خواص هندوانه: 14 مورد شگفت انگیز از فواید هندوانه که پزشکان را شگفت زده کرد!

تخفیف خرید از سان میوه

خواص هندوانه؛ میوه‌ی نوستالژیک تابستانه!

شما از فواید مصرف هندوانه چه می‌دانید؟ در توضیح خواص هندوانه متعددی عنوان می‌شود: خواص مصرف هندوانه برای کبد – ریه و کلیه؛ خواص هندوانه برای مردان و زنان – خواص هندوانه ورزشکاران – بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان به فشار خون – خواص هندوانه برای اسپرم و تقویت قوای جنسی – خواص هندوانه در شیمی درمانی. ما در جدیدترین مطلب وبلاگ سان میوه به بررسی خواص و فواید مصرف این میوه تابستانه پرداخته ایم.

دقت کردید هندوانه Watermelon در نمایش فیلم‌های قدیمی چه جایگاه فاخری دارد؟ یا برای نشان دادن یک مرد قدیمی خانواده دار چه نقش مهمی را ایفا می‌کند؟ خرید هندوانه از همان مرحله‌ی اول، یعنی انتخاب هندوانه، نشان می‌دهد که آدم کاربلدی را می‌طلبد، به قولی دل شیر می‌خواهد و مرد کهن، اگر سرخ و شیرین باشد، که شانس آورده‌اید و اگر نه، بهتر است این ننگ را به گردن فروشنده بیاندازید. اما مطلب امروز ما مربوط به خواص هندوانه است.

خواص هندوانه؛ میوه‌ی نوستالژیک تابستانه!

مهمترین خواص هندوانه چیست؟

هندوانه یکی از مفیدترین میوه‌های ترمیم کننده بدن است. فواید هندوانه برای سلامتی، از مغز گرفته تا سلول‌های پا را پوشش می‌دهد. هندوانه فوق العاده هیدارته (آب رسان) و کم چربی است. از خواص خوب آن می‎‌توان به بهبود سلامت قلب و عروق، تغذیه چشم و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

خواص هندوانه برای تقویت سیستم اعصاب و عضلانی: 1. سرشار از الکترولیک طبیعی – غنی از پتاسیم!

هندوانه سرشار از پتاسیم، یعنی یک الکترولیت طبیعی عالی است. این میوه در تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات در بدن با وجود پتاسیم بسیار کمک کننده است. پتاسیم انقباض عضلات را تحت کنترل قرار می‌دهد. این ماده‎ی معدنی مفید، برای عملکرد بهتر سلول‎‌های اعصاب یک ماده‎‌ی شفا بخش است.

خواص هندوانه برای تقویت سیستم اعصاب و عضلانی: 1. سرشار از الکترولیک طبیعی - غنی از پتاسیم!

خواص هندوانه برای زنان باردار: 2. سرشار از ویتامین‌های گروه C – B – A و منیزیم

ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین A و مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم در هندوانه، همگی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در دوران بارداری است. منیزیم کافی در بدن، از گرفتگی عضلات در سه ماهگی و انقباضات زودرس در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، هندوانه از ویارهای که موجب تهوع و سوزش معده می‌شود، بشدت جلوگیری می‌کند. هندوانه با 92 درصد آب و املاح، برای رفع عطش خانم‌ها باردار بسیار مؤثر است.

خواص هندوانه برای زنان باردار: 2. سرشار از ویتامین‌های گروه C - B - A و منیزیم

خواص هندوانه برای زنان: 3. یک مکمل بی‌نظیر و آبرسان قوی برای پوست

هندوانه علاوه بر طعم شیرین و عطر دلنشین، مزایای فراوانی برای سلامت خانم‌ها دارد. هندوانه دارای یک اسید آمینه‌ی معروف به سیترولین است. کار مهم سیترولین گشاد کردن رگ‌ها است. وقتی رگ‌ها گشاد شوند، گردش خون روند خوبی پیدا می‌کند. بهبود گردش خون، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود و همین امر، خانم‌ها را سرحال‌ و شاداب می‌کند.

خانم‌ها می‌توانند با مصرف یک لیوان آب هندوانه، بعد از نرمش و تمرین، بدون اینکه کالری زیادی به بدن وارد کنند، انرژی از دست رفته را تأمین و بدن را هیدراته کنند. هندوانه آبرسان قوی برای پوست است، بنابراین از چین و چروکی که بر اثر خشکی بر روی پوست ایجاد شده را رفع می‌کند. از طرفی دیگر، هندوانه با کلاژن سازی، پوست را بازسازی می‌کند. هضم غذا نیز با فیبر موجود در هندوانه بهتر انجام می‌شود. در طی مطالعات انجام شده، مصرف هندوانه، بخاطر وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند، در زنان یائسه و چاق، به شدت مانع ضخامت دیواره رگ‌ها می‌شود.

خواص هندوانه برای کودکان: 4. جذب ویتامین‌های مؤثر – ضد التهاب و مفید برای رشد کودکان

هندوانه به عنوان یک میوه‌ی آبدار و خوش طعم، فواید زیادی برای سلامتی کودکان شما دارد، دقیقا مواردی را در بدن کودکان تأمین می‌کند که برخی اوقات مجبور هستید آن‌ها را توسط دارو  جبران کنید. در این بخش بطور مختصر به فواید شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامتی کودکان می‌پردازیم:

  • هندوانه میوه‌ای مؤثر برای بهبود عملکرد دستگاه تنفس و جلوگیری از آسم.
  • بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اعضای بدن
  • هندوانه و هضم آسان غذا و حفظ حرکات منظم روده
  • هندوانه آبرسان قوی، برای جلوگیری از گرما زدگی
  • مصرف هندوانه، مانع درد عضلانی (مخصوصا در زمان رشد)
  • حفظ سلامت پوست
  • میوه‌ی ضد التهاب

خواص هندوانه برای کودکان: 4. جذب ویتامین‌های مؤثر - ضد التهاب و مفید برای رشد کودکان

خواص هندوانه ابوجهل: 5. درمان مشکلات حاد کبدی و کیسه صفرا

هندوانه ابوجهل Citrullus Colocynthis در کشورهای دیگر با نام‌های مختلف مثل کدوی تلخ، خیار تلخ یا سیب تلخ خوانده می‌شود. هندوانه ابوجهل پوسته‌ی زرد رنگ و جثه‌ای کوچک‌تر از هندوانه دارد و بیشتر بنظر می‌آید که نوعی طالبی باشد تا هندوانه. این میوه برخلاف هندوانه‌ی شیرین، مزه‌ی تلخی دارد و بخاطر ماده کوکوربیتاسین، به عنوان دارو مصرف می‌شود تا میوه. بر اثر تحقیقات انجام شده، هندوانه ابوجهل، برای درمان مشکلات کبدی، مشکلات کیسه صفرا و درمان مشکلات گوارشی بسیار مؤثر است.

البته فراموش نکنید که مصرف Colocynth یعنی همین هندوانه ابوجهل، در سال 1991 توسط سازمان غذا و دارو ممنوع شد. چون مصرف کمی از آن در برخی از افراد باعث تحریک شدید مخاط معده و روده می‌شود و حتی ممکن است منجر به آسیب به کلیه‌ها و عدم توانایی در دفع ادرار شود. اما مصرف آن متناسب با سن و مشکل بیمار می‌تواند به جای عوارض بد، یک درمان واقعی تلقی شود.

خواص هندوانه ابوجهل: 5. درمان مشکلات حاد کبدی و کیسه صفرا

خواص هندوانه زرد: 6. بتاکاروتن بیشتر و آنتی اکسیدان بسیار قوی!

هندوانه سرخ منبع غنی لیکوپن است، همان آنتی اکسیدان قوی و ضد پیری که دلیل رنگ قرمز گوجه فرنگی و گریپ فروت است. هندوانه زرد فاقد لیکوپن است، اما در عوض شیرین‌تر و خوش عطرتر از هندوانه سرخ است. هندوانه زرد نسبت به هندوانه سرخ، پوست ضخیم‌تری دارد و جالب است بدانید که هندوانه زرد پیش از هندوانه قرمز کشت شده است ولی به دلیل کمبود لیکوپن به اندازه هندوانه قرمز محبوب نیست.

اما از نظر ارزش غذایی، هندوانه زرد بدون لیکوپن همچنان در بین سایر میوه‌ها، رتبه‌ی خوبی دارد. هندوانه زرد در یک فنجان حاوی 46 کالری است. هندوانه زرد با وجود ویتامین A و C، باعث تقویت سیستم ایمنی و همینطور سلامتی پوست می‌شود. هندوانه زرد اگر لیکوپن ندارد بلکه در عوض نسبت به هندوانه قرمز بتاکاروتن بیشتری دارد. این آنتی اکسیدان قوی بدن را در مقابل بیماری مزمن سرطان و بیماری‌ها چشم محافظت می‌کند.

از آنجاییکه مصرف هندوانه زرد چندان در بین افراد معمول نیست، سلیقه بخرج دهید و برای پذیرایی از مهمان‌ها از این میوه‌ی زرد برای درست کردن دسر استفاده کنید. یا برای تهیه‌ی یک نوشیدنی تابستانی، مهمان‌هایتان را با آب هندوانه زرد پذیرایی کنید. هندوانه زرد نه تنها طعم قوی‌تری از هندوانه سرخ دارد، بلکه در سم زدایی بدن و جلوگیری از نفخ شکم بسیار میوه‌ی بی‌نظیری است.

خواص هندوانه زرد

خواصِ هندوانه برای کبد: 7. رفع التهابات ریوی – پاک کننده کبد!

حتما زیاد شنیده‌اید که می‌گویند هندوانه بخور تا جگرت حال بیاید؟ هندوانه طبیعتی سرد و تر دارد و برای کاهش حرارت کبد یک میوه‌ی منحصر به فرد است. هندوانه با وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد در هضم پروتئین‌ها به کمک کبد می‌آید و موجب می‌شود تا آمونیاک حاصل از متابولیسم پروتئین‌ها به آسانی تخلیه شود. مصرف هندوانه برای کسانیکه مبتلا به آسمبیماری های ریوی نظیر سرطان و حتی نفس تنگی هستند بسیار توصیه می‌شود. بعلاوه نقش سم زدایی هندوانه بسیار برای مبتلایان به بیماری های کبدی نیز بسیار مفید است.

تخفیف خرید از سان میوه

خواص هندوانه برای ورزشکاران: 8. هندوانه میوه‌ی محبوب برای تناسب اندام

اگر جزو افرادی هستید که برای تناسب اندام همیشه به دنبال یک غذای سالم، خوشمزه و کم کالری هستید هندوانه میوه‌ی دلخواه شما است. نود در صد هندوانه را آب تشکیل داده است و در هر 100 گرم حدود 30 گرم کالری دارد. هندوانه با وجود تمامی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دارای یک ماده مخصوص چربی سوزی به نام آرژنین است و همین موجب می‌شود تا تمامی کسانیکه به دنبال تناسب اندام هستند خوردن هندوانه را در رژیم غذایی خود جای دهند. آب هندوانه به عنوان یک نوشیدنی رژیمی خیلی کارساز است و می‌تواند شما را در روند تناسب اندام با طعم دلچسبش همراهی کند. ‌

خواص هندوانه برای ورزشکاران: 8. هندوانه میوه‌ی محبوب برای تناسب اندام

خواصِ هندوانه برای پوست: 9. با مصرف هندوانه نیازی به کرم‌های آب‌رسان ندارید

دو ویتامین A و C موجود در هندوانه، برای سلامت مو و پوست دو فاکتور مهم هستند. ویتامین C به بدن شما برای ساخت کلاژن کمک می‌کند و پروتئینی است که در لطافت پوست و مو نقش مهمی را ایفا می‌کند. تمامی کرم‌های پوست و ماسک‌های گرانقیمت غنی از این دو ویتامین هستند، که می‌توانید این دو ویتامین را با خوردن هندوانه بصورت ارگانیک تأمین کنید.

ویتامین A برای ترمیم سلول‌های پوستی بسیار مؤثر است. بطوریکه پوست‌های خشک و ترک شده را بهبود می‌بخشد. همینطور هندوانه سرخ بخاطر وجود وافر لیوکپن و هندوانه زرد بخاطر وجود وافر بتاکاروتن برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی بسیار تأثیر گذار هستند. به همین خاطر مصرف آن‌ها در فصل گرما، بسیار توصیه می‌شود.

خواصِ هندوانه کوهی: 10. یک گیاه دارویی به قاعده گیلاس و به رنگ زیتون!

هندوانه کوهی یک نوع گیاه دارویی کوچک که نهایتا بخواهد خیلی بزرگ باشد در حد و اندازه یک گیلاس است. اما به دلیل اینکه کروی شکل است و بر روی آن شبیه به پوسته هندوانه خطوط موازی نقش بسته و درون آن قرمز و پر از دانه‌ است به نام هندوانه کوهی خوانده می‌شود. این گیاه دارویی، به عنوان یک دم نوش ضد عفونی کننده، مصارف بالایی دارد. ‌

خواص هندوانه کوهی: 10. یک گیاه دارویی به قاعده گیلاس و به رنگ زیتون!

خواصِ هندوانه برای کلیه ها: 11. ادرارآور و سم زدای بسیار قوی

و اما خواص هندوانه برای کلیه‌ها: هندوانه یک ادرار آور طبیعی است و برخلاف الکل و کافئین، بدون اینکه کلیه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند،به افزایش ادرار کمک می‌کند. در واقع حمایت هندوانه از کلیه‌ها از عملکرد آن در کبد شروع می‌شود، در کبد کمک می‌کند تا آمونیاک (مواد زاید حاصل از هضم پروتئین) بخوبی تخلیه شود، همین عمل موجب می‌شود که فشار به کلیه وارد نشده و مایعات اضافه از بدن دفع شود. این عمل توسط آنتی اکسیدان قوی و معروف لیکوپن انجام می‌شود.

فواید هندوانه برای سلامت قلب: 12. تقویت عضلات قلب با مصرف هندوانه

زیاد شنیده‌ایم که هندوانه شفای دل بیمار است. بله هندوانه برای سلامت قلب بسیار نقش مهمی دارد. با رعایت برخی نکات، مثل رژیم غذایی مناسب، کاهش فشار خون و سطح کلسترول، می‌توان خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را تا حد زیادی از خود دور کرد. هندوانه دارای چندین ماده مغذی است که سلامت قلب را تحت کنترل قرار می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که لیوکپن، عامل قرمز رنگی هندوانه، با کاهش کلسترول، به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون تأثیر مثبت دارد. همینطور از آسیب اکسیداتیو در بدن که در اثر متابولیسم ناقص ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند. همینطور، هندوانه حاوی یک اسید آمینه قوی دیگری بنام سیترولین است که با انبساط رگ‌های خون در بدن، فشار خون را حتی در سنین بالا تحت کنترل قرار می‌دهد. البته قلب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری همانند منیزیم، ویتامین C، B6، A است که مجموعه این‌ها سلامت قلب را تضمین می‌کنند.

خواص هندوانه برای سلامت قلب: 12. تقویت عضلات قلب با مصرف هندوانه

خواصِ هندوانه برای اسپرم: 13. تقویت قوای جنسی مردان با مصرف هندوانه

متأسفانه این روزها خیلی از مردها دچار سرطان پروستات می‌شوند و نگرانی از این موضوع باعث شده است تا افراد به فکر جلوگیری از این بیمار باشند. هندوانه جزو خوردنی‌هایی است که از آقایان در برابر بیماری سرطان پروستات حفاظت می‌کند. با لیکوپن که بیش از این آشنا شده‌اید، لیکوپن یک آنتی اکسیدان همه کاره است. آنقدر این آنتی اکسیدان قدرتمند است که خیلی از پزشکان حتی مصرف آن را بصورت داروهای مکمل توصیه می‎‌کنند.

اما با مصرف یک لیوان آب هندوانه یا یک قاچ هندوانه در روز، می‌توان این ماده‌ی ارزشمند را به صورت ارگانیک در بدن تأمین کرد. هندوانه قرمز و گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن هستند، آقایان می‌توانند، با مصرف هندوانه خوش طعم از سلامتی خود حمایت کنند.

‌خواص هندوانه برای ریه: 14.  نقش مهم هندوانه در بهبود عملکرد ریه‌ها

وجود برخی از آنتی اکسیدان‌ها، همانند ویتامین C، می‌توانند خطر ابتلا به آسم را به حداقل برسانند. رژیم غذایی سالم با غذاهایی که مملو از ویتامین C هستند، همانند هندوانه یا آب هندوانه، می‌‎تواند اثر مثبتی بر عملکرد سیستم تنفسی بدن داشته باشد.

‌خواص هندوانه برای ریه: 14.  نقش مهم هندوانه در بهبود عملکرد ریه‌ها

هندوانه – میوه‌ی امضادار فصل تابستان!

هندوانه در تمامی سال موجود است، اما هیچ فصلی مناسب‌تر از تابستان برای مصرف هندوانه نیست! هندوانه سرشار از الکترولیت (مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم که تبدیل به یون در بدن می‌شوند) و آب است. این موارد به آبرسانی کامل بدن شما یا به قولی به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند. هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است و با تمامی املاحی که دارد یک میوه‌ی کم کالری است، بنابراین می‌توانید بدون احساس گناه برای ازدیاد وزن از این میوه در روزهای گرم تابستان استفاده کنید و لذتش را ببرید. اگر دلتان هوای میوه‌های تابستانی را کرده؛ سری به مطلبی که اخیرا درباره آن نوشته ایم بزنید. خواص انواع میوه های تابستانی و کلی اطلاعات مفید دیگه که احتمالا خواندنش خالی از لطف نباشد.

خرید هندوانه از میوه فروشی آنلاین سان میوه

اگر هوس خوردن هندوانه به سرتان زده ولی حوصله‌ی رفتن تا تره بار و حمل این میوه‌ی سنگین را ندارید، خرید هندوانه را به میوه فروشی آنلاین سان میوه سفارش دهید. خیالتان راحت، سان میوه در انتخاب هندوانه شیرین و قرمز کارش را خوب بلد است. برای خرید میوه حتما سری به ویترین محصولات فروشگاه ما بزنید. قابلیت ارسال فوری میوه های تازه و بسیار باکیفیت باعث شده که تعداد مشتریان روزانه ما هر روز رو به افزایش باشد. امیدواریم بزودی بتوانیم برکت و میوه های خداوندی سفره های شما را سان میوه تامین کند. بزودی با مطالب جدید دیگری به سراغ شما مخاطبان خواهیم آمد. اگر موضوعی برایتان جذابیت داشت حتما برای ما کامنت بگذارید.

 

منبع مطلب: وب سایت سلامتی بر خط

مقالات مرتبط

نظرات