معرفی میوه‌های زمستانی : 10 میوه‌ی فصل سرما و خواص آنها + عکس

تخفیف خرید از سان میوه

فکر می‌کنید زمستان بدترین فصل برای رشد میوه‌هاست و یا زمستان را فقط با رنگ نارنجی پرتقال و نارنگی می‌شناسید؟ اگر اینطور فکر می‌کنید سخت در اشتباه هستید! مجموعه‌ای از میوه‌ها و سبزیجات ماه‌های سرد سال در بهترین حالت خود وجود دارند و خیلی از میوه‌ها هم میوه‌های فصل پاییز هستند که تا پایان زمستان ادامه پیدا می‌کنند. ما در این مطلب بلاگ سان میوه تصمیم داریم در مورد میوه‌های زمستانی و به ویژه میوه زمستانی ایران صحبت کنیم؛ اینکه منظور از میوه‌های زمستانی چیست؟ و چرا مصرف میوه و سبزیجات فصل زمستان مهم است؟

میوه‌های زمستانی

معرفی میوه‌های زمستانی

در زمان‌های گذشته که خبری از یخچال، کنترل آب‌وهوا و صادرات و واردات میوه‌ها نبود، آدمها هیچ گزینه‌ی دیگری غیر از خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی که به طور طبیعی در هر فصل می‌رویید، نداشتند! البته حالا دیگر این مشکلات حل شده‌اند و در تمام طول سال به میوه‌های مختلفی دسترسی داریم. با این حال شاید فکر بدی نباشد مثل پیشینیان خود سراغ میوه‌ها و سبزیجات فصلی برویم. شاید بپرسید چرا؟ حقیقت این است که میوه‌ها و به طور کلی محصولات فصلی، تازه‌تر و خوش‌طعم‌تر هستند و حاوی حداکثر ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که بدن ما در آن دوره‌ی زمانی نیاز دارد.

اگرچه خیلی از افراد به طور طبیعی در فصل زمستان از میوه‌های فصلی استفاده می‌کنند اما تصور می‌کنند در طول زمستان خبر از هیچ میوه‌ی فصلی نیست! خب اینطور نیست؛ میوه‌ها و سبزیجات خوشمزه‌ی فصلی زیادی در ماه‌های سرد وجود دارد و به همین خاطر است که ما تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب در مورد میوه‌های زمستانی و خواص آنها صحبت کنیم.

معرفی میوه‌های فصل زمستان

میوه های زمستانی سرشار از ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین‌های مفید برای بدن است که به بدن کمک می‌کند گلبول‌های سفید خون تولید کند که سلول‌های جنگجو در سیستم ایمنی بدن هستند. این سلول‌ها به مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها حمله می‌کنند. اگرچه ویتامین C مانع از ابتلا به سرماخوردگی نمی‌شود اما می‌تواند طول و شدت بیماری را کاهش دهد. ویتامین C از تشدید سرماخوردگی و تبدیل شدن آن به چیزی شدیدتر مانند برونشیت یا ذات‌الریه جلوگیری می‌کند. بعلاوه ویتامین C می‌توانید در پیشگیری و یا درمان بیماری کرونا نیز موثر باشد.

میوه های زمستانی سرشار از ویتامین C

میوه های زمستانی: 1. گلابی و محتوای فیبر فراوان

گلابی (Pear) سرشار از ویتامین C یا A یا حتی ویتامین D نیست، بلکه سرشار از فیبر رژیمی است. فیبر برای کمک به هضم، کاهش سطح کلسترول و کمک به کاهش وزن شناخته شده است. اگر می‌خواهید راهی برای کاهش وزن پیدا کنید این میوه‌ی زمستانی را به عنوان یک میان‌وعده‌ی کم کالری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر باعث ایجاد حس سیری می‌شود و می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند. بعلاوه برای سیستم ایمنی بدن مهم است و باعث رشد باکتری‌های خوب می‌شود و دریافت بیشتر فیبر باعث افزایش سطح سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. یک گلابی میزان 5.58 گرم فیبر تامین می‌کند که آن را منبع خوبی برای این ماده‌ی مغذی می‌سازد. این میوه زمستانی برای درمان یبوست نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

میوه های زمستانی: گلابی (Pear)

میوه‌های زمستانی: 2. آناناس و خواص مبارزه با بیماری‌ها

آناناس (Pineapple) مانند مرکبات منبعی عالی از ویتامین C با 78.9 میلی‌گرم در 1 فنجان است. این میوه‌ی استوایی علاوه بر ویتامین C سرشار از منگنز نیز هست؛ ماده‌ای مغذی که به تشکیل استخوان‌ها و تنظیم قند خون کمک می‌کند. آناناس فواید سلامتی زیادی به همراه دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برای مبارزه با بیماری‌ها و فواید دیگری برای سیستم عصبی و گوارشی اشاره کرد.

تخفیف خرید از سان میوه

این میوه به خصوص برای فصل زمستان بسیار عالی است و از میوه‌های زمستانی با طبع گرم است.

میوه‌های زمستانی: آناناس (Pineapple)

میوه‌های زمستانی: 3. خرمالو و محتوای ویتامین A آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار زمستانی، خرمالو (Persimmon) است که منبع خوبی از ویتامین A محسوب می‌شود و یک خرمالوی کامل حاوی 138 میکروگرم از این ویتامین است. ویتامین A می‌تواند عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند و به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های عفونی کمک کند. این ویتامین برای ایمنی مانع که غشای مخاطی در گلو و ریه‌ها است، مهم است. خرمالو اگرچه میوه‌ای پاییزی است اما در اوایل فصل زمستان نیز می‌توان آن را از میوه‌فروشی‌ها تهیه کرد. این میوه‌ی کوچک با ظاهر شبیه گوجه فرنگی، برای حفظ سلامت قلب مفید است، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود.

میوه‌های زمستانی: خرمالو (Persimmon)

میوه‌های زمستانی: 4. پرتقال ، میوه‌ای با ویتامین C بالا

به جرات می‌توان گفت زمستان با پرتقال (Oranges) و مرکبات تعریف می‌شود؛ مرکبات خوشمزه، شیرین یا ترش و آبدار! پرتقال از محبوب‌ترین میوه‌های زمستانی است که معمولا به خاطر محتوای ویتامین C آن شناخته می‌شود. یک پرتقال متوسط حاوی 82 میلی‌گرم ویتامین C است که آن را منبع خوبی از این ویتامین می‌سازد. خوردن آب پرتقال خیلی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است میوه به طور کامل خورده شود. پرتقال همچنین منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، فولات و تیامین است. محتوای ویتامین C این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک کرده و سلامت پوست را نیز ارتقا می‌دهد. مصرف پرتقال همچنین خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد و فولات موجود در این میوه نیز از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

( در سایت سان میوه، می‌توانید پرتقال تو سرخ با کیفیت تهیه کنید.)

میوه‌های زمستانی: پرتقال (Oranges)

میوه‌های زمستانی: 5. گریپ فروت و توانایی آن در مبارزه با بیماری‌ها و به ویژه سرطان

گریپ فروت (Grapefruit) یکی دیگر از مرکبات است که منبعی عالی از ویتامین C محسوب می‌شود و نیمی از یک گریپ فروت خام حاوی 43.7 میلی‌گرم از این ویتامین است. این میوه‌ی زمستانی همچنین حاوی لیکوپن است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات موثر باشد. انواع مختلفی از گریپ فروت وجود دارد: گریپ فروت قرمز به دلیل شیرینی عمیقی که دارد باارزش است، گریپ فروت‌های صورتی به دلیل رنگ زیبا و طعم شیرین پرطرفدارند و گریپ فروت سفید طعمی ترش دارند.

میوه‌های زمستانی: گریپ فروت (Grapefruit)

میوه های زمستانی: 6. انار و ویتامین K برای تقویت استخوان‌ها

یکی دیگر از میوه‌های زمستانی پرطرفدار انار (Pomegranate) است که به دانه‌های یاقوت مانند آن شناخته می‌شود. این میوه یک ابرغذا است و مواد مغذی مختلفی برای بدن تامین می‌کند که باعث محافظت بدن از آسیب‌ها و بیماری‌های مختلف می‌شود. یک فنجان دانه‌ی انار منبعی عالی از فیبر (7 گرم) و ویتامین C (17.8 میلی‌گرم) است. بعلاوه انار سرشار از ویتامین K است و یک فنجان انار حاوی 28.7 میکروگرم از این ویتامین است. ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند و باعث تقویت استخوان‌های سالم در بدن می‌شود. از دیگر خواص انار برای سلامتی می‌توان به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان و از دست رفتن حافظه اشاره کرد.

لازم به ذکر است، انار ترش یک میوه زمستانی با طبع سرد محسوب می‌شود.

میوه های زمستانی: انار (Pomegranate)

میوه‌های زمستانی: 7. کیوی منبع شگفت‌انگیز ویتامین C

کیوی (Kiwi) یکی دیگر از میوه‌های زمستانی سرشار از ویتامین C است و یک میوه‌ی کیوی تقریبا حاوی 56 میلی‌گرم از این ویتامین است. شاید برایتان عجیب باشد اما یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف کیوی، خوردن آن همراه با صبحانه است؛ راهی عالی برای دریافت ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی بدن از آغاز روز! کیوی همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین K است و در یک میوه میزان 30.2 میکروگرم از این ویتامین وجود دارد. این میوه را می‌توانید همراه با پوست آن مصرف کنید چرا که با خوردن پوست این میوه پنجاه درصد بیشتر فیبر دریافت خواهید کرد. کیوی برای سلامت پوست بسیار مفید است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، مس، روی و آهن است.

( در وبلاگ ما می‌توانید مطلبی که در مورد خواص کیوی نوشته‌ایم را مطالعه کنید.)

میوه‌های زمستانی: کیوی (Kiwi)

میوه‌های زمستانی: 8. سیب میوه‌ای برای سلامتی

شاید شما سیب (Apple) را میوه‌ای برای تمام فصول بشناسید اما این میوه را می‌توان یکی از ابر میوه‌های زمستانی نامید! سیب سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پکتین موجود در سیب به سلامت روده کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نیز در کاهش خطر حمله‌ی قلبی و دیابت موثر است. سیب بعلاوه منبع خوبی از ویتامین C شناخته می‌شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است؛ به همین خاطر است که می‌گویند روزی یک عدد سیب بخورید تا دیگر نیازی به دکتر نداشته باشید!

میوه‌های زمستانی: سیب (Apple)

میوه های زمستانی: 9. موز منبعی غنی از پتاسیم

موز (Banana) میوه‌ای مجلسی و خوشمزه است که در فصل زمستان به راحتی در دسترس است و به عنوان میوه‌ای غنی از پتاسیم برای کاهش سطح استرسی و اضطراب می‌تواند بسیار مفید باشد. این میوه همچنین سرشار از ویتامین B6 است که به تقویت و ساخت سلول‌های بدن کمک می‌کند. علاوه بر اینکه تهیه‌ی یک شیرموز می‌تواند به تامین انرژی بدن کمک کرده و یک میان‌وعده‌ی مفید باشد، می‌توانید از موز برای تهیه‌ی سالاد میوه زمستانی به همراه سایر میوه‌های فصلی استفاده کنید.

میوه های زمستانی: موز (Banana)

میوه‌های زمستانی: 10. کامکوات، پرتقال‌های مینیاتوری

فصل زمستان به داشتن میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ی خود می‌نازد و البته با میوه‌ای همچون کامکوات (Kumquat) نیز حسابی خودنمایی می‌کند. کامکوات میوه‌ای است که می‌تواند به عنوان میان‌وعده‌ی سالم و کم جا در هر جایی همراه شما باشد و یکی از آن مرکباتی است که به طور کامل با پوست و مخلفاتش خورده می‌شود. کامکوات یک افزودنی جذاب برای تهیه‌ی سالاد میوه‌های زمستانی است و می‌توانید برای ترکیب با سایر میوه‌های عجیب و غریب از آن استفاده کنید. البته تزیین سبد میوه زمستانی با کامکوات هم ایده‌ی خوبی است.

میوه‌های زمستانی: کامکوات (Kumquat)

اهمیت مصرف میوه‌های زمستانی – خواص میوه‌های زمستانی

اگرچه به لطف پیشرفت تکنیک‌های کشاورزی امروزه می‌توان میوه‌های مختلفی را در تمام طول سال تهیه کرد اما همیشه مصرف میوه‌های فصلی می‌تواند بسیار مفیدتر باشد. اما چرا بر خوردن میوه‌های زمستانی تاکید می‌شود. برخی از علل این موضوع می‌تواند موارد زیر باشد:

  • میوه‌های فصلی معمولا فراوان‌تر و متعاقبا ارزان‌تر هستند.
  • مصرف میوه‌های رسیده‌ی فصلی باعث دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری توسط بدن می‌شود.
  • طعم و عطر میوه‌های فصلی بهتر است.

به این ترتیب با خرید میوه‌های زمستانی می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طعم بی‌نظیر این میوه‌ها، از خواص آنها برای سلامتی نیز بهره‌مند شوید. میوه‌های زمستانی با مجموعه‌ای از ویتامین‌های مختلف باعث تقویت سیستم ایمنی شده و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

اهمیت مصرف میوه‌های زمستانی

منبع

مقالات مرتبط

نظرات