خواص موز: 13 مورد از فواید شگفت‌انگیز مصرف موز که آنها را نمی‌دانید!

تخفیف خرید از سان میوه

خواص میوه موز؛ این خوشمزه‌ی پرطرفدار

توی دنیا پر از میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه است، اما هیچکدام هنوز نتواسته‌اند رقیب موز Benana باشند. بخاطر خواص موز و طعمش از این میوه به عنوان محبوب ترین میوه جهان یاد می‌شود. این میوه جزو میوه‌های مجلسی به حساب می‌آید. اصلا جشن یا مهمانی رسمی را سراغ دارید که در آن موز سرو نشود؟ مثلا در عروسی‌ها بجای موز، سر میزها هندوانه بگذارند؟ نه اینکه توهین به هنداونه باشدا نه، اما کلا موز بخاطر پوست زرد رنگ فرح بخش، رایحه‌ی دلنشین و همینطور پوست کندن و سرو کردن آسان، جزو میوه‌های مجلسی به حساب می‌آید. البته که در حال حاضر میوه‌های استوایی عجیب و غریب در ایران بخاطر کمیاب بودن، به عنوان میوه‌های لاکچری معروف شده‌اند ولی باز هم، هیچکدام از لحاظ طعم و عطر نمی‌توانند با موز برابری کنند.

برای پی بردن به خواص موز کم‌نظیر این میوه‌ی پرطرفدار در ادامه با ما همراه باشید. در ضمن، اگر هوس موز کردید، می‌توانید به راحتی به میوه فروشی آنلاین ما سری بزنید و از غرفه‌ی میوه‌ها سبد پر و پیمانی را به همراه این میوه سفارش دهید. راستی شما از خواص موز چه ‌میدانید؟ ما سعی کرده‌ایم در این مطلب از خواص موز برای بارداریخواص موز برای پوستخواص موز برای تقویت قوای جنسی و خواص موز برای کودکان بنویسم.

موز میوه‌ی لاکچریِ بی‌رقیب

معرفی خواص موز: 1. از فواید مصرف موز چه می‌دانید؟

قبل از بررسی موردی فواید مصرف موز باید به خواص موز در اشل آزمایشگاهی بپردازیم. یک موز رسیده به اندازه متوسط (‌تقریبا به طول 18 سانتی‌متر)، حاوی 110 کالری، 0/47 گرم چربی است. موز، میزان 463 میلی گرم پتاسیم، 1.56 میلی گرم پروتئین و 14 درصد کربوهیدرات مورد نیاز روزانه‌ی هر فرد را تأمین می‌کند. این میوه همینطور حاوی دو درصد ویتامین A و 15 درصد ویتامین C است، شاید بنظرتان دو درصد مقدار کمی باشد، اما همین میزان در صورت مصرف مداوم می‌تواند پوست و موی شفاف و زیبایی بسازد که هیچ داروی شیمیایی توان چنین کاری را ندارد. خواص مصرف موز برای کودکان، خانم‌های باردار، ورزشکاران و سالمندان چیزی شبیه معجزه طبیعت است. البته از آنجاییکه این طبیعت موز طبع گرمی است، بهتر است برای افرادی که طبع مشابهی دارند، بصورت کنترل شده‌ مصرف شود.

خواص موز چیست؟

خواص موز رسیده: 2. کمی تیره – کمی پرخاصیت‌تر!

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که هر چقدر که موز رسیده‌تر شود مواد مغذی در آن نیز افزایش پیدا می‌کنند. مثلا موزهایی که از شدت رسیدگی لکه‌های تیره رو پوست‌شان پدیدار می‌شود، در تقویت قدرت گلبول‌های سفید خون هشت برابر مؤثرتر از موزهای سبز عمل می‌کنند. همانطور که می‌دانید گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت‌ها، مثل باکتری‌ها، قارچ‌ها و انواع ویروس‌ها در بدن فعالیت می‌کنند، بنابراین تقویت گلبول‌های سفید یعنی تقویت سیستم ایمنی بدن؛ به این ترتیب از خواص موز می‌توان به بهبود وضعیت خونسازی اشاره کرد.

خواص موز رسیده

خواص موز برای زنان باردار: 3. فواید مصرف موز در ایام بارداری چیست؟

پیش از آنکه درباره خواص موز برای زنان باردار و خواص مصرف موز در ایام بارداری بگوییم، جالب است بدانید که در یک مجله مربوط به تغذیه زنان باردار، اینگونه آمده است: مطالعات انجام شده بر روی 740 زن باردار انجام شده است، نشان می‌دهد آن‌هایی که در دوران بارداری خود پتاسیم بیشتری مصرف کرده‌اند، مصرف مواد مملو از پتاسیم مثل موز، فرزندشان پسر بوده است. دانشمندان این آمار را قطعی نمی‌دانند، اما احتمال اینکه پسر شدن فرزند با مصرف پتاسیم بالا ارتباط داشته باشد، زیاد است.

و اما خواص موز در دوران بارداری: موز به مقدار زیادی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که بطرز شگفت آوری برای تأمین انرژی مادر و کودک مؤثر و حیاتی است از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • ویتامین B6
  • فیبر

جالب است بدانید که فیبر موجود در موز باعث از بین بردن مشکل دستگاه گوارش (یبوست)، که خیلی از خانم‌های باردار با آن مواجه هستند می‌شود. از طرفی دیگر، شواهد نشان می‌دهد که ویتامین B6 در رفع حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری بسیار مؤثر است.

خواص موز برای زنان باردار: 3. فواید مصرف موز در ایام بارداری چیست؟

خواص موز برای پوست: 4. بوتاکس طبیعی و رفع کننده خشکی پوست

موز برای تغذیه پوست و حفظ رطوبت آن یک گزینه‌ی ایده‌آل است. ویتامین A موجود در موز، خشکی پوست را بر طرف کرده و رطوبت از دست رفته را به آن بر می‌گرداند. از طرفی دیگر وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در موز، آن را به عنوان یک بوتاکس طبیعی بدل کرده است. بنابراین با مصرف هر روزه موز می‌توان از فواید مصرف موز برای رفع خطوط ریز و چین و چروک‌های روی پوست استفاده کرد.

خواص موز برای مو: 5. رفع موخوره و نرم کننده طبیعی مو

موز با وجود ماده‌ی معدنی سلیس، به صاف شدن موهای وز شده کمک می‌کند. سلیس توسط بدن جذب شده و کلاژن می‌سازد. این ماده معدنی برای داشتن موهای صفا و و زیبا بسیار مؤثر است. از طرفی دیگر، وجود پتاسیم، کلسیم و کربوهیدارت با روغن طبیعی، خواص موز برای مو را با یک داروی شگفت‌انگیز مقایسه کرد.

خواص موز برای مو: 5. رفع موخوره و نرم کننده طبیعی مو

خواص موز برای مردان: 6. فواید مصرف موز برای تقویت اسپرم و قوای جنسی

موز از سری میوه‌هایی است که حملش آسان است، و مثل توت فرنگی و هلو، سریع له و لورده نمی‌شود و مثل خیار آنچنان بو ندارد و مثل گاز زدن سیب که توجه دیگران را به خود جلب کند نیست. بنابراین آقایان، بدون هیچ معذوراتی می‌توانند آن را در محیط کار به عنوان میان وعده میل کنند. موز یک منبع ویتامین تمام عیار مخصوص مردان است. پتاسیم موجود در موز تنظیم اعصاب، ضربان قلب و به ویژه‌ فشار خون مورد نیاز است. رژیم‌های غذایی غنی از پتاسیم و منیزیم، برای آقایان که دائما در فضاهای عمومی مشغول به کار و فعالیت هستند، خطر ابتلا به سکته را به حداقل می‌رساند.

همینطور موز منبع غنی ویتامین B6 است، ویتامین B6 برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید گلبول‌های قرمز خون، عملکرد خوب سیستم عصبی و کمک به متابولیسم درست پروتئین (خنثی کردن رادیکال‌های آزاد) بسیار مؤثر است. معمولا خیلی کم پیش می‌آید که آقایان طرفدار موز نباشند. از خواص موز برای تقویت اسپرم و قوای جنسی آقایان هم بسیار گفته می‌شود.

خواص موز برای مردان: 6. فواید مصرف موز برای تقویت اسپرم و قوای جنسی

خواص موز برای کمر: 7. رفع التهاب مهره‌های ستون فقرات با مصرف موز

ویتامین‌های A، B1 و C در موز به بدن کمک می‌کند تا اسپرم‌های سالم و قوی تولید کند. تعداد اسپرم‌ها نیز به این ویتامین‌ها بستگی دارد. موز سرشار از این ویتامین‌ها و ویتامین نادری به نام بروملین است. این آنزیم از التهاب جلوگیری کرده و به بدن در تولید اسپرم‌های قوی کمک می‌کند.

تخفیف خرید از سان میوه

خواص موز پخته: 8. یک روش خلاقانه برای مصرف موزهای رسیده

از نظر ارزش غذایی، موز سرشار از پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین و فیبر است و همین باعث می‌شود که موز به یک میان وعده‌ی مغذی تبدیل شود. پخته شدن موز، با افزایش درجه فقط باعث تغییر بافت موز می‌شود و تمام مواد مغذی موجود در موز همانند یک موز کاملا رسیده، خواص خود را حفظ خواهند کرد. بر طبق تحقیقات انجام شده، موز رسیده یا موز پخته شده، نسبت به موز نارس، سطح منیزیم پایین‌تری دارد. در کل، پختن موز، یک روش خلاقانه برای خوش طعم شدن و خوش خوراک شدن آن است. اما باید توجه داشته باشید که موز پخته نسبت به موز رسیده، نسبت به باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار حساس‌تر هستند، بنابراین باید پیش از کپک‌زدن و تغییر رنگ، سریع‌تر مصرف شود. دقت داشته باشید که موز رسیده قهوه‌ای و یا سیاه می‌شود اما موز کپک زده به رنگ سفید یا سبز در می‌آید.

خواص موز پخته: 8. یک روش خلاقانه برای مصرف موزهای رسیده

خواصِ موز برای بدنسازی: 9. تقویت عضلات قبل و بعد از بدنسازی – سرشار از پتاسیم!

موز سرشار از انواع مختلفی از کربوهیدرات است که فوای مصرف مصرف آن برای بهبود انجام تمرین بدنسازی، بسیار توصیه می‌شود. این کربوهیدرات‌ها با سرعت عمل بالا به بازگرداندن سطح گلیکوژن بدن کمک می‌کند و بازسازی عضلات آسیب دیده را انجام می‌دهد. علاوه بر این موز مملو از پتاسیم است و به توصیه متخصصان تغذیه، پتاسیم برای بهبود عملکرد عضلات بدنسازان مورد نیاز است. فرد بالغی که در باشگاه بدنسازی یا آهسته دویدن فعالیت می‌کند حداقل روزانه به میزان 4.700 میلی گرم پتاسیم نیاز دارد. از آنجایی که در طول تمرین ماهیچه‌ها درگیر هستند، پتاسیم مصرف می‌شود و باید بعد از تمرین این میزان مصرف شده، جایگزین شود. به همین دلیل خواص موز برای بدنسازان بسیار ضروری است و از آن یک میان وعده‌ی عالی پس از تمرینات بدنسازی ساخته است.

خواص موز برای کودکان: 10. رفع مشکل کم غذایی و کم خونی در کودکان کم اشتها

بیشتر مادران بمحض اینکه فرزندان خود را از شیر می‌گیرند، موز را به عنوان اولین غذاها برای کودکان انتخاب می‌کنند. بافت نرم و حالت پوره مانند موز مسبب این انتخاب است. علاوه بر این مواد معدنی موجود در موز، خیال مادران را از یک تغذیه‌ی سالم و پر انرژی به کودکان راحت می‌سازد. از مهمترین خواص موز و فواید بی نظیر مصرف موز برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیبر بالا: باعث می‌شود که کودکان احساس سیری داشته باشند.
  • سهولت در هضم: شکم‌های کوچک کودکان، هنوز برای هضم کردن کربوهیدارت‌های خیلی پیچیده آماده نیست، به همین دلیل، هضم بافت لطیف موز برای کودکان بسیار آسان است.
  • کپسول مواد معدنی و ویتامین‌ها: موز شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، B6، آهن، فولات و نیاسین است. تقریبا تمام مواد مغذی که یک کودک در حال رشد، به آن نیاز دارد.
  • مفید برای رشد استخوان‌ها و بهبود بینایی: همیشه برای بهبود بینایی چشم، مصرف هویج پیشنهاد می‌شود، اما موز با وجود ویتامین A، برای تقویت بینایی مفید است. همینطور، وجود پتاسیم، موجب رشد استخوان‌های قوی می‌شود.
  • جلوگیری از کم خونی: موز سرشار از آهن است و این برای کمک به تولید هموگلوبین کافی در خون و تشکیل گلبول‌های قرمز خون ضروری است. غذاهای غنی از آهن روش خوبی برای کمک به کم خونی کودکان است.
  • افزایش قدرت مغز: موز سوخت خوبی برای مغز کودک است، با اضافه کردن موز به رژیم غذایی کودک‌تان، از او یک نابغه می‌سازید.

خواص موز برای کودکان: 10. رفع مشکل کم غذایی و کم خونی در کودکان کم اشتها

خواصِ موز برای معده: 11. فیبر کافی برای رفع احساس سنگینی در معده!

یک موز متوسط حدود 10 الی 12 درصد از نیاز روزانه فیبر انسان را تأمین می‌کند. دکترهای تغذیه مصرف فیبر روزانه را برای زنان حدود 20 گرم و برای مردان حدود 26 گرم توصیه می‌کنند. فیبرهای محلول یا نامحلول نقش مهمی در سلامتی انسان دارند. همین فیبرهای نامحلول به کمک معده آمده و همانند آرامبخش در آن عمل می‌کنند. البته دقت داشته باشید که مصرف موز بنابر حجم بالای مواد معدنی و کربوهیدرات در برخی افراد احساس سنگینی ایجاد می‌کند، بنابراین باید بصورت کاملا کنترل شده از آن استفاده کرد که بدون ایجاد ناراحتی از مزایای آن بهره‌مند شد.

خواص موز خشک: 12. حفظ خواص موز با قابلیت نگهداری بیشتر!

چه رژیم باشیم و چه از اضافه وزن رنج ببریم، مخصوصا در روزهای بلند تابستان، نمی‌شود از میان وعده گذشت، اما اگر یک میان وعده‌ی کم کالری و سالم باشد، امتحانش ضرر ندارد. موز خشک شده را با کلی خواص و فواید بی‌نظیر جایگزین تنقلاتی مثل چیپس، انواع بیسکویت و کیک شکلاتی کنید. موز خشک شده مثل کشمش، مواد مغذی مخصوص به خود را دارد و از نظر فواید سلامتی جزو ا از دست دادن رطوبت، نسبت به موز تازه، چیزی کم ندارد. فیبر، پتاسیم، منیزیم، کربوهیدارت از مواد مغذی شاخص در موز خشک شده است.

خواص موز خشک: 12. حفظ خواص موز با قابلیت نگهداری بیشتر!

خواصِ موز سبز (خواص موز کال): 13. رفع زخم معده و مشکلات گوارشی

طبق تحقیقات پزشکی که انجام شده، حاکی از آن است که موز سبز یا در واقع موز کال، فوایدی دارد که در موز رسیده کمتر است. موز کال در کنترل مشکلات گوارشی، مثل بیرون‌روی و زخم معده بسیار اثر گذار است، همینطور کلسترول و فشار خون را کاهش می‌دهد. فقط اینکه موز سبز نارس، بیشتر برای درمان بیرون‌روی مصرف می‌شود، بنابراین برای افرادی که تنبلی روده دارند مصرف موز کال اصلا توصیه نمی‌شود، برعکس خواص موز رسیده مناسب اینجور افراد است. موز رسیده حجم مدفوع را زیاد کرده و هضم آن را برای معده و همینطور روده‌ها آسان می‌کند.

 

برای خرید موز حتما سری به فروشگاه سان میوه بزنید!

مطلب امروز ما هم به پایان رسید و امیدواریم بهترین مقاله درباره خواص مصرف موز را نوشته باشیم. به راستی شما چه تعداد از موارد فوق را درباره فواید مصرف موز می‌دانستید؟ به زودی درباره خواص سایر میوه‌ها برایتان خواهیم نوشت. همچنین از شما دعوت می‌کنیم که برای خرید موز سری به غرفه میوه فروشی سان میوه بزنید. به بهترین قیمت و بهترین کیفیت، در کمتر از سه ساعت سفارش‌های شما را به دستتان خواهیم رساند.

 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات