نسبت به پیاز معمولی دارد و بوی آن هم نسبت به پیاز معمولی قوی‌تر است. اما در مورد نوع مواد غذایی باید گفت که خواصِ پیاز زرد خام شبیه به پیاز معمولی است و همان مواد غذایی را دارد.

فقط تنها تفاوتی که خواص جوشانده پیاز زرد یا پیاز خام در رابطه با مواد غذایی دارد این است که ممکن است از لحاظ غنی بودن نسبت به پیاز معمولی مواد غذایی بیشتری داشته باشد که البته این مسئله برای کل پیازهایی که رنگشان تیره‌تر است صدق می‌کند.

خواص پیاز طلایی

فواید پیاز صحرایی

پیازهای صحرایی پیازهایی هستند که در مناطق صحرا و بیابان رشد می‌کنند. در نتیجه، آب و هوای رشد آنها با پیازهای معمولی متفاوت است. به طور کلی، از آنجایی که محیط رشد پیاز صحرایی خشک است، این پیازها نسبت کم آبی مقاوم هستند. با این وجود، خواص پیاز صحرایی هم تحت تاثیر محیط رشدش قرار می‌گیرد.

این به این معنی است که آب پیاز صحرایی نسبت به آب پیاز معمولی که ۸۹ درصد آن را تشکیل می‌دهد بسیار کمتر است. از لحاظ داشتن مواد غذایی هم انواع مواد غذایی در پیاز معمولی در پیاز صحرایی هم وجود دارند. اما شرایط رشد پیاز صحرایی خاصیت پیاز صحرایی در مورد مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای همین، میزان مواد غذایی پیاز صحرایی ممکن است به اندازه پیاز معمولی یا انواع دیگر پیاز نباشد.

فواید پیاز صحرایی

خاصیت پیاز قرمز چیست؟

پیاز قرمز یا بنفش هم یک نوع پیاز است که با توجه به اسم آن پوستش نسبت به پیاز سفید رنگ قرمزی دارد و مهم‌ترین مشخصه آن به غیر از رنگ طعم تندش است. با این وجود، فواید پیاز قرمز چیست؟ خاصیت پوست پیاز قرمز یا خاصیت پیاز تند از لحاظ مواد غذایی خیلی شبیه به پیاز سفید است. منتها یک تفاوت مهم در فواید پیاز خام قرمز وجود دارد و آن میزان فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است.

آنتوسیانین پیاز قرمز یک ماده آنتی اکسیدانی است که بیش از همه در خواص پیاز خام قرمز وجود دارد و به آن رنگ خاص خود را می‌دهد. در نتیجه، خواصِ پیاز قرمز و سفید بیش از همه در میزان آنتوسیانین آن متفاوت است. اما به غیر از آن، خواصِ پیاز سفید و قرمز در زمینه‌های دیگر با هم تفاوت زیادی ندارند.

خاصیت کدام پیاز بیشتر است؟ قرمز یا سفید؟ خاصیت پیاز خام قرمز در خصوص داشتن مواد غذایی شبیه به پیازهای دیگر و پیاز سفید است. تنها تفاوتی که خاصیت پیاز قرمز خام می‌تواند با خواصِ پیاز و فواید ان داشته باشد در میزان آنتوسیانین آن است که بیشتر از پیازهای معمولی است. با این حال، این میزان فقط در پیاز قرمز خام وجود دارد. در صورتی که در خواصِ پیاز قرمز پخته شده میزان آنتوسیانین آن کمتر است. دلیل کاهش انتوسیانین در پیاز قرمز پخته شده این است که به خاطر حرارت دیدن این آنتی اکسیدان‌ پیاز کمی مقدارش از بین می‌رود.

خاصیت پیاز قرمز چیست؟

خاصیت پیاز خام سفید

مسلماً شما پیاز سفید را می‌شناسید. پیاز سفید پیازی است که ما هر روز از آن برای درست کردن غذا یا تزیین سالادهایمان استفاده می‌کنیم. از لحاظ داشتن مواد غذایی، فواید پیاز سفید خام با اکثر پیازهای دیگر مشابه است. فقط در طعمش است که خواص پیاز سفید با پیازهای دیگر کمی فرق می‌کند.

خاصیت پیاز خام سفید

خاصیت پیاز سرخ شده

ما هر روز برای غذاهایی که درست می‌کنیم پیاز را تفت می‌دهیم یا سرخ می‌کنیم. اما آیا فرایند سرخ کردن بر روی خواص پیاز تاثیر می‌گذارد؟ هم بله و هم نه! خواصِ پیاز سرخ شده به خواصِ پیاز خام یا سفید مشابه است. اما وقتی که شما آن را سرخ می‌کنید و در معرض حرارت قرار می‌دهید،

برخی از مواد غذایی درون آن از بین می‌روند. برای مثال، ویتامین ث و برخی از آنتی اکسیدان‌های داخل پیاز نسبت به حرارت حساس هستند. در نتیجه، وقتی شما پیاز را حرارت می‌دهید، میزان این مواد در پیاز کاهش می‌یابد.

اما از سوی دیگر، فیبر و برخی از مواد معدنی مثل پتاسیم با حرارت کاهش پیدا نمی‌کنند. در نتیجه، شما بعد از سرخ کردن پیاز می‌توانید از فیبر و برخی از مواد معدنی آن هم استفاده کنید.

خواصِ پیاز سوخته یا خواصِ پیاز سوخاری به خاطر حرارت بالا نسبت به پیاز خام کمتر است.

خاصیت پیاز سرخ شده

خاصیت پیاز کبابی

کباب کردن هم یک فرایند است که شما در آن پیاز را در برابر حرارت قرار می‌دهید. بنابراین، خواص پیاز کباب شده ممکن است تحت تاثیر این فرایند قرار بگیرد. در این صورت، خواص پیاز کبابی می‌تواند نسبت به خواص پیاز خام کمتر باشد، چون برخی از مواد غذایی آن با حرارت از بین می‌رود. برای مثال، ویتامین‌های ث و ب 6 و آنتی اکسیدان‌ها در پیاز به حرارت حساس هستند.

در نتیجه، فواید پیاز کبابی با کباب کردن پیاز برای این ویتامین‌ها از بین خواهد رفت. همچنین، در پیاز مقدار کمی آهن وجود دارد که حرارت هم ممکن است مقدار آن را کمتر کند یا به طور کلی از بین ببرد. با این حال، پتاسیم و فیبری که داخل گوشت پیاز است با حرارت دست نخورده باقی می‌مانند.

خاصیت پیاز کبابی

خواص پیاز یخ زده

اگر در فکر این هستید که پیازها را به عنوان مواد غذایی در فریزر بگذارید می‌توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید. فریز کردن پیاز می‌تواند آن را حفظ کند. شما وقتی پیاز را فریز می‌کنید، می‌توانید از اکسیده شدن پیاز (تغییر رنگ پیاز به سیاهی) جلوگیری کنید و پیاز را تا مدت زمان بیشتری تازه نگه دارید. اصولاً گذاشتن پیاز در فریزر و دمای پایین می‌تواند کاری کند که رشد باکتری‌ها در پیاز کمتر شوند و پیاز مدت بیشتری باقی بماند. بنابراین، خواص پیاز یخ زده مثل خواص پیاز معمولی است.

مضرات نگهداری پیاز در یخچال کم هستند. در حقیقت، فواید پیاز برای بدن با ذخیره کردن آن در فریزر و یخچال حفظ می‌شود.

خواص پیاز یخ زده

خاصیت پیاز تنوری

اگر به دنبال یک پیش غذای خوشمزه می‌گردید، پس حتماً پیاز تنوری را امتحان کنید! پیاز تنوری معمولاً با مخلوط کردن پیاز در ترکیبی از تخم مرغ، آرد و چند نوع ادویه و نمک درست می‌شود. سپس، آشپز این ترکیب را در روغن داغ سرخ می‌کند. در نهایت هم شما پیازهایی با پوسته طلایی رنگ و مزه خوشمزه و ترد خواهید داشت.

اما در مورد خواص پیاز تنوری چطور؟ آیا پیاز تنوری هم به اندازه پیاز معمولی مفید است؟ از آنجایی که پیاز تنوری در معرض پروسه‌ای با حرارت بالا قرار می‌گیرد، برخی از مواد غذایی مثل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های آن از بین می‌روند و فقط مقدار کمی از مواد غذایی درون پیاز پس از حرارت باقی می‌مانند. در نتیجه، پیاز تنوری به اندازه خواص پیاز پرفایده نیست.

اگر می‌خواهید بیشتر از مزایای پیاز بهره ببرید، بهتر است که پیاز را به صورت آب پز مصرف کنید. البته خاصیت پیاز ابپز فقط تا حدی مفید است. این به خاطر آن است که خیار آب پز هر چقدر مدت بیشتری تحت حرارت باشد کمتر می‌شود. در نتیجه، برای استفاده از خاصیت پیاز آب پز باید آن را ترجیحا کمتر از سه دقیقه از روی گاز بردارید، زیرا خواص پیاز آب پز می‌تواند برای مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار کمتر باشد.

خاصیت پیاز تنوری

خاصیت پیاز ترشی

درست کردن ترشی هم برای پیاز راه مفیدی برای حفظ کردن پیاز است. با این وجود، برخی از مواد غذایی پیاز مثل ویتامین ث آن ممکن است در این فرایند میزانشان کمتر شود. با این حال، از آنجایی که شما می‌توانید پیاز را به مدت طولانی در ترشی بگذارید،

برخی دیگر از مواد غذایی آن غلظتشان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، خواص ترشی پیاز در طب سنتی دارای فیبر زیادی است. همچنین، چون پیازها در موادی مثل سرکه غوطه ور هستند، خواص پیاز ترشی قرمز و سفید مزایای پروبیوتیک دارند که برای سلامت گوارش شما هم مفید هستند.

خاصیت پیاز ترشی

خواص پیاز جوشیده

خاصیت آب پیاز جوشیده به اندازه خواص پیاز معمولی مفید نیست. دلیل آن این است که جوشاندن پیاز هم مثل فرآیند کباب و سرخ کردن آن برخی از مواد غذایی پیاز را از بین می‌برد و خواص آن را تغییر می‌دهد. برای مثال، با جوشاندن پیاز ویتامین ث آن که حساس به حرارت است از بین می‌رود. همچنین، بعضی از مواد معدنی پیاز هم ممکن است با حرارت جوشاندن از بین بروند. بنابراین، خواص پیاز جوشانده با حرارت دادن آن نسبت به پیاز معمولی کمتر است.

خاصیت پیاز جوشاندهبه مدت جوشاندن آن بستگی دارد. برای مثال، اگر شما پیاز را بیش از سه دقیقه در آب بگذارید، فواید اب پیاز جوشیده کاهش می‌یابد. اما اگر پیاز را کمتر از دو دقیقه در آب حرارت دهید، خواص اب پیاز جوشیده شده به ویژگی‌های پیاز معمولی نزدیک‌تر خواهند بود.

خواص پیاز جوشیده

خاصیت پیاز خشک شده

خواص پیاز خشک شده یا خاصیت پودر پیاز از برخی جهات از خواص پیاز معمولی غنی‌تر و از برخی جهات نسبت به آن کمتر است. دلیل آن هم فرایند خشک کردن پیاز است. در فرایند خشک کردن پیاز، پیاز تحت دمای خاصی از حرارت قرار می‌گیرد. برای همین، برخی از مواد موجود در آن مثل آنتی اکسیدان‌هایی مثل کوئرستین ممکن است با حرارت از بین بروند.

اما برای اینکه در فرایند خشک شدن آب پیاز گرفته می‌شود، غلظت برخی از مواد غذایی دیگر در پیاز هم افزایش می‌یابد. بنابراین، فواید پیاز خشک و فواید پودر پیاز هم نسبت به پیاز معمولی بیشتر و هم نسبت به آن کمتر است.

خاصیت پیاز خشک شده

خواص پیاز داغ

پیاز داغ یک نوع چاشنی غذایی است که ما ایرانی‌ها آن را برای روی آش یا غذاهای دیگر برای تزیین یا مزه دادن به آنها درست می‌کنیم. پیاز داغ خیلی خوشمزه است. اما آیا فواید پیاز داغ هم برای بدنمان مفید است؟ از آنجایی که پیاز داغ با سرخ کردن پیاز درست می‌شود، نمی‌توان گفت که خواص پیاز داغ به اندازه خواص پیاز معمولی برای بدنمان مفید است.

این به خاطر آن است که حرارت دادن خواص پیاز داغ را کمتر می‌کند و برخی از مواد غذایی درون آن را از بین می‌برد. با این حال، برخی از مواد غذایی درون پیاز داغ همچنان با حرارت حفظ می‌شوند (مثل پتاسیم و فیبر آن). اما در کل نمی‌توان گفت که خاصیت پیاز داغ به اندازه خواص پیاز معمولی غنی است.

خواص پیاز داغ

خاصیت پیاز خام بیشتره یا پخته؟

ما قبلاً هم توضیح دادیم که حرارت دادن پیاز برخی از مواد غذایی درون آن را از بین می‌برد. با این حال، ما در درست کردن غذاهایمان پیاز را تفت می‌دهیم. در این صورت، آیا خاصیت پیاز خام یا پخته در این غذاها از بین می‌رود؟

هر چقدر هم که شما بیشتر پیاز را تفت بدهید و حرارت آن بیشتر باشد زودتر مواد غذایی آن از بین می‌روند. برای مثال، برخی از ویتامین‌ها و مواد آنتی اکسیدانی خاصیت پیاز پخته ممکن است در اثر حرارت از بین بروند.

اما برخی از مواد غذایی درون آن هم مثل پتاسیم و فیبر در خواص پیاز خام یا پخته بعد از حرارت باقی می‌مانند. در هر حال، بعد از حرارت شما نباید انتظار داشته باشید که خواص پیاز پخته در طب سنتی یا خواص یا خواص پیاز بخارپز شده به اندازه مزایای خوردن پیاز معمولی یا تازه باشند.

خاصیت پیاز خام بیشتره یا پخته؟

خواص جوشانده ی پیاز

خیلی‌ها از خواص جوشانده پیاز به عنوان برای مصارف درمانی استفاده می‌کنند. اما آیا خواص پیاز جوشانده مثل خواص پیاز معمولی برای بدن ما مفید است؟ همانطور که می‌دانید، جوشانده پیاز با حرارت دادن آن در آب به دست می‌آید. برای همین، ممکن است که برخی از مواد غذایی پیاز از بین بروند.

با این وجود، اگر شما فقط به مدت سه دقیقه پیاز را در آب بجوشانید، می‌توانید از فواید جوشانده پیاز به طور کامل بهره ببرید. اما اگر بیشتر از این میزان پیاز را در آب بجوشانید، مقدار بیشتری از مواد غذایی و خواص جوشاندن پیاز از بین خواهند رفت. بنابراین، برای بهره‌مند شدن از فواید جوشاندن پیاز در آب سعی کنید که مدت جوشاندن آن را زیاد نکنید.

خواص جوشانده ی پیاز

نکات فواید پیاز ها

ما تاکنون در مورد خواص پیاز صحبت کردیم. اما شما در مورد خواص پیاز در ترکیب با مواد دیگر (مثل عسل) چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که می‌توان پیاز را به حیوانات خانگی خوراند یا خیر؟ در این صورت، با ما همراه باشید تا در این بخش در مورد نکات فواید و ضرر های پیاز صحبت کنیم.

نکات فواید پیاز ها

خاصیت پیاز و عسل چیست؟

اگر می‌خواهید دو ماده غذایی با خواص بسیار مفید برای بدن انسان را مصرف کنید پس حتماً می‌توانید از خواص پیاز با عسل بهره‌مند شوید. همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، پیاز خواص مختلفی برای بدن دارد. اما عسل هم برای بدن پر فایده است.

عسل یک منبع غذایی طبیعی است که خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. بنابراین، وقتی که شما پیاز و عسل را با هم ترکیب می‌کنید، می‌توانید یک ترکیب ضد التهاب و ضد باکتری را برای خود داشته باشید.

خواص پیاز رنده شده با عسل فواید‌ های پیاز و عسل را با هم ترکیب می‌کند. این ترکیب می‌تواند مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی برای بدن‌تان داشته باشد.

خاصیت پیاز و عسل چیست؟

خواص پیاز برای قناری

یک قاعده برای حیوانات و رژیم غذایی آن‌ها این است که شما هر ماده غذایی را نمی‌توانید به آنها بدهید تا بخورند. متاسفانه پیاز هم با تمام خواص مفیدی که برای بدن انسان دارد، برای قناری اصلاً مناسب نیست. در حقیقت، پیاز مواد شیمیایی و آنتی اکسیدانی درون خودش دارد که باعث می‌شود خواص پیاز برای این پرنده سمی باشد. به این صورت، فواید مصرف پیاز برای قناری مضر است.

خواص پیاز برای قناری

خواص پیاز برای بوقلمون

از آنجایی که بوقلمون‌ها هم جزو پرندگان هستند، شما نمی‌توانید هر ماده غذایی را به آنها بدهید. متاسفانه پیاز هم جزو مواد غذایی سمی و خطرناک برای پرندگان است. این به خاطر مواد شیمیایی آنتی اکسیدانی و ترکیبات سولفیدی در پیاز است که خوردن آنها می‌تواند بوقلمون را مسموم کند. در نتیجه، خواص پیاز برای دادن بوقلمون مفید نیست.

خواص پیاز برای بوقلمون

خواص پیاز در جوراب

اگر شما عبارت خواص پیاز تو جوراب یا فواید پیاز برای کف پا را شنیده باشید، شاید کمی تعجب کنید. این مسئله کاملاً عادی است، چون اعتقاد به خواص پیاز کف پا گذاشتن به چندین قرن قبل برمی‌گردد. در آن زمان مردم اعتقاد داشتند که اگر شما پیاز را در جوراب و کف پایتان بگذارید و شب را با آن بخوابید، پس از مدتی بیماری و عار ضه‌تان با خواص پیاز گذاشتن کف پا برطرف می‌شود.

در واقع، قدیمیان اعتقاد داشتند که خواص پیاز رنده شده کف پا با مواد سولفیدی که دارد می‌تواند آلودگی‌های بدن را از بین ببرد. اما برای تایید خواص پیاز روی کف پا هیچ تحقیق خاصی انجام نشده تا حقیقت این مسئله را تصدیق کند. بنابراین، ما نمی‌توانیم بگوییم که خواص پیاز زیر کف پا اصلاٌ برای شما فایده‌ای دارند یا خیر.

باورهای قدیمی در مورد خواص پیاز کف پا هیچ پایه و اساس علمی ندارند. در نتیجه، نمی‌توانیم بگوییم که خواص پیاز زیر پا برای مزایای درمانی موثر هستند.

خواص پیاز در جوراب

فواید گذاشتن پیاز در گوش

مانند گذاشتن پیاز در جوراب و کف پا، فواید گذاشتن پیاز در گوش هم اصلا ثابت نشده است. پیاز خواص ضد التهابی دارد و خاصیت پیاز خام خوردن می‌تواند به تسکین دردهای بدن‌تان کمک کند، اما خواص گذاشتن پیاز در گوش کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. برای همین، از لحاظ علمی خواص پیاز در گوش هیچ صحتی ندارد.

فواید گذاشتن پیاز در گوش

خواص پیاز رنده شده در شامپو

شامپوهایی در بازار وجود دارند که مخصوصاً از نوع پیاز هستند و از مواد سولفوری پیاز در آنها استفاده شده است. همچنین، شما می‌توانید از خواص آب پیاز هم برای موی سرتان استفاده کنید. با این حال این مسئله ثابت نشده که گذاشتن قطعه‌های پیاز مسلماً باعث تقویت موها و مولکول‌های پوست سرتان می‌شود.

خواص پیاز رنده شده در شامپو

فواید گذاشتن پیاز روی بخاری

خواص گذاشتن پیاز روی بخاری یکی از اعتقادات استفاده از پیاز به عنوان یک درمان خانگی یا روش طب سنتی است. برای همین، مردم در گذشته اعتقاد داشتند که فواید گذاشتن پیاز در خانه و روی بخاری می‌تواند مزایای ضد باکتری و ضد التهابی آن را به بدن انسان برساند. برای مثال، آنها اعتقاد داشتند که خواص پیاز روی بخاری می‌تواند به سرفه و گلو درد آنها کمک کند.

همچنین، طبیبان قدیم هم اعتقاد داشتند که خواص گذاشتن پیاز بر روی بخاری می‌تواند سیستم ایمنی افراد را تقویت کند. درست است که خواص پیاز ضد التهابی و ضد باکتریایی است. اما ثابت نشده که گذاشتن آن روی بخاری می‌تواند این مزایا را داشته باشد. بنابراین، فواید پیاز خام برای بدن بر روی بخاری هنوز تایید نشده و نامعلوم هستند.

فواید گذاشتن پیاز روی بخاری

خواص پیاز در شب

در قدیم، مردم این باور را داشتند که اگر شب پیاز را بخورید، خواص پیاز برای خواب خوب مفید است. درست است که در پیاز ترکیب‌های سولفوکسیدی وجود دارند که می‌توانند به خواب کمک کنند، اما میزان این ترکیب‌ها در پیاز آنقدر کم است که اثرشان روی خواب شما ناچیز است. علاوه بر این، خاصیت پیاز در شب با خاصیت آن در طول روز فرق چندانی نمی‌کند.

خواص پیاز در شب

خواص پیاز برای صبحانه

مانند خوردن پیاز در شب، فواید خوردن پیاز در صبحانه فرقی با مواقع دیگر روز نمی‌کند. بنابراین، شما هر زمان از روز که پیاز را بخورید، می‌توانید مواد غذایی آن را به بدنتان برسانید. اما فواید پیاز در صبح اثر متفاوتی با خواص آن در ظهر یا شب ندارد.

بنابراین، اگر شما فکر می‌کنید که خواص پیاز ناشتا با خوردن آن در طول روز فرقی می‌کند یا اثر خاصی دارد، اصلاً اینطور نیست. فواید خوردن آب پیاز ناشتا یا پیاز خام هم به همان اندازه خواص پیاز مزاج در هر موقع از روز است.

(از مطلبی که در مورد خواص گوجه فرنگی نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

خواص پیاز برای صبحانه

خواص پیاز کنار غذا

شما به سلیقه خود می‌توانید پیاز را در کنار غذا بخورید یا آن را به عنوان چاشنی و طعم دهنده در پخت غذا استفاده کنید. در هر صورت، شما می‌توانید از فواید خوردن پیاز خام با غذا هم به اندازه خواص خوردن پیاز به تنهایی بهره‌مند شوید.

به خصوص اگر غذاهای گوشتی و گوشت قرمز می‌خورید، ویتامین ث پیاز که در کنار آن مصرف می‌کنید می‌تواند به جذب آهن هم کمک کند. بنابراین، خواص خوردن پیاز همراه غذا هم مثل خواص پیاز به تنهایی مفید است.

(پیشنهاد می‌کنیم در مورد خواص پرتقال مطالعه کنید.)

خواص پیاز کنار غذا

خواص پیاز و ضررهای آن

خواص پیاز و خوردن آن اغلب برای افراد بدون حساسیت یا مشکلات خاص بهداشتی ضرری ندارد. با این حال، برخی از افراد به خوردن پیاز حساس هستند و ممکن است علائم مختلفی را از خودشان نشان دهند. معمولاً علائم خواص و ضرر پیاز در این مورد مربوط به مشکلات شکمی مثل نفخ، سوزش معده و حتی حالت تهوع و استفراغ می‌تواند باشد.

بنابراین، اگر شما به پیاز حساسیت دارید، ممکن است خواص و ضررهای پیاز مانند مضرات پیاز مانده و تازه را هم تجربه کنید. اما به غیر از مضرات پیاز فریز شده و تازه، این میوه میوه بسیار مفیدی برای بدن است و اگر شما به آن حساسیت ندارید، حتماً آن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

خواص پیاز و ضررهای آن

منبع

مقالات مرتبط

نظرات