خواص میوه تازه: 10 خاصیت میوه تازه + خواص منحصر به فرد میوه های محبوب

تخفیف خرید از سان میوه

خواص میوه تازه: فراتر از خوراکی‌های فرآوری شده!

شما چقدر به سلامت تغذیه‌ی خود اهمیت می‌دهید؟ میوه‌ها و سبزیجات تازه چه سهمی در رژیم غذایی روزانه‌ی شما دارند؟ یکی از پیامدهای زندگی مدرن تغییر در سبک غذاهای مصرفی افراد است. اگر به دقت به تغذیه و مواد مصرفی خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که چقدر رژیم غذایی ما از طبیعت دور شده است. قفسه‌ی فروشگاه‌ها مملو از غذاهای فرآوری‌شده است که دارای مواد افزودنی و مواد نگهدارنده‌ای هستند که حتی قادر به تلفظ آنها هم نیستیم! این غذاهای فرآوری‌شده همراه با فست فودها و ساندویچ‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم تاثیر زیادی بر سلامتی ما دارند. به همین خاطر است که افراد، به ویژه کودکان، دچار اضافه وزن می‌شوند و البته دیابت و دیگر بیماری‌های متابولیسمی نیز تهدیدکننده‌ی سلامت خواهد بود. اگر برای سلامتی خود ارزش قائل هستید لازم است از خواص میوه تازه و همینطور سبزیجات در رژیم غذایی خود غافل نشوید.

میوه‌ها منبعی غنی از ویتامین‌های اساسی و مواد معدنی هستند و بعلاوه فیبر بالایی نیز دارند. میوه‌ها طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامت، از جمله فلاونوئیدها را برای بدن تامین می‌کنند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، التهابات و دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم در مورد خواص میوه‌های تازه در رژیم غذایی روزانه صحبت کنیم تا بیشتر از پیش به تغذیه‌ی خود اهمیت داده و از خرید و مصرف میوه‌های تازه غافل نشوید.

فواید و خواص میوه‌ های تازه در یک الگوی غذایی سالم

میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و به خاطر نقش آنها در جلوگیری از کمبود ویتامین C و ویتامین A، که از خواص میوه تازه است، شناخته می‌شوند. افرادی که میوه و سبزیجات را به عنوان بخشی از الگوی غذایی سالم خود قرار داده‌اند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند. وزارت کشاورزی ایالات متحده‌ی آمریکا در تصویر راهنمای غذایی بشقاب من (MyPlate) پیشنهاد می‌کند در زمان صرف غذا نیمی از بشقاب باید به سبزیجات و میوه‌های تازه اختصاص داده شود.

میوه‌ها بخش مهمی از یک الگوی غذایی سالم و منبعی غنی از مواد مغذی حیاتی برای بدن از جمله پتاسیم، فولات (یا اسید فولیک) و آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله پلی‌فنول‌ها هستند. میوه‌هایی مانند بلوبری، کرنبری، توت فرنگی و مرکبات نیز حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که با خواص و فواید بیشتری برای سلامتی همراه هستند.

خواص میوه تازه برای تامین ویتامین های بدن بجای خوراکی های مضر

مواد مغذی ضروری در میوه‌ها: خواص میوه تازه در تقویت سیستم‌های حیاتی بدن

مواد مغذی موجود در میوه‌ها برای سلامتی کلی و حفظ سیستم‌های بدن، حیاتی است. از مزایا و خواص این مواد مغذی در میوه‌های تازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: از خواص یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های تازه می‌توان به کاهش خطر سکته، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 اشاره کرد.
  • تقویت سلامت قلب: پتاسیم موجود در میوه‌های تازه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته را تا حد زیادی کاهش دهد. پتاسیم همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد و به کاهش از دست رفتن تراکم استخوان‌ها نیز کمک کند.
  • خطر کمتر نقش لوله‌ی عصبی: فولات (اسید فولیک) به بدن در تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. فولات از جمله مواد معدنی ضروری برای زنان باردار در سه ماهه‌ی اول بارداری است. فولات به جلوگیری از نقایص لوله‌ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا (مُهره‌شِکاف) کمک می‌کند.
  • محافظت در برابر آسیب سلول‌ها: یک الگوی غذایی سالم که میوه‌ها بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند با تامین آنتی‌اکسیدان‌ها به ترمیم آسیب سلول‌ها از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و مانع از ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود. از خواص میوه‌های تازه برای سلامتی همچنین می‌توان به تاثیر مثبت آن بر سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که میکروکولوژی یا نسبت باکتری‌های سالم در مقابل باکتری‌های مضر را تغییر می‌دهند.

10 دلیل برای مصرف میوه‌های تازه: فواید مصرف و خواص میوه تازه در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها

میو‌ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در واقع، یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها اشاره کرد. با این حال، برخی از افراد نگران میزان قند موجود در میوه‌ها هستند و تصور می‌کنند مصرف میوه‌ها می‌تواند برای آنها مضر باشد. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که برای بهره‌مندی از خواص میوه‌های تازه، روزانه چقدر باید میوه مصرف کرد؟ و آیا خوردن زیاد میوه کار درستی است؟ در ادامه‌ی این مطلب به ده دلیل برای مصرف میوه‌های تازه و بهره‌مندی از خواص میوه تازه برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

مهم ترین خواص میوه تازه و دلایل مصرف آن

خواص میوه تازه برای سلامتی بدن: 1. میوه و سبزیجات تازه، منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

در میان انواع و اقسام غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم هیچ کدام به اندازه‌ی میوه‌ها و سبزیجات تازه مفید نیستند. میوه‌ها و سبزیجات منبع تغذیه‌ای خوبی از ویتامین‌های A، E و C و همینطور منیزیم، روی، فسفر و فولیک اسید هستند. پتاسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مفید برای سلامتی است که میزان فراوانی از آن در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند آووکادو، سیب زمینی شیرین، موز، آلو خشم و حتی پوره‌ی رب گوجه فرنگی وجود دارد. در مطلبی دیگر در مورد خواص موز نوشته ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

به طور کلی ترکیبات مغذی میوه‌های مختلف، متفاوت است اما همه‌ی آنها حاوی مواد مغذی مهمی هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی در میوه‌ها وجود دارد که شامل ویتامین C، پتاسیم و فولات می‌شود که اکثر مردم میزان کافی از این ویتامین‌ها را دریافت نمی‌کنند. بعلاوه میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش روند پیری و کاهش خطر بیماری‌ها کمک کند. از آنجایی که میوه‌های متفاوت حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی هستند مصرف انواع مختلفی از آنها با خواص و فواید زیادی برای سلامتی همراه خواهد بود.

فواید مصرف میوه تازه: 2. تجربه‌ی طعم‌ها و مزه‌های متفاوت

میوه‌ها و سبزیجات تازه با طعم‌های منحصربفرد خود به شما امکان می‌دهند تنوع غذایی بالایی را در آشپزخانه‌ی خود بسازید و تجربه کنید. برای مثال می‌توانید از طعم‌دهنده‌های قوی مانند پیاز، زیتون و فلفل و یا گزینه‌های ملایم‌تری مانند قارچ و ذرت را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. برای طعم‌های شیرین نیز میوه‌هایی مانند آناناس، انگور یا آلو بسیار عالی هستند و طعم ترش لیمو و گریپ فروت نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد و همچنین از خواص میوه تازه نیز بهره‌مند شوید.

طعم های منحصر به فرد و منابع غنی از ویتامین جزو خواصِ میوه تازه

خواص میوه تازه برای روده: 3. میوه‌ها منبعی غنی از فیبر

اکثر میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالایی فیبر هستند که می‌توانند باعث ایجاد حس سیری شوند و بعلاوه برای تقویت سلامت روده‌ها مفید باشند. اما برخی از میوه‌ها حاوی فیبر بالاتری هستند. از سبزیجات با مقادیر بالای فیبر می‌توان به کنگر فرنگی، نخودسبز، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد. میوه‌های غنی از فیبر نیز شامل تمشک، گلابی، سیب و کدو می‌شود. مصرف فیبر می‌تواند در کاهش کلسترول، افزایش حس سیری و کاهش وزن در طول زمان مرتبط باشد.

خواصِ میوه تازه برای حفظ تناسب اندام: 4. میوه‌ها، کم کالری و کم چربی

کم بودن میزان کالری و چربی از مهم ترین خواص میوه تازه به شمار می‌آید. به طور کلی میوه‌ها و به ویژه سبزیجات از نظر کالری و چربی، در سطوح پایینی هستند. این بدان معناست که شما می‌توانید بدون اینکه نگران دریافت چربی یا کالری بالایی باشید می‌توانید میوه‌های بیشتری بخورید تا سیر شوید. در مقایسه با تنقلات و انواع شکلات‌ها، میوه‌ها دارای کالری کمتر هستند و می‌توانند گزینه‌ی بهتری برای حفظ تناسب اندام باشند. با این حال به یاد داشته باشید که میوه‌هایی مانند آووکادو، زیتون و نارگیل از استثنائات محسوب می‌شوند. (به فهرست عجیب ترین میوه های دنیا سر بزنید!)

فیبر بالا و چربی پایین مهم ترین خاصیت میوه تازه

خواص میوه‌های تازه در ایجاد ایمنی در برابر بیماری‌ها: 5. محافظت در برابر سرطان – سکته و دیابت

بسیاری از میوه‌های تازه و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که از نظر بیولوژکی مواد موثری برای محافظت در برابر برخی از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شوند. این بدان معناست که می‌توان با افزودن میوه‌های تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، از خواص میوه تازه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، سکته‌ی مغزی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سرطان بهره‌مند شد. به طور ویژه می‌توان گفت سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم، شاهی و غیره با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. (برای اطلاعات بیشتر به مطلب بهترین میوه ها برای سلامت قلب مراجعه کنید.)

فواید مصرف میوه تازه در رژیم غذایی: 6. کاهش وزن با مصرف میوه تازه

میوه‌ها غنی از مواد مغذی هستند و تقریبا کالری کمی دارند که آنها را انتخابی عالی برای کاهش وزن می‌سازد. بعلاوه میوه‌های تازه غنی از آب و فیبر هستند که به ایجاد حس سیری کمک می‌کند. به همین خاطر، می‌توان بدون دریافت کالری بالا، از میوه‌ها مصرف کرد. در واقع تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که خوردن میوه با دریافت کالری کمتر و کاهش وزن در طول یک دوره‌ی زمانی مرتبط است. سیب و مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت از جمله میوه‌هایی هستند که با ایجاد بیشترین حس سیری همراه هستند.

بیان این نکته نیز ضروری است که مصرف میوه‌های تازه بهتر از مصرف پوره‌ی میوه و یا آب میوه است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار زیادی آب میوه با افزایش کالری دریافتی همراه است و می‌تواند باعث افزایش ریسک چاقی و بیماری‌های جدی دیگر شود. به عبارت دیگر از نوشیدن آب میوه‌ی فراوان اجتناب کنید و برای دریافت بیشترین خواص میوه تازه  از خود میوه‌های تازه و کامل استفاده کنید.

استفاده از خواص میوه تازه برای کاهش وزن و پیشگیری از سرطان

خواص میوه تازه در کاهش سطح قند خون: 7.  کاهش التهابات بدن – کلسترول و قند خون با میوه ی خام!

از آنجایی که میوه‌ها میزان چربی اشباع، نمک و قند کمی دارند می‌توانند بخش خوبی از یک رژیم غذایی متعادل باشند و به کاهش وزن کمک کرده و یا افزایش وزن جلوگیری کنند. بعلاوه، از دیگر خواص میوه‌های تازه و سبزیجات برای حفظ سلامتی می‌توان به کاهش التهابات، کاهش سطح کلسترول و فشار خون اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی میوه‌های تازه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی همراه است. یکی از مطالعات نشان داده است که مصرف میوه‌های مانند انگور، سیب و بلوبری با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 مرتبط است. مرکبات نیز به طور خاص می‌توانند سطح سیترات در ادرار را افزایش دهند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کم می‌کند. افزایش مصرف میوه همچنین می‌تواند باعث کاهش فشار خون و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شود و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. از دیگر خواص مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه می‌توان به کنترل بهتر قند خون در افراد دیابتی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین میوه ها برای دیابت و خواص میوه تازه برای درمان بیماری‌ها می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید

تخفیف خرید از سان میوه

خواص میوه تازه: 8. میوه‌ها حاوی سدیم و کلسترول کم

سبزیجات و میوه‌های تازه تنها حاوی مقادیر کمی سدیم هستند. خیلی از افراد تصور می‌کنند کرفس سرشار از سدیم است اما در واقع یک ساقه کرفس تنها حاوی 30 میلی‌گرم سدیم است که به تامین 1 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی کمک می‌کند. بعلاوه میوه‌ها و سبزیجات به هیچ وجه حاوی کلسترول نیستند.

خواص میوه تازه برای دیابت

خواصِ میوه تازه: 9. میوه‌های تازه، کنسروی یا خشک شده همگی غنی از ویتامین‌ها، مقوی و سالم

مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات تازه همیشه بهترین گزینه برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل است اما با وجود این می‌توان در صورت تمایل از میوه‌های خشک و کمپوت میوه نیز استفاده کرد و از خواص آنها برای سلامتی و ویژگی‌های تغذیه‌ای آنها بهره‌مند شد. با این حال در مصرف میوه‌های فرآوری‌شده و یا میوه خشک باید به میزان دریافت قند نیز توجه کرد.

خواص میوه های تازه: 10. مصرف میوه‌های تازه: راحت، سریع و آسان

مصرف میوه‌های تازه بسیار ساده و راحت است. در تمام سفرها، پیاده‌روی‌ها و حتی در هنگام مطالعه و یا فعالیت‌های دیگر خود می‌توانید به راحتی یک سیب یا موز بردارید و مصرف کنید.

خواص و مزایای مصرف میوه های تازه

آیا مصرف میوه برای بیماران دیابتی مجاز است؟

بسیاری از توصیه‌های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت، مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات تازه را پیشنهاد می‌کند. دستورالعمل‌های فعلی تغذیه توصیه می‌کند افرادی که مبتلا به دیابت هستند روزانه 2 تا 4 وعده میوه مصرف کنند؛ که این میزان مشابه میزان میوه‌ی مصرفی عموم افراد است. هنوز هم برخی از افراد میزان میوه‌ی مصرفی خود را به خاطر محتوای قند آن، محدود می‌کنند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی قند از طریق یک میوه‌ی کامل مصرف می‌شود تاثیر کمتری بر سطح قند خون دارد. علاوه بر این، میوه‌ها سرشار از فیبر هستند که باعث کاهش سرعت هضم غذا و جذب قند شده و باعث بهبود کنترل قند خون می‌شود.

فیبر موجود در میوه‌ها که از خواص میوه تازه است، همچنین می‌تواند باعث کاهش مقاومت به انسولین شود و از ابتلا به دیابت نوع 2 نیز جلوگیری کند. میوه‌ها بعلاوه حاوی آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول هستند که نشان داده است این آنتی‌اکسیدان باعث بهبود کنترل قند خون می‌شود. علاوه بر این، خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات بیشتر با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن بیماران مبتلا به دیابت مرتبط است. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم میوه‌ها از نظر مواد مغذی با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آنها ممکن است بیشتر از برخی دیگر باعث افزایش قند خون شوند و به طور کلی به بیماران دیابتی توصیه می‌شود بعد از خوردن میوه‌ها سطح قند خون خود را بررسی کنند تا متوجه شوند کدام میوه‌ها را باید محدودتر مصرف کنند.

مصرف میوه برای بیماران دیابتی

معرفی برخی از سالم‌ترین میوه‌ها و خواص این میوه‌های تازه برای سلامتی

خوردن میوه‌ها با خواص و مزایای زیادی برای سلامتی همراه است و افرادی که میوه‌های تازه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد که دچار بیماری‌های مزمن شوند. میوه‌ها تامین‌کننده‌ی مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای بدن هستند. تنوع میوه‌ها در بازار بسیار زیاد است و شاید برخی از افراد هرگز انواع خاصی از این میوه‌ها را نخورده باشند. با این حال اکثر میوه‌های موجود در بازار از جمله سیب، مرکبات، موز و غیره می‌توانند منبع خوبی برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن باشند. ما هم تصمیم داریم در مورد خواص میوه تازه و فواید مصرف برخی از این میوه‌های تازه نکاتی را بیان کنیم.

خواص میوه‌های تازه: 1. سیب

سیب میوه‌ای بسیار پرطرفدار و خوشمزه است که به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کرد. این میوه را بهتر است همراه با پوست بخورید تا بیشترین استفاده را از خواص آن برای سلامتی داشته باشید. سیب میوه‌ای سرشار از فیبر است و مصرف آن می‌تواند برای بهبود سلامت قلب و کمک به کاهش وزن مفید باشد. پکتین موجود در این میوه نیز به سلامت روده کمک می‌کند. یک سیب متوسط حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 95 کالری انرژی
  • 13 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم فیبر
  • 195 میلی‌گرم پتاسیم
  • 11 میلی‌گرم کلسیم
  • 4 میلی‌گرم ویتامین C

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم سیب با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی سرطان‌ها و دیابت مرتبط است. سیب منبعی غنی از کوئرسین نیز هست؛ فلاونوئیدی که دارای خواص ضدسرطانی است. مصرف روزانه‌ی سیب بعلاوه می‌تواند برای جلوگیری از چاقی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. برای خرید سیب به فروشگاه اینترنتی سان میوه مراجعه کنید.

خواص میوه تازه سیب

خواص میوه تازه: 2. پرتقال

پرتقال یکی از مرکبات شیرین و خوشمزه‌ای است که به خاطر داشتن مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی شناخته می‌شود. این میوه‌ی گرد و نارنجی از جمله میوه‌های غنی از ویتامین C محسوب می‌شود و یک پرتقال متوسط مقدار 117% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تامین می‌کند که یکی دیگر از خواص میوه تازه است. یک پرتقال به وزن 141 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 65 کالری انرژی
  • 27 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم فیبر
  • 61 میلی‌گرم کلسیم
  • 14 میلی‌گرم منیزیم
  • 238 میلی‌گرم پتاسیم
  • 5 میلی‌گرم ویتامین C

ویتامین C آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمند در بدن است. این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار ضروری است و با کمک به جذب آهن از غذاهای گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بدن انسان به خودی خود نمی‌تواند ویتامین C تولید کند و بنابراین افراد باید این ویتامین را از طریق رژیم غذایی خود تامین کنند. پرتقال همچنین سرشار از پکتین است؛ فیبری که به سلامت روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. این میوه بعلاوه حاوی ویتامین‌های زیر نیز هست:

  • ویتامین A؛ ویتامینی مفید برای پوست و چشم‌ها
  • ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین و فولات؛ که در سالم نگه داشتن سیستم عصبی و ایجاد گلبول‌های قرمز موثر هستند.

پرتقال میوه ی تازه پرخاصیت

خواص میوه‌های تازه: 3. توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه‌های قرمز و آبداری است که محتوای آب زیادی دارد. این میوه در هر وعده ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی برای بدن تامین می‌کنند. توت فرنگی حاوی آنتوسیانین است؛ فلاونوئیدی که می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. فیبر و پتاسیم موجود در این میوه نیز برای سلامت قلب می‌تواند مفید باشد. تحقیقات در مورد این میوه‌ی خوشمزه نشان می‌دهد افرادی که هفته‌ای سه وعده یا بیشتر از این میوه مصرف می‌کنند کمتر مبتلا به حمله‌ی قلبی خواهند شد که از خواص میوه تازه است.

توت فرنگی و سایر توت‌های رنگی حاوی فلاونوئیدی به نام کوئرسین هستند که یک ترکیب ضدالتهابی طبیعی است. مصرف سه عدد توت فرنگی درشت و تازه خواص و مزایای زیر را به همراه دارد:

  • 17 کالری انرژی
  • 15 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم فیبر
  • 9 میلی‌گرم کلسیم
  • 7 میلی‌گرم منیزیم
  • 83 میلی‌گرم پتاسیم
  • 8 میلی‌گرم ویتامین C

توت فرنگی بعلاوه حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های B6، A و K است.

میوه پرخاصیت و خوشمزه توت فرنگی

خواص میوه تازه: 4. انار

خیلی از افراد انار را یک ابرغذا می‌دانند. این میوه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو و ابتلا به بیماری‌های خاص جلوگیری می‌کنند. برای بهره‌مندی از بیشترین خواص انار باید این میوه را همراه با دانه‌ها مصرف کنید. یک انار تازه و خام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 234 کالری انرژی
  • 73 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر
  • 666 میلی‌گرم پتاسیم
  • 28 میلی‌گرم کلسیم
  • 8 میلی‌گرم ویتامین C

یک انار بعلاوه حاوی 46.2 میکروگرم یا 80% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K است. این ویتامین برای تقویت استخوان‌ها و سلامت سلول‌های بدن ضروری است. تحقیقاتی که در خصوص خواص انار برای سلامتی انجام شده، نشان می‌دهد که این میوه تاثیر ضدالتهابی دارد و می‌تواند برای محافظت در برابر بیماری‌های مرتبط با مغز مانند آلزایمر و پارکینسون مفید باشد. این خاصیت انار احتمالا به خاطر محتوای بالای پلی‌فنول در این میوه است. این میوه بعلاوه از پیشرفت سلول‌های سرطان پروستات نیز جلوگیری می‌کند. برای خرید انار به سان میوه مراجعه کنید.

خواصِ میوه تازه انار

خواص میوه تازه: 5. آناناس

از دیگر میوه‌های پرخاصیت و مفید می‌توان به آناناس اشاره کرد که برای کاهش التهابات و تقویت رشد بافت‌های سالم شناخته می‌شود. آناناس حاوی یک ترکیب فعال به نام بروملین است که بسیاری از افراد به خاطر مزایای فراوان آن برای سلامتی، آن را به صورت مکمل مصرف می‌کنند. بروملین می‌تواند به کاهش التهاب بینی یا سینوزیت کمک کند. با این حال، این مساله نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.این میوه حاوی منگنز است که بدن از آن برای ساخت سلول‌های استخوان و بافت‌های بدن استفاده می‌کند. یک برش متوسط از میوه‌ی آناناس حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 42 کالری انرژی
  • 02 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 92 میلی‌گرم پتاسیم
  • 2 میلی‌گرم ویتامین C
  • 11 میلی‌گرم کلسیم

مزایای میوه تازه آناناس

خواص میوه‌های تازه: 6. موز

موز یکی از میوه‌هایی است که به خاطر محتوای بالای پتاسیم آن شناخته می‌شود. یک موز متوسط حاوی 422 میلی‌گرم پتاسیم است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند و از بهترین خواص میوه تازه است. موز بعلاوه میوه‌ی خوبی برای تامین انرژی بدن است. یک موز حاوی 105 کالری انرژی و 26.95 گرم کربوهیدرات است. 3.1 گرم فیبر در یک موز می‌تواند به حرکات منظم روده و مشکلات معده مانند زخم و کولیت کمک کند. یک موز متوسط حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 29 گرم پروتئین
  • 6 میلی‌گرم کلسیم
  • 32 میلی‌گرم منیزیم
  • 3 میلی‌گرم ویتامین C

خواص موز تازه

خواص میوه‌ تازه: 7. گریپ فروت

گریپ فروت میوه‌ی ترشی است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر برای سلامتی است. این میوه می‌تواند صورتی، قرمز یا سفید باشد. یک نیمه از گریپ فروت حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 52 کالری انرژی
  • 11 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 27 گرم کلسیم
  • 11 گرم منیزیم
  • 166 گرم پتاسیم
  • 4 گرم ویتامین C

فلاونوئید موجود در گریپ فروت می‌تواند در جلوگیری از برخی از سرطان‌ها، التهابات و چاقی موثر باشد. یک مطالعه‌ی مروری نشان داده است که ترکیباتی به نام فورانوکومارین که در این میوه وجود دارد می‌تواند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و تومورها کمک کرده و در حفظ سلامت استخوان‌ها نیز موثر باشد. این تحقیق نشان می‌دهد که فورانوکومارین موجود در گریپ فروت می‌تواند به ویژه در برابر سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان خون موثر باشد. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

جلوگیری از سرطان پستان گریپ فروت از خواص میوه تازه

خواص میوه‌ تازه: 8.لیمو

لیمو یکی از انواع مرکبات است که به خاطر مزایای زیادی که برای سلامتی دارد اغلب در درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیمو همانند سایر انواع مرکبات حاوی مقادیر بالای ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. این ترکیبات رادیکال‌های آزاد بدن را که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان شوند را از بین می‌برد. محققان معتقد هستند که فلاونوئیدهای موجود در لیمو و سایر مرکبات دارای خواص ضدباکتریایی، ضدسرطانی و ضددیابتی است. مرکباتی مانند لیمو حاوی ترکیبات فعالی به نام مواد شیمایی گیاهی هستنند که برای سلامتی مفید هستند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ویتامین C
  • اسید فولیک
  • پتاسیم
  • پکتین

میزان 48 گرم آب لیمو حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 11 کالری انرژی
  • 31 گرم کربوهیدرات
  • 49 میلی‌گرم پتاسیم
  • 6 میلی‌گرم ویتامین C
  • 3 میلی‌گرم کلسیم
  • 1 گرم فیبر

لیمو همچنین حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و ویتامین A نیز هست.

خواص و فواید میوه تازه لیمو

زندگی سالم با مصرف میوه‌های تازه: فواید میوه تازه در درمان بیماری‌ها

میوه‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی وجود دارند و میوه‌های مختلف نیز از نظر تغذیه‌ای و خواص برای سلامتی با یکدیگر متفاوت هستند. برای بیشترین استفاده از خواص میوه‌های تازه بهتر است از انواع میوه‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید و آنها را به صورت کامل و تازه مصرف کنید. با خوردن میوه‌ها شما می‌توانید ویتامین‌های اصلی و ضروری بدن، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر غذایی بدن خود را تامین کنید. مصرف میوه‌های تازه می‌تواند فواید قابل توجهی برای سلامت قلب، بهبود هضم غذا، مدیریت وزن و سلامت پوست داشته باشد. شما می‌توانید از مصرف انواع میوه‌های تازه برای بهبود سلامت خود و کاهش خطر التهاب، بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت بهره‌مند شوید و از طعم بی‌نظیر میوه‌ها نیز لذت ببرید. اگر بعد از مطالعه متن احساس می‌کنید که هوس خوردن میوه به شما دست داده اما حس خرید رفتن ندارید؛ کافیه عبارت میوه فروشی آنلاین رو جستجو کنید، سری به تره بار آنلاین سان میوه بزنید و تمام اقلام مدنظرتونو با بهترین قیمت خریداری کنید.

 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات